Miksi alkoholi ei sovi kaksisuuntaista sairastavalle? Voitteko kertoa?
Kommentit (14)
mutta monet jotka on kokeilleet myös täysraittiutta sanovat ettei huomanneet mitään hyötyjä alkoholittomuudesta.
Eikö se sitten ole hyöty, ettei tule haittoja, kuten täyttä estottomuutta?
pahentaa olotilaa entisestään. Alkoholilla ei kannata itseään alkaa lääkitsemään sairastipa sitten mitä tahansa mielenterveydellistä ongelmaa tahansa.
siitä, miten alkoholi vaikuttaa? Tarkoitan nyt kaksisuuntaisen ihmisen alkoholin käyttöä.
maanis-depressiivinen eli nykytermein 1-tyypin bipo ja entinen alkoholin suurkuluttaja.
Masennusvaiheessa alkoholi paransi oloa hetkellisesti, samalla syventäen masennusta kun alkoholin vaikutus oli lakannut, hypomaniassa/maniassa alkoholin käyttö taas voimisti maniaoireistoa, tulin siis entistä holtittomammaksi. Selvensikö tämä? :)
maanis-depressiivinen eli nykytermein 1-tyypin bipo ja entinen alkoholin suurkuluttaja.
Masennusvaiheessa alkoholi paransi oloa hetkellisesti, samalla syventäen masennusta kun alkoholin vaikutus oli lakannut, hypomaniassa/maniassa alkoholin käyttö taas voimisti maniaoireistoa, tulin siis entistä holtittomammaksi. Selvensikö tämä? :)[/i
Miten pääsit tuosta suurkulutuksesta? Tarvitsitko ulkopuolista apua? Auttoivatko jotkut läheisesi?
alkoholista eroon puolisoni ja koirani avulla. Ns.erikoissairaanhoidosta/mielenterveyspalveluista en koe saaneeni apua juurikaan, vaikka mielenterveystoimiston asiakas olinkin. Omalla kohdallani toipumisessa oli tärkeää seuraavat asiat: elämänrytmin tulee olla säännöllinen, nukkumaan aina samaan aikaan, koiran lenkittäminen (=liikunta) jne. Itselleni koin erityistärkeäksi sen, että pääsin pikku hiljaa takaisin työhön/opiskeluun, tai koin siis tavallaan olevani tärkeä ja hyödyllinen jossain. Toipuminen oli hidasta ja ylilyöntejä viinan kanssa sattui montakin kertaa, vain oma ja läheisten sitkeys auttoi. Nyt olen ollut lähes oireeton ja lähes absolutisti jo 5 vuotta. :)
alkoholista eroon puolisoni ja koirani avulla. Ns.erikoissairaanhoidosta/mielenterveyspalveluista en koe saaneeni apua juurikaan, vaikka mielenterveystoimiston asiakas olinkin. Omalla kohdallani toipumisessa oli tärkeää seuraavat asiat: elämänrytmin tulee olla säännöllinen, nukkumaan aina samaan aikaan, koiran lenkittäminen (=liikunta) jne. Itselleni koin erityistärkeäksi sen, että pääsin pikku hiljaa takaisin työhön/opiskeluun, tai koin siis tavallaan olevani tärkeä ja hyödyllinen jossain. Toipuminen oli hidasta ja ylilyöntejä viinan kanssa sattui montakin kertaa, vain oma ja läheisten sitkeys auttoi. Nyt olen ollut lähes oireeton ja lähes absolutisti jo 5 vuotta. :)
Voitko antaa mitään vinkkejä kaksisuuntaisen henkilön läheiselle? Kuviossa on siis alkoholin käyttöä.
pahentaa bipon oireita. Ei kannata syyllistää ja painostaa kuitenkaan liikaa sen käytöstä, tiedän itse kokemuksesta, että käytön hallitseminen on vaikeaa. kaikkea ei kuitenkaan läheisenäkään voi tietenkään sietää.
kannattaa rohkaista ja kehua häntä silloin kun aiheellista, kun hän on todella yrittänyt ja onnistunut olemaan selvinpäin. kannattaa rohkaista myös kaikenlaiseen muuhun mukavaan tekemiseen mistä hän nauttii/missä hän on hyvä.
tämä bipo+alko yhtälö on kyllä yks vaikeimpia juttuja mitä tiedän. hän tarvii kaiken tuen mitä läheinen voi antaa, mutta halu selviytyä löytyy vain itsestä.
kaikkea hyvää teille ja läheisesi tilanteeseen!
pahentaa bipon oireita. Ei kannata syyllistää ja painostaa kuitenkaan liikaa sen käytöstä, tiedän itse kokemuksesta, että käytön hallitseminen on vaikeaa. kaikkea ei kuitenkaan läheisenäkään voi tietenkään sietää.
kannattaa rohkaista ja kehua häntä silloin kun aiheellista, kun hän on todella yrittänyt ja onnistunut olemaan selvinpäin. kannattaa rohkaista myös kaikenlaiseen muuhun mukavaan tekemiseen mistä hän nauttii/missä hän on hyvä.
tämä bipo+alko yhtälö on kyllä yks vaikeimpia juttuja mitä tiedän. hän tarvii kaiken tuen mitä läheinen voi antaa, mutta halu selviytyä löytyy vain itsestä.
kaikkea hyvää teille ja läheisesi tilanteeseen!
Haluan tukea ja painan neuvosi mieleen.
pahentaa olotilaa entisestään. Alkoholilla ei kannata itseään alkaa lääkitsemään sairastipa sitten mitä tahansa mielenterveydellistä ongelmaa tahansa.
itse kuitenkin pääsin masennuksesta ja paniikkihäiriöstä irti vasta heitettyäni viralliset lääkkeet menemään (lukuisten sivuvaikutusten ja toleranssin kehitymisen takia, annoksia piti aina vaan nostaa että tehosi) ja päätettyäni että käytän vaan vanhan ajan viinaa sitten kun on niin ikävä olo että en ilman mitään pehmentävää kestä.
Siitä alkoi mun toipuminen ja alkoholista ei jäänyt minulle ongelmaa.
itse kuitenkin pääsin masennuksesta ja paniikkihäiriöstä irti vasta heitettyäni viralliset lääkkeet menemään (lukuisten sivuvaikutusten ja toleranssin kehitymisen takia, annoksia piti aina vaan nostaa että tehosi) ja päätettyäni että käytän vaan vanhan ajan viinaa sitten kun on niin ikävä olo että en ilman mitään pehmentävää kestä.
Siitä alkoi mun toipuminen ja alkoholista ei jäänyt minulle ongelmaa.
Mutta eikö alkoholin käytöstä voi tulla muitakin kuin terveysongelmia? Läheiset eivät jaksa, lapset kärsivät tms?
Pahojen henkilökohtaisten takaiskujen jälkeen. Maniaa ei ole koskaan ollut, hypomaniaa ainoastaan SSRI-lääkkeiden käytön jälkeen.
Kaikki lääkkeet olen jättänyt pois, alkoholia käytän kuten muutkin kaverini. ( Ei joka päivä eikä edes joka viikko). Voin nykyään loistavasti.
Hyvän olon lähteenä pidän vakituisia tuloja, vakituista asuntoa ja monipuolista elämää.
Oma aikansa lenkille, oma aikansa kavereille, yksinoloa, hyvää ruokaa ja mahdollisuus olla ihan rauhassa unettomuuskausina.
Mun exä oli bipo, ja myös alkoholin suurkuluttaja. Ei se alkoholi muuten sille sen huonompaa ollut kuin muillekaan, mutta kyllä maaninen ihminen jolta vielä viina on poistanut ne viimeisetkin estot mitä mania ei, on melkoisen holtiton olio.
Vaikuttaahan jatkuva tai runsaas alkoholinkäyttö myös aivokemiaan ja voi siten erityisesti masennusta syventää, mutta monet jotka on kokeilleet myös täysraittiutta sanovat ettei huomanneet mitään hyötyjä alkoholittomuudesta. Siksikin useimmat bipot käyttävät alkoholia siinä missä muutkin, jotkut jopa enemmän, jopa lääkkeenomaisesti.