Vasta täältä opin, että elämme (kuulemma) ankeaa ja askeettista elämää
Itselleni tämä tuli yllätyksenä =) Viittaan tällä noihin muutamiin avauksiin, joissa aloittaja on kertonut kuinka elävät hyvää elämää pienillä rahoilla, ja siihen on sitten kommentoitu että onpa aapeen elämä ankeaa ja askeettista, kun ostetaan kirppiksiltä tai alesta, ei harrasteta kalliisti, ei käydä parturissa, shoppailemassa jne jatkuvasti, ei tilata lehtiä jne.
Meillä nettotulot on 2500-3000 euron väliltä ja elämme mielestämme oikein mukavaa elämää. Säästöön jää, on 2 autoa ja juuri rakennettu omakotitalo.
Lehdistä tulee lapselle vain prinsessalehti. Aiemmin tuli esikoiselle Nalle Puh, sitten Aku Ankka mutta jäivät lukematta. Itse ollaan tilattu joskus lehtiä, mutta turhaa rahanmenoa. Huvitti, kun lehtimyyjä soitti ja kun en tilannut sisustuslehteä hän tuumi, että eikö tosiaan kodin laitto kiinnosta. :D No kiinnostaa, mutta sisustaminen on mulle muutakin kuin lehtien lukemista. Ei polteta, juodaan harvakseltaan. Syödään mitä halutaan, ei kuitenkaan kuhaa tai sisäfilettä edes joka kuukausi, mutta perusruokaa. Jonkun verran leivon ja olen aika hintatietoinen. Kirpparit on mulle harrastus! Ei mikään pakko, jota tekisin säästön takia. Olen pyrkinyt omissa vaatteissa vähentämään kaappien pursuamista ja pyrin ostamaan VAIN tarpeeseen, työssä on työvaatteet, samoin miehellä. Ennakoin ja ostan laadukkaat ulkovaatteet lapsille alesta. Ostelen isompaa kokoa valmiiksi, jos tulee vastaan hyvään hintaan. En silti koe, että tämä olisi stressaavaa vaan teen sen vapaaehtoisesti ja koska nautin siitä.
Käymme kesäisin Suomea kiertämässä ja kerran, pari vuodessa kylpylälomalla. Mies leikkaa itseltä ja pojalta hiukset, tytön kanssa käymme parturissa pari kertaa vuodessa. Sisustusjuttuja ostelen, mutta harkiten.
Harrastuksiin olen koittanut esikoista patistaa, mutta ei ole oikein kiinnostunut kuin ilmaisista / halvoista jutuista, jotka on mm. uiminen perheen kesken ja muutamat kerhot, joita on silloin tällöin. Pyöräilee ja ulkoilee kyllä tosi paljon ja leikkii. Senkin opin vasta palstalta, että VAIN maksullinen ja johonkin tähtäävä harrastus on oikeaa harrastamista :D Ja sen, että eihän normaali 10-vuotias nyt enää voi leikkiä esim. legoilla. On kuulemma lapsellista. :D
Minä käyn myös uimassa, liikuntapassilla melkein ilmaista. Miehellä harrasteauto, johon käytetään rahaa toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän.
Autojen huollot ja korjaukset ei maksa mitään, osat saadaan halvalla. Vakuutukset on kilpailutettu. Pointtina siis se, että jonkun mielestä meidän elämä on tosi ankeaa ja köyhää, kun taas me koemme asian aivan päin vastoin, kun saamme elää siten kuin me haluamme, joka tarkoittaa mm. osa-aikatyötä kohdallani, joka mahdollistaa sen, ettei lasten tai minun tarvitse elää "oravanpyörässä". Minusta olisi "raskasta" elää niin, että hamstraisin tavaraa tai harrastaisin paljon tai että kulkisin jatkuvasti jossain eri hoidoissa.
Kommentit (3)
jonka elämä on muiden mielestä ankeaa kituuttamista.
Itse emme kuitenkaan koe niin.
Inhoan shoppailua ja olenkin käynyt kaupungissa ostoksilla viimeksi elokuun alussa. Asumme Tampereella vajaan 7km päässä keskustasta.
Ei kun kävinhän ostamassa itselleni silmälasit kun oli pakko uusia. kolmannesta silmälasiliikeestä löytyi sopivat, muissa kaupoissa en käynyt.
Kiva että on muitakin =)
aika pitkälti noin. Nyt on sen verran kiireinen elämänvaihe ja rahaa enemmän käytössä, että esim. lehtitilauksia yms. on muutama ja tulee useamman kerran vuodessa hotellilomilla kotimaassa. Omia vaatteitani en tällä hetkellä jaksa metsästää aleista ja ostan aika laadukasta ja kohtalaisen hintavaakin. Mutta ei niitä silti tule paljoa osteltua, ei ehdi, jaksa eikä kiinnosta käyttää aikaansa vaateostoksilla. (Tosin nytkin mulla on kirpparilta eurolla ostettu paita päällä töissä, 5 vuotta vanhat todella paljon käytetyt ilmaiseksi saadut kengät ja alesta vuosia sitten ostetut housut jalassa.)
Muuten elämme aika pitkälti kuten ap. Tuntuu, etten edes ehtisi kuluttamaan rahaa nykyään, paitsi helpottaakseni elämääni. Mies leikkaa hiukset ja minä lapsen hiukset, helpompaa ja nopeampaa kuin käydä kampaajalla. Sisustus ei kiinnosta.
Jonkin verran rahaa menee ulkona syömiseen esim. shoppailureissuilla (joilla emme sitten yleensä muuta ostakaan), vakuutuksiin, tarjouskirjoihin yms. En oikein edes tiedä mihin laittaisin rahaa.
jonka elämä on muiden mielestä ankeaa kituuttamista.
Itse emme kuitenkaan koe niin.
Inhoan shoppailua ja olenkin käynyt kaupungissa ostoksilla viimeksi elokuun alussa. Asumme Tampereella vajaan 7km päässä keskustasta.
Ei kun kävinhän ostamassa itselleni silmälasit kun oli pakko uusia. kolmannesta silmälasiliikeestä löytyi sopivat, muissa kaupoissa en käynyt.