Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

flunssa ja alilämpöä?

Vierailija
11.11.2012 |

Tässä on nyt muutaman päivän pukannut flunssaa, nenä vuotaa ja yskäkin on alkanut. Lämpö vaan pysyttelee 35.1-35.8 välillä. Kuumetta ei ole ollut 10 vuoteen. Mitähän tämä enteilee?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v nainen, normaalilämpö 36,2-36,4, jos nousee lämpö yli 37:ään, olen jo kipeä selvästi. Viisi vuotta sitten nousi yli 38:aan, ja silloin oli jo ihan 'horkka-olo'. Muutaman vuoden ajan on tosiaan flunssan yhteydessä tullut vilunväristyksiä, ja flunssan kaikki oireet, selkeä kuumeinen olo, ja lämpötila ollut alle 35 asteen. Olen itseni opettanut siihen, että jos olo on oikeasti kipeä, lepään huolimatta lämpötilastani. Tänä aamuna esim. harmitti kun joutui jäämään kotiin, töissä tosi kiva päivä tulossa jouluineen kaikkineen. Mutta järkyttävä pään-, poskionteloiden- ja kurkun särky ja kuumeinen olo saivat jäämään kotiin.

Nettiä selaillessani löysin paljon kommentteja aiheesta. Ilmeisesti on yleisempää kuin ajattelin, että flunssa 'alhaistaa' lämpöä. En sanoisi oireiluani sympatiankeruuksi: ensimmäisillä kerroilla kyllä säikähdin oikeasti, muutama vuosi sitten, ja ajattelin että nyt on jotain isoa vialla kun putoaa asteet 34:ään. Terveyskeskuksessa rauhoittelivat, että ei ole vaarallista, eli näillä mennään. Eli näin se nyt vain on, että joissain flunssissa lämpötilani laskee, vaikka olo on tosi huono.

Vierailija
2/21 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan ihan huuhaata. Katsopa vaikka taannoinen Akuutti, siinä oli aiheesta enemmänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ei kuulemma nouse kuumetta oikeestaan koskaan toisilla se vaan tulee alilämpönä. Itse olin nelisen viikkoa kuumeessa 37-39.5 oli ruumiinlämpö koko ajan ja ennen tätä hervotonta tautia oli normaalilämpöni max 36, nykyään vähintään 36.6, kyseessä siis oli keskushermoston tulehdus. Nyt sitten sain flunssan näin sopivasti loppu kesäksi, lämpö pyörinyt kaikilla mittareilla, eri paikoista mitattuna siinä noin 34.5 lukemissa, pitäis varmaan tästäkin mennä lääkäriin, mutta kun ne tuntee mut jo liian hyvin. Ja en jaksa uskoa, että mittausvirhe, kaksi erilaista digitaalimittaria, vanha kunnon elohopea mittari ja korvakuumemittari kokeiltu.

Vierailija
4/21 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistys on aina vaarallista! On totta, että terveydenhuollossa osa hokee "käypäohjeiden" perussääntöjä kuin papukaijat, jolloin todetaan esim. että alilämpöä ei ole vaarallista tai se on mittausvirhe (kuumemittari esim. viallinen).

Mutta on myös ammattilaisia. Esimerkiksi mittausvirheen voi tarkistaa käyttämällä eri kuumemittareita ja tarkistuttamalla läheisten lämpötilat ko. mittareilla. Lämmön voi mitata eri paikoista (kainalo ei ole luetettavin).

Itselläni oli kaikkien näiden konstien jälkeenkin alilämpö.

Vasta erikoislääkäri selvitti syyn. Minulla oli ollut kuusi viikkoa virtsarakkotulehduksia ja munuaisaltaan tulehdus (sairaalassa), joka olikin sitten ehtinyt verenmyrkytykseksi. Verenmyrkytys jättää usein jälkitilana häiriön keskushermoston lämmönsäätelyyn, joka sitten ajan kuluessa tasoittuu. Myös jotkut virukset voivat aiheuttaa alilämpöä. 

Ammattilainen alalla kuin alalla ymmärtää sen, että toki ilmiöihin on aina syynsä. On vain eri asia tiedämmekö niitä ylipäätään - ja tietääkö juuri ko. ammattilainen.

Vierailija
5/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaikka viruksen aiheuttama.

Minullakaan ei nouse juuri koskaan kuumetta vaikka olo saattaa olla tosi kuumeinen ja kipeä, mutta yleensä kyseessä on pelkkä alilämpö.

Vierailija
6/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein vihaks pistää kun sitä flunssaa sitten kestää ilman kuumetta monta viikkoa, vaikka alilämpöisenä olo on aivan yhtä lailla jyrän alle jääny kuin kuumeessakin. Pitäisköhän ne kilpirauhas arvot tarkistuttaa kun palelua esiintyy paljon muutenkin kuin vain flunssassa..?

Vierailija
7/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei sinulla sitten ole hypotermia tai sepsis. Veikkaan ettei ole, kun täällä kykenet hengaamaan.

T. lääkäri

Vierailija
8/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs höpöhöpöä se sitten on, jos menee lääkäriin, lämpöä 37.0 ja ihan horkassa. Lääkäri naurahtaa että tuohan on aivan normaalilämpö..paitsi että normaalilämpöni on välillä 35.2-36.0!

Neuvoisiko lääkäri tarkistamaan kilpirauhas arvot, jos palelua muutenkin päivittäin?

Vierailija
9/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viustaudeissa ja olo on kuumeinen kuin 37,5-38,0. Varsinaista hypotermiaa se ei ole, mutta en ole koskaan löytänyt aiheesta asiatietoa.

35,4-35,6 kipeänä, muuten 36,2-36,8

sh

Vierailija
10/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kyllä,miten monet jaksavat hokea olevansa alilämpöisiä,kai se sitä sympatiankeruuta on kun ei kuumekaan nouse.

Vierailija
11/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kyllä,miten monet jaksavat hokea olevansa alilämpöisiä,kai se sitä sympatiankeruuta on kun ei kuumekaan nouse.

Liekö se sitten on se pelkkä flunssavirus joka siellä jyllää, mutta olo tosiaan on kuin jyrän alle jääneellä. Ilman sitä kuumetta. Ja ei koskaan en ole ollut poissa töistä muun kuin kuumeen vuoksi, sellaisen oikean kuumeen, joka minulle tulee ehkä kerran vuodessa.

Uskot eli et, mutta kipeä olen ja olo on täysin voimaton. Kas kun kaikki ei ole niin kuin sinä, ikävää sinällään.

Vierailija
12/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei sinulla sitten ole hypotermia tai sepsis. Veikkaan ettei ole, kun täällä kykenet hengaamaan.

T. lääkäri

Että täällä on ainakin yksi pätemisviesti. :)

Milläs sitä lääkäri sitten kutsutaan, jos lämpö laskee asteen pari normaalista ja olo on sama kuin kuumeessa?

Kerro nyt viisaampi meille oikea nimitys, ettemme enää nolaa itseämme teidän edessä.

Vierailija
13/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan täsmälleen samat oireet on täällä menossa parhaillaan! Ihan horkassa koko ajan ja lämpö 35,8-37,3. Silmissä samanlainen tunne kuin korkeessa kuumeessa. Kurkku on kipee ja lievää nuhaa. Omituinen tauti!

Vierailija
14/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 35 astetta on vielä normaalilämpö. Mittaan paljon lämpöjä sairaalassa ja ihan normaalia on että jollain on alle 36. Silloin kysyn, onko kylmä ja palelevalle viedään peittoja. Vointi ratkaisee, ei se ruumiinlämpö. Jos yleisvointi on ok, ei tarvitse huolestua.

sh

Vierailija
15/21 |
11.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tykkää viileästä, siksi laskee ruumiinlämpöä.

Mee pitkäks aikaa saunomaan tai muuten koita saada keho kuumenemaan, virus ei kestä sitä.

Homeopaattinen Gelsemium on alkuoireisiin hyvä lääke, Mercurius, jos kurkku kovin kipeä ja Bryonia, jos on ehtiny keuhkoihin.

Myös pakuri-tabletteja voi kokeilla imeskellä immuunipuolustuksen vahvistamiseksi.

Vierailija
16/21 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asianlaita on niin että ruumiinlämpö voi olla jollain henkilöllä alempi kuin toisella kun emme ole samasta mittapuusta kaikki. Itse ajattelen asian niin että olon mukaan kannattaa mennä ja kyllähän ihminen huomaa jos olo pahenee. Raivostuttaa että ihan sh ja lääkärin tulla tänne pätemään kun ei voi sitten neuvoa jos kerran tietää. Itsellä on lämpöilyä ollut pari viikkoa jo ja nyt antibioottikuurilla kohdunsisäistä tulehdusta vastaan. Myöskin kuusi pissatulehusta takana.
Että niin. Jokohan porukka tajuaisi pointin,älkää yleistäkö,me ollaan kaikki erilaisia.
T. Kipeänä olemiseen kyllästynyt.

Vierailija
17/21 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on nyt kuumetta,37,8 ja ihan paska olo. Eli ei mitään alilämpöä. Kaikkialle särkee ja pää herkkä ja kipeä. Onko tällaista flunssaa nyt liikkeellä vai pelkästään alilämpöflunssaa?

Vierailija
18/21 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla helpottaa Panadol oloa kuumeessa sekä alilämpöön. Alilämpö nousee normaaliin

Pyrin flunssaisena syömään ja juomaan normaalisti vaikka ei oikein maistuisi. kuuma kanakeitto uppoaa ainakin hyvin ja helpottaa oloa ja lämmittää kehoa .

Vierailija
19/21 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite flunssassa (kuten nytkin) aina alilämpönen... Normi lukemat 36,5 molemmin puolin ja nyt mittari näyttää 35,3. Olo on.kun ois puulla päähän lyöty ja ainoo missä halua olla on peiton alla. Mulle kuume nousee oikeestaan vain ja ainoastaan ollessani vakavemmissa taudeissa, kuten esim. keuhkokuumeessa.

Vierailija
20/21 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alilämpöä ei ole kuin paleltuneilla tmv. Turhaa huomiohakuisuutta siitä vouhkaaminen.