Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies päättää kaiken lapsen hoitoon liittyvän meillä

Vierailija
01.11.2012 |

Olen tässä miettinyt, että onko normaalia, että mies päättää pääosin kaikesta lapsen hoitoon liittyvästä ja minulla äitinä ei ole juuri mitään sananvaltaa, jos sattuisin olemaan eri mieltä asioista. Esimerkiksi minun pitää mennä sairaalaan käymään ja sairaalasta ohjeistettiin, että lapsi kannattaa ottaa mukaan, sillä ei ole varmaa, kuinka pitkään joudun viipymään siellä. Isä on kuitenkin sitä mieltä, ettei anna lasta mukaani sairaalaan, vaan haluaa hoitaa häntä kotona sen ajan. En ole synnytyksen jälkeen ollut kertaakaan erossa lapsesta ja se tuntuukin pahalta.

Lisäksi isä haluaa syöttää lapsellemme pullosta äidinmaidonvastiketta, vaikka itse haluaisin täysimettää lapsemme ohjeistusten mukaisesti ja välttää korvikkeita, jos vain mahdollista. Ääritapauksessa hän kerran jopa tunki sen korvikepullonsa kanssa väliin, kun olin imettämässä hieman itkuista vauvaa ja sanoi ettei minun rintamaidostani ole mihinkään, kun vauva itkee syömisen lomassa. Toki jos oma maito ei millään riittäisi, olen korvikkeiden kannalla, mutta muuten teen kaikkeni voidakseni imettää lastamme.

Lastenhoidon lisäksikin kaikki hankinnat menevät hänen toiveiden mukaisesti ja esimerkiksi hän kielsi minua ostamasta uutta kännykkää vanhan rikkouduttua. Oikeasti jo hieman alkaa nyppiä tämä enkä tiedä, miten saisin pidettyä puoliani. Sinänsä hän hoitaa asiat ihan suhteellisen hyvin, mutta niin teen itsekin. Ärsyttää suunnattomasti se, ettei minulla ole minkäänlaista sananvaltaa kodin asioissa - ei edes lapsen hoidossa (mikä yleensä ainakin on edelleen jossain määrin naisten valtakuntaa hyvässä mielessä). Ja huom. tämä ei ole provo. :/

Kommentit (139)

Vierailija
1/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä luonto olisi mokannut juuri ihmisten kohdalla tämän maidontuotannon? Miksi muut nisäkkäät pääsääntöisesti tuottaa tarpeeksi maitoa, mutta ihmiset ei?

Kyllä se on juuri päinvastoin, että SUURIN OSA NAISISTA TUOTTAA TARPEEKSI MAITOA. Äidit ja isät on vain niin helkkarin epävarmoja, että pilaa imetyksen turhalla korvikkeen annolla. Vauvalla on tiheänimun kausia, jolloin maitomäärää lisätään. Jos tuolloin antaa korviketta, niin totta helkkarissa maitoa tulee liian vähän jatkossa.

Mulla on suihkutissit, maitoa tulee reilusti yli oman tarpeen (olen luovuttanut ja nykyään lypsän joka aamu pakastimeen), tissit valuu ja vuotaa ja silti vauva välillä itkee rinnalla. Maitoa tulee liikaa, liian nopeasti tai joskus se ei lähde herumaan heti ja vauva tuskastuu. Ei ole käynyt mielelssäkään antaa korviketta siksi... Eikä onneksi mun mieskään ole noin sekopää, että tulisi pullon kanssa väliin :D Lapsi kasvaa +2 käyrällä, että aivan taatusti saa tarpeeksi maitoa.

Vaikka meillä mies osallistuu muuten tasa-arvoisesti vauvanhoitoon, niin syöttötavan päätän minä. Minulla ne tissit on ja niistä vauvaa syötetään. PISTE. EI ole tasa-arvokysymys.

Vierailija
2/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kulttuurissa on tapana, että äiti saa päättää vauvan hoitamisesta. Voisitteko esim. miettiä, miten pian tilanne muuttuu, kun vauva syö kiinteitä ja kiintyy isään? Miehelle voisi avata aikaperspektiiviä siihen, miten tilanne pian muuttuu luontevasti hänen edukseen: saa enemmän, kun imetyksen osuus pienenee luonnollisesti.

Tämä asenne on täysin käsittämätöntä. Se ihan pikkiriikkinen vauva tarvitsee isäänsä IHAN YHTÄ PALJON kuin äitiäänkin. Unohtakaa tuo imetyskiihko ja ajatelkaa asioita lapsen parhaaksi.

Meidän kulttuurissa on ollut tapana, että sellaiset isäressukat blokataan tyystin pois lapsen elämästä tämän ensimmäisen elinvuoden aikana. Meidän kulttuurissa on myös tapana naisten valittaa jatkuvasti, miten mies ei ota vastuuta lapsesta. Ei se isä pelkkä siitosori tai elättäjä ole.

Jos isä ei saa nyt osallistua vauvan hoitoon, ei sellaista hetkeä tule myöhemminkään kun se "äiti tietää kaiken parhaiten" ja kaikki tehdään äidin tavalla tai ei ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä luonto olisi mokannut juuri ihmisten kohdalla tämän maidontuotannon? Miksi muut nisäkkäät pääsääntöisesti tuottaa tarpeeksi maitoa, mutta ihmiset ei?

Kyllä se on juuri päinvastoin, että SUURIN OSA NAISISTA TUOTTAA TARPEEKSI MAITOA. Äidit ja isät on vain niin helkkarin epävarmoja, että pilaa imetyksen turhalla korvikkeen annolla. Vauvalla on tiheänimun kausia, jolloin maitomäärää lisätään. Jos tuolloin antaa korviketta, niin totta helkkarissa maitoa tulee liian vähän jatkossa.

Mulla on suihkutissit, maitoa tulee reilusti yli oman tarpeen (olen luovuttanut ja nykyään lypsän joka aamu pakastimeen), tissit valuu ja vuotaa ja silti vauva välillä itkee rinnalla. Maitoa tulee liikaa, liian nopeasti tai joskus se ei lähde herumaan heti ja vauva tuskastuu. Ei ole käynyt mielelssäkään antaa korviketta siksi... Eikä onneksi mun mieskään ole noin sekopää, että tulisi pullon kanssa väliin :D Lapsi kasvaa +2 käyrällä, että aivan taatusti saa tarpeeksi maitoa.

Vaikka meillä mies osallistuu muuten tasa-arvoisesti vauvanhoitoon, niin syöttötavan päätän minä. Minulla ne tissit on ja niistä vauvaa syötetään. PISTE. EI ole tasa-arvokysymys.

Suurin osa suomalaisäideistä kun ei imetä edes suositusten mukaan. Silti suomalaislapset ovat kuitenkin kohtuullisen terveitä ja normaaleja.

Jos sulla onkin suihkutissit, niin ei se tarkoita että sitä maitoa tulisi kaikilta riittävästi. Tuttavani, lääkäri ammatiltaan, imetti lastaan sillä seurauksella, että lapsi kuivui ja joutui sairaalaan. Aika sokea sitä voi olla ammatti-ihminenkin. Maalaisjärjen käyttö olisi sallittua myös tässä, kun ei se lapsi siitä korvikkeesta pilalle mene.

Vierailija
4/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen siis sita onion isan ongelma rintamaito oikeasti, vain onko kysymys siita etta han haluaa kontrolloida.

Jos ei niin sitten on ongelma. Tarvitsee asennemuutoksen.

Mutta niin sinakin, ap. Miehesi ei kunnioita sinua aitina ja tiimin jasenena. Vaadi ja ota paikkasi!

Jos maitoa ei tule tarpeeksi niin miten pumppaat sitä pulloihin? Monesti lapsi tarvitsee monta kertaa enemmän maitoa kuin mitä äiti pystyy tuottamaan. On naurettavaa luulla että äidinmaito on jotenkin "pyhää" ja maailman vapauttavaa. Muista että äiti ei voi sanella miten lapsen kanssa tehdään. Isällä on aivan yhtä suuri oikeus päättää asioista

Vierailija
5/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kulttuurissa on tapana, että äiti saa päättää vauvan hoitamisesta. Voisitteko esim. miettiä, miten pian tilanne muuttuu, kun vauva syö kiinteitä ja kiintyy isään? Miehelle voisi avata aikaperspektiiviä siihen, miten tilanne pian muuttuu luontevasti hänen edukseen: saa enemmän, kun imetyksen osuus pienenee luonnollisesti.

Tämä asenne on täysin käsittämätöntä. Se ihan pikkiriikkinen vauva tarvitsee isäänsä IHAN YHTÄ PALJON kuin äitiäänkin. Unohtakaa tuo imetyskiihko ja ajatelkaa asioita lapsen parhaaksi.

Meidän kulttuurissa on ollut tapana, että sellaiset isäressukat blokataan tyystin pois lapsen elämästä tämän ensimmäisen elinvuoden aikana. Meidän kulttuurissa on myös tapana naisten valittaa jatkuvasti, miten mies ei ota vastuuta lapsesta. Ei se isä pelkkä siitosori tai elättäjä ole.

Jos isä ei saa nyt osallistua vauvan hoitoon, ei sellaista hetkeä tule myöhemminkään kun se "äiti tietää kaiken parhaiten" ja kaikki tehdään äidin tavalla tai ei ollenkaan.

Kulttuurisia tapoja pitääkin kyseenalaistaa. En minä sanonut, että minusta asian pitää olla näin, mutta tämä on nyt lähtökohta, josta neuvottelu alkaa. Käsitykset äitien ja isien rooleista ovat kuitenkin nyt mukana tässä ap:n ongelmassa. Siksi niistä pitää keskustella.

Jos aikoo perustaa epätraditionaalisen perheen, tulee säännöistä neuvotella etukäteen. Varsinkin pitää olla aloitteellinen, jos itse on huonommassa asemassa pomottamaan lapsenhoidosta.

Jos ap:n perhe hakee apua neuvolasta tms. niin siellä luultavasti sanotaan, että äidillä on oikeus päättää imetyksestä ja ottaa vauva mukaan sairaalaan. Jos mies tämän ylittää kietää, katsotaan hänen kontrolloivan ja alistavan äitiä.

Asiat voisivat olla toisin. Esim. muslimikulttuurissa voisi sopia hyvin, että isä päättää nämä asiat. Otettaisiikon vaikka sellainen kulttuuri? Vai otetaanko tasajakotasa-arvo? Isän pitäisi ehkä itse ryhtyä imettämään tai käyttää imetysapuvälinettä. Tai isän pitäisi jäädä kotiin. Vaihtoehtoja on loputtomasti, kun lähdetään purkamaan perinteisiä sukupuolirooleja! Esim. apila-sateenkaariperheissä tällaista imetys-tuttipullo-keskustelua käydään, jotta isät voisivat alusta pitäen päästä osallisiksi vauvansa hoitamiseen, joten et totisesti ole yksin.

Omassa kannassani oleellista on sovittelva puoli: vauva kasvaa ja imetyksen merkitys vähenee. Viimeistään 6 kk iässä voi antaa muuta ruokaa ja vauva oikeasti voi kiintyä toiseen vanhempaan, joka ei ole kotona koko ajan.

Vanhempien tulisi tukea toisiaan, ei riistää toisia puoleen eikä toiseen.

Vierailija
6/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisäideistä kun ei imetä edes suositusten mukaan. Silti suomalaislapset ovat kuitenkin kohtuullisen terveitä ja normaaleja.

Jos sulla onkin suihkutissit, niin ei se tarkoita että sitä maitoa tulisi kaikilta riittävästi. Tuttavani, lääkäri ammatiltaan, imetti lastaan sillä seurauksella, että lapsi kuivui ja joutui sairaalaan. Aika sokea sitä voi olla ammatti-ihminenkin. Maalaisjärjen käyttö olisi sallittua myös tässä, kun ei se lapsi siitä korvikkeesta pilalle mene.

Sitä et edelleenkään kertonut etkä myöskään sitä, miksi luulet, ettei suurimmalla osalla tule maitoa tarpeeksi.

Vierailija
7/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos olisi kontrolloinnista kyse. Eikö isällä voi olla isänvaisto? Ei se synnyttäminen ja imettäminen saa mitään telepaattista yhteyttä aikaan siihen lapseen, ja joskus se isä vain oikeasti pystyy vetämään paremman johtopäätöksen tilanteesta. Äiti on usein tosi väsynyt imettäessään kellon ympäri ja hormonimyrskyissään näkee pienenkin pelon jättimörkönä.

Ihmettelen siis sita onion isan ongelma rintamaito oikeasti, vain onko kysymys siita etta han haluaa kontrolloida.

Jos ei niin sitten on ongelma. Tarvitsee asennemuutoksen.

Mutta niin sinakin, ap. Miehesi ei kunnioita sinua aitina ja tiimin jasenena. Vaadi ja ota paikkasi!

Jos maitoa ei tule tarpeeksi niin miten pumppaat sitä pulloihin? Monesti lapsi tarvitsee monta kertaa enemmän maitoa kuin mitä äiti pystyy tuottamaan. On naurettavaa luulla että äidinmaito on jotenkin "pyhää" ja maailman vapauttavaa. Muista että äiti ei voi sanella miten lapsen kanssa tehdään. Isällä on aivan yhtä suuri oikeus päättää asioista

Vierailija
8/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti turvallisuuttasi:

Onko mies mustasukkainen? Epäileekö hän sinua perusteettomasti?

Rajoittaako hän muuten elämääsi? Taloudellisesti, liikkumistasi, ystävien suhteen, sukulaisten? Muuten?

Seksuaalisesti: pakottaako sinua johonkin?

Uhkaileeko jollakin voimankäytöllä?

Vähätteleekö, nimittelee, pilkaa jne. henkistä kiusaamista?

Onko tahtosi hänen taskussaan?

Onko fyysistä väkivaltaa tai sen uhkaa?

Onko miehellä aiemmin ollut jotain yllä mainituista?

Onko miehellä mielenterveys tai päihdeongenlmia? Onko lapsuudessa ollut jotakin vakavasti pielessä?

Miltä sinusta tuntuu?

Onko hänellä harhaluuloja sinusta tai lapsesta?

Toinen akseli:

Ydinkysymys on kuitenkin vallasta ja kontrollista. Onko teillä ongelma kasvatus- ja hoivanäkemysten yhteensovittamisesta?

On tärkeää, että teillä olisi yhteinen linja. Siksi teidän täytyy jotenkin sovittaa yhteen näkemyksenne.

Mies ei saa estää sinun imettämistä ja olemista vauvan kanssa, jos sinä hänestä ensijaisesti hoidat. Sinulla on sanavaltaa näihin.

Miehellä on luonnollisesti isänä oikeus hoitaa lastaan ja yhdessä kanssasi päättää hänen hoivastaan.

Jos ette pääse yhteisymmärrykseen, kerro ongelmasta pikaisesti neuvolassa.

Isä ja äiti päättävät yhdessä. Äiti ei ole mikään kaikkivaltias. Äiti ei voi yksin päättää lapsen syömisistä

Vierailija
9/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä et edelleenkään kertonut etkä myöskään sitä, miksi luulet, ettei suurimmalla osalla tule maitoa tarpeeksi.

jo lisääntymisenkin? Suurin osa äideistä ei imetä suositusten mukaisesti. Katso vaikka http://www.hs.fi/juttusarja/perhe/artikkeli/Äideistä+yksi+prosentti+ime…

Lähteet HS/ STM & THL

Miksi vain prosentti äideistä imettää suositusten mukaisesti jos luonto olisi taannut kaikille tarpeeksi maitoa? Ovatko sinun mielestäsi nuo 99% äideistä laiskoja idiootteja?

Vierailija
10/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä kyselin täällä jokin aika sitten neuvoja tilanteeseemme ja kerroin että isäkin haluaa osallistua vauvan hoitoon, minut tyrmättiin täysin. Koska vain PYHÄ ÄITI saa hoitaa vauvaa. Nytkö siis av-raadin mielestä isä saakin osallistua vauvan hoitoon?!

Tässä se ketju:

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1697900/vauva_itkee_…

Vierailija
11/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalaan, ties mitä pöpöjä sieltä saa.

Muuten minusta kyllä tuntuu ettei sulla ole ´´otetta´´ äitiyteen kun noin annat miehen olla päällepäsmärinä. SE taas ei ole hyvä asia, sillä luoja on kyllä luonut äidille tiettyjä ominaisuuksia hoitaa parhaiten omaa vauvaansa.

Muista, kun imetät lyö vauvasi sydän sun sydämen tahtiin kuten kohdussa ollessaan. Vauvan kannalta sillä on taatusti joku merkitys -kuten turvallisuus!!

Vierailija
12/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaikuttaa isältä, joka uskaltaa ja HALUAA ottaa vastuuta oman lapsensa hoidosta.

Jostain syystä kaikki tuntuvat olettavan, että vauva kuuluu VAIN äidille ja äiti saa päättää kaikesta vauvanhoitoon liittyvästä.

Ehkä isä ajattelee, että vauvan olisi parempi olla rauhallisessa ja turvallisessa ympäristössä (ei sairaalabakteereita, räikeitä neonputkivaloja, meteliä tms).ja että sinä saisit keskittyä sairaalassa itseesi ja paranemiseen.

Älä sitten valita, kun lapsi on oikeasti vaativassa iässä, eikä miehesi osallistu (=uskalla osallistua) ollenkaan lastenhoitoon, koska vain SINÄ osaat hoitaa vauvaa oikein.

Vierailija
13/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei liity mitenkään alkuperiäiseen aloitukseen MUTTA... Minä olen ymmärtänyt, että maidontuotannon kasvaminen tapahtuu ainoastaan imetyksen kautta. Eihän rinnat "ymmärrä" lisätä maidoneritystä jos äiti antaa siinä sivussa korviketta josta sitten lapsi tulee kylläiseksi. (Ja nyt emme puhu niistä äideistä, joilla maitoa ei tule vaikka kuinka pitäis vauvaa siinä rinnalla.)

Ja minusta imettäminen on yksin ja ainoastaan äidin valinta. Mitä jos olis mies joka painostaisi imetykseen vaikka maitoa ei tulisi tai mies joka kieltäisi imetyksen vaikka maitoa tulisi?

Vierailija
14/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetyssuositus on 6kk ja osittain 1-2v. ikään. Moni äiti aloittaa kiinteät aikaisemmin, eikä näin ollen yllä tuohon tai sitten lopettaa koko imetyksen vaikkapa 11kk iässä, jolloin taas putoaa tilastoista "epäonnistujien puolelle". Tuo 99% pitää sisällään siis KAIKKI imettäjät, jotka ei noita suosituksia täytä. Jos annat satunnaisesti korviketta, olet tuossa 99% mukana. Olet siinä mukana, jos täysimetät 5kk 3 viikkoa ja 2 päivää. Jne. 99% ei tarkoita, että noin suurella osalla maito ei riitä. Se tarkoittaa, että asetetut tavoitteet imetyksen suhteen ei täyty.

Suurimmalla osalla äideistä maito riittää vallan mainiosti. Riittäisi useammillakin, jos äiti olisi tiedostavampi ja hankkisi aktiivisesti imetystietoa.

Ranskassa imetetään tosi vähän. Sielläkään kyse ei ole maidon riittävyydestä, vaan imetyskulttuurista ja siitä, että lapset viedään 3kk iässä hoitoon.

Imetyksen kesto ei korreloi maidon määrää.

Vierailija
15/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuntuu pahalta se, että joutuisin nyt olemaan lapsesta ensimmäistä kertaa erossa, kun siis mies haluaa hoitaa häntä kotona.

Lisäksi huolestuttaa sekin, kun hän on joskus turhan suurpiirteinen hoidon suhteen. En myöskään ihan luota hänen kykyynsä ihan oikeasti hoitaa lasta, vaikka todennäköisesti loppujen lopuksi hän ihan ok häntä hoitaakin. Itse olen tarkempi ja haluaisin noudattaa virallisia ohjeistuksia vauvan hoidossa.

Ja vielä lukutaidotonkin. On yleinen käytäntö että ihmetelty vauva tulee äidin kanssa sairaalaan. Itsekin olen ollut vauvan kanssa sairaalassa kohtutulehduksen takia ja henkilökunta piti vauvan mukana oloa ensiarvoisen tärkeänä.

Sillä virallisella ohjeistuksella ei tee mitään.

Jos miehesi hoitaa lasta niin mikä on ongelma? Kohta sä valitat kun se Ei hoida lasta.

Eikai lasta minnekkään sairaalaan oteta mukaan jos sitä lasta ei tarvitse hoitaa. Sehän on ihan päivän selvä asia.

Vierailija
16/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toitotukset on yhden ja saman ihmisen kirjoittamia. Kyllä se maito vaan enemmistöllä riittää, jos tekee tarvittavasti työtä sen eteen (syö hyvin, juo tarpeeksi, imettää tarpeeksi usein jne.). Pienellä vähemmistöllä maito loppuu vaikka tekisi mitä.

Vierailija
17/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös isä saa päättää mitä lapsi syö. Nainen ei ole mikään lapsen ylinhoitaja

Vierailija
18/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei liity mitenkään alkuperiäiseen aloitukseen MUTTA... Minä olen ymmärtänyt, että maidontuotannon kasvaminen tapahtuu ainoastaan imetyksen kautta. Eihän rinnat "ymmärrä" lisätä maidoneritystä jos äiti antaa siinä sivussa korviketta josta sitten lapsi tulee kylläiseksi. (Ja nyt emme puhu niistä äideistä, joilla maitoa ei tule vaikka kuinka pitäis vauvaa siinä rinnalla.)

Ja minusta imettäminen on yksin ja ainoastaan äidin valinta. Mitä jos olis mies joka painostaisi imetykseen vaikka maitoa ei tulisi tai mies joka kieltäisi imetyksen vaikka maitoa tulisi?

Usko jo että isä ja äiti ovat tasa-arvoisia. Ne päättävät yhdessä lapsen ruokkimisesta ja hoitamisesta. Ei nainen yksin.

Vierailija
19/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalaan, ties mitä pöpöjä sieltä saa.

Muuten minusta kyllä tuntuu ettei sulla ole ´´otetta´´ äitiyteen kun noin annat miehen olla päällepäsmärinä. SE taas ei ole hyvä asia, sillä luoja on kyllä luonut äidille tiettyjä ominaisuuksia hoitaa parhaiten omaa vauvaansa.

Muista, kun imetät lyö vauvasi sydän sun sydämen tahtiin kuten kohdussa ollessaan. Vauvan kannalta sillä on taatusti joku merkitys -kuten turvallisuus!!

Ei äiti ole mikään "luojan" (mikä se sitten on olevinaankin?) luoma yliolento joka on lähetetty hoitamaan lapsia. Mies ja nainen voivat aivan yhtä hyvin hoitaa lapsen. Heidän kuuluu kummankin päättää asiasta ei vaan äidin

Vierailija
20/139 |
01.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo "MAITO EI RIITÄ SUURIMMALLA OSALLA" toitotukset on yhden ja saman ihmisen kirjoittamia. Kyllä se maito vaan enemmistöllä riittää, jos tekee tarvittavasti työtä sen eteen (syö hyvin, juo tarpeeksi, imettää tarpeeksi usein jne.). Pienellä vähemmistöllä maito loppuu vaikka tekisi mitä.

Sulla EI ole kokemusta kuin omasta imetyksestäsi. Tehdyn työn määrä ei valitettavasti korreloi rinnoista tulevan maidon määrää. Täällä on tämä yksi ja sama imetysfanaatikko ja imetystukilistan hihhuli saarnaamassa että maitoa tulee AINA ja KAIKILTA. Tulihan häneltäkin.

Hyvänä esimerkkinä tällaisten fanaatikkojen toiminnasta on Kätilöopiston nykykäytäntö: äidit joutuvat salakuljettamaan korvikkeet ja pullot sairaalaan mennessään synnyttämään, kun sairaala on "imetysmyönteinen". Mitä siitä jos maitoa ei tulekaan, eihän se lapsi tarvitse kuin pölyt tisseistä. Syöttöpunnituksia ja lisämaitoa joutuu rukoilemaan kuin narkkari seuraavaa annostaan. Saisitte hävetä. Ja tuo taannoinen "imetysflashmob".... mua ainakin hävettäisi julistaa tuota tissien autuutta joka paikassa, aina ja kaikkialla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän