Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsi kieltäytyy syömästä lihaa/kalaa/kanaa

Vierailija
27.10.2012 |

7-vuotias lapseni ei suostu syömään enää kanaa, lihaa eikä kalaakaan. Näitä hän on aikaisemmin syönyt hyvin vähän pienellä pakottamisella, mutta nyt on tullut täysi stoppi. Makkaratuotteita, kala- ja kananugetteja/puikkoja ym. eineksiä hän ei ole koskaan tykännyt syödä. Tuoreesta leivästä hän ei myöskään pidä.

Hän syö siis vihanneksia, kasviksia, papuja, linssejä, joitakin hedelmiä (banaani, omena, päärynä), pastaa, riisiä, couscousia, nuudeleita ja maitotuotteista ainoastaan maitoa ja kaakaota.

Voidaanko mennä näillä eteenpäin vai pitäisikö asiasta huolestua ja käydä konsultoimassa ravintoterapeuttia tai harkita lisäravinteita/vitamiineja? Mitä tekisitte jos olisitte kyseisen lapsen äiti?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjosin hänelle samaa ruokaa kuin muillekin eli lapseni söi pelkkää makaronia tms kun kastikkeet eivät kelvanneet. Alkoi tavallinen ruoka pian maistumaan. Viestistäsi saa sellaisen kuvan, että olet aivan lapsesi päätösvallan alla. Seuraavaksi lapseni sanoo olevansa anorektikko. Vai onko jo? Mun mielestä lasten ruokavalioiden kanssa ei kannata alkaa pelleilemään. Nimimerkillä anorektikkoa ja hänen äitiään sivusta seurannut

Ei saa pakkosyöttää. Kaikilla on jotain inhokkiruokia, jotka saa pahimmillaan oksentamaan. Sinustako olisi ihan ok, että jotain sellaista tungettaisiin väkisin suuhusi koska "et voi päättää omasta ruokavaliostasi."

Vierailija
2/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieniä, linssejä, papuja, tofua, herneitä, hernekeitonkin voi tehdä lihattomana ja siinä on proteiinia. Ja lasagnen voi tehdä tofusta ja tomaattimurskasta. Ja maitotuotteissa on proteiinia.

Aikaa myöten voit yrittää tarjota lihaa pienenä maistipalana vaikka jauhelihapiirakkana tms. ja katsoa jos vaikka aikaa myöten kelpaisi. Jos lapselle tulee lihasta vatsa kipeäksi niin käykää lääkärissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvispiiraaseen ja muutenkin kokeilisin paljon erilaisia reseptejä. Lapsuudessani äiti teki tosi pahaa ruokaa tai liha oli aina sitkeää. Minulla oli silloin huono ruokahalu. Jos ruoka olisi ollut herkullisemman makuista ja vaihtelevampaa, olisin syönyt paremmin. En syytä, että teet huonoa ruokaa, mutta kaikenlaista voi kokeilla.

Vierailija
4/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lakkaa vahtimasta mitä lapsi syö. Kehu kun on syönyt. Laitaa lihaa lautaselle PIENIÄ määriä, esim yksi lihapulla.

Mun samanikäinen lapsi ilmoitti 3 viikkoa sitten, ettei juo maitoa. Ok, annoin asian olla, sen kummemmin asiaan ei kiinnitetty huomiota. Kaadoin lapselle aina pienen annoksen maitoa joka ruokailulla, joi tai ei.

Nyt maito taas menee samalla lailla kuin ennenkin.

Vierailija
5/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjosin hänelle samaa ruokaa kuin muillekin eli lapseni söi pelkkää makaronia tms kun kastikkeet eivät kelvanneet. Alkoi tavallinen ruoka pian maistumaan. Viestistäsi saa sellaisen kuvan, että olet aivan lapsesi päätösvallan alla. Seuraavaksi lapseni sanoo olevansa anorektikko. Vai onko jo? Mun mielestä lasten ruokavalioiden kanssa ei kannata alkaa pelleilemään. Nimimerkillä anorektikkoa ja hänen äitiään sivusta seurannut

ei ole mitään kunnon ruokaa syödä vain makaronia, mutta musta ap:n lapsen ruokavalio kuulostaa tosi hyvältä! tietty jos vaikka kananmunia tai juustoja saisi sinne tungettua niin olisi vähän enemmän proteiinia ja rasvaakin. muuten en olisi huolissani, miksi sitä leipääkään tarvitsisi syödä, jos muut hiilarit (couscous, pasta jne) kelpaavat. puuro jos uppoaa niin hiilaripelko ohi:)

Vierailija
6/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,1g/painokilo. Esim 20 kiloinen lapsi saa sen 7 desistä maitoa. Ei siis huolta proteiinista jos maitoa menee, ja tietenkin sitä tulee muustakin. Mahdollista raudanpuutosta kannattaa seurata, ja itse antaisin lasten monivitamiinin, niin voi olla varma B12-vitamiinin saannista. Minullakin serkku joka ollut ihan parivuotiaasta kasvissyöjä omasta vaatimuksestaan, ja perheessään ainoana. On kasvissyöjä vielä nyt aikuisenakin. Lapsesi ehkä tietää mikä hänelle sopii.

Vierailija
7/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri 7v ilmoitin myös etten syö mitään joka on ollut elävä. Söin pitkään vain perunat kun kastikkeet ei kelvanneet. Lopetin myös maidon juonnin mutta muuten käytin maitotuotteita. Äiti ei koskaan suostunut tekemään kasvisruokaa. Koulussa söin kasvisruokaa heti kun sain siihen itse vaikuttaa.

Nyt olen aikuinen ja ruokavalio kasvis voittoinen (linssit, kikherneet, soijarouhe ym korvaa lihaa) mutta syön pari kertaa viikossa kalaa/kalkkunaa/kanaa. En vain pidä muusta lihasta enkä maidosta, sain myös lapsena maidosta lieviä vatsakipuja. Kehottaisin kuitenkin kysymään asiantuntijoilta tai muuten perehtymään asiaan jotta lapsi saa kaiken tarvitsemansa.

omille lapsille olen tarjonnut sekä kasvisruokaa että lihaa. Päiväkodissa/koulussa syövät "normaalia" ruokaa. Toinen lapsi on kunnon lihansyöjä jolle kelpaa kyllä myös kasvisruoka mutta toinen ei oikein pidä lihasta. Päiväkodissa asiasta on mainittu myös.

Vierailija
8/17 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon parempi kuin monen eineksillä kasvavan.

Syö vihanneksia, kasviproteiineja (pavut linssit) ja maitotuotteita. Anna mennä vaan entiseen malliin.

Kenenkään ei ole välttämätöntä syödä lihaa, pääasia että saa jostain proteiinia.

Antaisin kyllä myös monivitamiinin, mutta annan sen lapsille muutenkin.

Vierailija
9/17 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n lapsihan kuulostaa ihan Janne Katajalta!! Potra ja tukeva poikahan Jannestakin on tullut vaikkei "pysty" syömään kalaa, kanaa saati lihaa niiden koostumuksen vuoksi ollenkaan.

Vierailija
10/17 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa pakkosyöttää. Kaikilla on jotain inhokkiruokia, jotka saa pahimmillaan oksentamaan. Sinustako olisi ihan ok, että jotain sellaista tungettaisiin väkisin suuhusi koska "et voi päättää omasta ruokavaliostasi."

Kuka on puhunut pakkosyöttämisestä? Annoin samaa ruokaa kuin muille. Hän otti vain makaroonia, kun muut otti myös kastiketta. Yksipuolinen riisi, makarooni, peruna linja ei kauaa jaksanut innostaa... Nykyjään tanssitaan aivan liikaa lasten mielen mukaan kaikessa.

Vierailija
11/17 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaahan se kanssa olla vaan niin tyhmä, että pelkää että lihat alkaa elämään sen mahan sisällä. Separin kuuloinen kersa joka tapauksessa. Adobtioon?

Vierailija
12/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisinkin hän saa todella pahoja vatsavaivoja lihasta. Kalaa syö jokin verran mutta ei usein Hän kertoo kauhutarinoita kuinka äiti istutti pöydässä tuntikaupalla kun eihän ilman lihaa pärjää. Mieheni on 189 cm pitkä ja terve joten ei ainakaan kasvuun vaikuttanut.

Anna syödä mitä haluaa. Liikaa karkkia ja muuta makeeta kannattaa välttää ja liikaa rasvaa. Muuten lapsi itse voi valita.En lähtisi kuitenkaan tekemään jotain erikoisuuksia hänelle.

Jos ruokavalio muuttuu hetkessä ihan oudoksi niin silloin kannattaa käväistä lääkärissä.

Vierailija
15/17 |
28.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi saa tuollaisesta laktovegedieetistä kaiken, mitä ravinnoksi tarvitsee. Et maininnut, kelpaavatko kananmunat, toivottavasti kelpaavat. Muista kuitenkin hiukan vahtia, että hän saa riittävästi hyviä rasvoja ja proteiinia. Pelkillä vihanneksilla ei pärjää.

Hyvä kasvisruokavalio on erinomainen terveyden kannalta, mutta ollakseen hyvä se vaatii hiukan perehtymistä ja paneutumista. Vegetaari ei todellakaan ole samanlainen mättökone kuin sekasyöjä.

Vierailija
16/17 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo, että "nykyään tanssitaan aivan liikaa lasten mielen mukaan kaikessa"

Omasta ruokavaliosta saa päättää itse, jos ei syö lihaa niin sitten ei syö.

Vierailija
17/17 |
29.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos lapselle tulee lihasta vatsa kipeäksi niin käykää lääkärissä."

Liha ei sula, vaan mätänee elimistössä. Joillekin se aiheuttaa vatsavaivoja, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Siihen ei lääkkeillä pysty vaikuttamaan.