Työttömillä ja kotiäideillä paremmat mahdollisuudet säästää ruoassa, ov
Perustelen tämän sillä että heillä on aikaa tehdä ruokia alusta asti ja halvoista raaka-aineista.
Itse olen tällä hetkellä sairaslomalla ja löysin aamulla kaupassa käydessäni paljon edullisia lihoja,ns punaisella laputettuja. Loppupäivän teen pakastimeen ruokia valmiiksi seuraavia viikkoja varten.
Tämä oli vain huomio, itsekin olen ollut kotiäitinä sekä työttömänä, että ei tämä ollut mitään haukkumista.
Kommentit (33)
että ruokaa ei tarvitse olla pöydässä heti viiden aikaan. Paljon fiksumpaa on antaa lapsille jotain pientä kun nälkäisinä tullaan kotiin. Sitten illemmalla kaikessa rauhassa syödään iltaruoka, yleensä iltapalaa ei tarvitse laittaa tuon päälle.
En ymmärrä suomalaista kulttuuria, missä illallinen syödään heti kun kotiudutaan töistä/tarhasta/koulusta...! Paljon fiksumpaa on istua perheenä ajan kanssa myöhemmin illalla syömässä. Yhteinen ruokahetki on tärkeä, on typerää "pilata" se sillä että äkkiä joku "pikaruoka" nokan eteen, nopea hotkaisu ja sitten harrstuksiin/muihin menoihin.
Fiksumpaa ottaa vaikka hedelmä ja voileipä tai jugurtti, ja sitten vasta illalla syödä se lämmin ruoka koko perheen kesken ja ajan kanssa.
AP tekee myös ruoat mahdollisimman paljon itse. Tosiasia on kuitenkin se ettei aina ehdi tehdä esin perunamuusia, karjalanpaistia, keittoruokia alusta asti jos ruoka on oltava valmista mahdollisimman pian siitä kun olen kotiutunut töistä, noin viideltä. Syitä tähän on monia, pienet lapset, harrastukset jne.. Myöskään klo 16 jälkeen kaupoissa ei ole enää alennettuja, viimeisen myntipäivän tuotteita. Joten ruoasta on tosi vaikea säästää. ap
samalla ne perunat kypsyy kun jauheliha- tai makkarakastikekin?? Käytän kyllä peruna- ja soppajuurespakasteita kun on "oikein kiire" ja ruoka pitää tehdä vartissa (esim kalakeitto), mutta muussia en pussista tee! Karjalanpaistin voi laittaa uuniin kun lähtee treeneihin, kypsyy silläaikaa itsekseen. Ja paranee vaan lämmitettäessä seuraavana päivänä ruuaksi...
Käytän paljon ja mielelläni ruhon halvempia osia jos vain kaupasta löytää mutta punalaputettuja lihoja tms en ostanut edes kotona ollessani.
Perustelen tämän sillä, että heillä on aikaa tehdä, ja syödä, ruokia alusta asti ihan liiaksikin asti.
Sama aika siihen makaronilaatikon tekoon menee, oli työssäkäyvä tai ei. Jos ei ehdi täksi päivää päivälliseksi, voi sen syödä huomennakin.
Löysin tänään kananpojan jauhelihaa, sian etuselkää ja porsaan sisäfilepihvejä. Noista esimerkiksi sian etuselkä on hidas valmistaa. Ajattelin laittaa sen ainakin 2 tunniksi uuniin punajuurien kanssa, jotka myös ovat pilkkahintaisia kun on aikaa kuoria ne itse. Kotiäiti-vuosina huomasin jo että tiistai ja perjantai aamut olivat parhaita kauppapäiviä. Sillä usein kauppoihin tulee kuormat ma iltaisin, ja to iltaisin. Normaalisti mulla menee lähes aina kauppaan 100e. nyt meni vaan 50e. Mietinkin pitäiskö alkaa hyödyntää tuota tiistai aamua. Mennä vaikka vähän myöhemmin töihin että kerkee käydä kaupassa :D.
kyllä meillä tehdään ruuat lähes alusta pitäen hyvistä raaka-aineista. Aikaa vievät ruuat viikonloppuisin ja laitan pakkaseen. Esim. juuri uuniruuat ei vaadi vieressä seisomista, vaikka valmistus kestääkin monta tuntia.
Niin ja miksi muuten kuorit punajuuret?
Heillä on enemmän aikaa.
Eilen tosin olin puoli kasin aikaan kaupassa ja siellä laputettiin just tuotteita.
Itse olen niin nirso, että en osta punalaputettuja tuotteita, vaan mahdollisimman tuoretta. Ne punalappusethan on just menossa vanhaksi, että ei just mua puhuttele.
Kun olin kotona lasten kanssa kävin päivisin eri kaupoista aina hakemassa tarjouksia. Kävellen niin sai ulkoilua samalla. Aamulla kun meni tiettyyn kauppaan niin siellä oli aina -50 lihoja ym joita ostin ja tosi pitkään ei syöty lainkaan normaalihintaisia lihatuotteita.
Kun palasin työelämään ei ollut enää aikaa tarjousten perässä juoksemiseen ja työpäivän jälkeen ei kaupassa ole enää -50 tuotteita kuin aniharvoin. Lauantaisin niitä ei ole kun olen käynyt etsimässä.
Näistä syistä ruokalaskumme on noussut vaikka yhtälailla teen nykyäänkin raaka-aineista ruuat enkä osta valmisruokia.
Sama aika tosiaan menee makaronilaatikon tekemiseen työssäkäyvälläkin mutta liha kalliimpaa. En tiedä muiden kohdalla mutta minä olen omakohtaisesti samaa mieltä kuin ap.
Perustelen tämän sillä että heillä on aikaa tehdä ruokia alusta asti ja halvoista raaka-aineista. Itse olen tällä hetkellä sairaslomalla ja löysin aamulla kaupassa käydessäni paljon edullisia lihoja,ns punaisella laputettuja. Loppupäivän teen pakastimeen ruokia valmiiksi seuraavia viikkoja varten. Tämä oli vain huomio, itsekin olen ollut kotiäitinä sekä työttömänä, että ei tämä ollut mitään haukkumista.
Kun ei syö lihaa joka päivä. Kasvikset ja juurekset ovat halpoja ja täyttäviä. t. työäiti
Kun on kotona viimeisillään raskaana kolmen alle eskari-ikäisen kanssa, niin aika ei ihan aina riitä tekemään ruokaa alusta loppuun itse.
Nimittäin päivisin yritän olla mahdollisimman paljon lasten kanssa, ulkoilla, kerhoilla yms...
Ja mitä halpoihin raaka-aineisiin tulee niin kyllä mielelläni laittaisin kalan uuniin vaikka joka päivä, mutta valitettavasti sinne heitetään jauhelihasta itse tehtyjä lihapullia. Pienillä tuloilla ei kovin usein kallista osteta.
niin elämäni on niin yksitoikkoista, että minulla ei ole motivaatiota seistä hellan edessä tai pilkkomassa porkkanoita. Mieluummin vietän aikaa kirjastossa tai kävelyllä.
Työäidit saavat virikkeensä töissä ja heillä on vastapainoksi energiaa paneutua taas kotöihin tarmolla. Työttömän kotiäidin elämä on aina vain samaa puuromössöä ja lopulta ei mikään enää huvita.
Asiat eivät ole käytännössä aina niin mustavalkoisia, kuin ne teoriassa ovat.
niin elämäni on niin yksitoikkoista, että minulla ei ole motivaatiota seistä hellan edessä tai pilkkomassa porkkanoita. Mieluummin vietän aikaa kirjastossa tai kävelyllä. Työäidit saavat virikkeensä töissä ja heillä on vastapainoksi energiaa paneutua taas kotöihin tarmolla. Työttömän kotiäidin elämä on aina vain samaa puuromössöä ja lopulta ei mikään enää huvita. Asiat eivät ole käytännössä aina niin mustavalkoisia, kuin ne teoriassa ovat.
Ja kaikissa työssäkäyvien äitien perheissä ei äiti ole ainoa, joka tekee kotihommia. Meillä mies hoitaa ruokapuolen ja minulla on muut kotityöt. Ihan hyvin ehditään saada kunnollista ruokaa joka päivä. Usein tehdään kerralla isompia satseja josta saa pakkaseen niiden päivien varalle kun ei ehdi tai millään jaksa kokata. Ei töissäkäynti ole mikään tekosyy, ettei muka pystyisi tekemään kunnollista kotiruokaa. Laiskuus ja arvot sen sijaan ovat. Ja vielä: myös miehillä on vastuu tässä, ei vain äideillä.
niin elämäni on niin yksitoikkoista, että minulla ei ole motivaatiota seistä hellan edessä tai pilkkomassa porkkanoita. Mieluummin vietän aikaa kirjastossa tai kävelyllä.
Työäidit saavat virikkeensä töissä ja heillä on vastapainoksi energiaa paneutua taas kotöihin tarmolla. Työttömän kotiäidin elämä on aina vain samaa puuromössöä ja lopulta ei mikään enää huvita.
Asiat eivät ole käytännössä aina niin mustavalkoisia, kuin ne teoriassa ovat.
Nyt kun olen työtön me syödään enemmän eineksiä kuin silloin kun olin töissä. Mua ei vaan kiinnosta tehdä yhtään mitään.
-Nykyään moni tekee vuorotöitä, joten vapaata on arkenakin. Jos menee kauppaan ns. tavallisen päivätyön jälkeen, harvoin siellä mitään aleruokia enää on jäljellä. Mutta esim. yövuoron jälkeen aamulla voi vuorotyöläinen käydä kaupassa, ja tuolloin aletuotteita on paljon tarjolla.
-Tuntuu että joiltain ihmisiltä puuttuu taito tehdä ruokaa. Jos tekee paljon ruokaa, niin tulee nopeammaksi kokkaajaksi. Tietää missä järjestyksessä mitäkin kannattaa tehdä, osaa valmistaa ruuat ilman keittokirjan selailua, ja osaa nopeammin ja näppärämmin esim. vaivata taikinan tai kuoria perunat tai suikaloida lihan, pilkkoa salaatin jne.
-Ruokaa voi ja kannattaa valmistaa isommissa erissä (osan voi pakastaa). Lisäksi kannattaa suunnitella ruuat niin, että osan voi käyttää uudestaan seuraavana päivänä.
Esim: maanantaina uunilohi ja muusi --> tiistaina lohipasta tai lohikiusaus, ja muusinjämistä perunarieskat.