Mitä tehdä, kun hoitolapsi lyö?
Keinot ja oma jaksaminenkin alkaa olla vähissä. Kyseessä 4-vuotias poika, joka lyö, tönii ja potkii toisia hoitolapsia sekä minua. Jäähypenkki ja keskustelut ei tuota tulosta. Esimerkkitilanne tältä aamulta: olimme lorupussi-tuokiolla kun yhtä-äkkiä lapsi läpsäisi vieressä istuvaa pientä poskelle. Laitoin oman käteni väliin, alkoi takoa nyrkeillä. Menin väliin istumaan, alkoi potkia minua. Sanoin, että nyt pitää lähteä rauhoittumaan. Viedessäni häntä ns. jäähytuolille, hakkasi ja potki minua, huutaen samalla "tyhmäksi läskiksi hoitajaksi".
En oikein tiedä, mitä tehdä lapsen kanssa. Tällaista on meillä päivittäin. Pelottaa aina hieman etukäteen, kun ei koskaan tiedä mitä tuleman pitää lapsen kanssa. Voi tulistua ihan yhtä-äkkisesti ilman mitään kunnon syytä. Osaa olla todella suloinenkin välillä, mutta nämä äkilliset tunteenpurkaukset vie pian motivaationi.
Kommentit (3)
Äitinä olen neuvoton ja viime aikoina myös ärsyyntynyt, kun päiväkoti kyselee syitä lapsen käytökselle. Voi hitto kun MINÄ EN TIEDÄ!! Ihan tavallista arkea meillä eletään eikä lapsi käyttäydy aggressiivisesti kotiloissa! Pomottaa yrittää sekä kotona että hoidossa, mutta uskoo kyllä lopulta kun uhkaan esim. ottaa karkkipäivän pois, jossei inttäminen lopu (ja kyllä, toteutan aina uhkaukseni).
kyselevän täältä neuvoja jos ei meinaa pärjätä.
on se super-nanny ohjelmat täynnä. Ihan ekaksi pitää puhua vanhempien kanssa, käyttäytyykö lapsi samalla tavalla kotona. Jäähypenkille ihan joka kerta kun tekee jotain tuollaista. Apua voisi kysyä myös perheneuvolan psykologilta, perheen kanssa tietysti. Ehkä perheessä on jotain ongelmia tällä hetkellä. Tuollainen käytös ei ole kuitenkaan hyväksyttävää. Laitat sinne penkille ja toistat rauhallisella äänellä, että nyt sinä istut siinä niin kauan kun osaat käyttäytyä, esim. joku aika, 2 min- 3 min. ja toistat tuon joka kerta, pienestäkin läpsäisystä. Mutta vanhemmat pitää ottaa tähän nyt mukaan ja informoida heitä- ettei tule yllätyksenä ja järkytyksenä. Eikä sinun tarvitse yksin ratkaista tuota.