Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta suomalaisella lapsella "kuuluu'" olla suomalainen nimi, varsinkin

Vierailija
29.10.2012 |

jos sukunimi on tyyliin Lahtinen, Mäkinen, Savolainen.

En vain ymmärrä näitä hienostelunimiä. Mitä ihmettä niillä haetaan?

Hyvänä esimerkkinä eräs tuttuni, jolla kaikilla kolmella lapsella niin oudot ulkomaalaiset, hyvin runolliset nimet. Kauniit nimet, sitä en kiellä, mutta eivät sovi sukunimeen.

Kuulostaa hassulta: Felicia Mäkinen tai Cecilia Lahtinen?!

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta suomalaisella lapsella "kuuluu'" olla suomalainen nimi, varsinkin jos sukunimi on tyyliin Lahtinen, Mäkinen, Savolainen.

onko se joku noista jo luetelluista nimistä vai saako olla ulkomaista alkuperää oleva nimi (joita Suomen nimistä on suurin osa), jos se on ääntämis- ja kirjoitusasultaan suomalainen? Mihin raja vedetään?

Onko esim. Sofia ulkomaalainen vai suomalainen nimi (siinä on F), pitäisikö käyttää mieluummin nimeä Sohvi? Onko Maria suomalainen nimi (mieti tarkkaan...)?

Vierailija
22/25 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautaismailla, missä on haudattu ihmisiä 50-100 vuoden takaa niin huomaat että suurin osa ei todellakan ole perisuomalaisia nimiä.

Nimet muuttuvat aikojen kuluessa sille ei voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen voi tietää onko lapsi suomalainen?

Siis ei minun lapsesta kukaan tuntematon osaisi arvata ettei ole suomalainen. Vaalea iho, vaaleat hiukset ja puhuu sujuvasti suomea. Etunimi ei ole suomalainen koska emme suomessa asuneet kun hän syntyi, isä ei ole suomalainen, lapsen sukunimen olen myöhemmin vaihtanut omaani kun erosin hänen isästään. Eli alunperin ulkomainen sukunimikin mutta nyt ulkomaalainen etunimi ja suomalainen sukunimi.

Minullakin on kaksoiskansalaisuus ja en ole syntynyt suomessa. Ei kukaan silti ole missään ikinä kysellyt minkä maalainen olen. Ihan suomalaisesta olen aina mennyt kaikille.

Erikoista tällainen spekulaatio ihmisistä nimien perusteella varsinkin kun ei voi tietää toisten taustoja.

Vierailija
24/25 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen kieliasun mukaiset nimet, joilla kuitenkin on kansainväliset sisarnimet maailmalla, on siitä hyviä, että niillä pärjää kaikkialla. Sukupuoli arvotaan yleensä oikein ja äänneasunkin tunnistaa.

Anquelique-Celestinet ja LeTawnee Yaffat ovat komeita, mutta niiden kanssa joutuu Suomessa selittelemään alinomaa, miten äännetään ja kirjoitetaan, ja suomalaisen sukunimen kanssa ne, anteeksi vaan, kuulostavat hieman koomisilta. Joo, vika on ilman muuta meidän, jotka näemme tuossa komiikkaa.

Lapsen syntyperä ja kansainvälisyys saa toki näkyä nimessä, mutta varmaan on kuitenkin kätevintä valita puhuttelunimeksi sen maan kieliasun mukainen vaihtoehto, jossa perhe todennäköisimmin asuu. Sillehän taas ei mitään voi, jos Estefania Sikiön perhe muuttaakin jossain vaiheessa Suomeen. Kaikkea ei tietty voi kattaa.

Valtaosa Suomessa syntyvistä Nicoyampoista pysyy Suomessa eikä nai ulkomaalaisia.

Vierailija
25/25 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nimi on Anne. Se ei ole suomalainen nimi :(