Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon tällaisesta mielen ongelmasta?

Vierailija
06.12.2025 |

Minulla on ongelma joka toistuu jokaisessa parisuhteessa ja lopulta kaataa parisuhteen.

Ensimmäiseksi huomautan että osaan kyllä olla yksinkin, se ei ole syy tähän millään tavalla. Yksin pärjään jopa paremmin ja olen aktiivisempi ja iloisempi. Mutta olen ihminen, kaipaisin myös kumppania.

Ongelma on se että kun ihastun, haluaisin olla toisen kanssa kokoajan. Stressaan kun ollaan erossa ja tuntuu että toinen on siellä heti pettämässä. Jos toinen ei laita kokoajan viestiä, ajattelen ettei hän edes välitä minusta ja varmaan on jonkun toisen kainalossa tai vikittelee jotain toista. Tiedän erittäin hyvin ettei nämä pelot ole järkeviä mutta ne vaan saa usein vallan ja koska en halua näyttää olevani sekaisin, vetäydyn vain itse ja muutun kylmäksi. Sitten toinen ajattelee mikä minua vaivaa kun vastaan lyhyesti ja kylmän sävyisesti. Myös jos toinen sanoo näkevänsä kavereita tai lähtee vaikka kaljalle ja itse en pääse mukaan, hirveä stressi valtaa koko kehon. Nyt se pettää, nyt se löytää uuden ja jättää minut. Nyt joku toinen iskee silmänsä häneen ja hän ei voi vastustaa. Olen kokoajan stressin vallassa kun ei nähdä ja sen takia en voi nauttia yhtään yksin olemista jos olen suhteessa tai edes tutustumis vaiheessa.

Mistähän tämä kaikki kumpuaa ja miten lähtisin työstämään näitä tunteita?

Olen yrittänyt ainakin keskustella päässäni itselleni että huolin turhaan, enhän minäkään petä jos näen kavereita. Olen käynyt todella paljon läpi miksi tunnen niin ja miksi se on tyhmää. Mutta ei onnistu. Minua on aiemmissa suhteissa petetty ja uskon että nämä on traumoja sieltä. Koska tilanteet on menneet niin että on petetty ja mies on muuttunut etäiseksi ja roikkunut suhteessa niin kauan että minä olen tajunnut jättää. Se on tehnyt niin kipeää, tavallaan tajuta että petetään mutta yrittänyt uskoa hyvää koska toinen on välillä ollut ihana kunnes taas muuttunut etäiseksi. Kunnes on tullut se selkeä merkki, vasta pahimmillaan kuukausien hirressä roikkumisen jälkeen.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen tämä ketju:

https://www.vauva.fi/keskustelu/2564185/mustasukkaisen_kumppanin_sairai…

Kannattaa pysyä yksin kunnes ole työstänyt ongelman, tuo on nimittäin toiselle osapuolelle erittäin raskasta.

Vierailija
2/7 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä.

Opettele hyväksymään, että kaikki mitä maailmassa tapahtuu, on tapahtuakseen. Et voi hallita sitä. Jos mies pettää, hän pettää. Jos on uskollinen, hän ei petä.

Ainoa mihin voit vaikuttaa olet sinä, oma kehosi, mielesi ja tekosi. Ja swkin on rajallista. Kaikkeen edes itsessäsi et voi vaikuttaa.

Elämä on hallittua kaaosta, unelmien ja säröjen sotkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko on aiheellinen ja mies todennäköisesti pettää. Tämä siksi, koska vain pettävät naisten suosiossa olevat miehen pääsevät parisuhteeseen - kuten nyt AP:n kanssa :) Kilttiä ja uskollista miestä ei AP olisi alkujaankaan huolinut.

Vierailija
4/7 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengitä.

Opettele hyväksymään, että kaikki mitä maailmassa tapahtuu, on tapahtuakseen. Et voi hallita sitä. Jos mies pettää, hän pettää. Jos on uskollinen, hän ei petä.

Ainoa mihin voit vaikuttaa olet sinä, oma kehosi, mielesi ja tekosi. Ja swkin on rajallista. Kaikkeen edes itsessäsi et voi vaikuttaa.

Elämä on hallittua kaaosta, unelmien ja säröjen sotkua.

Tämä oli hienosti sanoitettu. Otan talteen ja hoen tätä itselleni. Ap 

Vierailija
5/7 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhuisin myös miehelle siitä, että tunnistan pelon heräävän aiempien tapahtumien vuoksi, mutta yritän tulla toimeen sen kanssa ja olla ohjautumatta tunteesta käsin. Kun asia on avoin, voi se helpottaa suakin kohtaamaan "rauhassa" näitä tilanteita tunteineen ja saamaan kokemuksia että mies ei.petäkään. Kannattaa kuitenkin puhua jollekin toisellekin, vaikka ystävälle, koska sekään ei välttämättä ole miehelle reilua, että aina kaataa asiaa hänen päälleen, kun lähtee jonnekin.

Mutta tuollaiset kokemukset korjaantuvat vain uusilla hyvillä kokemuksilla. Pyri löytämään keinoja,joilla rauhoitat ja rentoutat itseäsi noissa tilanteissa, kuten liikunta. On tärkeää että saat oikeasti eri tunteita noissa, pelkkä ajattelu ei riitä tuottamaan uutta kokemusta.

Vierailija
6/7 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puhuisin myös miehelle siitä, että tunnistan pelon heräävän aiempien tapahtumien vuoksi, mutta yritän tulla toimeen sen kanssa ja olla ohjautumatta tunteesta käsin. Kun asia on avoin, voi se helpottaa suakin kohtaamaan "rauhassa" näitä tilanteita tunteineen ja saamaan kokemuksia että mies ei.petäkään. Kannattaa kuitenkin puhua jollekin toisellekin, vaikka ystävälle, koska sekään ei välttämättä ole miehelle reilua, että aina kaataa asiaa hänen päälleen, kun lähtee jonnekin.

Mutta tuollaiset kokemukset korjaantuvat vain uusilla hyvillä kokemuksilla. Pyri löytämään keinoja,joilla rauhoitat ja rentoutat itseäsi noissa tilanteissa, kuten liikunta. On tärkeää että saat oikeasti eri tunteita noissa, pelkkä ajattelu ei riitä tuottamaan uutta kokemusta.

Kiitos! Ap

Vierailija
7/7 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lapsuudessasi jonkun laista hylkäämishommaa tai tunnekylmyyttä hommalla kummalla vanhemmista/molemmilla, tms? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi