Velkavangit mitä mieltä?
Kommentit (26)
Kertokaa mulle miten voi jollain olla lähes neljän tonnin eläke? Ja miten voi olla mahdollista, että sillä ei tule toimeen? Tai miksi sitä ei ulosmitata? Eikö olisi helpompaa antaa näille pieni viikkoraha ja kaikki asiat vaan edunvalvontaan.
Kyllä mä ainakin hyvin ymmärrän, että haluaisi lapsilleen antaa enemmän kuin mitä itse on saanut ja huonostihan siinä tietty voi käydä.
Mutta kunnialla meinaan minäkin tästä selvitä, mitä sen jälkeen mulle tapahtuu, aivan sama.
Kun katsoin heidän hienoa kotia ja kalliita tavaroita, kyllä kävi kateeksi. Joo, itsekin olen yksinhuoltaja ja tienaan mukavasti, mutta ei minulla ole varaa ostaa uusia huonekaluja ja kallista elektroniikkaa.
Saisin halvauksen, jos joutuisin elämään tuolla tavalla. Näillä ihmisillä on joku merkillinen käsitys, että "kaikilla muilla" on jotain enemmän kuin heillä.
Ei tosiaankaan ole. Tai jos on, mitä siitä? Mulla on ainakin rauhallinen olo, kun tilillä on se kymppitonnin ekstraa, omalla työllä tienattua rahaa.
ihmetteli, että miksi sossu ei ota perheen raha-asioita hallintaan; mitä oikein tarkoitit?
Tällä hetkellä on tilanne se, että juuri kukaan ei pääse edunvalvontaan. Sellainen hakija saattaa päästä, joka hakee vapaaehtoisesti ja jolla on jokin erittäin painava diagnoosi.
Jos laittaa hakemuksen edunvalvonnan tarpeen selvittämiseksi ja perustelee, että rahankäyttö holtitonta, velkaantumista ei saada hallintaan, käytetty kaikki keinot joita sossulla ja velkaneuvojalla on tarjota, ei asiakas todennäköisesti saa kys palvelua.
Lisäksi: edunvalvonnan asiakas osaa voi velkautua lisää jos haluaa. Ja monihan haluaa. Keinoja esim ottaa kännykkävippejä tai tuhota lastensa/iäkkäiden vanhempiensa luottotiedot.
Kai tiesit nämä seikat?
Kukaan eikä mikään ei tässä valtiossa,jolla ihmisellä on itsemääräämisoikeus, voi estää aikuista täysivaltaista ihmistä tuhoamaan omaa elämäänsä jos hän itse niin haluaa.
Vieläkö asia herättää ihmetystä?
Minusta velkaantumisen syidenkin pitäisi vaikuttaa seurauksiin.
Kun on niin monenlaista velkaantumistakin.
Joku on voinut perustaa yrityksen ja vaikka näin huonoina aikoina itsestä riippumattomista syistä tehdä konkurssin ja velkaantua.
Sitten joku voi ihan muuten vaan elää yli varojensa, ottaa pikavippejä, ryypätä, shoppailla..
Reiluinta olisi,jos erilaisesta velkaantumisesta olisi erilaiset seuraukset. Minusta nimittäin ensimmäisen esimerkin velkaantuneen tilanne ei ole läheskään niin tuomittavaa, kuin toisen.
eniten vihaksi oli se että tää yh-äiti oli päässyt velkajärjestelyyn, saanut sen suoritettua loppuun (kertoi muistaakseni maksaneensa n. 500€/kk velkoja sen 5v minkä järjestely kestää) ja kun se oli ohi niin ensin järkättiin kalliit synttärit pikavipillä. Ok, sen hoiti pois mutta sitten tulikin vain taas se ajatus; "kaikkimullehetitännenyt" ja ostettiin kotiin kaikki kulutusluotoilla ja pikavipeillä ja hommaa jatkettiin niin kauan kuin luottoja sai =O
Mitä ihminen opettaa lapsilleen ja nuorilleen tuollaisella?
MITEN nämä ihmiset voi toimia vapaaehtoisina tukihenkilöinä velkakierteessä oleville?? Mitä tukea se on jos kaikki sössii raha-asiansa aina uudelleen?
Tää vanhempi rouva jolla eläke melkein neljä tonnia niin kertoi että menee 1100€ veroihin ja 900€ ulosottoon. Mietti siinä että kannattaa hakea järjestelyä vai antaa olla ulosotossa. Järjestelyyn ei halunnut kun joutuisi tulojen mukaan maksamaan tuplaten kuussa. Laski vain että 15v. niin hän on jo 76v. ja kohta kai sitten kuoleekin. Kuitenkaan velka ei tuolla 900€:lla juuri lyhene kun korot juoksee koko ajan.
Jos olisi hakenut ja päässyt järjestelyyn ja saanut maksusopimuksen jolla maksaa 1500€/kk velkojaan, olisi hänelle jäänyt n. 1200€ muuhun elämiseen ja velkoja olisi tullut maksettua 90 000€ viiden vuoden aikana. Ei ilmeisesti olisi kattanut naisen kaikkia velkoja vieläkään, MUTTA suurin osa olisi tullut maksettua siitä mitä oli velkaa, korot olisivat sitten olleet luotonantajan tappio. Mutta pääoma olisi tullut maksettua, haluja ei kuitenkaan tuntunut olevan siihen ollenkaan.