Onko mielestäsi hyvä asia, jos kotona on esim. 6 viikon kiertävä ruokalista?
Samalla tavalla kuin koulussa.
Itse olen nyt toista viikkoa noudattanut ruokalistaa, jonka tein pari viikkoa sitten. Toistaiseksi toimii eikä ole tehnyt mieli vaihtaa ruokia. Keräsin ohjeetkin järjestykseen ja listasin järjestelmällisesti, mitä tarvii kaupasta.
Joku voi pitää tylsänä ihmisenä? Itse tykkään aina suunnitella kaikenlaista, mm. juuri ruokalistoja, mutta en yleensä jaksa noudattaa mitään ohjeita...
Kommentit (9)
Tykätään kokeilla eri ruokia. Kaupassa on välillä uutuuksia, tai jotain erikoista, kausituotteita jne. Telkusta tai lehdestä saattaa nähdä jonkun kiinnostavan ohjeen mitä haluaa kokeilla. Muistaa jonkun vanhan ruuan mitä ei ole aikoihin tehty. Ei huvitakaan syödä listassa lukevaa makaronilaatikkoa vaan kalasoppaa.
Me suunnitellaan pari päivää eteenpäin, mutta siitäkin poiketaan usein mielijohteiden mukaan.
Tykätään kokeilla eri ruokia. Kaupassa on välillä uutuuksia, tai jotain erikoista, kausituotteita jne. Telkusta tai lehdestä saattaa nähdä jonkun kiinnostavan ohjeen mitä haluaa kokeilla. Muistaa jonkun vanhan ruuan mitä ei ole aikoihin tehty. Ei huvitakaan syödä listassa lukevaa makaronilaatikkoa vaan kalasoppaa.
Me suunnitellaan pari päivää eteenpäin, mutta siitäkin poiketaan usein mielijohteiden mukaan.
Samalla tavalla kuin koulussa.
Itse olen nyt toista viikkoa noudattanut ruokalistaa, jonka tein pari viikkoa sitten. Toistaiseksi toimii eikä ole tehnyt mieli vaihtaa ruokia. Keräsin ohjeetkin järjestykseen ja listasin järjestelmällisesti, mitä tarvii kaupasta.
Joku voi pitää tylsänä ihmisenä? Itse tykkään aina suunnitella kaikenlaista, mm. juuri ruokalistoja, mutta en yleensä jaksa noudattaa mitään ohjeita...
ihan sen takia, että tulee vaihtelua ruokiin. Lisäksi säästyy aikaa, kun ei tarvitse pähkäillä, että mitä sitä huomenna tekisi.
Tosin en noudata orjallisesti, koska seuraan myös tarjouksia, ja ostan usein -30% tuotteita, joissa viimeinen käyttöpäivä on käsillä. Mutta kyllä tuollainen lista vähentää ruokamiettimisiin käytettyä aikaa, ja vähentää myös hukkaostoksia.
Kuuden viikon lista on minullakin.
Eli jos listassa lukee "jauhelihakeitto" ja broileri on tarjouksessa, teen sitten broileria. Toki keitonkin voisi tehdä, mutta jos ei teekkään mieli broileriversiota...
Voisi tietysti kokeilla riisuttua versiota viikkolistasta eli esim. näin:
Ma: kasvisruoka
Ti: kalaruoka
Ke: liharuoka
jne.
kun vanhemmat oli töissä ja 4 nälkäistä lasta kotona. 6-7 vkossa on jo todella paljon vaihtelua, joka viikkoon mahtuu jauhelihaa, kalaa, kanaa ja lihaa kasvisten lisäksi.
laita kiltti jakoon tuo lista meillekin!
Meillä on samoin 6 vkon lista. Itseasiassa tuo on kaikkea muuta kuin tylsä, ilman listaa tulee tehtyä samoja ruokia 2-3 viikon välein, menee siitä mistä aita on matalin.
Kaikki ruuat pyrin myös tekemään 2 pvälle joten ei tarvitse olla jatkuvasti keittiössä ja rahaakin säästyy.
Yleensä lista muodostuu näin:
- jauheliharuoka
- kanaruoka
-kasvisruoka
- kokolihaa esim pata
- kalaruoka
- keittoa on joka viikko, samoin pataruokaa/laatikkoa, joku kastike (ei ruskea!), kana voi olla kastikkeessa/keitossa/sellaisenaan lisukkeineen. Vähän kun miettii reseptejä kyllä löytyy kymmenittäin. Niistä sitten muodostaa tuon viikkolistan
silloin kun on todella pitänyt säästää rahaa. Ruokalistat auttavat pysymään suunnitelluissa ostoksissa ja jääkaappiin ei jää pilaantumaan mitään.
Kituviikkoina olemme syöneet monipuolisemmin ja paremmin valmistettua ruokaa kuin normaalisti :)