Te käsidesillä lutraajat kyllä sairastelette enemmän kuin muut
Lähipiirissäni kaikki tavalliset ihmiset jotka käyttävät koko ajan käsidesiä ovat kaikkein eniten sairaina. Mites mahtaa olla, kärsiikö vastustuskyky siitä kun on liian steriiliä eikä elimistö opi taklaamaan arjen tavallisia pöpöjä?
Kommentit (24)
Lähipiirissäni kaikki tavalliset ihmiset jotka käyttävät koko ajan käsidesiä ovat kaikkein eniten sairaina. Mites mahtaa olla, kärsiikö vastustuskyky siitä kun on liian steriiliä eikä elimistö opi taklaamaan arjen tavallisia pöpöjä?
eli siitä lähtien kun olen aloin käyttämään käsidesiä. Käytän sitä aina sen jälkeen kun olen käynyt yleisessä vessassa tai kaverin/tutun luona jos he ovat olleet lähiaikoina kipeinä. Myös silloin kun oma perhe on kipeänä, käytän desiä, etenkin ennenkuin laitan ruokaa.
Yleisesti ottaen pesen kuitenkin käsiäni enemmän kuin käytän desiä. Tuo desin käyttäminen on enemmän varokeino etenkin tautiaikana.
Meillä ei muutenkaan perhe sairastele enää hirveämmin, etenkin kun olen pakottanut koko perheen pesemään kätensä sen jälkeen kun he tulevat kotiin jostain.
Ja ei, en ole neuroottinen, vaikka ehkä siltä kuulostankin. =D
pöpöä ei käsien desifiointi estä. Mutta käytetäänkö käsidesiä sairaaloissa tarpeeksi? Ei. Sitä menee vähemmän kuin mitä pitäisi mennä, joka kerta asiakkaan ja huoneen vaihdon välissä käyttäen ja hieroen 20-30 s. Tuo käsie hieromisaika jää kyllä vähemmälle ja käytetty määrä myös.
Bakteereja tai viruksia et kyllä paljaalla silmällä näe! Ei lian tarvitse olla näkyvää, jotta siitä voisi tulla tartunta...voi elämä.
Alkoholipitoinen käsidesihän juuri tappaa käsissä olevia haitallisia mikrobeja paljon paremmin kuin pelkkä saippuapesu. Sitä paitsi saippuapesu kuivattaa käsiä, toisin kuin käsidesi. Siksi kädet tulee pestä vedellä ja saippualla vain silloin, kun ovat näkyvästi likaantuneet. Tämä siis sairaalaoloissa.
Kotioloissa on yleensä vähemmän haitallisia tautia aiheuttavia mikrobeja kuin sairaalassa ja siksi kotona riittää pelkkä vedellä ja saippualla pesu.
Itse puutuin vaan tuohon ihmettelyyn hoitajien käsien pesusta. Ja siis hoitsu olen mutta kotona en lätkrää käsidesillä. Niin jah lisäyksenä vielä, että oikeaoppisesti käsidesiä käytettäessä vastaa se tippa 4 min hinkkaamista saippualla vesihanan alla. Jokainen jota asia ihmetyttää katsokoot suositukset ja oikeaoppisen käytön vaikkapa tältä netistä ;)