Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2-vuotias "savustetaan" ulos päiväkodista vauvan synnyttyä

Vierailija
12.09.2012 |

Mitä mieltä tästä? Juuri kaksi vuotta täyttänyt esikoinen aloitti elokuussa päivähoidon ja nyt kuopuksen synnyttyä on päiväkodista alettu vihjailla ja ihan suoraan sanoa, että esikoisen paikka olisi kotona äidin ja vauvan kanssa. Meillä on kuitenkin oikeus päivähoitopaikkaan, joten yritän olla kuuntelematta ja tehdä niin kuin katson meidän perheellemme parhaaksi. Onko muilla kokemuksia tällaisesta?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eriasia sitten joku 4-5v.

Älä nyt ainakaan joka päivä vie ja vain puoli päivää tms.

Voihan se vauvakin olla joku haastava koliikkitapaus kun ei nuku kuin pari tuntia aamupäivällä.... silloin voi tietysti olla hyödyksi, että äitikin saa joskus nukkua :)

Vierailija
2/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Oksentaa*

Ap on kyllä kuvottava!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sossut käski laittamaan kaksi vuotiaani tarhaan, sillä saa siellä sosiaalisia taitoja ja muutakin seuraa kuin äiti. meille kanssa tulossa perheenlisäystä ja vähensin tarhapäiviä mutten kokonaan halua pois esikoistani tarhasta vaikka kuinka savustaisivat. tyttöni on onnellinen tarhakavereista ja touhuista tarhassa ja äitikin jaksaa paremmin kun vanhempi lapsi purkaa suurimman energiansa muitten lasten kanssa.

Vierailija
4/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoinkin päiväkodin henkilöstö alkaa ottamaan kantaa tähän asiaan.

Vierailija
5/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo on vain tapa tarkkailla teitä.

Vierailija
6/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sossut käski laittamaan kaksi vuotiaani tarhaan, sillä saa siellä sosiaalisia taitoja ja muutakin seuraa kuin äiti.

Tuosta olisi useimmat lastenpsykologit täysin eri mieltä että saako 2-vuotias päiväkodissa hyödyllisiä taitoja ja onko hänelle tarpeen ison lapsilauman seura!

Ne sossut saisi itsensä laittaa sinne tarhaan pienten puolelle jokuseksi päiväksi kuuntelemaan sitä meteliä ja katsomaan millaista siellä on, niin voisi kuva muuttua...

Vierailija
7/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole provo. Lapsi on osa-aikaisesti hoidossa kolmena päivänä viikossa. Kärsin esikoisen jälkeen synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, joten siinä yksi syy päivähoidon tarpeeseen.

Vierailija
8/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole provo. Lapsi on osa-aikaisesti hoidossa kolmena päivänä viikossa. Kärsin esikoisen jälkeen synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, joten siinä yksi syy päivähoidon tarpeeseen.

Vierailija
9/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niille savustajille?

Vierailija
10/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaivaa, niin pitikö tehtailla se toinen?

Jos ei, niin miten se tähän liittyy?

Vierailija
11/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodista mutta en kyllä ymmärrä miten olisi kaksivuotiaan etu olla päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona. Tiedän että on tavallista tehdä noin mutta silti kuullostaa hurjalta.

Meillä vanhimmat lapset syntyneet -95 ja -97 eikä silloin tullut kuuloonkaan tuollainen toiminta, olisikohan ollut edes mahdollista?

Vierailija
12/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti se on oikeassa elämässä tosi yleistä ja hyväksyttyä. Varsinkin jos äiti kärsii uupumuksesta, on masentunut, tai jompi kumpi noista uhkaan. Olet tehnyt niin kuin parhaaksi näet itsesi ja omien lastesi kannalta. Älä välitä näistä täällä. Ja väärässä ovat myös päiväkodintädit puuttuessa asiaan josta eivät oikeasti tiedä yhtään mitään(Eli niistä syistä).

Vierailija
13/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olin minäkin erimieltä mutta koska olin nuori ja pelokas en uskaltanut kieltäytyäkkään ja luulin sossujen olevan oikeassa.. no tyttöni on jo neljä kohta viisi ja koen sen hyvänä asiana että jää tarhaan 3 päivänä viikossa kohta kun puhkean seuraavasta.. mutta olisin myös tahtonut pitää tyttäreni kotona kun se viel oli kaks ja vauva...

Vierailija
14/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolimatta noista edellisistä vastauksista, olet ihan normaali äiti ja sä teet ratkaisusi oman perheesi näkökulmista, ottaen huomioon sun oman jaksamisesi ja lasten parhaan.

Mulla oli tyttö 2 v ja jatkoi päiväkodissa, tosin oli yksityisessä ja olivat vaan iloisia, että jatkoi. Tyttö on kasvanut hyvin, ja minulla on ollut resursseja sekä vauvalle että tytölle. Iltapäivisin olen usein hakenut aiemmin ja ollaan tehty kaikkea hömppää, kirpparia, kirjastoa ym mukavaa. Meillä oli aviokriisi toisen syntymän aikaan, emmekä olisi enää yhdessä, ellemme olisi tehneet tällaista ratkaisua. Tarvitsimme voimavaroja parisuhteen uudelleenrakentamiseen - ja ratkaisu oli todella oikea. Nyt voimme kaikki hyvin.

Erityisesti silloin kun vauva nukkuu huonosti eikä 2 v nuku päivisin on koko perheen hyvinvointia auttavaa että lapsi saa olla pk:ssa. Äiti saa levätä päivisin vauvan unten aikaan.

Muista myös että tämän palstan ihmiset kertovat omia mielipiteitään, ja heillä on oikeus siihen. Voit kuunnella heitä ja saada joskus hyviäkin vinkkejä, mutta haukkumisia ja solvaamisia sinun ei tarvitse ottaa itseesi. Ne kommentit kertovat palautteen antajasta, eivät sinusta. Ja päätökset teet tosiaan itse puolisosi kanssa...Tsemppiä, toivottavasti löydät teille sopivat ratkaisut.

Vierailija
15/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti se on oikeassa elämässä tosi yleistä ja hyväksyttyä. Varsinkin jos äiti kärsii uupumuksesta, on masentunut, tai jompi kumpi noista uhkaan. Olet tehnyt niin kuin parhaaksi näet itsesi ja omien lastesi kannalta. Älä välitä näistä täällä. Ja väärässä ovat myös päiväkodintädit puuttuessa asiaan josta eivät oikeasti tiedä yhtään mitään(Eli niistä syistä).

Vierailija
16/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei selviä yhden muksun kanssa, niin on niitä pakko tehdä lisää. Ei ihmekkään, että perheet hajoaa kun on avain pakko tehdä lisää ja lisää muksuja, vaikka hädin tuskin selviää sen esikoisen kanssa yksistään.

Vierailija
17/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin esikoinen 2v tarhassa 2-3 pvänä viikossa ja 6h kerrallaan. Minä olen kotona vauvan kanssa. Mun on vaan ihan pakko nukkuakin välillä ja esikoinen nukkuu edelleen yöt huonosti ja vain tunnin päikkärit. Mulla on paniikkihäiriö, joka pahenee unettomuuden seurauksena. Ollaan päätetty, että näin mennään muutama kuukausi ja tämä järjestely on meille nyt paras ratkaisu. Syitä on monia, ei kannata aina heti ensin mennä toisten ratkaisuja tuomitsemaan.

Vierailija
18/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne nyt mitään ajatuksenlukijoita ole.

Vierailija
19/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemusta ole itsellä, mutta olen ollut kuulemassa kuinka päiväkodin henkilökunta puhuu äitiyslomalla olevien äitien isompien lapsien kovasta kohtalosta.

Voihan olla että teidän esikoinen oireilee päiväkodissa uhkaavaa masennustasi eikä henkilökunta tiedä oikeaa syytä lapsen pahaan oloon. Ja tulkitsee sitten asiaa siten kuin se helposti äkkiseltään on. Nimittäin alle kolmivuotiaiden ei ole todistettu hyötyvän mitenkään päiväkotihoidosta, päin vastoin, ja lapsen väsymys tai kiukkuisuus tietysti voisi hyvinkin johtua siitä (jos tällaista siis edes on).

Ikävää että päiväkodin henkilökunta ottaa asiakseen vihjailla tai savustaa. Siinä muodostuu aika ikävä tilanne pidemmän päälle, jos teidän perhe on kuitenkin vakaasti sitä mieltä että päiväkoti tukee perheen ja lapsen vointia. Toisaalta ymmärrän että haluavat kannustaa sinua äitiydessä, ja tuovat sen esiin. Sitähän he haluavat sinulle sanoa, vaikka saavat sinut tuntemaan juuri päin vastoin. ELI viestinsä on : olet hyvä äiti tälle pienelle sekä vauvallesi. Parasta mitä voit heille tehdä on antaa heille aikaasi ja läheisyyttäsi. Lapsesi silminnähden nauttivat huomiostasi ja saavat sinulta juuri sitä mitä ihmisen taimi eniten kaipaa kasvaakseen aurinkoon : rakkautta!

Vierailija
20/70 |
12.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos saisimme toisen lapsen, ja esikoinen olisi silloin vähän vajaa kolme, tekisin niin, että esikoinen voisi olla päiväkodissa neljänä päivänä viikossa klo 9-12. Isukki veisi lapsen päiväkotiin ja minä nukkuisin vauvan kanssa yhteentoista jonka jälkeen hakisin esikoisen puolen päivän maissa. Tämä ainakin siinä tapauksessa, että toinen olisi samanlainen yökukkuja kuin ensimmäinenkin, joka valvoi yli kahteen yöllä.

Mitä ajattelisitte tällaisesta?