Neuvolan mukaan minulla on alkoholiongelma...
Minulta siis kysyttiin alkoholinkäytöstäni ja vastasin, että juon yksi tai kaksi siideriä viikossa. Nuokin juon eri iltoina. Omasta mielestäni tuo ei ole "juopottelua lapsen seurassa" kuten terveydenhoitaja sen ilmaisi... Kysyin ihan asiallisesti, että mitä haittaa puolestatoista annoksesta seuraa, mutta terveydenhoitaja alkoi vain ympäripyöreästi puhua periaatteista ja siitä, miten alkoholi ei sovi lapsiperheisiin. On vähän hölmistynyt olo nyt!
Kommentit (32)
minunkin alkoholin käyttöä äimisteltiin neuvolassa esikoisen raskausaikana. Terkkari kysyi alkoholin käytöstä ennen raskautta, sanoin kyllä. Terkkari oikein henkäisi järkyttyneenä ja kääntyi katsomaan minua huolestuneen ja järkyttyneen sekaisella ilmeellä. Kysyi sitten kuinka paljon juon. Minä vastasin että pari kertaa kuukaudessa juon yhden saunasiiderin ja pari kertaa vuodessa saatan ottaa 3-5 siideriä illan aikana. Tähän terkkari erittäin helpottuneena että siis harvoin ja kohtuudella. Neuvolakorttiinkin merkitsi rastin kyllä-kohtaan ja viereen kirjoitti harvoin.
Ihmettelen edelleen että mitä ne äidit siellä neuvolassa valehtelee. Kieltääkö 99,99% äideistä alkoholin käytön (myös ennen raskautta) kun terkkarin reaktio oli noin järkyttynyt? Faktahan on että hyvin harva suomalainen on absolutisti.
että terkkari ei kysynyt onko minulla ollut tapana käyttää suuria määriä alkoholia, kysyi vain olenko käyttänyt alkoholia lainkaan ennen raskautta. Tietysti vastasin totuudenmukaisesti.
Niin ja tämä oli pääkaupunkiseudulla.
Viranomaisille ei kannata puhua mitään alkoholista.
Kun kerran laajan tarveystarkastuksen yhteydessä minulta oli mitattu maksa-arvot ja erehdyin kysymään "kuinka kauan sitten nautittu alkoholi vaikuttaa tuloksiin?" No, lääkäripä oli sitten merkinnyt tämän tietokoneelle ja aina lääkärille mennessäni hän jaksoi kysellä tyyliin "sinä mainitsit taannoin sen alkoholin käyttösi..."
Just joo.
Minä en juo ollenkaan ja vastasin kyselyyn että en juo. Neuvolaihminen totesi että ei näihin kyselyihin saa valehdella, kyllä jokainen joskus juo. Minut leimattiin siis valehtelijaksi ja teeskentelijäksi. Voitte uskoa, että julkisen puolen palvelut jäivät osaltamme siihen ja siirryimme yksityiselle.
että ihan piti yksityiselle siirtyä? Kauhean herkkänahkaista meninkiä, joka tapauksessa jokin mättää perheessä.
normaali, työelämässä oleva ihminen on sen verran tottunut kritiikkiin, ettei ylireagoi siihen mitä joku neuvolan terkka tai lääkäri sanoo. Tuollainen uho, että siirryimme loppuelämäksi yksityiselle kun niin mieleni pahoitin terveydenhoitajan asenteesta, on jotenkin vaikea uskoa.
normaali, työelämässä oleva ihminen on sen verran tottunut kritiikkiin, ettei ylireagoi siihen mitä joku neuvolan terkka tai lääkäri sanoo. Tuollainen uho, että siirryimme loppuelämäksi yksityiselle kun niin mieleni pahoitin terveydenhoitajan asenteesta, on jotenkin vaikea uskoa.
se on vaan kuvittelua lastenrattaiden työntäjän päässä. Olen viiden lapsen äiti ja käynyt Alkossa jopa raskaana, etenkin joulun alla ostamassa montakin pulloa kerralla ja aina Alkossa on mulla vähintään kaksi pientä mukana. Ei ole koskaan kukaan katsonut. Habituksestakin kyllä näkee etten ole rapajuoppo ja ehkä silläkin on väliä että ostan pullon tai pari viiniä enkä isoa kossua :D . No joo, ostin kyllä rapujuhliin ison vodkan ja silloinkin oli lapset mukana. En huomannut kenenkään tölläävän silloinkaan!
En vaan usko että kukaan katsoo pahasti Alkossa, sorry!
sitten vaivaa? Käyn siellä joskus jopa lasten kanssa (3 lasta, yksi jopa alle kouluikäinen) ostamassa pullon kaksi punaviiniä viikonlopuksi ja koskaan en saa mitään "pahoja katseita". Yksi kerta ostin jopa kossun (Fondueta varten) ja siitäkään ei tullut kommenttia. Huomiona tuosta kossusta fondueen muuten sellainen, että omenamehu ntoimii paremmin, jotenkin se viinanmaku ei katoa siitä juustosta ollenkaan...
Ei pohjoisessa suhtauduta tiukasti alkoholiin koska ollaan takakireitä ei-eurooppalaisia kontrollifriikkejä, vaan siksi että se ongelma on suuri ja siirtyy sukupolvelta toiselle. Ihan voitte tulle mun kotikylään käymään. Katsomaan mitä se meininki on, kun heti aamulla yhdeksältä jonotetaan kyläkauppaan ostamaan olutta kädet täristen. Myös pienten lasten kanssa.
No se on varmaan niin, mutta miksi pohjoisen ihmiset näe että täällä etelässä on toinen kulttuuri? Varsinkin koulutettujen kaupunkilaisten kohdalla?
ja en ole koskaan valehdellut näissä asioissa. Ja alkossakin olen käynyt jopa koko katraan kanssa muutaman kerran. Ei ole koskana mulkoiltu.
Enpä ole törmännyt koskaan vastaaviin.
Äiti olen ollut jo 20 vuotta, 8 raskautta, kuusi lasta.
Tänä aikana olen vastannut, jos jonkinmoisiin kyselyihin neuvoloissa, aina totuudenmukaisesti, eikä ole vielä ripitetty. Minulla on periaate, että puhun totta tai en puhu lainkaan. Olen tällainen ja tällaisena minut on hyväksyttävä ja myönnän, että olen huono vastaanottamaan ohjeita.Alkossa asioin useaan kertaan vuodessa (Nikkilä, Kerava, Järvenpää, koska asuinkunnassani ei ole alkoa)ostan kotiin sekä lahjaksi, enkä koskaan ole saanut muuta kuin hyvää tai erittäin hyvää palvelua olin sitten yhden tai useamman lapsen kanssa liikenteessä.
ja en ole koskaan valehdellut näissä asioissa. Ja alkossakin olen käynyt jopa koko katraan kanssa muutaman kerran. Ei ole koskana mulkoiltu.Enpä ole törmännyt koskaan vastaaviin.
Äiti olen ollut jo 20 vuotta, 8 raskautta, kuusi lasta.
Tänä aikana olen vastannut, jos jonkinmoisiin kyselyihin neuvoloissa, aina totuudenmukaisesti, eikä ole vielä ripitetty. Minulla on periaate, että puhun totta tai en puhu lainkaan. Olen tällainen ja tällaisena minut on hyväksyttävä ja myönnän, että olen huono vastaanottamaan ohjeita.Alkossa asioin useaan kertaan vuodessa (Nikkilä, Kerava, Järvenpää, koska asuinkunnassani ei ole alkoa)ostan kotiin sekä lahjaksi, enkä koskaan ole saanut muuta kuin hyvää tai erittäin hyvää palvelua olin sitten yhden tai useamman lapsen kanssa liikenteessä.
Huomiona tuosta kossusta fondueen muuten sellainen, että omenamehu ntoimii paremmin, jotenkin se viinanmaku ei katoa siitä juustosta ollenkaan...
Sveitsiläiset laittavat fondueen vain kirsikkaviinaa tilkkasen ja koska Suoemssa ei sitä taida olla saatavilla niin turha laittaa siihen mitään viinaa. Omenatuoremehu toimii ihan hyvin pohjaksi. Viinaa voi sitten juoda sen kanssa.
minunkin alkoholin käyttöä äimisteltiin neuvolassa esikoisen raskausaikana. Terkkari kysyi alkoholin käytöstä ennen raskautta, sanoin kyllä. Terkkari oikein henkäisi järkyttyneenä ja kääntyi katsomaan minua huolestuneen ja järkyttyneen sekaisella ilmeellä. Kysyi sitten kuinka paljon juon. Minä vastasin että pari kertaa kuukaudessa juon yhden saunasiiderin ja pari kertaa vuodessa saatan ottaa 3-5 siideriä illan aikana. Tähän terkkari erittäin helpottuneena että siis harvoin ja kohtuudella. Neuvolakorttiinkin merkitsi rastin kyllä-kohtaan ja viereen kirjoitti harvoin.
Ihmettelen edelleen että mitä ne äidit siellä neuvolassa valehtelee. Kieltääkö 99,99% äideistä alkoholin käytön (myös ennen raskautta) kun terkkarin reaktio oli noin järkyttynyt? Faktahan on että hyvin harva suomalainen on absolutisti.