Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalainen ihmettelee, miksei Suomessa osata leipoa leipää/sämpylöitä?

Vierailija
01.11.2012 |

Hypersupermarketeissa järjetön valikoima ja kaikki yhtä ja samaa karmeaa pullamössöä, ei tietoakaan rapeasta kuoresta esim. ns. ranskanleivässä, sämpylöistä puhumattakaan. Makukin ala-arvoinen.

Ruisleipä on varmaan ihan ok mutta ei kai kukaan sitä joka päivä viitsi järsiä.

t. rapeakuorista sämpylää juuri mutusteleva ulkosuomalainen

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista "ihmeellistä" löytyy, vaaleaa ruisleipää, paahtoleipää jossa on ties mitä siemeniä ja jyviä, porkkanaleipää jne, mutta ei hyvää rapeakuorista perus-vaaleaa leipää ilman mitään ylimääräisiä aineita.

Itse teen siksi arkileipämme leipäkoneessa, ja viikonloppuisin leivotaan ihan käsin. Meillä ei syödä tummaa leipää joten ajatuskin lähikauppojen valmiiksi viipaloidun, siirappisen ja höttöisän leipätarjonnan varassa olemisesta inhottaa.

Vierailija
2/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen täälläkin osattiin valmistaa juureen tehtyä hapanleipää sekä valkoista että tummaa! Sitten tuli tämä elintarviteollisuus ja voiton maksimointi, sillä hiivamössöturvottavapieruleipä on halvempaa valmistaa.

Ettekö ole ihmetelleet matkoillanne, että Euroopassa ja ent. Itä-Euroopassa syödään valtavan hyvää hapatettua vaaleaa leipää? Niissä on kaikki terveysvaikutteiset maitohappobakteerit tallella eikä leipä TURVOTA! Naisten vyötäröt eivät pömpötä!!!

Meidän kaupasta saa vain PÅgenin Rehtileipää, joka on osittain juureen tehtyä. Kun kyselin asiaa leipäosaston myyjältä ei hän edes tiennyt mitä on juureen tehty leipä!

Suomalaiset keksivät tehdä ranskalaisen maalaisleivänkin pelkkänä hiivamössöleipänä vaikka vuosia sitten sitä sai juureen hapatettuna ja oli niiiiiin hyvää. Stockmanin leipäosastolta saa vloppuisin paria vaaleaa leipää juureen tehtynä ja rapeakuorisena. Aina Hesassa ollessani käyn siellä.

Todellinen syy huonoon leipään on se ettei asiakkaat osaa vaatia hyvää leipää!! Tässä nähdään mainosten voima.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höttöhiilareita`?

Yök.

Vierailija
4/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene esim Turkuun niin valikoima on ainakin tuplat. Helsingissä on vain näitä suurien leipomoiden tuotteita kun taas Turussa on Rostenia, Salosta, Axoa jne jne. On piimälimppua, perunalimppua, setsuuria, kunnon vanhan ajan ruislimppua taikinajuureen tehtynä ja niitä sämpylöitäkin kovalla ja pehmeällä kuorella. Missä maassa on paremmat leivät jos saa kysyä?

Itse muutin Suomeen 3 kk sitten ja sanon, ettei missään. Esim Saksa, Ranska, Englanti ei tarjoa mitään kunnon ruisleipää, ei oikein edes kauraleipää, pelkkää hötövalkoista vehnäsotkua.

Vierailija
5/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höttöhiilareita`?

Yök.

lempileipä on italialaistyyppinen maalaisleipä, kiviuunissa paistettu. Kuori rapea ja aika tumma, sisältä vaalea ja maku mielettömän hyvä! Maistuu parhaimmalta pelkän voin kanssa :)

ap.

Vierailija
6/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis syökö joku nykyään vielä jotain vaaleaa leipää? Höttöhiilareita`?

Yök.

nro 2 syö vaalean leivän lisäksi pastaa (ei täysjyvä) paljonkin, ja on hoikka ja hyvinvoiva, vaikka ikää on jo 38 :) Eipä ne "höttöhiilarit" ole koskaan vaikka ranskalaisia tai italialaisiakaan lihottaneet tai sairastuttaneet vaan on ihmetelty joskus kyseisten maiden perinteisten vaaleita hiilareita sisältävien ruokavalioiden terveellisyyttä, joten tuskinpa suomalaistakaan.

Vierailija
7/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen taidaa olla cityihmisiä. Maaseudulla leivän tekeminen itse on arkipäivää ja ihmettelysi täysin aiheeton.

Vierailija
8/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

italialaiset ovat jo keski-iässä melko lihavia. Pasta ja patonki lihottaa ihan kivasti.

Ja kyllä,

ranskassa on aivan samalla tavalla ylipainoisia ihmisiä

Siis syökö joku nykyään vielä jotain vaaleaa leipää? Höttöhiilareita`?

Yök.

nro 2 syö vaalean leivän lisäksi pastaa (ei täysjyvä) paljonkin, ja on hoikka ja hyvinvoiva, vaikka ikää on jo 38 :) Eipä ne "höttöhiilarit" ole koskaan vaikka ranskalaisia tai italialaisiakaan lihottaneet tai sairastuttaneet vaan on ihmetelty joskus kyseisten maiden perinteisten vaaleita hiilareita sisältävien ruokavalioiden terveellisyyttä, joten tuskinpa suomalaistakaan.

Vierailija
9/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene esim Turkuun niin valikoima on ainakin tuplat. Helsingissä on vain näitä suurien leipomoiden tuotteita kun taas Turussa on Rostenia, Salosta, Axoa jne jne. On piimälimppua, perunalimppua, setsuuria, kunnon vanhan ajan ruislimppua taikinajuureen tehtynä ja niitä sämpylöitäkin kovalla ja pehmeällä kuorella. Missä maassa on paremmat leivät jos saa kysyä?

Mä olen kotoisin Turusta ja minusta nuo Rosten, Salonen ja Axo tekevät ihan yhtä ankeaa vaaleaa leipää kuin stadinkin paikat. Joo kyllä niiltä piimälimppuja ja ruislimppuja löytyy mutta tosiaan kun oli puhe rapeakuorisesta vaaleasta leivästä, mielellään vielä juureen tehdystä, niin eipä löydy.

Minusta kyllä Ranskassa oli aivan ihanat leivät, olen asunut siellä nuorena vuoden. Ostettiin leivät aina asuintalon katutasossa olevasta pienestä liikkeestä jossa itse leipoivat leivät joka aamu. Vehnää, joo kyllä, mutta ei todellakaan semmoista höttöä kuin joku suomikaupan pussista ostettu täysin veltto höttöinen leipä. Ihana rapea kuori, tiivis sisus, ja löytyi myös täysjyvävehnää sisältäviä tummempia maalaisversioita esim. patongeista jotka sopivat tiettyjen ruokien kanssa sitten.

t. 2

Vierailija
10/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pariin otteeseen saanut todella hyvää leipää ravintolassa ( suomen parhaaksi rankatuissa). Kaupasta hyvää ei löydy. Turvottavaa, lisäaineita ja jauhonparannusaineita täynnä olevaa höttöä. Myös ruisleivät pilataan nykyisin ylimääräisillä aineilla.

Sama maidon kanssa, ranskassa ei mitään ongelmaa maitotuotteista, mutta suomessa armoton turvotus kaikesta ja välittömästi.

Jännä miten vähän täällä näkee lihavia naisia ja kaikki syövät vaaleaa leipää, groissantteja, pastaa päivittäin ja hilloja - syksyn sato purkeissa ja aivan taivaallista, puhumattakaan juustoista.

Vierailija
11/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran asut ulkomailla?

Vierailija
12/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivijalassa olevalla pikkuleipomolla, missä joutuu perimään leivästä kovan hinnan ja kukaan ei oikeasti niitä sitten osta.

Ei leipurille riitä elannoksi se, että pari ulkomamma käy pari kertaa vuodessa ostamassa leivän.

Ihan itse suomalaiset ovat tämän saaneet aikaiseksi. Ja suunta on menossa muissakin maissa samaan, eli teolliseen tuotantoon.

Vierailija
13/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

italialaiset ovat jo keski-iässä melko lihavia. Pasta ja patonki lihottaa ihan kivasti.

Ja kyllä,

Koska molempiin maihin on levinnyt amerikkalaisperäinen ruokakulttuuri välipaloineen, naposteluineen, teollisine ruokineen, limsoineen...

Mutta vielä 1950-luvulla kun tehtiin noita erilaisia kansojenvälisiä ravitsemustutkimuksia ja terveysvertailuja, todettiin ns. Välimeren ruokavalion ja ranskalaisten ruokavalion terveellisyys, vaikka tosiaan niitä hiilariruokia syötiin silloinkin paljon. Ranskalaisten hyvää terveydentilaa varsinkin ihmeteltiin siksi, että siellä syödään myös paljon eläinrasvaa ja silti oli niin hyvä terveydentila (ns. ranskalainen paradoksi). Välimeren ruokavaliossa taas makroravinteiden suhteet oli aika lähellä Suomessakin suositeltua virallisterveellistä, paitsi että proteiinia oli vähemmän ja rasvaa enemmän.

Ja vielä jokunen aika sitten tehtiin kirja "Miksi ranskattaret eivät liho", ja vielä 20 vuotta sittenkin asia tosiaan oli niin että ylipainoinen ranskatar oli varsin harvinainen näky, minkään ikäisenä. Nyt on valitettavasti mennyt sielläkin huonompaan suuntaan, mutta hiilarit siihen ei ole syynä. Itse olen onnistunut laihtumaan Välimeren ruokavaliolla eli syömällä myös pastaa ja valkoista leipää :)

Vierailija
14/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä syödään vaaleaa leipää ja makaroonia ja pysytään hoikkana.

Suomessa kaikki ylipainoiset mammat, jotka tiedän, vetää halpaa ranskista ja vaaleaa makaroonia.

Se on tuo ranskalaisen ruoansulatus niin erikoinen. Kaksin kourin vaaleaa leipää ja croissantteja ja hilloa ja juustoja ja ei tule painoa. Hmmmm...erikoista.....

Vierailija
15/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat olleet ylipainoisia jo aiemminkin:)

Mutta vänkytivänkyti vaan. Jatka vaan vaikka maailmantappiin asti:D

Ja kyllä,

Koska molempiin maihin on levinnyt amerikkalaisperäinen ruokakulttuuri välipaloineen, naposteluineen, teollisine ruokineen, limsoineen...

Mutta vielä 1950-luvulla kun tehtiin noita erilaisia kansojenvälisiä ravitsemustutkimuksia ja terveysvertailuja, todettiin ns. Välimeren ruokavalion ja ranskalaisten ruokavalion terveellisyys, vaikka tosiaan niitä hiilariruokia syötiin silloinkin paljon. Ranskalaisten hyvää terveydentilaa varsinkin ihmeteltiin siksi, että siellä syödään myös paljon eläinrasvaa ja silti oli niin hyvä terveydentila (ns. ranskalainen paradoksi). Välimeren ruokavaliossa taas makroravinteiden suhteet oli aika lähellä Suomessakin suositeltua virallisterveellistä, paitsi että proteiinia oli vähemmän ja rasvaa enemmän.

Ja vielä jokunen aika sitten tehtiin kirja "Miksi ranskattaret eivät liho", ja vielä 20 vuotta sittenkin asia tosiaan oli niin että ylipainoinen ranskatar oli varsin harvinainen näky, minkään ikäisenä. Nyt on valitettavasti mennyt sielläkin huonompaan suuntaan, mutta hiilarit siihen ei ole syynä. Itse olen onnistunut laihtumaan Välimeren ruokavaliolla eli syömällä myös pastaa ja valkoista leipää :)

Vierailija
16/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaamasi henkilö on oikeassa. Välimeren dieetti on terveellinen ja myös painon kurissa pitävä.

Vierailija
17/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessakin OSATAAN leipoa kunnon leipää, myös ruisleipää.

Ongelma on kauppa, joka ottaa valikoimiinsa suurten teollisuusleipomoiden tuotteita. Jopa ulkosuomalainen ymmärtänee, että isoissa tehtaissa ei leipää leivota perinteiseen tapaan käsin, vaikka jokainen leipuri sen osaa.

Sitten on tämä suomalainen hygieniahullutus. Johan täällä suljettaisi koko putiikki ja annettaisi hyvät sakot, jos leipä annettaisi sellaisenaan kainaloon. Ei, muovipussissa sen pitää olla!

Pienten leipomoidenkin tuotteita voi löytyä, mutta hinta on kaksinkertainen suurteollisuustuotteeseen verrattuna.

Vierailija
18/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotoisin Turusta ja minusta nuo Rosten, Salonen ja Axo tekevät ihan yhtä ankeaa vaaleaa leipää kuin stadinkin paikat. Joo kyllä niiltä piimälimppuja ja ruislimppuja löytyy mutta tosiaan kun oli puhe rapeakuorisesta vaaleasta leivästä, mielellään vielä juureen tehdystä, niin eipä löydy.

Minusta kyllä Ranskassa oli aivan ihanat leivät, olen asunut siellä nuorena vuoden. Ostettiin leivät aina asuintalon katutasossa olevasta pienestä liikkeestä jossa itse leipoivat leivät joka aamu. Vehnää, joo kyllä, mutta ei todellakaan semmoista höttöä kuin joku suomikaupan pussista ostettu täysin veltto höttöinen leipä. Ihana rapea kuori, tiivis sisus, ja löytyi myös täysjyvävehnää sisältäviä tummempia maalaisversioita esim. patongeista jotka sopivat tiettyjen ruokien kanssa sitten.

t. 2

Ei tarvitse mennä kuin Lidliin niin heidän leipomostaan saa rapeakuorisia tuoreita patonkeja ja sämpylöitä, myös täysjyväisinä jne. Myös kauppahalleista löytyy jne. Taidatte olla ns uusavuttomia. Suomessa on kyllä loistavan monipuolinen leipävalikoima, ulkomailla ei ole missään vastaavaa. Englantia nyt tuskin kannattaa edes mainita kun siellä ei ole kuin valkaistua vehnäpullaa, jota ne kutsuu leiväksi.

Vierailija
19/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivijalassa olevalla pikkuleipomolla, missä joutuu perimään leivästä kovan hinnan ja kukaan ei oikeasti niitä sitten osta.

Ei leipurille riitä elannoksi se, että pari ulkomamma käy pari kertaa vuodessa ostamassa leivän.

Ihan itse suomalaiset ovat tämän saaneet aikaiseksi. Ja suunta on menossa muissakin maissa samaan, eli teolliseen tuotantoon.

Vierailija
20/82 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää valkoista hiilarihöttöä, josta on kaikki ravintoaineet poistettu. Koulutetut ja hyvätuloiset syövät täysjyväleipiä tai ostavat luomujauhoja ja leipovat leipänsä itse.

sisäsuomalainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän