Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko järkeä mennä katsomaan muistisairasta mummoa?

Vierailija
28.10.2012 |

Hei!

Tilanteemme on tälläinen: Minulla on 12-ja 10-vuotiaat lapset. Mummomme (äitini) tilanne on heikentynyt sen verran pahasti, että hänhän on nyt siis hoitokodissa hoidossa ja sairastaa dementiaa. Kun joku kerta sitten kävimme tässä mieheni kanssa katsomassa äitiäni, niin ei hän tunnistanut enää minua tai kahta veljeänikään eli omia lapsiaan. Saatikka miestään, eli isääni, joka on äitiäni 10-vuotta nuorempi mutta hän voi ihan hyvin ikäänsä nähden ja pystyy asumaan vielä omillaan oikein hyvin.

Silloin kun käytiin katsomassa äitiäni niin äitini vaan huusi "menkää pois te vieraat ihmiset!"

Isäni käy kyllä vielä tietysti äitini luona, vaikka äitini ei häntä tunnistakkaan.

Sisarusteni kanssa ollaan sitten mietitty että onko sinne järkeä mennä enää häntä tapaamaankaan, kerta hän ei meitä tunnistakkaan... koitettu realistisesti näitä asioita ajatella. Onhan se aika ilkeää/pelottavaakin varmasti hänelle jos ihan "vieraita" ihmisiä aina ilmaantuu sinne huoneeseen.

Nyt lapseni kuitenkin uteliaisuudesta "vinkuvat" että voidaanko mennä sinne sairaalaan kahtomaan mummoa, että haluaisivat mielenkiinnosta nähdä dementoituneen ihmisen ja mitä mummo sitten heille sanoisi. Että sanoisiko kanssa, että mene pois sinä vieras ihminen!

Joku heitä siinä asiassa kuitenkin kiinostaa. Itse en näe tätä kuitenkaan kovin tarpeelliseksi. Olen koittanut lapsille selittää, että miten hän teidät tunnistaisi, jos ei tunnista enää omia lapsiaankaan.

Mitä tekisitte?

Ilkeää että sairaus vie ihmiseltä muistin. :(

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte ihan vain juoda kahvia ja jutella mukavia. Ei mitään syyllistämistä tyyliin "etkö sä nyt muista, mä oon sun tytär"

Vierailija
2/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu kyllä, että toisen läsnäolo toisi turvallisuutta. Mitä jos veisit mukanasi esim. vanhoja valokuvia, tunnistaisiko niistä ihmisiä? Useinhan muistisairas pystyy palauttamaan mieleen hyvinkin vanhoja asioita, vaikka ei viime aikojen tapahtumia muistaisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa mummolla sattuisi olemaan parempi päivä, kun menette. Lapsille riittää todennäköisesti yksi kerta, näin ainakin meidän perheessä. Rakkaan, lapselle turvaa tuoneen ihmisen näkeminen täysin pallo hukassa on heille rankkaa eivätkä he halua toistaa sitä kokemusta.

Vierailija
4/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mä tietty kanssa miettiny sitä että emmä haluaisi evätä omilta lapsiltani niitä viimesiä hetkiä varmaan kun on mahdollista nähdä mummoa elossa.

Mutta...

Miten sä juttelet vaan ihmisen kanssa niitä näitä mukavia, kun hän on ihan pihalla, kun ei tunnista ketään ja sitten et sinne tulee hänelle vaan ihan kaikkia tuntemattomia ihmisiä puhumaan ja hän on täysin sekavana tilanteesta.

Tavallaan aika kiusallista.

- ap.

Vierailija
5/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin vaimonsa ja minun poikani. Minua ei tunnista eikä omia sisaruksiaan tai tätini sisaruksia. Eli ei ole minkäänlaista varmuutta, keitä äitisi tunnistaa. Voi siis hyvinkin olla, että lapsesi ovat äidillesi tuttuja.

Lapsesi ovat myös jo sen ikäisiä, että he ymmärtävät mummon sairauden ja varmastikin ymmärtävät myös sen, jos mummo ei heitä tunnista.

Itse siis ehdottomasti kävisin lasten kanssa mummoa katsomassa. Tosin juttelisimme asiasta ennen ja jälkeen vierailun.

Vierailija
6/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koetin tuota, että näytettiin vanhoja albumeja ja koetettiin virittää keskustelua sitä kautta. Aihe epäonnistui täysin. Muistisairasta ärsytti ja hämmensi, ettei hän muistanut kuvien ihmisiä. Hän ei tunnistanut edes omaa aviomiestään kuvasta, vaan kysyi, kuka tämä herrasmies on.

Samoin kävi, kun veimme koruja, joiden tarinan olisimme halunneet kuulla. Hän kyseli, kenen tavaroita ne ovat.

Oma sukulaiseni elää täysin tässä päivässä ja keskustelee mielellään parhaillaan meneillään olevista asioista, kuten säästä. Näytämme hänelle puhelimelta kuvia kukista, maisemista, autoista, eläimistä ja tutuista nykyhetken ihmisistä. Ihmisiä hän ei tosin aina tunnista.

Vierailija
7/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan se on pysyny tuossa samana jo ihan jonkun aikaa.

Et vaikka isäni on käynyt siellä useesti ja koittanut herätellä muistia kaikilla valokuvilla, missä on myöskin meitäkin.

NIIN EI SILTI YHTIKÄS MITÄÄN REAGOINTIA.

Vierailija
8/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kuitenkin jo aika isoja, joten veisin heidät kyllä kymään, kun pyytävät. Juttelisin ennen ja jälkeen ja voihan olla, että vaikka mummi ei lapsia tunnistaisikaan, hän ei niin hätääntyisi lasten läsnäolosta.

Miten äitisi suhtautuu sitten, jos jäätte käymään, vaikka hän pyytää teitä poistumaan? Millä perustelette hänelle siinä tilanteessa, että olette siellä? Sanotko, että minä "Tiinahan" tässä olen, äiti, vai sanotko että tultiin vaan seuraksi ja haluaisitko jutella jostain tms.? Oletko koskaan vienyt vanhoja kuvia näytille?

Varmaan on rankkaa, voimia sinulle.

Vierailija
9/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi siitä, mitä olette viimeksi puuhanneet ja mitä aiotte tehdä seuraavaksi. Muistisairaalta voi kysyä, mitä mieltä hän on laitoksen ruoasta ja saamastaan hoidosta, onko hänellä kaikki hyvin. Jos viette kukkia ja/tai keksejä tai makeisia, kommentoitte niitä. Lemmikit ovat hyvä puheenaihe, nykyiset ja varauksella entiset. Mitä hassua kissa tai koira teki, kiinnostaa aina.

Vierailija
10/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

selitä lapsillesi, että he eivät ole menossa minnekään sirkukseen katsomaan mielenkiinnosta jotain friikkiä, vaan mummoaan joka on sairas, ja käyttäytyä pitää sen mukaan.

Vierailija
11/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna veisin lapset mummoa katsomaan jos he sitä haluavat. Ettei tarvitse jälkeenpäin miettiä miksi ei käyty.

Keskusteluvinkkinä sanoisin, että usein dementikot muistavat niitä vanhoja asioita. Pitkäaikaismuisti säilyy kauemmin kuin lähimuisti. Luultavasti pitää mennä ihan sinne mummon lapsuuteen. Eli kysellä esim muistatkos kun lapsena kävitte joulusaunassa ja joulukirkossa. Ja minkäslaisia navettatöitä teit lapsena. jne.

Jos juttelu ei suju niin juokaa yhdessä kahvia ja vaikka ottakaa mukaan pikkustereot tai läppäri josta soitatte vanhanajan iskelmiä tai virsiä tai muuta musiikkia sieltä mummon lapsuudesta. Yllättäen yleensä musiikki muistuu dementikkojen mieleen esim suvivirren sanat saattavat muistua.

Vierailija
12/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kävisin, ehdottomasti. Mutta jättäisin kaiken sen pakkomuistelun pois. Puhuisin ihan vain tästä hetkestä yhtään odottamatta, että mummo muistaisi mitään yhteisiä hetkiä. Puhuisin samaan tapaan kuin saatan jutella ystävälliselle mummolle junassa - vaikka säästä tai mistä tahansa sillä hetkellä mieleen juolahtavasta. Mutta en tosiaan yhtään yrittäisi painostaa mummoa muistamaan mitään, kunhan saisi vain jutella niitä näitä ns. omilla ehdoillaan. Kai hän kuitenkin seurasta pitää?

Vierailija
13/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmaan lapset toista kertaa halua.

Minun mieheni mummo oli myös ihan pihalla eikä tunnistanut ketään, mutta anoppi halusi että mummon luona käydään, ettei hoitajat aattele että ollaan huonoja ja sydämettömiä kun ei kukaan omainen käy... No me käytiin pari kertaa mut ihan viimeisen kertana meidän lapset jo vähän pelkäsi koko paikkaa. No, parempikuntoiset vanhukset tykkäsi jutella meidän ja lasten kanssa, että voihan sitä käyntiä aatella siltä kantilta.

Vierailija
14/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoisäämme. Luuli minua omaksi äidikseen, vaikka olin 18v. Siskoni oli hänen oma siskonsa ja veljeni vanhin poikansa. Eli ap:n lapset saattavat jopa tuoda muistoja.

Vierailija
15/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tunnistanut omaa lastaan, mutta minut lapsenlapsen tunnisti. Ei välttämättä voi tietää etukäteen.

Ja menkää katsomaan minkä pystytte, koska minulle mummon kuolema oli niin kova paikka etten sitä voinut hänen vielä eläessään tajuta.

Vierailija
16/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos dementikko ei tunnista omaisiaan, niin tuskin hän sitten tunnistaa hoitohenkilökuntaa tai muita asukkaitakaan, vaan kaikki ovat hänelle yhtälailla vieraita. Joten mitä se välttämättä haittaa, vaikka hän ei teitä tunnistaisi (kunhan nyt ei mene ihan tolaltaan vieraista), kun ap kirjoitti että on jotenkin kiusallista olla siellä "vierasta" ihmistä häiritsemässä.

Jos on oletettavaa, ettei hän teitä tunnista, niin voittehan tosiaan suhtautua kuin menisitte tapaamaan vierasta ihmistä, esittäydytte vaikka sitten vain nimillänne ja kerrotte että tulitte häntä tervehtimään ja juttelemaan, tai että tulitte tuomaan hänelle kukkia viikonlopuksi tms. Jos kunto sallii niin ehkä häntä voi viedä ulos tai tehdä jotain muuta sellaista, mitä normaaliin arkipäivään ei kuulu. Tai juuri jutella vaikka hänen päivittäisistä asioistaan. Vaikka ei muista, se ei tarkoita etteikö sosiaalisesta kanssakäymisestä voisi olla vanhukselle hyötyä ja iloakin.

Vierailija
17/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rupatelkaa niitä näitä, ilmoista ja kukkasista ja ikkunaverhoista.

Minusta tuntuu, että etsit tekosyitä, joiden varjolla pysytellä poissa. Se on sinun äitisi! Haluatko itse 20 vuoden kuluttua saman kohtalon?

Vierailija
18/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme oppineet sen kantapään kautta. Muistisairasta hämmentää ja voi jopa suututtaa, kun hän ei muista sisään punkeavia ihmisiä, jotka käyttäytyvät kuin läheiset. Eli ensin kätellään ja sanotaan: Minä olen tyttäresi ja nimeni on x. Tässä on lapsenlapsesi ja hänen nimensä on y.

Vierailija
19/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puhuisin lapsille kunnioituksesta, sillä vähän sellainen sirkuseläin-fiilis minullekin tuli. Toki lapset käsittelevät asiaa tavallaan, mutta silti.

että jos dementikko ei tunnista omaisiaan, niin tuskin hän sitten tunnistaa hoitohenkilökuntaa tai muita asukkaitakaan, vaan kaikki ovat hänelle yhtälailla vieraita. Joten mitä se välttämättä haittaa, vaikka hän ei teitä tunnistaisi (kunhan nyt ei mene ihan tolaltaan vieraista), kun ap kirjoitti että on jotenkin kiusallista olla siellä "vierasta" ihmistä häiritsemässä.

Jos on oletettavaa, ettei hän teitä tunnista, niin voittehan tosiaan suhtautua kuin menisitte tapaamaan vierasta ihmistä, esittäydytte vaikka sitten vain nimillänne ja kerrotte että tulitte häntä tervehtimään ja juttelemaan, tai että tulitte tuomaan hänelle kukkia viikonlopuksi tms. Jos kunto sallii niin ehkä häntä voi viedä ulos tai tehdä jotain muuta sellaista, mitä normaaliin arkipäivään ei kuulu. Tai juuri jutella vaikka hänen päivittäisistä asioistaan. Vaikka ei muista, se ei tarkoita etteikö sosiaalisesta kanssakäymisestä voisi olla vanhukselle hyötyä ja iloakin.

Vierailija
20/26 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minäkään en kannata valokuvien viemistä ja muistamiseen painostamista. Jutelkaa niitä näitä, syksyn ja joulun tulosta, säästä ja kelistä jne. Juokaa kahvia, viekää mummon lempipullaa (mutta älkää pakottako muistamaan että tämä on nyt se lempipulla).

Ja lapsille pitää painottaa, että kyse on heidän sairaasta mummostaan ja sama on todnäk heillä itselläänkin edessä, ei olla menossa katsomaan hulluja huutavaa vanhusta vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan