Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saunalonkero (kohta) 14-vuotiaalle, onko ok?

Vierailija
03.11.2012 |

Minusta ei, miehestäni kyllä, ja hän toimi omien halujensa mukaan ja antoi lapselle saunajuomaksi lonkeron...

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä ostaisi alkoholijuomia alaikäiselle tai juottaisi lonkeroa pullollista. Lapsi 12 v on saanut lusikallisen maistaa rekordeligin siideriä minulta. Enempää ei heru :D.

Minun vanhempani eivät koskaan ostaneet minulle alkoholia ollessani alaikäinen ja itse noudatan samaa kaavaa. Itse join ekan kännini siitä huolimatta 14 vuotiaana.

Toivon että omani ei kokeile samaa. Ihme perustelu tuo ettei sitten kavereiden kanssa juo kun kotona saa :O.

Jos juo jossain salaa, sitä en voi estää mutta minä en alaikäisele lapselleni alkoholia anna / hanki.

Vierailija
22/79 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta antaisin ehkä maistaa. Ei vanhempien kuulu juoda noin nuorten teiniensä kanssa saunajuomia.... Eri asia jos juodaan salaa kavereitten kanssa, mutta vanhempien siunausta ei sille kuulu saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on aika normaalia, että tuossa iässä myös nuorille tarjotaan aterian yhteydessä pieni liraus viiniä. Sitä jopa vähän painostetaan kokeilemaan.

Se tosin kuuluu osana ruuasta nauttimiseen, ei mikään "saunakalja näin miesten kesken".

En osaa kunnolla selittää, mutta ajatusmaailma on erilainen. Viini kuuluu täällä koko perheen yhteiseen ruokailuhetkeen, juominen ei ole se pääasia, sitä ei juoda mihinkään muuhun erityiseen tarpeeseen kuin että se maistuu hyvältä ja saa ruuankin maistumaan paremmalta.

Saunakalja on sitä, että "on hyvä syy ottaa vähän" tai lapsi oppii, että alkoholia tarvitaan rentoutumiseen ja hauskanpitoon tai että lauantaihin kuuluu aina se olut tai pari.

Eikä missään nimessä 13-vuotias joisi puolta litraa viiniä tai edes sitä 0,33:n verran. Ja se viini tosiaan usein lantrataan myöskin. Annos lapsille on ehkä joku 5 cl, jos sitäkään.

Vierailija
24/79 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä ostaisi alkoholijuomia alaikäiselle tai juottaisi lonkeroa pullollista. Lapsi 12 v on saanut lusikallisen maistaa rekordeligin siideriä minulta. Enempää ei heru :D.

Minun vanhempani eivät koskaan ostaneet minulle alkoholia ollessani alaikäinen ja itse noudatan samaa kaavaa. Itse join ekan kännini siitä huolimatta 14 vuotiaana.

Vierailija
25/79 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka joku vanhempi voi olla noin vastuuton... mitähän tollaisestakin lapsesta tulee.. varmaan yhtä fiksu kuin isästään.

Vierailija
26/79 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka joku vanhempi voi olla noin vastuuton... mitähän tollaisestakin lapsesta tulee.. varmaan yhtä fiksu kuin isästään.

Ja sitä ykkösoluen vahvuista lonkeroa join saunajuomana pullollisen alle kouluikäisenä aina silloin tällöin.

Vierailija
27/79 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se minusta ok, kunhan harvoin antaa.

Se mikä on oikeasti huolestuttavaa on ne kännit mitä ne vetää tuon ikäisenä kavereiden kanssa ja vanhemmat ovat muka tietämättömiä. Heti kauhea itku, jos valvotusti isä antaa saunassa maistaa vähän alkoholia tuon ikäisenä. Maailmalla tosiaan juovat viiniä tms. ruokailun yhteydessä nuorempinakin.

Kunhan pitää huolen, että nuori ei ryyppää kadulla niin ihan yksi hailee joku satunnainen saunajuoma.

Vierailija
28/79 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kauhea itku, jos valvotusti isä antaa saunassa maistaa vähän alkoholia tuon ikäisenä. Maailmalla tosiaan juovat viiniä tms. ruokailun yhteydessä nuorempinakin.

Minusta tuossa on iso ero, että otetaan lasillinen viiniä koko perheen kesken (tai vaikka juodaan tölkillinen lonkeroa) ruuan kanssa kuin että isä opettaa pojalleen, että kunnon mies kiskaisee pullon olutta (tai lonkeroa) saunan jälkeen.

Jostainhan se johtuu, että Suomessa tuon ikäiset hilluvat kännissä kadulla ja täällä ne istuvat kahvilla tai kokiksella, eikä täällä ala-ikäiset ostarilla tule kyselemään, että et hakis meille pulloa tuolta lähikaupasta. En usko, että mun naapurin 16-vuotiaalle tulisi mieleenkään, että se voisi vetäistä kännit perjantai-iltana.

t. se italialainen

Vierailija
29/79 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään hyvä juttu, mutta vastaajista lähes kaikki joivat saman ikäisenä sen ja useampia salaa.

Vierailija
30/79 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se yksi siideri/kalja/lonkero ei vaikuta kyllä mitenkään mihinkään KASVUUN..

sovitte vain tästä lähtien, ei lapsille, eikä lasten nähden?

JA kyllä on ok antaa 16v:n juoda kotona äidin kanssa saunakalja, mieluummin semmosta sivistynyttä juomista kotona viikonloppuisin, kuin että oppii huonot tavat kyliltä.... kyllä se lapsi joka tapauksessa juo, eri asia onkin miten sen juomakulttuurin heille opettaa.

Vierailija
31/79 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni vastaajista kauhistelee tuota ja manailee piruja seinille. Miettivät kuinka jostain ne kännäävät teinit tuonne kaduille tulevat. Kuitenkin moni näistä alkoholin vastustajistakin myöntää olleensa itse siellä kadulla kaljapullo kourassa saman ikäisenä. Minä sain lapsena aina maistaa alkoholijuomia jos halusin ja 13 vuotiaasta lähtien sain myös kotona juoda sen yhden esim saunalonkeron tms. Ensimmäisen kerran kännissä olin 20 vuotiaana.

En kuitenkaan kannusta ketään esiteinilleen alkoholia juottamaan. Meillä lapset on vielä pieniä eikä kantaa tähän ole vielä tarvinnut lyödä lukkoon. Periaatteessa ainakaan minulle vanhempieni tavassa ei ollut mitään haittoja, mutta tiedostan kyllä että maailma on hyvin erilainen nykyään. En halua joutua keskustelemaan lastensuojelun kanssa tästä asiasta, joten jonkinlaista kieltolinjaa tullaan varmaan meilläkin toteuttamaan.

Vierailija
32/79 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luuletko tosiaan että 14 v ei olisi maistanut missään koskaan alkoholia !!

lestat taas täällä "esittävät muita papempia" vaikka heidän omat lapsensa ovat jo paljon 14 v aikaisemmin kokeneet suvun miesten toimesta vaikka mitä..... mutta siitä ei puhuta/sitä ei myönnetä

Vierailija
33/79 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti miehellä hieman erikoinen suhde alkoholiin jos alkaa lapselle tarjoamaan alkoholia.

menepäs hus hus katsomaan lehkon outoja miehiä, joiden mielestä lasta voi panna

Vierailija
34/79 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti miehellä hieman erikoinen suhde alkoholiin jos alkaa lapselle tarjoamaan alkoholia.

menepäs hus hus katsomaan lehkon outoja miehiä, joiden mielestä lasta voi panna

heh heh

Vierailija
35/79 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on aika normaalia, että tuossa iässä myös nuorille tarjotaan aterian yhteydessä pieni liraus viiniä. Sitä jopa vähän painostetaan kokeilemaan.

Se tosin kuuluu osana ruuasta nauttimiseen, ei mikään "saunakalja näin miesten kesken".

En osaa kunnolla selittää, mutta ajatusmaailma on erilainen. Viini kuuluu täällä koko perheen yhteiseen ruokailuhetkeen, juominen ei ole se pääasia, sitä ei juoda mihinkään muuhun erityiseen tarpeeseen kuin että se maistuu hyvältä ja saa ruuankin maistumaan paremmalta.

Saunakalja on sitä, että "on hyvä syy ottaa vähän" tai lapsi oppii, että alkoholia tarvitaan rentoutumiseen ja hauskanpitoon tai että lauantaihin kuuluu aina se olut tai pari.

Eikä missään nimessä 13-vuotias joisi puolta litraa viiniä tai edes sitä 0,33:n verran. Ja se viini tosiaan usein lantrataan myöskin. Annos lapsille on ehkä joku 5 cl, jos sitäkään.

hienoa, että te painostatte siellä paremmissa maissa lapsia juomaan. Siellä se on merkki oikeasta kulttuurista. Hirveää, että joktu käyttää alkoholia rentoutumiseen, se on niin väärin. Mutta perheen yhteiset hetket, ne on sitten ihan ok.

Siis oikeesti, ajattele edes vähän. Jos ajattelu on vaikeaa, niin vähennä viinin juomista - siinä on ihan samaa alkoholia kuin oluessa.

Vierailija
36/79 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tää ajatus kumpuaa, että koko ajan pitää olla kiskomassa kitusiin jotain alkoholijuomaa?

Saunakaljat, -siiderit, -lonkerot, lenkin jälkeen tarvitaan "palauttavat", raskaan viikon jälkeen perjantaioluset ihan vaan rentoutumiseen...ja kai ne keskiviikotkin on niin h..vetin rankkoja, että pikkulärvit on vedettävä silloinkin. Ruokahan ei maistu miltään ilman viiniä, eikä lasillinen riitä mihinkään eineslihapullien kanssa.

Lomareissuilla vanhemmat on koko ajan pienessä ja vielä ylpeitä siitä: "noku siinä all inclusivessa oli sitä juomaa tarjolla koko ajan ni pakkohan sitä oli ottaa".

Tällaisen mallinko te lapsillenne todellakin haluatte opettaa?

Vierailija
37/79 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kukaan ei ole kieltänyt että eikö tuon ikäiset saata juoda jo salaa. Mutta se on aivan eri asia että juo salaa mitä se että juo vanhemman kannustamana.

Teinit kapinoivat usein rajoja vastaan. Juovat kun se on kiellettyä. Entä jos juominen on sallittua ja nuorella kova halu kapinoida niin pitääkö sitten ottaa huumeita tai juoda aivan järkyttäviä määriä että saa rikottua niitä rajoja kuten ikään usein kuuluu.

Minä voisin antaa lapsen maistaa hörpyn lonkeroa. Niin että tietää miltä se maistaa. Mutta tuon ikäiselle en todellakaan antaisi pullollista.

Lisäksi on tieteellisiä tutkimuksia siitä että mitä nuorempana alkaa juomaan alkoholia sitä suurempi riski alkoholisoitua MYÖHEMMIN. Ja ei kaikki ei alkoholisoidu mutta riski kasvaa.

Itse en halua miettiä myöhemmin että olisiko lapsi säästynyt alkoholismilta jos en olisi juottanut sille saunalonkeroa 13v iässä.

Vierailija
38/79 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani jotain 9 tai 10 -vuotias isä tarjosi ensimmäistä kertaa ykkösolutta ruokailun aikana minulle ja vähän vanhemmalle veljelleni ja sanoi ettei ole sen kummempaa kuin kotikalja.

Ihan mielelläni kokeilin, koska kiinnosti "aikuisten juoma" vaikkei se nyt ihan sitä tietysti ollut niin pienillä prosenteilla. Meni kuitenkin se "jännitys" alkoholista jo nuorella iällä, kun huomasi ettei siinä ole mitään erikoista.

Meillä ei jeesusteltu siitä miten kauheaa on tarjota lapselle jotain alkoholipitoista. Lopputulos on se, että en ole nyt aikuisena kiinnostunut alkoholista ollenkaan. Nykyään juon ehkä 10-20 annosta vuodessa, monet näistä ihan vain jossain tilaisuudessa maljaa nostaakseni. Ei vain kiinnosta juoda.

Vierailija
39/79 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin ajatella että n 16-vuotiaasta voisi SATUNNAISESTI saada sen yhden juoman valvotusti.

alaikäinen sekin on. Meillä 16v poika ja on ottanut sen linjan ettei edes maista alaikäisenä. Hattua nostan ja luotan häneen hyvin pitkälle kaikessa muussakin, on aina osoittanut olevansa sanansa mittainen.

Alkoholin välittäminen alaikäiselle on rikos. VAIKKA jotkut kokeilevat joka tapauksessa sitten salaa.

Vierailija
40/79 |
07.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaalla lapsellakin on jo aikuisen entsyymitasot alkoholin pilkkomiseksi ja alkoholia heidän täytyykin pystyä pilkkomaan, kun sitä saa normaalistikin ruoasta sekä suoliston bakteereilta.

Mistä luit ton 5-vuotiaalla? Siis toki tuonkin ikäisen maksa jollain tavalla osaa "pilkkoa" alkoholia, muttei lähelläkään aikuisen tasoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän