Luuletteko, että Islantia valvomaan menevät suomalaislentäjät puhuvat siellä pakkoruotsia?
No ei varmasti, vaan englantia! Voitaisiinko jo unohtaa pakkoruotsin puolustaminen pohjoismaisen yhteistyön verukkeella, kun itse Suomen pääministerikään ei osaa ruotsia, vaan keskustelee pohjoismaisten kollegojensa kanssa sujuvasti englanniksi.
Kommentit (37)
Islannissa ei puhuta ruotsia vaan maan kieli on islanti. Etkö ole sitä tiennyt? Joten ei siellä myöskään käytetä ruotsia.
Toisekseen tällaisissa operaatioissa kommunikointikieli on aina englanti. Ihan samoin kuin laivaliikenteessä ihan ruotsinlaivoillakin kommunikoidaan, annetaan komennot ja kuitataan ne englanniksi.
Eli miten "pakkoruotsi" liittyy tähän ollenkaan?
Koska pakkoruotsia perustellaan aina sillä, että sitä tarvitaan "pohjoismaisessa yhteistyössä." Eikö Islanti olekaan pohjoismaa?
Ja voiko korkeampitasoisempaa yhteistyötä ollakaan kuin Suomen ja Ruotsin pääministerien keskustelut, jotka siis käydään nykyisin englanniksi?
Vain taivas on rajana, kun fanaatikot keksivät aiheita rakkaan pakkoruotsinsa ympärille. Olisiko kallonkutistajalla käymisestä apua pakkomielteeseen?
Vain taivas on rajana, kun fanaatikot keksivät aiheita rakkaan pakkoruotsinsa ympärille. Olisiko kallonkutistajalla käymisestä apua pakkomielteeseen?
että joku jaksaa aamusta toiseen tehtailla näitä pakkoruotsialoituksiaan. Itse en moiseen kykenisi, mistään aiheesta.
mutta siitä on valitettavasti tullut RKP:n kielinatsien lyömäase.
Mitä jos vaan reilusti myönnettäisiin, että yhteistyö sujuu parhaiten englanniksi (kuten Kataisenkin toiminta osoittaa)? Ymmärtääkseni muut pohjoismaat ovat tätä kannattaneet, mutta Suomi vastustaa (RKP:n vaatimuksesta). Ajatelkaa, Suomi itse haluaa sulkea n. 90% oman maansa väestä ulos pohjoismaisesta yhteistyöstä!
ruvetaan sitten haukkumaan kirjoittajia. Surullista.
että joku jaksaa aamusta toiseen tehtailla näitä pakkoruotsialoituksiaan. Itse en moiseen kykenisi, mistään aiheesta.
"Monomania (kreik. mono, yksi ja mania, pakkomielle) on itsepintaista yhden asian ajattelemista tai tavoittelua.[1] Monomaniaa poteva ajattelee vain yhdenlaisia ajatuksia päiväkausia."
Tosin päiväkausia voi tässä tapauksissa vaihtaa sanaan vuosikausia. Ärsyttää ja säälittää tuo yhtä aikaa. Ja tekee mieli kiittää luojaa tai sattumaa tai mikä sen nyt sitten aiheuttikin ettei oma pää ole tuolla lailla sekaisin.
"Monomania (kreik. mono, yksi ja mania, pakkomielle) on itsepintaista yhden asian ajattelemista tai tavoittelua.[1] Monomaniaa poteva ajattelee vain yhdenlaisia ajatuksia päiväkausia."
Tosin päiväkausia voi tässä tapauksissa vaihtaa sanaan vuosikausia. Ärsyttää ja säälittää tuo yhtä aikaa. Ja tekee mieli kiittää luojaa tai sattumaa tai mikä sen nyt sitten aiheuttikin ettei oma pää ole tuolla lailla sekaisin.
Minäkin olen ihmetellyt, miten RKP:läiset jaksavat keskenään jauhaa suomenkielisten pakkoruotsista jatkuvasti. Tuntuu olevan puolueen tärkein asia, oikea pakkomielle. Ja koko asiahan ei edes kuulu ruotsinkielisille ollenkaan!
seurata täällä livenä mielen sairautta. Tuskin tuo rkp-hullukaan on tilaansa itse valinnut, elämä voi olla julmaa.
seurata täällä livenä mielen sairautta. Tuskin tuo rkp-hullukaan on tilaansa itse valinnut, elämä voi olla julmaa.
Mielestäni on paljon huolestuttavampaa, että Suomessa on pakkomielteen vallassa oleva kokonainen puolue! Ajatelkaa, puolueella, jolla on valtavasti rahaa ja vaikutusvaltaa, on vain yksi päämäärä: LISÄÄ PAKKORUOTSIA!
Suomen kielipolitiikkaa siis saa kansalaiset jo sairastumaankin! Pitäisikö asialle tehdä jotain?
mutta kuvittelisin että ilmavoimien korkeimmat upseerit puhuvat ruotsia ruotsalaisten ja norjalaisten kolleegojennsa kanssa. Samoin tietenkin Suomen puolustusministeri ja miniustriön muut virkamiehet.
mutta kuvittelisin että ilmavoimien korkeimmat upseerit puhuvat ruotsia ruotsalaisten ja norjalaisten kolleegojennsa kanssa. Samoin tietenkin Suomen puolustusministeri ja miniustriön muut virkamiehet.
Pääministeri ei puhu. Ja tuskin puhuvat upseerit ja virkamiehetkään. Puolustusministeri puhuu, ymmärrettävistä syistä...
homma menee jankkajalla jatkuvasti pahempaan suuntaan. Samasta asiasta jauhaminen on lisääntynyt ja samaten todellisuudesta vieraantunut erikoinen ajattelu. Veikkaan osastojaksoa parin kuukauden sisään. Saadaan hetken rauha.
ihan kadettikoulusta asti järjestetään yhteisiä tilaisuuksia aveceineen kaikkinen ja yhteinen kieli on ruotsi. Moni suomalainen upseeri lisäksi on ruotsinkielinen, se on ammatti joka on kulkenut suvussa.
homma menee jankkajalla jatkuvasti pahempaan suuntaan. Samasta asiasta jauhaminen on lisääntynyt ja samaten todellisuudesta vieraantunut erikoinen ajattelu. Veikkaan osastojaksoa parin kuukauden sisään. Saadaan hetken rauha.
Minäkin olen huolestunut RKP:n todellisuudesta vieraantumisesta. Ruotsin kielen tarve vähenee jatkuvasti, mutta RKP:n mielestä se lisääntyy niin paljon, että lapset pitää pakottaa opiskelemaan pakkoruotsia jo ala-asteella. Tätä he jankkasivat niin kauan, että hallitus lopulta suostui RKP:n vaatimuksiin. Pelottavaa.
ihan kadettikoulusta asti järjestetään yhteisiä tilaisuuksia aveceineen kaikkinen ja yhteinen kieli on ruotsi.
Ei muuten varmasti ole. Upseereilla ei ole minkäänlaista velvollisuutta osata ruotsia. Suomen armeijan kieli on suomi ja kansainvälisen sotilasyhteistyön kieli on englanti.
ja joutuu tekemisiin ruotsalaisten tai norjalaisten tai ruotsia osaavien tanskalaisten, islantilaisten tai vaika saksalaisten kanssa, niin hän puhuu ruotsia niiden kanssa.
Samoin muissakin ammateissa toimivat, vaikka työpaikan virallinen kieli kuinka olisi englanti. Ei noissa tilaisuuksissa olekielipoliisia vahtimassa että kukaan ei puhu ruotsia. Sellaaisille fennopelleilel jotka rupeavat vaatimaan ruotsin puhumisen lopettamista vedetään turpiin tai jätetään porukan ulkopuolelle.
Eri asia ovat sitten tilanteet kun lennetään lentokonetta, sillon puhutaan englantia lennonjohdon kanssa, vaikka kaikki puhuisivat jotain toista kieltä äidinkielenään. Mutta maan kamaralla kun pysytään ja puhutaan muista asiosita valitaan se yhteinen kieli joka sopii tilanteeseen paremmin ja pohjoismaissa se on usein ruotsi.
ja joutuu tekemisiin ruotsalaisten tai norjalaisten tai ruotsia osaavien tanskalaisten, islantilaisten tai vaika saksalaisten kanssa, niin hän puhuu ruotsia niiden kanssa.
Tietenkin SAA puhua ruotsia jos osaa, mutta se ei ole mikään vaatimus. Eli ei pakkoruotsia voi edelleenkään perustella pohjoismaisella yhteistyöllä, koska se sujuu hyvin englanniksikin. Käytännössä englanti on useimmiten vahvin yhteinen kieli pohjoismaalaisten välillä. Esim. tanskaa ei ruotsalaisetkaan oikein ymmärrä.
että puhuu islantilaisten kanssa englantia...
Islannissa ei puhuta ruotsia vaan maan kieli on islanti. Etkö ole sitä tiennyt? Joten ei siellä myöskään käytetä ruotsia.
Toisekseen tällaisissa operaatioissa kommunikointikieli on aina englanti. Ihan samoin kuin laivaliikenteessä ihan ruotsinlaivoillakin kommunikoidaan, annetaan komennot ja kuitataan ne englanniksi.
Eli miten "pakkoruotsi" liittyy tähän ollenkaan?