Illalla tissiraivareita? Imetys tökkii.. apua!
Mulla on ihana 5-viikkoinen mussukka, joka on syönyt tissiä todella hyvin ja oon ollu siitä tosi iloinen! Mutta nyt on alkanut iltapäivisin ja illalla saamaan " kohtauksia" tissillä. Syö ihan hyvin, mutta yhtäkkiä alkaa kamala karjuminen ja tempoo itsensä irti rinnasta niin että nänni meinaa irrota. Huutaa sitten hetken ja kun tarjoan rintaa uudelleen, saattaa vähän aikaa imeä ja sitten taas huuto ja tämä on jatkuva noidankehä koska jää tietysti koko ajan nälkäiseksi ja huuto kasvaa..
Olen kuvitellut että kyse on vatsavaivoista, mutta äsken annoin korviketta pullosta kun rinnalla oleminen oli niin vaikeaa. söi tosi kauniisti! kokeilin monta kertaa välissä antaa rintaa, mutta sai aina raivarit! vain pullo oli ok.
mitä tämä on??? miksi rinta ei kelpaa vain ip ja iltaisin? surettaa...
Kommentit (12)
ehkä rinnasta ei tule tarpeeksi maitoa
ehkä rinnasta ei tule tarpeeksi nopeaan maitoa
ehkä rinnasta imeminen ottaa voimille kun on väsynyt
anna vaan sitä korviketta. tuskin se sua äitinä pahentaa...
Ei minusta ole mitään syytä antaa korviketta, päinvastoin. Vauva tarvitsee todennäköisesti enemmän maitoa, kuin tuotat tällä hetkellä ja vain tiheä imettäminen auttaa lisäämään maidon määrän vauvan tarvetta vastaavaksi. Eli imetä sisulla vain, kyllä tuo aikanaan loppuu. Imetysasioissa sinnikkyys palkitaan.
ehkä sisuni sen kestäisikin, mutta en tahdo pitää lastani nälässä. kun toinen huutaa taukoamatta naama punaisena koko illan, en oikein voi olla antamatta korviketta kun kerta tiedän että se helpottaisi lapseni oloa samantien.
ap
ja maitoa tulee kyllä, saan itse puristettua ja tissit välillä jopa suihkuavat naapuriin asti.
että maitoa tulee liian kovaa? Jos lypsäisit ensin enimmät pois ja sitten koittaisit antaa rintaa vauvalle.
Itse sain imetystukilistalta hyviä vinkkejä imetysongelmiin.
ja hörppyytä sitten vauvalle. Tai jos haluat välttämättä käyttää pulloa osta Aventin 0-tutti, ettei vauva totu liian " helpolle" .
Minä sain kerran tissiraivareihin ohjeeksi kehittää " sisäinen rauha" . Siitä on kyllä hyötyä, jos saat itsesi pysymään tyynenä. Näin vauvakin voi rauhoittua imemään.
raivarit alko kans suunnillee 1kk iässä.korvike sitten vaa kelpas pullosta ja rinnoista pumpattu maito pullosta.alkuun huusi nälkäänsä ja olin aivan sökönä yritin imettää ja vauva vaan raapi ja raivosi, minä itkin.tosi helpotus oli korvike.oma maito on nyt loppunut tisseistä aikaa sitten, imemisen puutteesta tietty.vauva nyt 2,5kk.olen sitä mieltä ett kyl mun maito ois riittäny jos vauva ois suostunu sitä imeen.sitä tais ärsyttää kun maito tuli epätasasesti ja sitä meni väärään kurkkuun jne...mun voimat ei jaksanu sitä imetysressiä...ihan hyvä iti silti olen...
Totta kai vauva juo pullosta mieluummin, jos rinnasta tulee liian kovalla paineella. Mutta jos et anna pullosta, niin ei vauvalla ole vaihtoehtoja...
Ja tiedän totta tosiaan mistä puhun! Meillä oli ihan samaa (paitsi että en antanut pulloa). Kun huuto rinnalla alkoi, annoin vauvalle tutin. Sitä imi hetken ja sai siis rauhassa lutkutella. Kun oli imenyt sitä tuttia hetken, niin irrotin sen sormella ja työnsin rinnan suuhun. Vauva imi taas rintaa hetken, kunnes taas hermostui suihkuavaan maitoon, annoin taas tuttia, sitten taas tissiä, taas tuttia, taas tissiä... Tätä niin kauan, että nälkä meni.
Jos kerran omaa maitoa tulee, niin kyllä sitä voi vähän edes vaivaa nähdä ja yrittää!
yks kaveri väkisin koetti imettää, kunnes neuvolassa huomautettiin, että lapsi todella alipainoinen ja maitoa ei ilmeisesti tule tarpeeksi, eli anna korviketta.
Meillä oli aika, jolloin vauvalle ei kelvannut rinta kuin unessa... Ja edelleen olimme silloin täysimetyksellä! Eli raivosta huutava vauva nukutettiin ensin ja heti kun nukahti, niin nostettiin rinnalle imemään... Unissaan imi tosi halulla ja jatkoi siis uniaan koko ajan. No, onneksi tätä kesti vain pari päivää.
Lievemmät rintaraivarit jatkui meillä koko täysimetysajan, johtuivat liian runsaasta maidon tulosta. Asiaan toi helpotusta tutin kanssa asuminen (josta joku jo tuossa kirjoitti) ja kovimman paineen lypsäminen käsin pois ennen vauvan imettämistä.
Mutta minusta noilla imetystukilistan sivuilla on tosi hyviä ohjeita! Itse en tosiaan olisi noin kärkkäästi tarjoamassa pulloa ja korviketta niin kuin jotkut. Imettys on joskus varsinainen taitolaji :)
tasaisemmin.