Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

imetys/nukutus vauva 6 1/2 kk

01.12.2005 |

Sellaista tiedustelen että kuinka usein imetätte tämän ikäistä vauvaa ? Meidän vauva kun ei ota pulloa ollenkaan ja mukistakin vielä huonosti. Alkoi stressaamaan kun tutut sanoivat että olen tehnyt tyhmästi kun olen nukuttanut vauvan rintaan. Ja tottahan se tietysti on kun en pääse mihinkään kun pitää olla illalla imettämässä. Vauva ei myöskään ota tuttia joten on jotenkin vaikeaa se rauhoittaminen sänkyyn. ( huutaa loukkaantuneena.)

Toisin sanoen onko neuvoja miten nyt opettaisin vauvan nukahtamaan ilman rintaa ja kannattaako enää yrittää opettaa pulloa vai mukista seuraavaksi ?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni on 7 kk, ja olen nyt sellaista imetysrytmiä pitänyt, että aamuisin, päiväunille (1-2 krt päivässä) ja yöunille mennessä, ja hän siis nukahtaa rinnalle. Hyvä puoli on se, että tyttö nukahtaa helposti ja nukkuu rauhallisesti. Huonot puolet on just nuo samat mitä mainitsitkin. Tuttia ei meilläkään ole käytössä, joten rinnalle nukuttamisesta on tullut rutiinia.

Itsekin kyllä mietin, miten tästä joskus irrottaudutaan... Ehkä seuraavaksi siirryn päiväuni-maitopulloon ja annan rintaa vain yötä vasten ja aamulla, mikäli maitoa tulvii. Tuntuu, että tuo " iltatissi" on kaikista tärkein, enkä itse aivan vielä henno sitä häneltä viedä - illat kun on muutenkin niin herkkää aikaa meillä. Tyttö oli tosi nirso pullon suhteen (nyt annan päivisin vesitilkkasia pullosta) ja äitiyspakkauksen pullo on melkein ainoa, joka kelpaa.

En osaa neuvoa, kumpaan olis parempi opettaa, pulloon vai mukiin. Mutta minusta kuitenkaan et ole tehnyt tyhmästi opettaessasi rinnalle nukahtamaan, ei se kuitenkaan ikuisuuksiin kestä. Nuo hetket on melko mukavia muistella sitten joskus, eli älä anna muiden sanomisten stressata. Toki, jos itsestä tuntuu, että nyt riittää, niin kyllähän lapsi tottuu ja oppii pullolle/mukista juomaan. Ehkä sellainen pehmeä lasku olis kivuttomin, eli kun lapsi on hyvällä tuulella, tarjoaisit vaikka vettä tai maitoa pullosta/mukista, sitten jätät " vähemmän tärkeät" imetyskerrat pikkuhiljaa pois. Kuvittelisin, että iltatissiä ei tulis niin ikävä, jos vauveli saa iltapuurot tms. sosetta, sitten yhdessä samaan paikkaan kuin mihin nukahti tissillekin, mutta tilalle pullo/muki. Muut rutiinit pitäisin samoina, eli mahdollisimman pienin askelin ja vähin muutoksin. Näin siis sanois mun maalaisjärki... olen itse ekakertalainen, joten mitään vakuutta näille neuvoille en voi antaa :) Mutta tsemppiä!

Vierailija
2/3 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa täälläkin pohditaan, että mitä haittoja rinnalle nukahtamisesta on. Poika täytti juuri 7 kk ja ensimmäiset hampaat puhkesivat viime sunnuntaina. Vaikuttaako rinnalle nukahtaminen hampaiden reikiintymiseen, koska äidinmaitohan on varsin makeaa ja iltarinnan ja nukahtamisen välillä ei ole mahdollisuutta pestä noita kahta hammasta suussa. Vai pohdinko turhaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva on vasta 3 kk ja suussa on jo kaksi hammasta. Isosiskoilla tuli hampaat yhtä aikaisin, on imetetty pitkään (ja nukahdetty rinnalle) eikä kummallakaan ole ollut ikinä yhtään reikää (nyt 8 ja 11v), joten enpä usko siihen vaikuttavan. Minä en kyllä näe tuota rinnalle nukahtamista ongelmana, hyvinhän siihen nukkuu, yhtä hyvin kylässä, kotona, Särkänniemessä jne. Tämä pikkuveli kyllä usein pistetään hereillä sänkyyn/vaunuihin, mutta tuo isosisko nukahti usein rinnalle. Pikkuhiljaa se jäi vaan pois, kun lopettelin imetystä ja muistan, että jonkin aikaa tuttia piti olla nostamassa iltaisin suuhun mutta ei se vaihe kovin pitkään kestänyt. Tämä pieni ei huoli tuttia, joten en tiedä kuinka sitten käy.

Minä röyhtäytän vauvan sen imetyksen jälkeen enkä välitä vaikka havahtuisikin, kyllä tämä ainakin nukahtaa sitten kuitenkin, kun on tarpeeksi väsynyt.

En tiedä osasinko auttaa, yritän sanoa, että anna nukahtaa rinnalle, ei se kovin pitkään kestä! Pulloa en enää opettaisi, jos aiot kuitenkin vielä imettää, mutta tämä nyt on minun mielipiteeni. On ihan mahdollista, että isä/mummo/hoitaja saa lapsen hienosti nukahtamaan ilman imetystä, jos sinun maidontuoksuja ei ole näköpiirissä.