Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaako mennä lääkäriin pelkän kurkkukivun takia?

Vierailija
29.10.2012 |

Viikon ajan ollut ihan helvetilliset kivut kurkussa, nieleminen sattuu kamalasti ja ääni on maassa. Pientä nuhaa ja köhää on myös, mutta toi kurkkukipu on se häiritsevin. Epäilin ensin angiinaa, mutta siihen vissiin liittyy myös kuume jota mulla ei tällä hetkellä ole.

Oon juonut kuumaa, kurlannut suolavedellä yms mutta ei auta :(

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei angiinaan muuten aina liity kuumetta. Itselläni oli kerran myös kaameat kurkkukivut ja menin terv. keskukseen. Kun kerroin ettei ole kuumetta, lääkäri meinasi jo lähettää kotiin ja naureskeli kun sanoin ettei mulle vaan tuu kuumetta, että oon sairastanut mm. vesirokon ja influenssia ilman yhtään kuumetta. Kun sanoin kuitenkin että mulla oli valkoisia läikkiä kurkussa vaivautui katsomaan ja totesi että on angiina. Sain antibiootit ja parissa päivässä helpotti nieleminen.

Vierailija
2/11 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei välttämättä nosta kuumetta. Mutta voihan tuon jo tuossa vaiheessa käydä tarkistuttamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaja on streptokokki ja siihen ei liity aina kuume. Tuo taudin kesto (1 viikko) sopii sekä viruksen aiheuttamaan kurkkukipuun tai sitten streptokokkiin.

Kannattaa ensin mennä näyttämään sairaanhoitajalle, joka kyllä ohjaa tarvittaessa lääkäriin tai ottaa nieluviljelyn.

Jos puheesi on puuromaista eli epäselvää voi kysessää olla myös nielupaise (siinä toki on useimmiten kuume). oletko kurkannut kurkkkuusi? Oletko ottanut särkylääkettä?

Vierailija
4/11 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos on helvetillinen kurkkukipu, mene ihmeessä otattamaan viljelyt. Peitteitäkään ei välttämättä ole tai kuumetta.

Hoidan usein perheitä, joilla angiinakierre ei katkea ennen kuin kaikilta otetaan viljeyt ja oireettomat kantajatkin saadaan lääkittyä.

Vierailija
5/11 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli vastaava tilanne muutama vuosi sitten. Kävin lääkärissä ja yllätyin diagnoosista, joka oli korvatulehdus. Kuume ei noussut, mutta antibioiteilla kipu hävisi jo muutaman tabletin jälkeen.

Itse mietin myös kurkkukivun takia lääkäriin menoa. Nyt lähti kolmas viikko käyntiin. Kurkku oli alkuun kipeä kokoajan ja pieni flunssakin oli, nyt jäänyt vain kova kurkkukipu aamuisin.

Vierailija
6/11 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap on alaikäinen teini ilman lapsia. Järkyttävä ajatella että sä säilöisit lapsiakin kipeänä kotona kun et kehtaa lääkäriin viedä. Kuinka joku voi olla niin typerä, että miettii KEHTAAKO mennä lääkäriin viikon kurkkukivun jälkeen? Mitähän varten ne lääkärit sitten on olemassa? Eiköhän sinne lääkäriin kehtaa mennä vaikka päivän kurkkukivun jälkeen.

Vierailija
7/11 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan kurkkukivun, joka on angiinaa. Kurkku näyttää aina siistiltä, joten terkkarissa eivät varmaan suostuisi nieluviljelyyn, työterveys toki ottaa viljelyn. Tämä "näkymätön angiina" iskee kerran pari vuodessa. Tauti tekee yleiskipeän olon.

Vierailija
8/11 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosin kuvailemalla tavalla kovasti, vaan pikkasen ja joka päivä. Se helpotti kun tuli nuha ja yskää. ja sitä sitten olen potenutkohta viikon. Olo on kipeä, mutta kuumetta tai lämpöä ei ole ollut. Tälläistä 3-4 viikon flunssailua olen kuullut monelta.

Vierailija
9/11 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ihmeessä, saat lähetteen labraan nieluviljelyyn. Se on ainoa keino todeta, mikä kurkkukivun aiheuttaa.

Mullakin on ollut angiina noin kymmenen kertaa eikä ikinä kuumetta. Joka kerta lääkäri totesi, että kyllähän se sngiinalta näyttää mutta antibiootit kirjoittaa vasta viljelytuloksen nähtyään. Kerran viljely näyttikin jonkun muun tulehduksen, vaikka oireet olivat samat.

Vierailija
10/11 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap on alaikäinen teini ilman lapsia. Järkyttävä ajatella että sä säilöisit lapsiakin kipeänä kotona kun et kehtaa lääkäriin viedä. Kuinka joku voi olla niin typerä, että miettii KEHTAAKO mennä lääkäriin viikon kurkkukivun jälkeen? Mitähän varten ne lääkärit sitten on olemassa? Eiköhän sinne lääkäriin kehtaa mennä vaikka päivän kurkkukivun jälkeen.

Minä en kyllä kehtaisi mennä päivän kurkkukivun takia lääkäriin. Ellei oireet olisi epänormaalin voimakkaat.

Suurimmassa osassa kurkkukiputapauksia on kyseessä viruksen aiheuttama nielutulehdus joka paranee ajan kanssa. Hoitona on tulehduskipulääke ja lepo.

Mutta ap:n kuvailema viikon kestänyt "helvetillinen" kurkkukipu voi olla streptokokinkin aiheuttama (angiina) tai nielupaise, joka vaatii antibiootti hoidon.

Joten mene terkkariin ainakin hoitaja vastaanotolle, jossa voidaan ottaa nieluviljely. Jos hoitaja katsoo tarpeelliseksi, niin hän ohjaa tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.

t: ensiavun sh

Vierailija
11/11 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on viikon ollut helvetillinen kurkkukipu? Kyllä mä oisin sen ekan päivän kohdalla edelleenkin kehdannut.

Omalta osalta kehtaan mennä koska tahansa päivän kurkkukivun takia lääkäriin. Mulla on n kerran kahdessa vuodessa kurkku kipeä ja ainakin viimeiset 8 vuotta joka kerta kyseessä on ollut angiina eli mä en todellakaan odottele päivää pidempään hakeakseni lääkkeet. Turha kärsiä kun lääkäreitäkin on olemassa.

Minä en kyllä kehtaisi mennä päivän kurkkukivun takia lääkäriin. Ellei oireet olisi epänormaalin voimakkaat.

Suurimmassa osassa kurkkukiputapauksia on kyseessä viruksen aiheuttama nielutulehdus joka paranee ajan kanssa. Hoitona on tulehduskipulääke ja lepo.

Mutta ap:n kuvailema viikon kestänyt "helvetillinen" kurkkukipu voi olla streptokokinkin aiheuttama (angiina) tai nielupaise, joka vaatii antibiootti hoidon.

Joten mene terkkariin ainakin hoitaja vastaanotolle, jossa voidaan ottaa nieluviljely. Jos hoitaja katsoo tarpeelliseksi, niin hän ohjaa tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.

t: ensiavun sh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän