Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaan keittiövinkkejä!

01.12.2005 |

Okt:n rakentaminen alkamassa ja lukisin mielelläni hyväksi havaitsemianne vinkkejä keittiön suunnittelua ajatellen. Paljonko mielestänne tarvitaan esim. erilaisia kaappeja/vetolaatikostoja/pöytätasoa? Ovatko apteekkarinkaapit maineensa veroisia? Paljonko teillä on vapaata liikkumistilaa keittiössä, kuinka olette kaapistot asetelleet, kulkuaukkojen leveys, työtason korkeus (oma pituutesi) jne.? Kaikkeahan on tarjolla, mutta kaikki myös maksaa, joten jotenkin pitäisi löytää kultainen keskitie ja siltä toimiva keittiö. Kertokaa mitä vain keittiönsuunnitteluun liittyvää mieleenne tulee, huonoja ja hyviä juttuja.

Kodinhoitohuonevinkkejä jo löysinkin haulla, mutta jos jollakin tulee siitäkin jotain mieleen (tai muusta), niin antaa näppäimistön palaa :)

Kiitos!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta itse ainakin lähdin liikkeelle seuraavalla tavalla. Eli meillä oli keittiöstä sellainen ihan perusmittakaavakuva, jossa näkyi vesipiste, hella, kylmälaitteet ja astianpesukone. Alkuun sitä hieman tutkiskelin, ja mietin mitä missäkin voisi tehdä, ja missä mitäkin säilytetään, kun tiesin missä nuo kodinkoneet tulisivat olemaan. Tein listaa mitä kaikkea tarvitsisin keittiööni. Sitten vaan keittiösuunnittelijan luokse tarjouksia kyselemään omien ehdotuksieni kanssa. Suunnittelija piirsi kuvat, joiden kanssa kotona mietin yhä uudelleen ja uudelleen mitä missäkin säilytetään, ja missä olisi kätevintä esim leipoa. Ja sitten kun muutoksia tuli mieleeni, kerroin ne keittiösuunnittelijalle, ja teimme muutokset ,mieleisiksimme.

Valitetavasti vielä en voi sanoa, kuinka hyvin suunnitelmani toimivuuden yms suhteen tulee onnistumaan käytännössä, sillä keittiömme on vasta tilattu. Ainakin tällä hetkellä olen tyytyväinen että mietimme asiaa todella tarkkaan ja suunnittelijaan, joka jaksoi paneutua asioihimme.

En nyt tosiaankaan tiedä onko vastauksestani mitään hyötyä sinulle, sillä mielestäni nuo kaikki kysymäsi asiat ovat niin makuasioita ja jokaisen oman tarpeen mukaan suunniteltavia. Tarkoitan kaappien määrää, työtasojen pituutta yms. Sanoisin vaan että lähtisitte tosiaan suunnittelemaan niitä omien tarpeidenne mukaisia juttuja. Itsekin ihan vaan listasin paperille kaikkea mitä haluaisin, hyvä suunnittelija kyllä osaa varmasti lähteä niistä piirtämään ja suunnittelemaan kokonaisuutta.

Itse halusin avaran keittiön, sellaisen jossa mahtuu hyvin työskentelemään useampikin henkilö. Muunneltavuutta meidän keittiöömme tuo pyörillä liikuteltava aputaso, jonka voi tarvittaessa viedä ruokapöydän jatkoksi, käyttää tarjoiluvaununa muuten vaan, työskentelypöytänä ym. Alakaappeja en myöskään juurikaan halunnut (mikä taitaa nykyään olla aika yleistä), koska mielestäni vetolaatikot ovat paljon käytännöllisempiä. Roska-astiat halusin myös laatikoihin, vaikkakin usein niissä on pienemmät jäteastiat, mutta ainakin meillä ne ovat tarpeen lajittelun takia. Ja jos tuntuu ettei kaikki mahdu niihin, niin allaskaapissa on tilaa vielä isommallekin jätesankolle. Kuivauskaappiin halusin erillisen valutusritilän, koska en yhtään tykkää, kun vesi valuu sieltä tiskipöydälle, varsinkin kun meille tulee upotettavat altaat eli varsinaista tiskipöytää ei ole.

Innolla jään minäkin odottelemaan millainen keittiömme käytännössä tulee olemaan. Suunnittelun iloa sinulle/teille!

Vierailija
2/6 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos mahdollista (eli raha riittää) osta massiivipuukeittiö! Kovatkin mdf ja muut levyt kuluu aika nopeasti kovassa käytössä kolhuille. Meillä muutaman vuoden vanhat ovet ja laatikot jo kolhuilla, kun lapset kolistelee astioita koneesta laatikoihin.

- Laatikot!! Kaikki ala-kaapit laatikoiksi. Antaa lisää tilaa ja huomattavasti helpompia käyttää.

-Roskislaatikko: Koko tiskialtaan levyinen laatikko, jossa monta roskista ja koloa esim. puseille, pesuaineille jne. Toimiva, jos on kaksi laatikkoa päällekäin. Eli matalampi alla, jossa säilyttää sitä kaikkea epämääräistä, mitä roskakaapeissa säilytettään esim. kukkapurkkeja ja sittein korkeampi laatikko, johon mahtuu nuo roskikset. Suosittelen!

- Iso tiskiallas. En ymmärrä, miksi tiskialtaat on aina niin pieniä. Nykyään kun on tiskikoneet, niin harvoin tiskataan ja tarvitaan erillistä huuhteluallasta. Siis eikö kaikkein kätevin ole yksi iso, johon esim. uunipellit mahtuu hyvin pesemään!? Sen koko luokan altaita näkyy jonkun verran jo olevan markkinoilla! Ihania näkyy ainakin englantilaisissa sisustuslehdissä:)

- Mieti järjestys, miten kokkaat ja siivoat jäljet ja laita kaapit, jääkaappi, liesi sen mukaan. Eli niin, että on helppo kulkea jääkaapilta, kuiva-ainekaapille ja kattilakaapin kautta hellan luo ja edelleen tiskarille. Entä mikä on helpoin reitti kauppakassien kanssa jääkaapille: älä turhaan kierrä koko keittiötä:)

- Kauneus on puoli ruokaa. Satsaa kaakeleihin ja tasoihin. Nautit niistä joka päivä, kun pidät niistä.

Onnea suunnitteluun! Nauti siitä ja joskus sitten valmiista keittiöstä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokki-ihmisiä (takapuolesta huomaa) joten keittiö on kokkausta varten, ruokapöytä saarekkeen toisella puolella. Liedessä kaasu- ja sähköpuoli. Leivinuuni l. takka lähellä ja kiertoilmauuni sekä mikro integroituna omaan torniinsa.

Leikkuulaudat irtomalleja. En ymmärrä miksi leikkuulauta laitetaan aina laatikoston päällimmäiseksi. Ehkä suurin osa kokkaajista on siistimpiä kuin minä (luultavaa) mutta minulla ainakin ne samperin leivänmurut oli aina haarukoitten seassa alalaatikossa.

Paljon laskutasoa ja kiveä. Astianpesukone ylempänä, helppo täyttää ja käyttää. Kaksi vesipistettä, ehdoton! Aina kun kokkaa, tiskaa tms jotain niin toinen tarvii lasin vettä tai kahvipannuun täytettä tai huuhtaista kädet...meneepi toiselle hanalle.

Alaosat pelkkää laatikkoa, pysyy järjestyksessä (ihme kyllä minullakin) ja takaa löytää jotain. Padat ja pannut karuselliin. Tehokas liesituuletin.

Roskiksiä neljässä paikkaa, tavallinen tiskikaappi missä tyhjät pullot tms, lajitteluroskis vedettävillä laatikoilla= 4 roskapönttöä sekä vedettävä halkolaatikko. Poltettavat roskat ja energiajäte sinne, vievät isosti tilaa. Meillä tulee paljon maitopurkkeja ja puurolaatikoita eikä ehdi taitella niitä sieviksi nyyteiksi että mahtuvat roskikseen.

Kaapit kunnon tavarasta, ei sokkelia, massiivipuuovet.

Kaappien ovien vaihto on helpoin keittiöremontti joten sitä ajatellen. Älyttömän kalliit laatat ja boordit välitilassa.

Kannattaa vierailla usein siellä keittiöliikkeissä ja huokailla vau ja ooh, löytyy se mieleinen tyyli. Teetä myös muutama keittiösuunnitelma ja mieti sen toimivuutta, ulkonäköä suunnitelmaan voi aina vaihtaa, nykyään nappia painamalla :) Minua kiukutti keittiömyyjän jänkkäys ensin ulkonäkö sitten mitä kaappeja kun minä ajattelin toisinpäin, ensin toimivuus sitten kaapinoven väri, olkoot suunnitelmassa vaikka valkoisena.

Vierailija
4/6 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja vähän valitti) - ja olemme tyytyväisiä lopputulokseen!

Itse mietimme jo suunnitteluvaiheessa, mitä kaikkea keittiössä säilytetään ja tehdään ja nimesimme esim. ihan kaapeittain, mitä mihinkin laitetaan. Tosi toimiva ratkaisu ja sitäpaitsi helpotti muuttovaiheessa, kun saattoi antaa anopille käteen piirroksen ja anoppi osasi laittaa tavarat muuttolaatikoista paikoilleen ;) Jokaiselle tavaralle tuli oma TOIMIVA paikka.

Keittiösuunnittelija tätä systeemiämme kritisoi, koska hän ei tiennyt mitä tavaraa ja kuinka paljon meillä oli. Hän oli esimerkiksi sitä mieltä, että meille tulee ihan liikaa laatikoita, kun olimme laittaneet kaikki mahdolliset alakaapit laatikoiksi - no, jokaiseen on löytynyt säilytettävää, emmekä yhtäkään vaihtaisi pois: laatikot ovat huomattavasti helppokäyttöisempiä kuin kaapit.

Toinen, mitä suunnittelijamme kritisoi, oli mitat. Olimme ensin suunnitelleet ja sitten mitanneet keittiön hyvin tarkkaan ja tiesimme, mitä sinne mahtuu ja miten. Suunnittelija olisi laittanut pienemmät kaapit, jotta " mahtuvat sitten varmasti" ja sitten joka seinän väliin olisi jäänyt tyhjä tila, johon olisi pitänyt sahailla peitelautoja ym. pidimme päämme ja nyt keittiössä on enemmän säilytystilaa ja näyttää paremmalta kun kaapit ovat seinään asti - sekä säästyimme tietysti niiden peitelautojen sahauksilta ym. Keittiösuunnittelija mittasi käynnillään tosi suurpiirteisesti ja teki piirustukset " varman päälle" , jouduimme jopa allekirjoittamaan paperin, että haluamme tilaamamme kaapit keittiösuunnittelijan vastustuksesta huolimatta!

No joo, yksi pikkuvinkki on sitten KEITTOKIRJAHYLLY. Meillä on keittiössä päällekkäin kolme ihan oikeaa hyllyä keittokirjoille ja se on tosi näppärää. Aiemmin meillä keittokirjat säilytettiin joko toisessa huoneessa kirjahyllyssä tai sitten jossain keittiönkaapin perällä. Keittokirjahylly näyttää hyvältä (keventää ilmettä) ja on todella näppärä, kun kirjat ovat aina käden ulottuvilla kun niitä tarvitsee.

Toinen, muidenkin jo mainitsema asia ovat riittävän suuret altaat. Vaikka käyttääkin tiskikonetta, niin niitä isoja boolimaljoja, mehumaijoja, Wok-pannuja ja Wing-pannuja tulee aina ja niiden peseminen pienessä altaassa on tosi vaivalloista. Meillä on kaksi isoa allasta ja vielä erillinen valutustaso (Franke) ja se on tosi hyvä. Lisäplussan annan Franken leikkuulaudalle, jonka saa altaan päälle. Siinä on tosi näppärää leikata nestettä valuvat lihat tai pestävät kasvikset kun nesteet voi kaataa suoraan altaaseen. Lisäksi meillä on tietysti noita irrallisia leikkuulautoja, tosin on kiinteäkin leivän leikkaamiseen.

Yksi oivalluksemme oli rulokaappi kahvin- ja vedenkeittimille sekä leiville. Kahvin- ja vedenkeittimien suhteen se on ollut tosi hyvä, koska meillä käytetään niitä tosi harvoin ja inhosin sitä kun ne aikaisemmin lojuivat pöydillä tiellä ja pölyttymässä. Nyt ne ovat tarvittaessa lähellä, mutta kuitenkin piilossa. Sen sijaan leipärulo on meillä ollut vähän toisenlaisessa käytössä kuin alunperin oli tarkoitus (hyvä sinänsä). Entisessä pienen jääkaapin keittiössä leivät säilytettiin leipälaatikossa, mutta nyt mies haluaakin säilyttää leivät jääkaapissa eikä leipärulolle ollutkaan käyttöä, olisi voinut kertoa jo suunnitteluvaiheessa ;)

Sitten ne AV-laitteet: jos suunnittelette keittiöön telkkaria, tietokonetta tai lankapuhelinta, niin miettikää niille paikka jo valmiiksi ja tarvittavat pistokkeet. Meillä on sellainen vähän korkeampi kaappi nurkassa, jonka päälle telkkari laitettiin ja se on tosi kiva, kun voi aamulla töihin lähtiessä katsella aamupalaa syödessä aamu-tv:tä ja illalla ruokaa laittaessa hömppää.

Ja sähköpistokkeet - laittakaa niitä tarpeeksi!!! Meillä kaappien väliin tuli riittävästi pistokkeita, mutta suunnitteluvaiheessa mies yhdessä sähkösuunnittelijan kanssa poisti ikkunaseinälle suunnittelemani pistokkeen tarpeettomana ja olen siitä edelleen katkera: joulukynttelikölle ei ole pistorasiaa!

Vierailija
5/6 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta viestini häipyi jonnekin avaruuden aaltoihin.

Olen ottanut vinkeistänne vaarin ja inventoinut keittiökomeroiden sisuksia ja yrittänyt arvioida tulevaisuuden hankintoja ja niiden pohjalta määritellä tarvittavaa laatikosta +komerotilaa. Samoin olen pohtinut erilaisten koneiden ja laitteiden sijoitusta. Ruutupaperia kuluu, kun piirtelen pohja- ja sivukuvia ja olkkarissa heilun mittanauhan kanssa tutkimassa, paljonko tilaa mikin asia todellisuudessa vie :)

Muutamia lisäkysymyksiä:

Roskikset vetolaatikoissa oli minulle uusi juttu, en ole missään sellaista nähnyt. Varmaan toimiva idea. Saako moisen laatikoston mahtumaan tiskialtaan alapuolelle vai pitääkö tila varastaa muualta?

Kuinka täyspuiset kaapistot kestävät käytössä? Turpoavatko, halkeilevatko? Ovatko kovinkin painavat?

Entä paljonko tilaa (metreinä?) olette varanneet ruokapöydän ympärille? Milloin pöydän takaa mahtuu kulkemaan, vaikka joku istuisi paikallaan pöydän ääressä?

Jos teillä on (takka-)leivinuuni, niin missä säilytätte polttopuut?

Tiskikaappien määrääkin olen pohtinut. Perinteisestihän niitä on kaksin kappalein, mutta pärjääkö yhdellä? Onko kellään kokemusta?

Ulkonäölliset seikat minun on helppo päättää, hankalampi on varmistaa keittiön käytännöllisyys ja riittävä tila (niin liikkumiselle kuin tavarallekin). Sitä paitsi ulkonäköä on kohtuullisen helppo myöhemmin muuttaa, mutta toimivuuden parantaminen ja lisäneliöiden saaminen jälkikäteen onkin jo hankalampaa.

Vierailija
6/6 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä halusin kertoa mielipiteitäni noihin esittämiisi kysymyksiin.

Roskislaatikoista ensinnäkin. Mielestäni ne ovat jo ihan siitäkin syystä hyvä ratkaisu, ettei laatikosto vie tilaa alaosasta kuin 200-300mm. Näissäkin oli hieman erilaisia vaihtoehtoja riippuen liikkeestä. Ja kuten jo aiemmin mainitsin, jos tuntuu ettei noihin mahdu tarpeeksi voi laittaa vaikkapa allaskaapin/laatikoston alle lisää roska-astioita.

Ruokapöydän ympärillä olevasta liikkumatilasta kommentoisin sen verran, että jos siihen jättää tilaa kolme metriä, siis pöydän kanssa, luulisi riittävän. Varmasti vähän vähempikin riittää, mutta silloin on jo ainakin tosi väljää. Äidilläni on keittiönkaapistot vastakkaisilla seinillä, ja siinä välissä ruokapöytä, ja tähän väliin (siis kaapistojen) jää kolme metriä. hyvin mahtuu, vaikka kaappien ovet ovat auki tai tiskikoneen luukku ja samalla istuisi ruokapöydän ääressä.

Polttopuiden säilytys meillä on tarkoitus toteuttaa siten, että uunin viereen laitetaan itse puusta rakennettu puulaatikko.

Tiskikaapista en voi (taaskaan) sanoa muuta kuin että mieti omia tarpeitasi. Olen jopa kuullut ihmisistä, jotka ovat kokonaan jättäneet kuivauskaapin pois, ja ovat olleet ihan tyytyväisiä ratkaisuunsa. Minä kuitenkin halusin meille edes yhden kaapin, kun kuitenkin jonkin verran käsitiskiäkin on ja en jaksa kaikkea heti kuivata, mutta isompaa kuivauskaappia en kokenut tarpeelliseksi.

Vielä tuosta muidenkin mainitsemasta astianpesukoneen sijoittamisesta ylös, olen kyllä täysin samaa mieltä. Ainakin jos kone pyörii usein, säästää siinä hyvin selkäänsä. Itse en halunnut sijoittaa uunia ylemmäs, koska tuntui että se vie taas liikaa tilaa pöytätasoilta, ja muutekin jaksan nostella ruoat uunista, kun se kyykkiminen ei ole kuin hetkellistä.

Mutta tosiaan, nämä ovat ihan makuasioita, joita kannattaa pyrkiä miettimään etukäteen riittävän hyvin.