Ärsyttää töihin paluu hoitovapaalta. >:-(
Olisin mielellään ollut hoitovapaalle vielä ensi vuoden syksyyn. Esimies antoi kuitenkin ymmärtää, että vuoden vaihteessa on parempi mun palata takaisin. No, kuka uskaltaa sanoa ei, kun firmassa on ties monennet yt:t?
Harmittaa ja ärsyttää. Ensin luulin, että hoitovapaa-aika olisi taloudellisesti ollut tosi tiukkaa aikaa ja rahan takia olisi joutunut palaamaan, mutta kyllähän tässä näyttää selviytyvän taloudellisestikin. Vaan kun en työpaikkaani uskalla kuitenkaan riskeerata... Mutta ihanaa olisi ollut kuopuksen kanssa kotona kunnes hän on 2 v...
Kommentit (5)
Tiedättehän, että perhevapaalla olevaa ei saa lain mukaan irtisanoa. Siitä seuraa nimittäin varmuudella työantajalle kovat korvaukset. Ei siis edes yt tilanteessa.
Siksi ei kannata suostua työnantajan painostukseen. Mitäs, jos aloitat työt ja teet kiireisimmän joulusesongin ja potkut tulee heti loppiaisen jälkeen?
Älä palaa vielä töihin! Nyt sinua ei voida irtisanoa - ja syksyllä taloudellinen tilanne voi olla jo toinen. Ehkä painostavat sinua palaamaan töihin vain antaakseen potkut!
Tuttavani piti 4 viikkoa isyyslomaa. Ekana työpäivänä loman jälkeen ilmoitettiin, että tämän päivän jälkeen ei tarvitse tulla sitten enää. Näin voi siis käydä!
yhtään enempää työmaailmassa pyörinyt tietää kyllä, ettei kaikki mene kaikissa työpaikoissa ihan ideaalin mukaan ja porsaanreikiä löytyy aina. Lisäksi (työ)elämää on aina äitiysvapaan jälkeenkin, ja täytyy miettiä myös sitä, mikä on oma asema firmassa tulevaisuudessa.
Esim. yhdelle ystävälleni kävi vastaavassa tilanteessa (oli aika selvästi vihjattu, että töihin olisi hyvä palata, mutta hän päätti olla vielä vuoden vapaalla) siten, että koko se yksikkö/työtehtävä, jota hän johti, lakkautettiin. Vanhempainvapaan jälkeen hän sai kyllä palata työpaikalleen, mutta varsinaista työtehtävää ei siis enää ollut, ja hän joutui näin tekemään täysin eri hommaa täysin eri asemassa kuin ennen vanhempainvapaata. Lisäksi uusia YT-neuvotteluita tulee aina, ja nyt ystäväni jännittää niitä. - Kuinkakohan nopeasti tämä muutaman vuoden organisaatiosta pois ollut ja työnantajan silmissä "joustamaton" henkilö lentääkään pihalle työhön palaamisensa jälkeen saadessaan YT-tilanteessa kilpakumppaneikseen organisaatiossa koko ajan töitä puskeneet ja näin enemmän asioissa ajan tasalla olevat kollegansa.
itse olen palaamassa joulukuun alusta töihin, lapsi 1v 9kk, pakko laittaa hoitoon. Joulusesongin takia joudun takas töihin ja mulle kyllä sanottiin ihan suoraan että jos en nyt tule niin sitten hommat järjestetään töissä niin ettei tarvitse tullakaan enää (=yt neukat yhtä ihmistä koskien).
Mun piti valita potkut tai työ joten valitsin työn, asun paikkakunnalla jossa tosi vaikea työllistyä.
Muakin harmittaa, mutta sen tiedän jo vanhastaan (tämä ei ole eka lapsi) että ei kannata harmitella vaan vaikka väkisin etsiä hyviä puolia. Kyllä se siitä!