No mammat, ootteko meille kateellisia?
Saamme sossusta n.600e/kk, loput tulomme ovat kelan tukia ja lisiä.
Meillä on kaksi lasta, alle kouluikäisiä. Asumme hyvällä alueella uudehkossa rivarissa, kolmio 73m2, vuokra 800e.
Meille jää kuukaudessa vuokran, sähkölaskun ja kotivakuuden jälkeen 1350e, siitä maksetaan siis puh laskut, netti, auto koulut, ruoka yms. (Myöskin reseptilääkkeet, tk ja hammaslääkärimaksut maksaa sossu)
Meillä on n.5t€ arvoinen auto, kodissa kalliit huonekalut, lapsilla kalliit vaatteet ja mm. melkein 3t€ maksanut tietokone.. Myöskin uusimmat älypuhelimet löytyy.
Meillä mies siis opiskelee, itse kotihoidontuella kotona, ikää löytyy kummaltakin 23v.
Kommentit (38)
Säästöjä teillä ei sitten taida ollakaan?
olen, elätte huomattavasti leveämmin kuin me viisihenkinen perhe, jossa minä äitiyslomalla ja mies töissä (palkka 3500e).
Tokihan mä itsekin nostaisin kaikki mahdolliset tuet mitä saatavilla on, että eipä siitä teitä auta syyttää. Taitaa tää Suomen järjestelmä olla vaan huonosti suunniteltu jos ei työnteko kannata.
22e s-tilillä ;)
No ei, mutta siis vaikka vois kuulostaa että rahaa tulee paljon meille, niin ei se niin ole. Eläminen on melko kallista. Ja se paperisota joka kk kun tukea hakee.. Mutta tilanne on se mikä on. Tuo viesti olikin lähinnä kirjoitettu vittuiluna, kestän kyllä sen takaskin. :)
-ap
perua puheeni tuosta aikasemmasta (siis olen tuon viisihenkisen perheen mamma) kun tuli tuo kommentti noista säästöistä. Ei meilläkään muutamaa tonnia enempää säästöjä ole, mutta omistuksia kuitenkin on. Muutaman vuoden päästä omistamme omakotitalon, auton, asuntoauton ja moottoripyörän. Sitten pystytäänkin huomattavasti helpommin elelemään. Ei noiden lainoja kuitenkaan tuilla makseta ja omaisuutta ei tietenkään koskaan kerry tuilla eläessä. Joten sori, en ole siis kateellinen.
minä freelancer, mies tutkija, asumme keski-euroopassa.
Saamme sossusta n.600e/kk, loput tulomme ovat kelan tukia ja lisiä.
Meillä on kaksi lasta, alle kouluikäisiä. Asumme hyvällä alueella uudehkossa rivarissa, kolmio 73m2, vuokra 800e.
Meille jää kuukaudessa vuokran, sähkölaskun ja kotivakuuden jälkeen 1350e, siitä maksetaan siis puh laskut, netti, auto koulut, ruoka yms. (Myöskin reseptilääkkeet, tk ja hammaslääkärimaksut maksaa sossu)
Meillä on n.5t€ arvoinen auto, kodissa kalliit huonekalut, lapsilla kalliit vaatteet ja mm. melkein 3t€ maksanut tietokone.. Myöskin uusimmat älypuhelimet löytyy.
Meillä mies siis opiskelee, itse kotihoidontuella kotona, ikää löytyy kummaltakin 23v.
Meillä on kaikki, mitä olen ikinä toivonut ja se on paljon enemmän, kuin mitä sä tuossa luettelet :). Ja kaikki ihan itse ansaittu.
Lähinnä mä säälin teitä. Mun ylpeyteni olis kovilla, jos mä joutuisin tiliä tekemään sossuun saadakseni rahaa. Toki kaikki ei sitä häpeä. Osalle se näyttää olevan ylepilyn aihe.
Kun olin 23v, olin juuri aloittanut Nokialla, saanut ensimmäisen lapseni ja nyt olen ollut putkeen täällä 26 vuotta, pidän työstäni ja elämästäni muutenkin. Toivottavasti sinäkin löydät paikkasi maailmassa, onnea.
Nuorena opiskelin , olin osapäivätöissä, asuin solussa ja minulle oli tosi hauskaa. Töitäkin löytyi ja rahaa oli matkustaa, olla ulkomailla töissä ja opiskelemassa. Hauskaa huoletonta aikaa.
Lapsen saatuani olin kotona, matkustelin lapsen kanssa hoitovapaalla. En joutunut tinkimään, koska ol säästöjä. Saatoin ostaa kyllä itselle ja lapselle tavaraa kirpputoreilta tai käytettynä, ei ole koskaan käynyt mun ylpeyteni päälle. Sitten oli kiva palata taas töihin.
Sossussa en ole koskaan käynyt, Kelan konttorissa kerran, kun jäin hoitovapaalle. Työttömänäkään onneksi (koputtaa puuta) en ole juuri ollut, kerran vajaa kaksi tuntia. Se oli se välinen aika kun ilmoittauduin työkkäriin ja kun sain työpaikan.
jos kädestä suuhun eläminen on teille sopiva tapa elää, niin fine. Hyvä että perheestä löytyy myös älyä, vaikkakin vaan puhelimen muodossa.
Minä olin 23-vuotiaan juuri valmistunut KTM, ja aloittelin hommia eräässä pankissa Lontoossa. Ei tarvinne kertoa enempää?
se eläminen. Kunnolla ei raha riittänyt ruokaan ja autoa meillä ei siis edes ollut.
Siinä sitten on että sossun asiakkaita niin parjataan ja haukutaan? Ja valitetaan kun ei itse saa sen verta rahaa työllä?
Meilläkin tämä nyt todennäköisesti on väliaikaista, mies valmistuu puolen vuoden päästä ja työpaikka olis jo tiedossa. Muutenkin ala mistä varmasti töitä saa. Itse ajattelin olla kotona siihen asti että nuorempi on 2v, sitten joko töihin tai opiskelemaan. Alallani ei töitä löydy.
Mutta tottahan se on, kunhan mies menee töihin niin meidän tulot on about samat, erona vaan se että mies tekee töitä. Paska palkkaista duunia, siinä mielessä työnteko ei kannattaisi, mutta jos aikoo joskus oman asunnon ostaa yms niin vähän pakko :)
Menipä jaaritteluksi, sori :D
niin sun mielestä sun elämä on jotenkin kadehdittavaa. Ei mullakaan ole paljon säästöjä, mutta kun on 2 kiinteistöä, niin voi sanoa, että on omaisuutta. Lapsilla on pelit ja vehkeet ja vaatteet ja koululaukutkin juuri sellaiset kuin haluavat.
Kukin tekee tavallaan, itse saisin olla aika hemmetin huonossa jamassa, että hakisin asuntolainaa tai alentuisin sossunluukulle. Silloin mulla ei todellakaan olis mitään kalliita huonekaluja eikä tietokoneita.
Mutta toiset ovat ylpeitä omista saavutuksistaan, toiset siitä mitä yhteiskunta heille antaa.
jos kädestä suuhun eläminen on teille sopiva tapa elää, niin fine. Hyvä että perheestä löytyy myös älyä, vaikkakin vaan puhelimen muodossa.
Minä olin 23-vuotiaan juuri valmistunut KTM, ja aloittelin hommia eräässä pankissa Lontoossa. Ei tarvinne kertoa enempää?
Tarviiko siitäkään siis sanoa sen enempää? Sulla tuskin löytyy sitä älyä edes puhelimesta.. Jos on nuin yksinkertainen ajatusmaailma?
-ap
Tarviiko siitäkään siis sanoa sen enempää? Sulla tuskin löytyy sitä älyä edes puhelimesta.. Jos on nuin yksinkertainen ajatusmaailma?
-ap
-ap
ollut ei, hankin lapsia vasta kun minulla oli varaa elättää jälkikasvuni OMILLA rahoillani, ei veronmaksajilta pummien.
Oli siis kyse siitä että en todellakaan luule että kukaan meille olisi kateellinen. Mutta kun näitä viestejä täällä lukee niin useimmista sen kuvan saa että ovat kateellisia kun toiset saavat "ilmaista" rahaa.
Enkä mä tästä ylpeä ole, en siellä sossusakaan kehtaa käydä, onneks ei ole tarvinnutkaan. Mutta en mä jätä käyttämättä tätä tukea jos sitä on mahdollisuus saada. Tyhmähän sitä silloin olisi.
-ap
-ap
ollut ei, hankin lapsia vasta kun minulla oli varaa elättää jälkikasvuni OMILLA rahoillani, ei veronmaksajilta pummien.
Eli kateellinen haukkuu...
huono ja turhan täynnä porsaanreikiä, mutta onnekseni vanhemmat kasvattivat minut sellaisilla arvoilla, ettei kotona lusmuilu ja tukipapereiden täyttäminen riittäisi intohimoikseni.
23-vuotiaana olin naimisissa ja pienen vauvan äiti, koulusta juuri valmistunut. Yhdessä miehen kanssa perustimme yrityksen, ostimme kodin ja vuosien saatossa saimme vielä kaksi lasta lisää. Meillä on tällä hetkellä uusi, hyvä auto, vuoden päästä velaton koti ja lähes 300 000 euron liikevaihdolla toimiva yritys. Olen tilanteeseen enemmän kuin tyytyväinen ja ikää vasta 33v.
Mieluummin tienaamme miehen kanssa 70 000e vuodessa nettona, asumme isossa rivarissa järven rannalla, reissaamme, ostamme kaupasta, mitä haluamme jne. Mielekästä työtä joutuu rahan eteen tekemään, mutta ainoa paperisota kuukausittain on avata tilinauha.
Onnea valitsemallenne tielle!
Korjaan että autoKULUT, ei koulut :D