Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vielä vanhemmista ja vanhustenhuollosta (ov)

Vierailija
07.11.2012 |

Minulle alkaa selvitä se karu totuus, että todellakin yhteiskunta olettaa, että aikuiset lapset huoltavat ja kustantavat iäkkäiden vanhempiensa elämän, kun nämä eivät enää tule toimeen yksin.

Omat vanhempani ovat kahdeksankymppisiä ja nyt on tultu siihen tilanteeseen että eivät enää selviä kotona kahdestaan. Kotipalvelua ei kunnalta saa, kunta on pieni ja talousahdingossa. Laitospaikkoja ei ole ja vaikka olisikin, niin äiti ja isä eivät sinne pääsisi koska ovat riittävän hyvässä kunnossa. En tiedä mitä riittävän hyvä kunto tarkoittaa ko. kunnan vanhuspuolen päättäjille, mutta molemmat ovat mm. lähes liikuntakyvyttömiä ja tarvitsevat vaippoja pian lähes pysyvästi. Kotisairaanhoitoa ei kyseisessä kunnassa ole yksityiselläkään, vaan lähin palveluntarjoaja on noin 80 km:n päässä ja palveluja olisi saatavissa vain hyvin rajoitetusti.

Minä ja perheeni asumme heistä noin 400 km:n päässä, sisareni ulkomailla ja veljemme on kuollut. Käytännössä siis yhteiskunta olettaa, että minä romutan totaalisesti elämäni eli luovun työpaikastani ja puolesta perheen toimeentulosta, muutan vanhempieni kanssa samalle paikkakunnalle ja mahdollisesti jopa samaan pieneen kaksioon vain omaishoidontuella, jätän lapseni ja mieheni jne.

Toinen vaihtoehto olisi että vanhempani muuttaisivat meille ns. odottamaan kuolemaansa. Muuten hyvä idea, mutta meitä on 5 perheenjäsentä jo ennestään ja asumme kerrostalon 4. kerroksessa 90 neliön asunnossa. Mihin mummu ja pappa laitettaisiin? Vai oletetaanko että me ostaisimme isomman asunnon tai talon jotta he voisivat tulla meille? Mistä rahat, kun toisen aikuisen palkkaa ei enää hoitotyön vuoksi olisi?

Haluaisin kyllä hoitaa vanhempani ja olen tilanteesta äärimmäisen ahdistunut. Siksi yritän tässä nyt vain kuvata sitä käytännön mahdottomuutta miksi se ei onnistu. Ihan pohjimmiltaan se on toki vain valintakysymys, mutta entä jos vanhempani elävätkin 90-vuotiaiksi? Olisin kymmenen vuotta heitä hoitamassa ilman mitään oikeita tuloja ja hylkäisin lapseni ja mieheni siksi ajaksi? Nimittäin perheeni ei voisi isäni ja äitini asuinkuntaan muuttaa, koska työtä siellä ei ole kummallekaan meistä.

Mutta pakko kai se on uskoa, että yhteiskunta olettaa meidän hoitavan asian noin. Lyön vetoa, että tuhannet perheet ovat samassa tilanteessa sillä eivät läheskään kaikki vanhukset asu kasvukeskuksissa hoitopartioiden ulottuvilla. Paljon enemmän sitä porukkaa on noissa hiipuvissa taajamissa, jossa ei ole tarjolla mitään palveluja.

*Lottovoittoa odotellessa*

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempiesi todellisesta toimistakyvystä.

Miten käytännössä päivät sujuu ilman ulkopuolisia apuja? Ei todellakaan lasketa, mitnkälaiseksi ennustat vanhempiesi elämän menevän. Vaan todellinen tämän hetken tilanne.

Vaikuttaa, että tässä on kyseessä vain kaukaisen omaisen hätä. Mutta onko hätä todellinen?

Vierailija
42/48 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin Alzheimerin tautia sairastavaa äitiäni 4 vuotta kodissani, työmatkaa minulla on 40 km suunta ja perhessämme on 7 henkeä. Hän asui eri paikkakunnalla 200 km päässä (kysessä iso kaupunki). Syy siihen että hän tuli meille oli kaatuilu, laskut maksamatta, ei syönyt, ei muistanut ottaa lääkkeitä yms. Olin niin tyhmä että hain hänet meille enkä heti ottanut yhteyttä sosiaalitoimeen. Tästä seurauksena hän ei saanut laitospaikkaa 4 vuoteen. Hakemukset laitoin ja sain hänelle Kelan hoitotuen. Parin vuoden jälkeen lääkärikäyntien ja sossun kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena suostuttiin kahden viikon intervallijaksoihin parin kuukauden välein, koska hänen kuntonsa oli huonontunut huomattavasti. Tämä kuitenkaan ei ollut ilmaista vaan paikasta riippuen tämä tuli aika kalliiksi. Joka päivä oli suuri pelko että mitä kotona on taas tapahtunut kun hän joutui olemaan pitkän päivän yksi. Lapset soittivat useamman kerran ambulanssin kun mummu oli kaatunut ja he eivät saanet häntä nostettua ylös.

Viimeisellä intervallijaksolla hän meni parissa viikossa paljon huonompaan kuntoon. Tästä huolimatta häntä oltiin laittamassa takasin minun luokseni. Otin yhteyttä taas kerran sossuun, jossa puhuttiin vain kotona selviytymisen kartoituksesta, ja että paljon huonompikuntoisempiakin vanhuksia kotiapu auttaa kotona (siis melkein liikuntakyvyttömiä ihmisiä). Lopulta sosiaalitoimen henkilöt suostuivat vierailemaan äitini luona palvelutalossa ja antoivat toisen kahden viikon intervallijakson. Tämän kahden viikon aikana soitin joka päivä sossuun ja sain vastaukseksi että hoitopaikkaa ei ole tarjolla kun hän on ”hyvässä” kunnossa vaikka tosiasiassa hän joutui käyttämään vaippaa, koska ei osannut käydä wc:ssä, ei muistanut syödä, lääke dosettia ei voinut käyttää koska otti lääkkeet miten sattuu, ei osannut käyttää puhelinta, liikuntakyky todella huono, ei osannut pitää huolta hygieniasta. Loppujen lopuksi sain paikan hänelle kahden viikon kovan painostamisen jälkeen. Hoitokodissa ihmeteltiin miten olen pärjännyt hänen kanssaan, hänen ollessa tuossa kunnossa.

Äitini kuoli alkukesästä oltuaan 2 vuotta laitoshoidossa. Suruni keskellä ajattelin että nyt joku on onnellinen kun saa omaiselleen viimeinkin hoitopaikan. Minä opin tästä että olin liian kiltti ja vasta sitten kun asiat menivät todella huonoon suuntaan osasin vaatia oikeutta äidilleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon teille pitäisi kuussa maksaa että hoitaisitte vanhempanne 24/7 kotonanne?

Entä paljonko vanhustyössä vaikkapa kotihoidossa työskentelevän lähihoitajan, joka hoitaa vanhempanne luona lääkejaot, ruuanlaiton, alapesut ja vaipan vaihdot, suihkutukset jne palkka mielestänne pitäisi kuussa olla?

Vierailija
44/48 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan palkka näillä palkkatasoilla pitäisi olla n. 2000 e/kk

Vierailija
45/48 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajalle tietysti kaiketi lähihoitajan palkka. Kuinkas muutenkaan.

Vierailija
46/48 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaisin vanhempiani mielelläni 24/7 jos siihen saisi kohtuullista tukea. Mutta mitä sen jälkeen kun he kuolevat. Eli otan vakituisesta työstä lopputili ja hoidan heitä, itselläni on ikää kuitenkin sen verran että työllistyminen tuon ajan jälkeen saattaa olla mahdotonta. Vakituinen työpaikka näinä aikoina on sellainen josta en kuitenkaan halua luopua. Toivottavasti en koskaan joudu tuohon tilanteeseen koska päätös siitä olisi todella vaikea tehdä.

Vierailija
47/48 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselleen, joka lupasi huolehtia heistä loppuun asti. Näistä silloin tehtiin aivan viralliset, oikeuteen kirjatut paperit, jossa saattoi olla tarkatkin määräykset sopivasta hoidosta. Meillä on tallessa isovanhempieni sopimus. Ehkä joku vastaav soisi toimia tänäkin päivänä?

Vierailija
48/48 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselleen, joka lupasi huolehtia heistä loppuun asti. Näistä silloin tehtiin aivan viralliset, oikeuteen kirjatut paperit, jossa saattoi olla tarkatkin määräykset sopivasta hoidosta. Meillä on tallessa isovanhempieni sopimus. Ehkä joku vastaav soisi toimia tänäkin päivänä?