Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset, paljonko alkoholia juotte kerralla ja miksi?

Vierailija
30.10.2012 |

Siis voiko tää olla totta, että perheellisetkin ihmiset vetää ns. kännejä. Mitä teille edes tarkoittaa "vetää kännit"? Kaks pulloa viiniä? Pullo kossua? Mäyräkoira?

Olen tässä alkanut todellakin ihmetellä suomalaista juomakulttuuria, kun aina puhutaan känneistä ja sitten kun kuulen, paljonko näitä "kännejä" varten pitää juoda, niin melkein tulee jo paha olo ajatuksesta.

Itselleni känni on (joka ei siis minulle todellakaan ole tavoiteltava olotila) pullo viiniä (0,75 l) ja korkeintaan joku yksi olut tai yksi snapsi päälle ja saan jo halailla pönttöä koko yön ja seuraavan päivänkin. Enkä tasan saa tuon määrän jälkeen itseäni enää liikkeelle eli baarit voi unohtaa suosiolla, jos jo etkoissa on vetänyt noin paljon alkoholia.

Normaalisti juon korkeintaan puoli pulloa viiniä tai pari-kolme olutta. Sen jälkeenkin on pää jo ihan tarpeeksi sekaisin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite voin vetää kolmenki promillen humalatilan enkä saa krapulaa tai sammu.

Eikä kyse ole edes tottumisesta tai toleranssista - juon suhteellisen harvoin ikäsekseni (21v) ja olen juomista harrastanu vasta n. 19 vuotiaasta. Juon kerralla siis helposti paljon mut joskus vain sen pari lasia siideriä. Yleensä kuitenkin n. 10-15 juomaa, suurinosa vahvoja drinkkei.

Ja juon ehkä 2-3 kertaa kahdessa kuussa. Moni ikäseni käy 2-3 kertaa viikossa juomassa.

jotkut luonnostaan sietää alkoholia paremmin ku toiset.

Vierailija
2/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko 1-2 siideriä saunassa tai sitten jos olen lähdössä johonkin baariin tms, juon illan /yön aikana suunnilleen kymmenen annosta (ei mitään hajua montako annosta esim viinipullo on kun en sitä juo). En oksenna, en sammu, ei tule krapulaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle riittää kunnon känniin ja seuraavan päivän illansuuhun jatkuvaan pytynhalaussessioon esim. sixpack isoja oluita tai viinipullo yhden illan aikana. Tuleepa ainakin halvaksi. Nautittuani tuon määrän olen tyytyväisessä jurrissa ja nukahdan sitten kotiini rauhallisesti.

Juon yleensä joka perjantai tuollaiset kunnon kännit nollatakseni työviikon stressin, ihan vaan kotosalla, baarit ei ole pariinkymmeneen vuoteen kiinnostaneet.

Vierailija
4/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä juo miehenikään. Se on aivan vieras ajatus, heilua nyt humalassa jossain baareissa. Sellaista tehtiin pari kertaa nuorena kun ei tiennyt omia rajojaan ja piti kokeilla millaista se on.

Alkoholia meillä juodaan lähes päivittäin, mutta ei ikinä neljää viittä annosta enempää kerralla.

Vierailija
5/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni alkoholinkäyttö pikku hiljaa siihen pisteeseen, että viinaa meni 2 viikkoa putkeen. En minä pönttöä halaillut, kun koko ajan olin kännissä. Putken jälkeinen olotila ei ollut enää krapula vaan vieroitusoireet. Niiden rinnalla pöntön halaus tai pääkipu ovat pientä...

Totesin, että ei sovi minulle, juokoot muut. Korkki meni kiinni vuosi sitten enkä ole katunut hetkeäkään.

Vierailija
6/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna join perjantaina yhden 0,5 l oluen ja lauantaina n. puoli pulloa punaviiniä. Tuon punaviinin jälkeen oli jo pikkaisen hassu olo, mutta en ollut vielä kännissä. Mielestäni tuo määrä oli minulle ihan tarpeeksi "nollaamaan" viikon stressit. Miksi pitää vetää pullo kossua ja vielä vähän lisää päälle?

Tätä en vain tajua.

Vierailija
7/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee liikaa otettua, niin ne tulevat sitten heti ylöskin. Kaksi olutta saunassa ja vähän viintä ehkä. Joka päivä en juo. Sisaruksistani se,jolla on ns. hyvä viinapää, on kehittänyt itselleen todella pahan ongelman.

Vierailija
8/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vedän kännit" suunnilleen kerran kuussa, ja silloin lähden myös baariin yleensä, tai olen jossakin muissa juhlissa.

Juon ehkä 10-15 annosta illan aikana, useimmiten siideriä tai lonkeroa. Aloitan useimmiten juomisen ehkä klo 18 ja viimeisiä juon sitten yöllä suunnilleen klo 1-2. Ja aamulla vähän väsyttää, ei ole krapulaa ellen ole erehtynyt ottamaan jotakin väkeviä.

Viiniä en lipittele. En harrasta myöskään saunakaljoja/siidereitä, otan mieluummin silloin vaikka limpparin.

Joskus jos olen esimerkiksi kesällä ystävien kanssa ulkona syömässä saatan ottaa 1-2 siideriä ruuan kanssa, muuten en oikeastaan tissuttele, vaan juon sitten enemmän silloin kun juon.

Vierailija
9/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sitä, että porukka vetää iltaisin - jopa ARKI-ILTAISIN - tolkuttomat määrät olutta ja viiniä ja sidukkaa... Ei ihme, että joka toinen aikuinen on läski ja alkoholismin ongelmat räjähtävät pian käsiin.

Ymmärrän kyllä, että viikonloppuna otetaan ruuan kanssa viiniä ja saunassa olutta, mutta miksi ihmeessä se pää pitää vetää sekaisin viinan voimin? Miksi rentoutumista ei varten käydä lenkillä tai kuntosalilla ja saunassa - niiden jälkeen se puoli lasillista viiniäkin riittää tekemään olon raukeaksi.

terveisin alkoholistin tytär

Vierailija
10/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoliksi miehen kanssa. Tästä määrästä en vielä tule humalaan, kun pitkin iltaa juo. Imetän vielä, mutta vaikken imettäisikään, niin tuo olisi se viikkoannos.

Vierailija
11/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee liikaa otettua, niin ne tulevat sitten heti ylöskin. Kaksi olutta saunassa ja vähän viintä ehkä. Joka päivä en juo. Sisaruksistani se,jolla on ns. hyvä viinapää, on kehittänyt itselleen todella pahan ongelman.

Sinulla on Suomen tavallisin tapa käyttää alkoholia. 2 x olut, joiden synnittömyyttä vielä lisää sauna. Ja sitten vähän viiniä, luultavasti hyvän ruuan kanssa.

Näin suomalaiset aina kertovat juovansa. Katukuvasta, Tallinnan-tuliaisista ja Alkon jonosta voisi päätellä jotakin muuta, mutta uskottava kai se on.

Vierailija
12/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muutama Sol-olut. Baarissa voin juoda muutamat drinkit ja pari lonkeroa. Tarkoitus ei ole vetää kännejä, viinejä juon maun vuoksi ja olutta ihan rentoutumismielessä.

Vierailija
13/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiniä, niin et kai sä luule, että mä/me vedetään ne kaikki kerralla? Tai Alkossa sama jutt. Kirkkaita meillä on kaappi täynnä, kumpikaan meistä ei niitä juo, juhlissa tarjotaan vieraille drinkkejä tai boolia, muuten jäävät käyttämättä.

Vierailija
14/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiniä, niin et kai sä luule, että mä/me vedetään ne kaikki kerralla? Tai Alkossa sama jutt. Kirkkaita meillä on kaappi täynnä, kumpikaan meistä ei niitä juo, juhlissa tarjotaan vieraille drinkkejä tai boolia, muuten jäävät käyttämättä.

Vierailija
15/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkoinen juoppo ap, jos pitää noin paljon juoda kerralla! Älä yleistä, jos joku juo humaltuakseen, se tapa ei koske kaikkia ihmisiä.

Vierailija
16/16 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkoinen juoppo ap, jos pitää noin paljon juoda kerralla! Älä yleistä, jos joku juo humaltuakseen, se tapa ei koske kaikkia ihmisiä.

Miten niin juoppo? Kerroin vain, miten paljon minun pitää juoda, kunnes tulen känniin. Suluissa tosin mainitsin, että en tavoittele känniä olotilana eli en todellakaan juo niin paljon, että tulisin känniin. Ihmettelin vain tätä kännikulttuuria ja sitä, miksi känni on niin ihana ja tavoiteltava olotila ja mitä se teille tarkoittaa "olla kännissä" eli kaksi lasia kaljaa vai pullo viinaa?

Ja kukahan tässä on yleistänyt? Eiköhän tuo näy jo katukuvassa, että ihan yleistä se on ja ne ovat vähemmistössä, joilla oikeasti on terve suhde alkoholiin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän