Lääketiedettä opiskelleet, kokemuksia kaivataan!
Hei!
Kaipaisin kokemuksia lääketieteellisessä opiskelevilta/opiskelleilta. Olen hankkinut jo ammatin sekä perheen, mutta jo useamman vuoden ajan päässäni on kummitellut ajatus lääkäriksi lukemisesta. Taloudellinen tilanne tai perheen tuki eivät ole esteitä, tukiverkkoja on. Oppimiskyvyissäni ei ole mitään vikaa, nuorempana ongelmaksi ovat nousseet enemmänkin motivaation puute ja yleinen laiskuus. Nämä piirteet ovat karsiutuneet vuosien myötä onneksi pois, kun olen joutunut vastaamaan muistakin kuin vain itsestäni. Lähinnä mietinkin, kuinka tiukka tahti lääkiksessä on? Onko kaiken opiskelun lomassa aikaa ns. normaalille elämälle (=perheelle), vai vaatiiko opiskelu ihan kaiken vapaa-ajan? Lapseni ovat kuitenkin vielä suhteelisen pieniä, haluaisin että heillä olisi äidistä jokin muukin muistikuva kuin se, että kuskasin heitä aamulla hoitoon ja luin iltasadun.
Kommentit (24)
Kunhan ensin valmistun erikoislääkäriksi. Mutta yksityisellä on se asian rasittava puoli. Joutuu koko ajan tutkimuksia harkittaessa ottamaan huomioon ,että potilas maksaa summan itse. Aika stressaavaa voi pidemmän päälle olla. Ja jotenkin olen miettinyt että suhtautuuko siihen potilaaseen erilailla, kun se joutuu paljon lystistä maksamaan. Tästä ei ole kokemusta... Toisaalta kampaajalle maksetaan mukisematta 100e ja jos lääkäri ottaa saman on se järkky summa... Näin myös itse ajattelen kun olen joskus privaatissa esim gynellä käynyt.
Kunhan ensin valmistun erikoislääkäriksi. Mutta yksityisellä on se asian rasittava puoli. Joutuu koko ajan tutkimuksia harkittaessa ottamaan huomioon ,että potilas maksaa summan itse. Aika stressaavaa voi pidemmän päälle olla. Ja jotenkin olen miettinyt että suhtautuuko siihen potilaaseen erilailla, kun se joutuu paljon lystistä maksamaan. Tästä ei ole kokemusta... Toisaalta kampaajalle maksetaan mukisematta 100e ja jos lääkäri ottaa saman on se järkky summa... Näin myös itse ajattelen kun olen joskus privaatissa esim gynellä käynyt.
työsuhde-etuna? Ja silloinhan sitä voi taas käydä vaikka missä tutkimuksissa? Ihan tosi hieno kuvio esim. silloin kun lapset ovat pieniä (= lyhyet tarhapäivät).
erityisen raskasta opiskelu. Tai en tiedä mihin vertaatte, mutta yksityisellä muulla alalla työelämässä ainakin todella kovempi tahti. Lukuaikaa on mukavasti päivällä ja opiskelut saa hoidettua suunnilleen klo 8-16 sisältäen lukemisen (jota on kyllä todella paljon ja vaatii kurinalaisuutta ja "lukupäätä"). Opiskeluaikojen päivystysten rankkuutta on täällä vahvasti liioiteltu, esim 4 h /2 kk itse valitsemanasi klo aikana. Eli paikkakuntakohtaista eroa taitaa olla todella paljon. Ja koko opiskeluaikana muutama käytännön viikko toisella paikkakunnalla, ei ole mitenkään poikkeavaa, jos vertaa monen muun alan työmatkoihin. Amanuenssuurit ovat palkallista työssäkäymistä klo 8-16 loma-aikana - ei kai sitä voi laskea mitenkään rankaksi opiskelun osuudeksi?
Miksi ette mene yksityiselle ja tee siellä esim. mukavia 6 tunnin päiviä? En kysy keljullakseni, vaan tosissani.