Kahdet kaksoset vuoden välein. En jaksa puhua kenellekään puistossa.
Kuljen mustassa sumussa ja suoritan rutiineja. En jaksa ajatella mitään. Toivon, että aika kuluu nopeasti ja lapset kasvavat.
Nyt lapset 2v3kk ja 1v1kk. Olen ihan poikki.
Käyn puistossa, kun jaksan mennä ulos. En jaksa puhua muiden äitien kanssa. Minulta ei tule järkeviä lauseita suusta, haluaisin vain huutaa heitä olemaan hiljaa ja jättämään minut rauhaan.
Kommentit (49)
miksi et tehnyt aborttia?
miksi et järjestä elämääsi toisin?
Itse olen jo ihan puhki YHDEN 1,5 vuotiaan kanssa joka herättää edelleen useita kertoja joka yö:/
Saatko mitään apua mistään?
työtä. Vanhemmat auttavat meitä todella paljon, samoin sisarukset. Viikottain saadaan apua. Silti, meillä on vastuu ja se painaa.
ap
Auttavatko isovanhemmat? Jos väsymys menee ylivoimaiseksi, sun pitää hakea apua neuvolasta.
Jos sinä katkeat, ei lapsilla ole äitiä lainkaan. Ymmärrän sinua, mullakin on iso perhe. Nyt varmaan kannattaa harkita sterilisaatiota ellei ole jo tehty. Sulla on taipumus tuottaa noita munasoluja tehokkaasti.
miksi ette käyttäneet ehkäisyä? miksi et tehnyt aborttia?
miksi et järjestä elämääsi toisin?
Ei tulisi mieleenkään hankkia aborttia mistään syystä.
Miten järjestän elämäni toisin? Miten tämän voisi järjestää toisin?
ap
Subjektiivinen päivähoito-oikeus!
Käyttäkää sitä. Kukaan ei kestä tommosta oikeesti.
Kamalaa:/ Voimia sinulle, toivottavasti jaksat! Itse olen jo ihan puhki YHDEN 1,5 vuotiaan kanssa joka herättää edelleen useita kertoja joka yö:/
mutta se riittää.
ap
heistä on paljon seuraa toisilleen, sitten helpottaa. Jaksa vielä vähän.. Onko kaksoset tyttöjä vai poikia, identtisiä vai epäidenttisiä?
ja uupumuksestasi voisit saada todistuksen lääkäriltä, jos se auttaa päivähoitojonoissa. Tällainen todistus kirjoitetaan masentuneellekin äidille. Millaista saamanne apu on? Saatko todella levättyä ja ladattua akkujasi vai onko se vaan pientä auttelua?
äläkä narise. Ettekö yhäkääm käytä ehkäisyä?
Miten olisi äiti kerran viikossa toiseen osoitteeseen nukkumaan ja isovanhemmat yms voisi vuorotella teillä?
Kuinka paljon sulla on mies apuna? Auttavatko isovanhemmat? Jos väsymys menee ylivoimaiseksi, sun pitää hakea apua neuvolasta.
Käydään kumpikin joka päivä vuorotellen puoli tuntia kävelyllä yksinään, säässä kuin säässä. Yksin omine ajatuksineen.
Isovanhemmat auttavat.
Kyse ei siis oikeastaan ole niinkään jaksamisesta, koska siihen saadaan apua ja tukea ja meillä on omat selviytymiskeinomme. Mutta toivoisin, että voisin kiinnittää itseeni "älä puhu minulle yhtään mitään" -kyltin, kun olemme puistossa. Haluaisin olla vain ja nauttia ulkoilmasta.
Ymmärrän erittäin hyvin, että herätämme huomiota nelostenrattainemme ja jo ihan sen takia, että olen yksin neljän näin pienen kanssa ulkona. Tottakai kaikki tulevat juttelemaan koko ajan, olemme kuin joku paikallinen nähtävyys.
En silti jaksa olla kotona koko päivää.
ap
Luulisi että auttaisivat jotenkin, kerrot vaan kuinka rankkaa on..
Ja onnea paljon neljän pikkuisen johdosta! Ovat varmaan aivan söpöläisiä.. Aika menee uskomattoman nopeaa ja kohta ovat jo isoja. Sitten on seuraa toisistaan ja pääset helpommalla. Haleja!
Subjektiivinen päivähoito-oikeus!
Käyttäkää sitä. Kukaan ei kestä tommosta oikeesti.
Oikeastaan ihan sama onko kotona kaksi vai neljä lasta, samat rutiinit pitää kuitenkin suorittaa. Sitä paitsi isommat ovat jo aika helppoja, syövät itse ja käyvät vessassa itse. Nuoremmistahan enemmän "vaivaa" on.
ap
Kiitos tästä viestistä! Oon täällä vaipunut itsesääliin, kun en saa mitään aikaseks (eli tarpeeksi) ja on "niin rankkaa" ja mulla on sentään vaan kolme isoa lasta.
Neljässä noin pienessä on hirmuinen työ ja vastuu!
Usein kuulee väitettävän, että ihminen pystyy mihin vaan, kun on pakko. Ja jostain saa aina voimia, kun niitä tarttee, mutta ei se niin mene! Minä en luultavasti jaksaisi sinun tilanteessasi. Ja sit saatais yksi murheellinen lehtiotsikko lisää...
Tsemppiä! Voi kun voisin jotenkin helpottaa teidän arkea.
Kun vähän vielä kasvavat heistä on paljon seuraa toisilleen, sitten helpottaa. Jaksa vielä vähän.. Onko kaksoset tyttöjä vai poikia, identtisiä vai epäidenttisiä?
Tiedän, että jossain vaiheessa helpottaa. Sitä odotan joka päivä. Suoritan päiviä ja olen iloinen, kun herään seuraavana.
Molempia sukupuolia ja kaikki epäidenttisiä sen enempää erittelemättä.
ap
Sano juttelijoille ihan suoraan, mutta ystävällisesti, että et jaksa jutella. Luulen, että suurin osa muista äideistä ymmärtää. Ainakin meidän puistossa käy enimmäkseen samat naamat, niin että aika pian pääset keskustelemasta kokonaan. Itse en ainakaan juuri koskaan puhu niille tyypeille, jotka eivät lähde keskusteluihin mukaan. Viesti siis menee aikaa myöten perille, vaikka et sanallisesti sitä sanoisikaan.
Minäkin suosittelisin sinulle osa-aikaisia päiväkotipaikkoja koko lapsikatraalle.
mitään apua mistään?