G: Miten maitosi riitti vauvalle?
Rupesi niin paljon nyppimään tuolla toisessa ketjuss sinnikkäästi jankaava tyyppi, joka väittää, että suurimmalla osalla suomalaisia äitejä ei maito riitä vauvalle, että piti aloittaa ihan oma ketju. Itse kun olen tavannuy vain kaksi äitiä, joilla omaa maitoa ei tullut vauvalle riittävästi ja kymmeniä täysimettäneitä äitejä, joten tuo väite tuntuu tuulesta temmatulle.
Kuinka kauan imetit lastasi? Annoitko ohessa lisämaitoa vai täsimetitkö? Koitko maitosi riittävän hyvin? Minkä kokoinen lapsi oli 6 kk iässä?
Kommentit (36)
Kyllä, maito olisi riittänyt oikein hyvin, mutta vauva ei imenyt! Niin, tuliko mieleen, että joskus vika on olla siinä toisessa osapuolessa, eikä äidissä? Katsos, kun se on kahden kauppa. Ja ei, imuotteessa ei ollut vikaa. Myöhemmin puheterapiassa todettiin, että suun alueen lihaksissa on heikkoutta, mikä luultavasti on ollut syynä heikkoon imemiseenkin.
Täysimetystä ollut aina 5 ekaa kuukautta jokaisen kohdalla, sitten alettu vähän maistelemaan soseruokaa.
Ja rintapumppua olen tarvinnut jokaisen kohdalla, tokan lapsen aikana lypsin vielä hänen ollessa 9kk ikäinen ylimääräistä maitoa pois. Maitoa siis tullut pakastettua litroja, litroja ja litroja!
Mittoja en enää muista, ovat siellä 0-+1-käyrällä kaikki kasvaneet.
Ja niin riittää muillakin, jos eivät korvikkeiden kanssa läträä! Tottakai äidin maidontuotanto jää riittämättömäksi, jos lapsi imetyksen sivussa saa pullosta lisämaitoa. Varma tapa pilata imetys on antaa lisämaitoa.
Ja niin riittää muillakin, jos eivät korvikkeiden kanssa läträä! Tottakai äidin maidontuotanto jää riittämättömäksi, jos lapsi imetyksen sivussa saa pullosta lisämaitoa. Varma tapa pilata imetys on antaa lisämaitoa.
t. vuoden ajan osittaisimettänyt
olen joutunut molemmille antamaan lisämäitoa, kun minulta vaan ei ole riittävästi maitoa tullut, sen takkuavan kuukauden jälkeen olen päässyt aika hyviin tuloksiin, eli maito on riittänyt ihan hyvin. Korviketta on silti tullut annettua ihan laitokselta asti molemmille.
Esikoista imetin n 8kk asti ja tätä toista 6kk asti, sen jälkeen tuttelit ovat taas olleet kovassa käytössä ennen tavallista maitoa.
Esikoinen alkoi maistelemaan ruokia 4kk iässä ja kuopus 5kk iässä.
Kokoja en muista, mutta pulleita olivat.
molempien kohdalla.
esikoista 2kk ja kuopusta 4kk imetin.
en ollut stressaantunut, elämä oli ihanaa pikku nyyttien kanssa, olin ihan itse rauhan esikuva, söin hyvin ja en voinut kuvitellakkaan ettei imetys onnistuisi tohon 8kk saakka.
en saanut ylläpdettyä edes 1h välein imettämällä maidontuotantoa.
en stressaantunut imetyksen aikana enkä sen vähennyttyä, koska korvikettakin on, mutta silti harmittaa onneksi alan jo päästä asian yli ettei se nyt onnistunu mun kohdalla :)
miehelle sopi hyvin korvike kun sai tuntea olevansa myös tärkeä ja meillä ihana suhde, joten se oli hieno juttu!
joskus jos tulee lapsia vielä ehkä niin toivottavasti onnistun paremmin tai sitten mussa on jokin vika. kylähän noi 2-4kk on hyvä.
tyttö nyt 8kk ja imetän edelleen (ainoa juoma tissimaito).
Maitoa on riittänyt yllin kyllin, kun olen syönyt ja juonut itse tarpeeksi ja alussa imettänyt tiuhaan. 6kk painoa en muista, mutta reilusti plussakäyrillä ollaan menty koko ajan.
Kyllä, maito olisi riittänyt oikein hyvin, mutta vauva ei imenyt! Niin, tuliko mieleen, että joskus vika on olla siinä toisessa osapuolessa, eikä äidissä? Katsos, kun se on kahden kauppa. Ja ei, imuotteessa ei ollut vikaa. Myöhemmin puheterapiassa todettiin, että suun alueen lihaksissa on heikkoutta, mikä luultavasti on ollut syynä heikkoon imemiseenkin.
Imetys voi loppua muustakin syystä, mutta tämä jankkaaja väitti, että SUURIMMALLA OSALLA MAITO EI RIITÄ ja imetys loppuu siksi.
Mutta vastaus: 3 imetystä ja maito riittänyt aina.
1. lapsi täysimetyksellä 4,5kk, osittain 12kk ikään. Ei korvikkeita.
2. lapsi täysimetyksellä 5,5kk, osittain 12kk ikään. Ei korvikkeita.
3. Lapsi nyt 3,5kk ja täysimetyksellä, ei korvikkeita.
Olen lisäksi luovuttanut joka kerta sairaalaan.
Tunnen yhden äidin, jonka maito ei ole riittänyt, muut on lopettaneet imetyksen jostain muusta syystä.
Vauva kun inahti niin yöpaita oli jo helmaan asti märkä.
Imetin noin kolmisen viikkoa, täysimetyksellä hammasta purren, maito riitti mutta kipu oli niin kamala että lopetin. Pumppasin aikani mutta sillä tyrehtyi maidon tulo aika nopeaan.
Lisämaitoa oli pakko antaa synnäriltä saakka ja kuukauden päästä pelkkää korviketta. 6kk iässä kaikki miinuskäyrillä, eli hoikkia olivat.
Sen verran kyllä huomautan tuosta sun asenteesta, että en minäkään uskaltanut kenellekään suoraan sanoa että korviketta annetaan. Haukut siitä olisi saanut. Ystäväni eivät tiedä vieläkään että korvikkeella nämä lapset ovat pääosin kasvaneet.
Sekä 9 kk ja 13 kk ikään osittaisimettänyt. Korvikkeet tulivat lisäksi vasta noin 9 kk iästä alkaen. Hyvin riitti maito. Ja olen ymmärtänyt, että suurimmalla osalla maidon pitäisi riittää, jos vauva imee normaalisti ja imetysväli on riittävän lyhyt. Jos ottaa pian korvikkeet lisäksi, niin kyllähän se maidontuotanto hiipuu. Monet eivät tunnu tätä ymmärtävän ja laittavat imetyksen lopettamisen syyksi juuri sen, että maitoa ei tule. Muistelen muuten tieteellisesti tutkitun, että alle 10 % äideistä ei pysty jostain lääketieteellisestä syystä imettämään.
Tämä on arka aihe ja moni varmasti pahastuu. Mielestäni yllämainitut faktat ovat faktoja. Oma kantani on, että kukin tehköön niinkuin itselle parhaiten sopii. Kuitenkin on tärkeää, että päätösten tukena äidillä ja isällä on oikeaa tietoa ja valitettavan usein vieläkään ei näin ole.
Olen imettänyt
1. 6kk, täysimetystä 4kk jonka jälkeen kiinteät, ei koskaan korviketta imetysaikana. Imetyksen lopetin koska vauvan allergioita oli mahdotonta selvitellä imetysaikana.
2. Sama tarina.
3. Täysimetystä 5kk, imetys jatkui 1v6kk ikään. Lapsi ei saanut koskaan korviketta.
4. Sama tarina, mutta imetys jatkui 1v10kk ikään.
eikä neljän kuukauden kohdalla.
Aluksi sairaalassa ihan hoitajien toimesta alettiin antaa vakiosti lisämaitoa. Jouduimme siis olemaan hieman pidempään sairaalassa muista syistä. Maitoa ei vain tullut tarpeeksi vaikka vauva suorastaan asui rinnalla. Hirveä huuto kaikui koko osastolla. Lisämaidolla vihdoin rauhoittui. Tätä jatkui kotonakin ehkä kuukausi tai puoltoista...
Välissä maito riitti mutta neljän kuukauden iässä taas iltaisin alkoi poru ja huuto ja tunsin itsekin ettei maitoa enää riittänyt illalla.
Aloitimme kiinteät ja lapsi sai vatsansa täyteen maidolla + soseilla.
Isokokoinen vauva, tarpeet olivat vain äidin tarjontaa suuremmat. Hyvä että oli korviketta.
että maidontuotanto loppuu. Maidontuotanto loppuu, jos ei imetä tai annetaan maidontuotantoa estävää lääkitystä. Suomessa ei riittävästi korosteta osittaisimetyksen merkitystä, ja näissäkin keskusteluissa aina useampi valopää tulee hokemaan tuota, että maito loppuu, jos antaa korviketta. Ei lopu. Jos loppuu, niin johtuu ihan näiden imetysnatsien pelotteluista.
Vauva kun inahti niin yöpaita oli jo helmaan asti märkä.
Imetin noin kolmisen viikkoa, täysimetyksellä hammasta purren, maito riitti mutta kipu oli niin kamala että lopetin. Pumppasin aikani mutta sillä tyrehtyi maidon tulo aika nopeaan.
Imetys saattaa nimittäin olla todella kipeää ekat viikot. Tästä en mielestäni ollut riittävästi kuullut odotusaikana ja kipu tuli yllätyksenä. Osasin hakea luotettavaa tietoa netistä ja käytin imetyskumia ekat viikot. Kipu poistui ihan täysin viimeistään 1 kk ikään saakka ja imetys oli tosi mukavaa sen jälkeen. Minuakin harmitti tosin se, että neuvolan tädit olivat ainakin jonkun verran kielteisiä imetyskumin käytölle.
Siis imettämistä opetteleva äiti joutuu kyllä vieläkin taistelemaan puutteellisen tiedon varassa ja erilaisten asenteiden ristitulessa. Ei se siis helppoa ole, eikä toisaalta ihme, että niin monella imetys ei jostain syystä suju.
Esikoista täysimetin 4 kk ( maito olisi edelleen riittänyt hyvin, mutta lapsella oli selvästi herkkyyskausi soseisiin ja oli kiinnostunut ruokailusta, lusikasta jne, joten siksi aloitimme soseet jo 4 kk ) ja osittain imetin 1 v 3 kk.
Pulloa ei juonut kuin ihan alussa pari kertaa, ei huolinut sitten enää. Korviketta sai pari kertaa, kun luulin, että oma maito loppumassa, vaikka kyseessä olikin vain luonnollinen tiheän imun kausi, jolloin lapsi " tilasi " lisää maitoa.
Toista lasta täysimetin 6 kk ja osittain 1 v 2 kk. Ei korviketta eikä pulloa ollenkaan.
Molemmat normaalikokoisia ( en nyt jaksa kaivaa neuvolakortteja esille ).
Itse olisin halunnut imettää pidempäänkin, mutta lapset päättivät toisin. Lopettivat itse.
Minulla on kyllä yksi kaveri, jolla ei vain tullut riittävästi maitoa. Tehtiin syöttöpunnituksia ja se oli hänelle tosi kova paikka. Hän olisi halunnut imettää.
2 lasta, molempia imetin 1v, jonka jälkeen vähitellen siirryttiin normimaitoon. korviketta/pumpattua maitoa ei kumpikaan suostunut pullosta juomaan (joskus kokeiltu, kun itsellä lyhyt meno).
Aina annoin rintaa kun lapsi halusi, ja hyvin riitti maito. Toki joskus tiheän imun kautena vauva kitisi kärpäslätkillä, mutta luonto hoitaa senkin ajallaan ja tekee lisää maitoa, kun ei stressaa.
Muutama litra pumpattu pakkaseen ja sairaalaan, kun vauva lopetti yösyönnit. Eli yön jäljiltä rinnat räjähdyspisteessä, ja aamulla söi vain toisesta, toisesta siis pumppasin enimmät pois, että olo helpotti.
Meillä siis ihan kivuttomasti ja oppikirjojen mukaan sujuneet imetykset. Enkä stressannut riittävyydestä, luotin, että riittää ja niin teki.
että maidontuotanto loppuu. Maidontuotanto loppuu, jos ei imetä tai annetaan maidontuotantoa estävää lääkitystä. Suomessa ei riittävästi korosteta osittaisimetyksen merkitystä, ja näissäkin keskusteluissa aina useampi valopää tulee hokemaan tuota, että maito loppuu, jos antaa korviketta. Ei lopu. Jos loppuu, niin johtuu ihan näiden imetysnatsien pelotteluista.
Jos osan vauvan tarvitsemasta maidosta korvaa korvikkeella, niin äidin rintarauhasille tulee vähentyneestä imemisestä viesti, että vauvan maidon tarve on vähentynyt. Ja siitä seuraa, että maidon eritys vähenee. Moni tulkitsee tämän siten, että maito ei riitä ja lisää korvikkeen määrää. Ja siten maidon tuotanto edelleen vähitellen hiipuu.
Mutta imetyskeskustelua ei voi näköjään edelleenkään käydä ilman näitä natsiasennne haukkumisia, ikävä juttu.
että mitä enemmän imettää, sitä enemmän tulee maitoa. 1 % naisista on vika joka estää tämän kysynnän ja tarjonnan lain.
täysimetin lastani 10 kk, minkä jälkeen hän itse alkoi vähentää ja huoli tissiä vain aamulla ja illalla. Maito riitti erinomaisesti. Lapsi painoi puolivuotiaana 10 kg 100 g eikä ollut edes maistanut kiinteitä ennen sitä.