Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka kielätte lapsilta uskonno yms.

Vierailija
30.10.2012 |

Vietättekö joulua? Jos vietätte niin miksi? sehän on jeesuksen syntymä juhla. Entäs vietättekö pääsiästä? Sekin on uskonnollinen juhla. Kaveri kieltää uskonnon lapsiltaan, silti haluaa kirkkohäät. Mun mielestä kirkohäiden ei pitäisi olla mahdollista niille jotka eivät kirkoon kuulu. Mihin haudataan kirkosta eronneet ihmiset? Eihän kirkkomaa sovi sellaiselle joka ei kirkoon kuulu? Täs mun päivän aivopieru!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli pointtisi; kuka kieltää uskonnon ja miten?

Vierailija
2/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno... kirkkohäitä Ei saa jos ei kuulu kirkkoon, niin että sinällään ne kirkkohäät on kielletty sellaisilta jotka ei sinne kuulu.

Ja tietääkseni hautapaikkakin maksaa mansikoita sellaisille jotka ei kuulu kirkkoon... mutta silti muualle ei voi haudata kuin kirkkomaahan.

Mitä joulun ja pääsiäisen viettoon tulee, niin ei niitä nykypäivänä vietetä minään jeesuksen syntymä'uhlana, kuin ehkä jotku himouskikset vaan. Muille joulu on joulu, rauhoittumisen ja muistamisen aikaa, ja ihanien joulukoristeiden ja ruokien ja lahjojen, joulupukkia ja joululauluja unohtamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anneta lasten osallisytua mihinkään uskonnolliseen touhuun koulussa, silti vietetään joulua. Mun mielestää on vähä ristiriitasta.

Vierailija
4/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän noiden latomiesi juhlien historiaan. Kristinuskon juhlapyhät on lyöty vanhojen agraariyhteiskunnan juhlien päälle (keskitalven juhla, karjan pääsypäivä, yms.). Totta kai noita tekee mieli viettää, kun vapaapäivät ovat niillä kohdin.

Kristittyä joulua tai pääsiäistä emme ainakaan me vietä. Tontut, puput ja munat esim. ovat kuitenkin ihan muuta alkuperää kuin kristillistä.

Kirkkohäihin en ota kantaa, mutta minut ainakin saa haudata mielellään jonnekin muualle kuin kirkkomaahan. Tällä hetkellä vain taitaa seurakunnilla olla tässä asiassa melkoinen monopoli. Muille yhteisöille annetaan tosi nihkeästi lupaa perustaa kalmoloita, jos yleensäkään annetaan. Noh, tuhkaus on minun valintani ja tämä on jo omaisillekin ilmoitettu.

Vierailija
5/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siit kirkoonkuulumisesta on? itse kuulun ja käyn kirkos ehkä kerran vuodes. Ei vaikuta mitenkaan mun elämään. Musta vaa tuntuu tän olevan joku "muoti" erotaan kirkosta ja kaikki on hyvin :D

Vierailija
6/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme vietä joulua emmekä pääsiäistä. Kirkkohäitä ei ole ollut emmekä kuulu kirkkoon. Hautaamiseen ei pitäisi olla kirkolla monopolia, vaan pitäisi olla minusta myös uskonnollisesti sitoutumattoia hautausmaita.

Vierailija
7/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti lapseni saa katsoa lumikkia ja leikkiä lumikkia. Ei syntymäpäivässä minusta ole mitään järin ihmeellistä, silti me vietämme syntymäpäiviä. Joulu on kiva juhla. Silloin vietetään jeesuslapsen syntymää ja odotellaan joulupukkia. Entä sitten?

Miksi te uskikset syötte jouklukinkkua vaikka se on pakanallinen tapa eikä Jeesus juutalaisena taatusti koskenut sellaiseen? Olisikohan siksi, että se on tapa, osa meidän kulttuuriamme, eikä siihen vaikuta uskomiset ja uskomattomuudet? Siksi minäkin vietän joulua.

Vierailija
8/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi alkuun, en varsinaisesti kiellä mitään, vaan haluan että hän oppisi vähän kaikista uskonnoista, eikä vain kristinuskosta.

Vietättekö joulua? Jos vietätte niin miksi? sehän on jeesuksen syntymä juhla. Entäs vietättekö pääsiästä? Sekin on uskonnollinen juhla.

No lähdetääs siitä että joulu ja pääsiäinen eivät ole edelleenkään alunperin mitään kristinuskon juhlia. Jeesushan syntyi mitä ilmeisemmin keväällä, mutta syntymäjuhla lätkäistiin pakanoiden keskitalvenjuhlan päälle, jotta heidän olisi pakko juhlia sitä myös ns. kristillisesti.

Pääsiäis-sanan alkuperä on kyllä ns. kristillinen, mutta itse juhlatavat (virpominen, munat jne) ovat todella vanhoja pakanajuttuja. Pakanat juhlivat aikoinaan nykyisen pääsiäisen aikoihin kevään ja luonnon heräämistä.

Noita juhlia siis voi hyvinkin viettää ilman kristillista taustaa, ihan jo siksi että ne eivät ole alkujaan kristillisiä juhlia.

Mihin haudataan kirkosta eronneet ihmiset? Eihän kirkkomaa sovi sellaiselle joka ei kirkoon kuulu?

Häähommaan en kommentoi koska meille suoritettiin siviilivihkiminen mutta noista hautajaisista.

Kirkolla on valitettavasti yksinoikeus haudata ihmisiä. Kirkoilla on tunnuksettomat maat, mutta nekin ovat siis kirkon omistuksessa. Itse en haluaisi että minut haudataan kirkkomaahan, mutta jos homma ei muutu, en voi asiaan vaikuttaa muutoin kuin toivomalla paikkaa tunnuksettomalle puolelle.

Vierailija
9/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vastaan silti.

En kiellä lapselta uskontoa mutta lapsikaan ei kuulu kirkkoon, koska kumpikaan vanhempi ei kuulu. Lapsi saa kuitenkin hoidossa osallistua mm. yhteisiin kirkkokäynteihin.

Vietättekö joulua? Jos vietätte niin miksi?

Vietämme joulua. Joulu ei muuten alunperin ole kristillinen juhla. Meille se on perheen yhdessä olon juhla, jolloin syödään hyvin ja muistetaan toisia lahjoin.

Entäs vietättekö pääsiästä?

Emme erityisesti vietä pääsiäistä ellei suklaamunien syömistä lasketa.

Mun mielestä kirkohäiden ei pitäisi olla mahdollista niille jotka eivät kirkoon kuulu.

Kirkkohääthän ovat mahdolliset vain kirkkoon kuuluville. Naimisiin onneksi pääsee tai siis pääsi myös maistraatissa.

Mihin haudataan kirkosta eronneet ihmiset? Eihän kirkkomaa sovi sellaiselle joka ei kirkoon kuulu?

Kirkko hoitaa hautaustointa yhteisöverovaroin. Täten kirkon tulee tarjota palvelut kaikille, koska kaikki yritykset maksavat yhteisöveroa. Haustaustoimi voidaan puolestani siirtää valtiolle/kunnille, jos yhteisöverosta samalla luovutaan.

Vierailija
10/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siit kirkoonkuulumisesta on? itse kuulun ja käyn kirkos ehkä kerran vuodes. Ei vaikuta mitenkaan mun elämään. Musta vaa tuntuu tän olevan joku "muoti" erotaan kirkosta ja kaikki on hyvin :D

Miksi pitäisi kuulua kirkkoon, jos ei usko kristilliseen jumalaan? Itse asiassa tuolla samalla logiikalla voisi sitten liittyä vaikkapa sintolaiseen yhteisöön, koska mitäpä haittaa siitä nyt olisi. Ja perusteluksi kirkkoon kuulumiselle ei riitä, että kun siihen on aina kuuluttu. On typerää mielivaltaa liittää vastasyntyineitä johonkin uskonnolliseen yhteisöön. Yhteisöön josta pitää erikseen myöhemmin erota, jos ei esim. halua maksaa kirkollisveroa. Nykymaailmassa tästä tulisi ehdottomasti luopua. Kirkon ja valtion kytkökset muutenkin pitäisi purkaa.

Vierailija
11/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaamiseen ei pitäisi olla kirkolla monopolia, vaan pitäisi olla minusta myös uskonnollisesti sitoutumattoia hautausmaita.

Mikään ei estä sellaisia perustamasta, mutta eipä niitä kukaan halua perustaa.

Joka kunnassa pitää muuten olla tunnustukseton hauta-alue. Yleensä nämä ovat erotettu hautausmaasta. Mutta eipä niihin ole tunkua ollut. Meidänkään paikkakunnalla sinne ei ole haudattu ketään ja käsittääkseni isoillakaan paikkakunnilla ne alueet kumisee tyhjyyttään.

Vierailija
12/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi alkuun, en varsinaisesti kiellä mitään, vaan haluan että hän oppisi vähän kaikista uskonnoista, eikä vain kristinuskosta.

Vietättekö joulua? Jos vietätte niin miksi? sehän on jeesuksen syntymä juhla. Entäs vietättekö pääsiästä? Sekin on uskonnollinen juhla.

No lähdetääs siitä että joulu ja pääsiäinen eivät ole edelleenkään alunperin mitään kristinuskon juhlia. Jeesushan syntyi mitä ilmeisemmin keväällä, mutta syntymäjuhla lätkäistiin pakanoiden keskitalvenjuhlan päälle, jotta heidän olisi pakko juhlia sitä myös ns. kristillisesti.

Pääsiäis-sanan alkuperä on kyllä ns. kristillinen, mutta itse juhlatavat (virpominen, munat jne) ovat todella vanhoja pakanajuttuja. Pakanat juhlivat aikoinaan nykyisen pääsiäisen aikoihin kevään ja luonnon heräämistä.

Noita juhlia siis voi hyvinkin viettää ilman kristillista taustaa, ihan jo siksi että ne eivät ole alkujaan kristillisiä juhlia.

Häähommaan en kommentoi koska meille suoritettiin siviilivihkiminen mutta noista hautajaisista.

Kirkolla on valitettavasti yksinoikeus haudata ihmisiä. Kirkoilla on tunnuksettomat maat, mutta nekin ovat siis kirkon omistuksessa. Itse en haluaisi että minut haudataan kirkkomaahan, mutta jos homma ei muutu, en voi asiaan vaikuttaa muutoin kuin toivomalla paikkaa tunnuksettomalle puolelle.

Ja monille uskovaisille tulee joulupukki. En muista häntä mainitun raamatussa.

Suomalaiset viettivät joulua pukkeineen pakana-aikoina jo.

Meille joulu on keskitalven juhla perinneruokineen, perheen yhdessäoloa, lahjojen antamista, hiljentymistä, haudoilla käyntiä. Emme kuulu kirkkoon.

Vierailija
13/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siitä jo ihan taloudellista haittaa kirkollisveron muodossa.

Ja minulla on myöskin tapana päättää itse, mihin aatteellisiin yhdistyksiin kuulun, enkä liittyä vain sen takia että näin on Suomessa aina tehty. Minulle on henkistä haittaa siitä, että lapsilleni uskotellaan totena sellaisia asioita, jotka minun mielestäni eivät ole totta. Haittaa on myös siitä, ettei todellinen uskonnonvapaus toteudu Suomessa.

Vierailija
14/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskellä metsää missä muistaakseni 2-3 hautaa. Haudatut eivät ole kuuluneet kirkkoon. Metalliaita kiertää pienen hautuumaan ympärillä. Se hautuumaa näkyy tielle jos osaa oikeesta paikasta katsoa, sellanen joka ei sitä tiedä ei sitä huomaa

Vierailija
15/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim uskonnonopetusta koulussa tai joulukirkkkoa koulun kanssa. Mielestäni uskonnoista tietäminen on osa yleissivistystä kunhan niihin suhtautuu kriittisesti. Suvussa on niin lahkolaisia, ortodokseja kuin luterilaisiakin ja vietämme juhlapyhät "perinteiden" mukaan. Joulu yhdessäolon juhlana, pääsiäinen samoin ortodoksisten ruokien merkeissä jne.

Kyllä mun vanhemmat on ihan Hietsun hautuumaalle haudattu vaikkeivät kirkkoon kuuluneetkaan.

Vierailija
16/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietättekö joulua? Jos vietätte niin miksi? sehän on jeesuksen syntymä juhla. Entäs vietättekö pääsiästä? Sekin on uskonnollinen juhla. Kaveri kieltää uskonnon lapsiltaan, silti haluaa kirkkohäät. Mun mielestä kirkohäiden ei pitäisi olla mahdollista niille jotka eivät kirkoon kuulu. Mihin haudataan kirkosta eronneet ihmiset? Eihän kirkkomaa sovi sellaiselle joka ei kirkoon kuulu? Täs mun päivän aivopieru!

on perinteinen keskitalven juhla jonka kirkko on ominut Jessuksen synttäreiksi. Pitäisi tuo jo tietää...

Minut saa kuoltuani polttaa ja tuhkat sirotella tuulen vietäväksi.

Vierailija
17/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunauksen saa, muttei vihkimistä.

Hautaaminen tehdään kirkkomaahan, koska ruumiita ei jo hygieniasyistä voi panna minne sattuu. Kirkolla on hautaamisvastuu - mutta velotettava summa on seurakuntaan kuulumattomalta isompi, mikä on ihan oikein, koska eivät ole kustantaneet hautausmaata kirkollisverojen muodossa.

Eli kirkkomaahan haudataan, mutta hauta ei ole tunnustuksellinen, eivätkä hautajaisetkaan.

Joulu on oikeastaan jatkumoa talvipäivän seisauksen juhlinnalle, moniakin kristillisiä juhlapäiviä luotiin panemalla ne pakanallisten juhlien päälle, että kansa saadaan muodollisesti jättämään pakanalliset tapansa.

Näin sanoo Wikikin: "Monet kansat ovat vanhoista ajoista viettäneet vuotuista juhlaa talvipäivänseisauksen aikoihin.Muinaisten germaanien talvijuhla tunnetaan nykyisin sen englanninkielisellä nimityksellä yule. Kuukalenterin vuoksi yulen paikka vaihteli joulukuun alusta tammikuun alkuun. Kristinuskon leviämisen myötä yule yhdistettiin kristilliseen jouluun. Muinaiset roomalaiset viettivät 17. ja 23. joulukuuta välisenä aikana keskitalven Saturnalia-juhlaa. Talvipäivänseisauksena 25. joulukuuta oli Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päivä.

Kirkko äänesti ja yhdisti hallinnollisella käskyllä alkujaan syyrialaisperäisen aurinkojumalan Sol Invictuksen päivän juhlat Jeesuksen syntymäjuhlaan 350-luvulla."

Pääsiäisen taas voi katsoa ajoittuvan kevätpäiväntasauksen ja kevään juhlan aikaan, tosin tietysti itse pääsiäinen on kristikunnan juhlista tärkein.

Mikä estää hyödyntämästä vapaapäivät töistä ja koulusta vaikkapa ihan vaan kevättä juhlien tai hyvin syöden ja leväten...

Vierailija
18/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu oli kekri, joka liittyy talvipäivän tasaukseen.

Juhannuksena juotiin ukon vakat, jolloin juhlittiin hyville sadoille ja kaadettiin olutta maahan.

Pääsiäisenä oli trullit ja virpojat. Juhlittiin kevään ja kylvökauden alkamista.

Meillä niitä vietetään perhejuhlina, koska niissä on perinteitä ja lomaa.

Vierailija
19/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/24 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät alkujaan olleet kristillisiä juhlia vaan jonkun toisen uskonnon uskonnollisia juhlia. Joka tapauksessa, jos juhlii uskonnollista juhlaa, eikö siinä ole ristiriita sen kanssa, että ei halua olla uskonnollinen? Vähän sama juttu kuin se, että kristityt rupeaisivat juhlimaan jotain ramadania tai hanukkaa ihan vaan sen takia, että lahjojen antaminen ja ruuan mättäminen suuhun on niin hauskaa.

Kirkko hoitaa hautaustoimen, mutta kirkkoon kuuluvat saavat alennusta hautamaksuista, koska he maksavat kirkollisveroa. Hautaamisrituaaleja ei anneta kirkkoon kuulumattomille, haudan voi vaikka perikunta käydä kaivamassa ihan itse vainajalle osoitettuun kohtaan. Kristillinen hautausmaa ei ole ainoa mahdollisuus, on olemassa myös uskonnottomia hautausmaita - ja voihan tuhkan heittää vaikka tuulen mukana ilmaan.

Samoin kirkkovihkiminen ja kummiksi pääsy on tarkoitettu vain kirkkoon kuuluville, sillä ne uskonnollisia asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi