Saunalonkero (kohta) 14-vuotiaalle, onko ok?
Minusta ei, miehestäni kyllä, ja hän toimi omien halujensa mukaan ja antoi lapselle saunajuomaksi lonkeron...
Kommentit (79)
Mutta kysymykseesi: ei todellakaan ole ok. Onko miehesi jotenkin vajaa?
sitä itsekin pohdiskelen. Ap
Lapsi on 13.v piste. Ei auta yhtään selitellä, että kohta se on 14.v.
Anteeksi töykeyteni, mutta kyllä sinullakin taitaa päässä viirata, jos edes mietit onko alkoholin antaminen 13 vuotiaalle ok.
Toiseksi, miksi lapsi edes tarvitsee alkoholia saunajuomaksi? Limun/mehun pitää kyllä riittää. Pian tytölle tulee käsitys, että saunaan ei voi mennä / ei voi rentoutua ilman alkoholia. Eli täysin vääristynyt kuva alkoholista.
Mitäpä jos te koko perhe pistäisitte pullon korkin vähäksi aikaa kiinni?
Ap, joitko sinä tai miehesi 13 vuotiaana alkoholia? Lapsi on 13.v piste. Ei auta yhtään selitellä, että kohta se on 14.v.
Anteeksi töykeyteni, mutta kyllä sinullakin taitaa päässä viirata, jos edes mietit onko alkoholin antaminen 13 vuotiaalle ok.
Toiseksi, miksi lapsi edes tarvitsee alkoholia saunajuomaksi? Limun/mehun pitää kyllä riittää. Pian tytölle tulee käsitys, että saunaan ei voi mennä / ei voi rentoutua ilman alkoholia. Eli täysin vääristynyt kuva alkoholista.
Mitäpä jos te koko perhe pistäisitte pullon korkin vähäksi aikaa kiinni?
mies on sitä mieltä, että lapsi saa halutessaan kotona juoda sen yhden, ettei sitten kavereiden kanssa tarvitse jossain ulkona..
Minä en todellakaan hyväksy asiaa, mutta mitä sitten voi tehdä, kun toinen vain sanoo, että aikoo niin toimia?
Itse olen salaa vanhemmilta juonut ensimmöisen kerran joskus 13v iässä, mutta vanhempani ovat aina olleet alkoholin juomista vastaan ennen 18v ikää.
ap
ei ole ok, on laitonya ja miehesi on idiootti.
alkoholi on todella vaarallista lapen ja nuoren elimistölle, mutta miehesi ei ilmeieti piittaa lapsensa terveydestä.
huonot lähtökohdat jos lapsena jo pitää aloittaa juominen iän kanssa.
ja äiti on yhtä vastuuton, jos ei osaa puuttua asiaan.
ei ole ok, on laitonya ja miehesi on idiootti.
alkoholi on todella vaarallista lapen ja nuoren elimistölle, mutta miehesi ei ilmeieti piittaa lapsensa terveydestä.
huonot lähtökohdat jos lapsena jo pitää aloittaa juominen iän kanssa.
ja äiti on yhtä vastuuton, jos ei osaa puuttua asiaan.
Mies ja poika meni saunaan, ja kuulin vasta saunan jälkeen, että näin oli tehty. En missään tapauksessa hyväksy asiaa!
Mitä voin tehdä siis? Miehen mielestä se asia on ok ja aikoo jatkossa toimia samalla tavalla. ap
on lapsen "kemiallista pahoinpitelyä". Ikävä kyllä. Laitonta, rikos. On eri asia, jos lapsi itse kokeilee kodin ulkopuolella, mutta vanhemman tarjoama alkoholi - se yksikin pullo - on täysin sopimatonta. Helppo sanoa jälkikäteen, mutta olisi ehkä pitänyt keskustella miehen kanssa kasvatuksen perusperiaatteista ennen lapsien tuloa. Saattaa myöhemmin johtaa siihen, että lapsi kertoo miehellesi juoneensa esim. kotibileissä ja miehesi sen hiljaisuudessa hyväksyy. Kaikille teininä juomisen aloittaneille ei tule myöhemmin ongelmia, eivätkä kaikki todellakaan saa terveydellisiä haittoja. MUTTA: sinun lapsesi voi olla juuri se lapsi, joka paleltuu hankeen, jää humalapäissään auton alle, joutuu väkivallan uhriksi sammuttuaan kadulle...
on lapsen "kemiallista pahoinpitelyä". Ikävä kyllä. Laitonta, rikos. On eri asia, jos lapsi itse kokeilee kodin ulkopuolella, mutta vanhemman tarjoama alkoholi - se yksikin pullo - on täysin sopimatonta. Helppo sanoa jälkikäteen, mutta olisi ehkä pitänyt keskustella miehen kanssa kasvatuksen perusperiaatteista ennen lapsien tuloa. Saattaa myöhemmin johtaa siihen, että lapsi kertoo miehellesi juoneensa esim. kotibileissä ja miehesi sen hiljaisuudessa hyväksyy. Kaikille teininä juomisen aloittaneille ei tule myöhemmin ongelmia, eivätkä kaikki todellakaan saa terveydellisiä haittoja. MUTTA: sinun lapsesi voi olla juuri se lapsi, joka paleltuu hankeen, jää humalapäissään auton alle, joutuu väkivallan uhriksi sammuttuaan kadulle...
avarretaan nyt sen verran, että minä olen äitipuoli. Mies sanoi, että koska minä en ole tästä lapsesta kasvatusvastuussa, niin ihan sama, mitä minä sanon. ap
Ei saa edes työlain mukaan teettää kasvun ja kehityksen kannalta vaarallista tai kemikaaleille altistavaa työtä.
olen tosi vihainen tapahtuneesta.
Mies on itse teininä saanut kotonaan juoda, niin hänestä se on ollut vain hyvä.
No, eipä siitä näköjään ole seurannut kuin vastuuton asenne...
ap
laki on laki ja tuo on laitonta toimintaa. Kysy mieheltä, haluaako hän antaa lapselleen kuvan, että lain rikkominen on ihan ok, hän tekee itsekin niin. Mihin hän ajatteli vetää rajan - mitä kaikkea laitonta lapsi saa isänsä esimerkin innoittamana tehdä?
Mulla 14 v, ´ja saa kyllä hakea mulle lonkeron jääkaapista, mutta itselleen limpparin. Ei, ei ja ei, ei alaikäiselle kotona alkoholia edes tuon vertaa!
Ei noin.
Tiedän perheen, jossa ostetaan lapsille tupakat ja kaljat ja sanotaan, että tupakkaa saa polttaa, mutta huumeisiin ei kosketa. Ei kivaa kateltavaa.
Jos kyse olisi minun lapsestani, niin tekisin miehestä rikosilmoituksen
Alaikäisille ei tarjoilla alkoholia kotona. 13-vuotiaalle alkoholi on erittäin vahingollista myrkkyä (ja eipä se mikään terveysjuoma ole aikuisillekaan...)
Jos kyse olisi minun lapsestani, niin tekisin miehestä rikosilmoituksen
Alaikäisille ei tarjoilla alkoholia kotona. 13-vuotiaalle alkoholi on erittäin vahingollista myrkkyä (ja eipä se mikään terveysjuoma ole aikuisillekaan...)
kysyinkin mieheltä ja pojalta, että mitähän mieltä äiti olisi. Poika oli sitä mieltä, että varmaan ihan ok. Tiedä sitten. Ap
Näyttäkää ihmeessä se tutkimus, jonka mukaan tuo olisi haitallista. Tuskinpa sellaista on.
5-vuotiaalla lapsellakin on jo aikuisen entsyymitasot alkoholin pilkkomiseksi ja alkoholia heidän täytyykin pystyä pilkkomaan, kun sitä saa normaalistikin ruoasta sekä suoliston bakteereilta.
Lakiin on aika turha vedota, koska lain tarkoitus ei ole estää siideripullon tai viinilasillisen juomista alle 18-vuotiailta, vaan oikea kännääminen, joka on oikeastikin vahingollista. Älyttömällä lain tulkinnalla (vertaa "älyttömällä lailla") ei saada aikaan muuta kuin kunnioituksen laskua lakia kohtaan.
jonka mukaan alkoholin nauttiminen alaikäisenä EI olisi haitallista? Kylläniihin ikärajoihin on syynsä.
MÄ voin kohta yrittää kaivaa sulle yhtä tutkimusta joka nyt heti ekana tuli mieleen, jonka mukaan sos. taustasta riippumatta korrelaatio varhaisen alkoholin käytön ja myöhemmän iän alkoholismin kanssa oli todella selvä.
Mun on taas tosi vaikeaa ymmärtää MIKSI niille alaikäisille pennuille pitää väkisin juottaa sitä viinaa?
Kertokaas nyt MIKSI se 14 v tarvitsee saunalonkeroa, miksei se voi odottaa 2-4-vuotta? Kenelle se on niin tärkeää, että 14-v saa juoda alkoholia??
Ei tietenkään hyvä juttu, mutta vastaajista lähes kaikki joivat saman ikäisenä sen ja useampia salaa.
Oma isänikin antoi mun juoda ensikännit 12-v iässä. Oliko se hyvä juttu? No ei siitä mitään hyötyäkään ollut, todellakaan. Eikä se ainakaan vähentänyt sitä myöhempää ryypiskelyä.
Ihan kunnon ihminen minusta kuitenkin tuli.
Nykyään meininki on kuitekin erilaista suurimmalla osalla perheitä. Lapsista ja lasten hyvinvoinnista ollaan oikeasti kiinnostuneita, ja lapsille halutaan hyvää. Alkoholin juottaminen meidän juoppoyhteiskunnassamme 14-vuotiaalle ei ole ok. Varsinkaan jonkun saunalonkeron.
Nykyään onneksi nuoretkin ovat fiksumpia ja entistä useampi ei todellakaan arvosta kännäilykulttuuriamme, kun järkevämpiäkin on tarjolla.
Isä voisi antaa mielummin alkoholittoman lonkeron.
T: Teini-ikäinen poika.
Ei edes 16 vuotiaalle!