Työttömyyskassaan liittyminen: kauanko pitää olla jäsen, jotta saa rahaa sieltä?
Olen ollut töissä reilun vuoden, työt loppuvat joulukuussa. Lasketaanko tuo niin, että en ole oikeutettu mm. ansiosidonnaiseen rahaan koska en ole ollut jäsen työssäoloaikaani vai..?
t. ihan pihalla näistä
Kommentit (27)
sanoo, ettei ole ollut työssäoloaikaansa (siis koko aikaa) jäsen. Lukekaa itse kunnolla.
No ap on kirjoittanut väärin. Tuossa on kirjoitusvirhe ja kuuluisi olla joko: "en ole ollut jäsen työssäoloaikanani" tai "en ole ollut jäsen koko työssäoloaikaani"
Koska emme tiedä, kumpaa hän tarkoittaa - itse veikkaan jälkimmäistä - on aivotonta alkaa häntä sättiä. Kysytään nyt ensin...
Monissa liitoissa opiskelijat ovat tavallaan "vapaajäseniä". Kuinka pian valmistumisen jälkeen pitää varmistaa jäsenyyden säilyminen ja voiko jäsenmaksuja maksaa takautuvasti?
Monissa liitoissa opiskelijat ovat tavallaan "vapaajäseniä". Kuinka pian valmistumisen jälkeen pitää varmistaa jäsenyyden säilyminen ja voiko jäsenmaksuja maksaa takautuvasti?
Riippuu tietysti liitosta.
Itse kuulun TEK:iin, ja siellä opiskelijakin voi liittyä IAET-kassaan ja maksaa vuosittaisen työttömyyskassajäsenyyden (vaikka liiton jäsenyys onkin silti ilmaista). Opiskelijalla työssäoloehto katsotaan pidemmältä ajalta, ja sen voi kerryttää parilla kesätyöllä ja diplomityöllä yleensä täyteen.
Riippuu tietysti liitosta.
Itse kuulun TEK:iin, ja siellä opiskelijakin voi liittyä IAET-kassaan ja maksaa vuosittaisen työttömyyskassajäsenyyden (vaikka liiton jäsenyys onkin silti ilmaista). Opiskelijalla työssäoloehto katsotaan pidemmältä ajalta, ja sen voi kerryttää parilla kesätyöllä ja diplomityöllä yleensä täyteen.
Niin ja takautuvasta maksamisesta. En usko, että niin voi tehdä (tai siis ainakin pitää olla liittynyt jo aiemmin, mutta karhumaksuja varmaan voi hetken kerryttää), sillä sellainenhan söisi koko kassajäsenyydeltä pohjan, kun kaikki liittyisivät vasta työttömyyden satuttua.
Jäsenmaksua maksetaan vain työssäoloaikana, muulloin on vapautus maksuista.
vrt.opiskelu, työttömyys, äitiysloma
jäsenmaksusta tässä olikin kyse. Monella liitolla osa jäsenmaksusta ohjataan työttömyyskassamaksuun. Jos olet opiskelija, et tarvitse työttömyyskassaa ja liiton jäsenmaksuja ei peritä. Mutta jos jäät opiskelun jälkeen työttömäksi niin et myöskään saa ansiosidonnaista (tietenkään).
Työttömyyskassoihin edellytetään (riippuen työttömyyskassasta) tietyn mittaista jäsenyyttä (=maksettuja jäsenmaksuja). Jos aika ei täyty työssäoloaikanasi niin turha odotella ansiosidonnaista, ei auta vaikka olisit ollut liiton opiskelijajäsen kymmenen vuotta, vain työttömyyskassan jäsenyydellä on merkitystä.
Jäsenmaksua maksetaan vain työssäoloaikana, muulloin on vapautus maksuista.
vrt.opiskelu, työttömyys, äitiysloma
No ap on kirjoittanut väärin. Tuossa on kirjoitusvirhe ja kuuluisi olla joko:
"en ole ollut jäsen työssäoloaikanani"
tai
"en ole ollut jäsen koko työssäoloaikaani"