Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kiireinen uraäiti/ uraisä ei tee ruokaa valmiiksi edellisiltana?

Vierailija
06.11.2012 |

Miksi sitä pitää alkaa väsätä vasta sitten, kun lapset ovat kotona hikisinä, väyneinä ja nälissään ja itse on väsynyt työpäivästä?

Laittakaa hemmetti vieköön se makaronilaatikko uuniin illalla, kun asetutte tietokoneen tai TV:n ääreen, menette saunaan tai pesette seuraavan päivän pyykkejä! Ruoka vamistuu ihan itsekseen siellä vahtimatta.

Töistä tullessa sitten istutaan suoraan ruokapöytään. Laatikkoruuat, keitot, perunamuussit, kastikkeet voi ihan vaan lämmittää. Salaatinkin voi tehdä kulhoon illalla valmiiksi, jos sellaista on tapana syödä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ympäripyöreää päivää. Milloin siitä sen ajan sitten revit? Pitäähän niiden lasten kanssa joskus ehtiä seurustelemaankin.

ruuan ympäripyöreässä päivässäsi?

Mihin aikaan aloitat lasten kanssa seurustelun, mihin aikaan ruuan valmistamisen?

Vierailija
22/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen usein kotiin klo 17-18, vain harvoin ennen sitä. Sitten syödään, vähän aikaa puuhataan jotain lasten kanssa, viikataan pyykkiä, laitetaan tiskiä, sensemmoista. Sitten lapset ottavat vielä jotain iltapalaa, hampaat pestään ja nukkumaan. Kun lapset ovat sängyssä, rojahdan lähes poikkeuksetta itsekin oikoselleen ja nukahdan viidessä minuutissa. Aamulla herätys on 5:20 ja yöllä herätyksiä on sen minkä on. Lisäksi olen raskaana.

Viikonloppuna ennakoin ja laitan aina valmiiksi jonkun keiton tai laatikon. Se yleensä riittääkin pariksi illaksi, joten oikeastaan tarvitsee laittaa keskiviikkona ja perjantaina.

Sehän se on, kun aina pitäisi ennakoida kaikessa: työssä, kodinhoidossa, ruoanlaitossa. Sehän siitä elämästä niin stressistä tekeekin, kun pitää elää huomisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja usein se valmistetaan samana päivänä.

Mä ainakaan mitään lämmitettyä muussia syö, hyi yöks. Kyllä ne on eri ruuat mitkä kestää seuraavaan päivään ja sitten lämmittää, ja sellaisia ruokia sitten tehdään 2 päiväksi kerralla.

Muusiin menee 5 min kun kuorii perunat, kiehuvat vartin-20min, jona aikana tulee myös vaikkapa possun suikalelihakastike ja sitten toinen 5 min muussaukseen ja tarjolle. Alle puolessa tunnissa tuore ruoka nenän edessä. Mä en ymmärrä miten se niin monelle tuntuu olevan niin vaikeata.

Kiusaukset yms. on tunnin uunissa. Tulet kotiin, uuni päälle, aineet vuokaan ja uuniin, salaatin teko, pikku huili tai lasten leikitys ja sitten syömään...

Ala-asteikäinenkin selviää tuosta, jos uraihminen ei muka ehdi ja jaksa odottaa. Käyttäkää sitä lapsityövoimaa jos sitä kotoa löytyy.

Tai siinä välissä voi vaikka pestä vessan, ompahan sekin sitten tehty.

Mä en laita edes mun lounassalaattia edellisenä iltana valmiiksi, kiva sitten syödä sellaista vetistä mössöä. Eikä se salaatti tarvi kuin pari veitsenheilautusta ja se on siinä. Lounasalaatin teen aamiaismunakkaan paistuessa ja illaksi salaatin tekee meidän 5-vuotias.

Lapsi syö tarhassa välipalan 14:30, sillä jaksaa hyvin siihen 17 tai 18 asti. Tai antaa kourallisen pähkinöitä kotiintullessa jos tarvii.

Ja sitten sitä ennakointia: jos on tiedossa päivä jolloin on kiireempää, niin tekee sitten edellisenä päivänä suuremman satsin tai kaivelee niitä pakastimen yllätyksiä. Eikä ennakointi toimi jos työpäivän päätteeksi menee kauppaan ihmettelemään "mitä tänään syötäis".

Vierailija
24/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravitsemuksellisesti ja vittuako se sinulle kuuluu mitä tapahtuu meillä.

Vierailija
25/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten revit? Pitäähän niiden lasten kanssa joskus ehtiä seurustelemaankin.

Seurustele niiden lasten kanssa siinä ruokaa tehdessäsi. Saattavat vaikka olla avuksi tai oppia jotain, hui kauhistus.

Vierailija
26/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai osittain valmiiksi jo aiemmin. Mietin (-mme) koko ruokalistan valmiiksi jo lauantaina ostosten yhteydessä. Toimii oikein hyvin, eikä ruuan valmistus aiheuta ongelmia. Vaikka itse olenkin kotona yleensä vasta kuudelta, niin mies on saanut ruuan valmiiksi.

Vierailija
27/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa se ruoka on tehtävä ja siihen menee oma aikansa.

Ihan samalla tavalla ehdin sen huomisen ruoan valmistaa huomenna, ei se silloin yhtään sen hitaammin valmistu kuin tänäänkään.

Paitsi että jos teen ruoan tänään, joudun odottamaan illalla sen jäähtymistä ennen kuin voin laittaa sen jääkaappiin, ja huomenna se pitää lämmittää sitten uudestaan. Ei se ainakaan työmäärää vähennä eikä tehosta yhtään mitään.

Eikä kenenkään tarvitse ruoan valmistumista nälissään odottaa. Sitä voi vaikka syödä omenan ruokaa odotellessaan.

Ei minua hierrä jos joku tykkää tehdä huomisen ruokansa illalla valmiiksi.

En ymmärrä miksi minun tapani hiertäisi jotakuta tuntematonta nettikirjoittelijaa ;)

Vierailija
28/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään kiirettä siis. Tämä kiireinen uraäiti ihan rauhassa töiden jälkeen ulkoiluttaa koiran, menee tunnin päiväunille, ja alkaa vasta sitten laittaa päivällistä. Ilman mitään kiirettä.

Laitan kyllä lapsille jääkaappiin pienet välipalat iltapäiväksi, niiden avulla pärjäävät hyvin meidän päivällisaikaan asti.

Monelta teillä herätään?

itse herään klo 6 aikoihin kun pitää ulkoiluttaa koira ennen töihinlähtöä. Lapset on jo kouluikäisiä ja heräilevät sen mukaan milloin täytyy olla koulussa, yleensä välillä 7.30-9. Meillä myös kaikki harrastaa päiväunia jossain vaiheessa päivää, lapset koulun jälkeen ja minä ja mies työpäivän jälkeen. Yöllä sitten ei nukutakaan kovin pitkään, itse nukun noin klo 1-2:sta kuuteen. Meillä on vähän etelän rytmi siestoineen vaikka Suomessa asutaan :)

Vierailija
29/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen usein kotiin klo 17-18, vain harvoin ennen sitä. Sitten syödään, vähän aikaa puuhataan jotain lasten kanssa, viikataan pyykkiä, laitetaan tiskiä, sensemmoista. Sitten lapset ottavat vielä jotain iltapalaa, hampaat pestään ja nukkumaan. Kun lapset ovat sängyssä, rojahdan lähes poikkeuksetta itsekin oikoselleen ja nukahdan viidessä minuutissa. Aamulla herätys on 5:20 ja yöllä herätyksiä on sen minkä on. Lisäksi olen raskaana.

Viikonloppuna ennakoin ja laitan aina valmiiksi jonkun keiton tai laatikon. Se yleensä riittääkin pariksi illaksi, joten oikeastaan tarvitsee laittaa keskiviikkona ja perjantaina.

Sehän se on, kun aina pitäisi ennakoida kaikessa: työssä, kodinhoidossa, ruoanlaitossa. Sehän siitä elämästä niin stressistä tekeekin, kun pitää elää huomisessa.

Kunnon suorittajameininkiä. Ei ihme, jos on stressiä. Mä teen tosi pitkää työpäivää, lisäksi työmatkaan kuluu noin 75 min suuntaansa. Olen usein kotona vasta klo 19 aikoihin ja siltikin ehditään kokkailla illalla. Saatetaan myös käydä kotimatkalla ravintolassa, tai tilata illallinen kotiinkuljetuksella.

Vierailija
30/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaroni on vehnää ja vehnä ei ole terveellistä vaan päinvastoin. Moni juuri sairastuu siitä.

Ei siitä sairastu jos ei ole keliaakikko. Ja jos sen makaronilaatikon kanssa syö riittävästi kasviksia vaikka salaattina ja jälkiruokahedelmänä niin ateria on oikein hyvä.

Meillä syödään runsaasti pastaa ja kaikki on hoikkia/normaalipainoisia ja hyvinvoivia :)

Vierailija
31/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko muistuttaa, että itse valmistettu makaronilaatikko ei suinkaan valmistu vain paistamalla. Tai onnistuu, jos edellisenä päivänä on

- ruskistettu jauheliha

- keitetty makaronit

- raastettu juusto ja kaikki laitettu valmiiksi vuokaan odottamaan uuniinlaittoa seuraavana päivänä.

Olen joskus valmistanut itselleni lounaan ja syönyt sen vajaassa tunnissa. Siksi aivan hyvin onnistuu myös töiden jälkeen. Jos kotona ollaan viideltä, syödään viimeistään kuudelta.

Tai koululaiset ovat yleensä olleet kotona aikaisemmin, ja ovat voineet jo aloittaa ruuanlaiton.

Viikonloppuisin on sitten tehty aina hitaampia ruokia, joita on riittänyt pakastettavaksi tai alkuviikosta lämmitettäväksi.

Vierailija
32/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huippuja elmään ohjeita. Toki pakkaseen tulee joskus ruokaa tehtyä, mutta niin kuin joku tuossa totesikin, ruuan laittoon menee tasan yhtä paljon aikaa riippumatta milloin sen tekee.

Otetaan vaikka nyt se ehdotettu linssikeitto - sen tekemiseen menee about 20 minuuttia. Jääkaappikylmästä lämmittämiseen ehkä hieman vähemmän. Hip hurraa - säästettiin just n. 10 minuuttia - tosin kokonaisuudessaan hävittiin aikaa just sen verran, koska sitä oli edellisenä iltana keitetty kuitenkin se sama 20 minuuttia. Ja sen jälkeen vielä odotettu jäähtymistä, ennen kuin sen voi siirtää jääkaappiin.

Vierailija
33/33 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...enkä jaksa alkaa enää siinä vaiheessa välttämättä kokkaamaan seuraavalle päivälle, kun on muitakin kotitöitä.

Lasten harrastukset alkaa yleensä jo kl 17.30 ja ajomatkaankin pitää varata aikaa, joten viikolla tulee useampana päivänä syötyä aika nopeasti vain jotain. Viikonloppuisin yritän tehdä ruokia valmiiksi jääkaappiin ja pakkaseen, mutta aina en jaksa olla niin tehokas. Jos joudun ostamaan eineksiä tai puolivalmiita tuotteita, yritän aina valita ne lisäaineettomat vaihtoehdot. Munakas on onneksi nopea ruoka, jonka ehtii tehdä muutamassa minuutissa :-)