Onko sinusta tärkeää että sisarukset asuu lähekkäin ja on apuna toisilleen arjessa?
Toisessa ketjussa joku mietti vanhan kansakoulun kunnostamista kolmen huoneiston taloksi jossa asuisi siskojensa ja perheidensä kanssa.
Itse toivon nyt että kumpa olisimme nuorempana, kun aloimme etsimään pysyvää kotia ja perustamaan perhettä, miettineet että voisimmeko muuttaa lähekkäin. Kaikki kuitenkin muutti tahoillensa ja nyt kun lapset on aloittaneet koulut, ei muuttaminenkaan ole enää kivutonta.
Mietin vain että kuinka paljon turvallisempaa ja helpompaa arki olisi ollut jos olisimme asuneet samassa pihapiirissä, kaikki omissa taloissamme. Jos ne olisi ite rakennuttanutkin olisi varmaan tullut paljon säästöjä kun voi kilpailuttaa kolmen talon materiaaleissa, säästää rahdeissa jne. Olisi ihana tietää että lapsenvahtiapu ja kaikenlainen muukin apu olisi lähellä. Jos sisarussuhteet ei ole parhaita niin tämän voi tietenkin unohtaa, mutta omat välit sisaruksiin on lämpimät.
Kommentit (5)
sukua liian lähelle. Olisi velvollisuus ja pakko olla aina tavattavissa ja käytettävissä ettei loukkaisi ja sytyttäisi jotain sotaa. Ei ikinä lähekkäin asumaan! Oma rauha kaikille!
sukua liian lähelle. Olisi velvollisuus ja pakko olla aina tavattavissa ja käytettävissä ettei loukkaisi ja sytyttäisi jotain sotaa. Ei ikinä lähekkäin asumaan! Oma rauha kaikille!
Ystävät ovat erikseen, itse valitut ihmiset.
vaikkei asukaan vierekkäin. Jokaisella on omat velvollisuutensa.
vaan voi olla sitä niille itse valituille ystäväihmisille, joiden kanssa lämpö ja empatia toimii molempiin suuntiin.
Itse en missään tapauksessa haluaisi asua lähellä heittiöveljeäni. Kiitän onneani siitä, että elämä vei meidät useamman sadan kilometrin päähän toisistamme eikä hän ole halunnut minun laillani muuttaa pk-seudulle.
Olen myös läheltä seurannut erään perheen sisarusten mökin yhteisomistusta, ja kyllä siinä pitäisi olla joko hyvin lauhkea ja hyväksyväinen, tai sitten kaikki sisarukset kuin samasta puusta veistettyjä, että riidoitta selviytyisi. Toki on astetta helpompaa, jos jokainen kuitenkin rakentaisi oman talonsa, mutta kyllä se pihapiirin jakaminen ja yhdessä ostettavien rakennusmateriaalien tai talopakettien valintakin jo voisi tuottaa pahoja ryppyjä sisarussopuun.
Olisi aivan karmea ajatus, että vaikka sukset menisivät lopullisesti ristiin, tilanteesta ei välttämättä pääsisi edes pois, koska sen talon myyminen (mahdollisesti keskeneräisenä) ei olisi välttämättä kovin helppoa. Huh!
Toki jos sisarukset ovat todella läheisiä ja aina tulleet hyvin toimeen keskenään haasteidenkin keskellä, niin tuo voisi toimia. Mutta tuo seuraamani sisarusten keskinäinen mökkiriitely on kyllä niin repivää ja hirvittävää seurattavaa, että sitä katseltuani en itse uskaltaisi ottaa riskiä.