No minä olenkin ihmetellyt niitä suosituksia, että pitää juoda niin ja niin paljon nestettä päivässä
Ja nythän tuossa sanotaankin, että ihan turhaa. Terve ihminen kyllä huomaa kun on jano.
http://yle.fi/uutiset/jatkuva_veden_lipittaminen_on_taysin_turhaa/63497…
Kommentit (21)
mitä muka pitäisi nestettä juoda päivässä. Jos joisin, en muuta tekisikään kuin kävisi vessassa! :)
ihminen tarvitsee kyllä tietyn määrän nestettä
Niin, ja janontunne kertoo kyllä sen, milloin tarvitsee lisää nestettä.
Kärsin hitaasta ruoansulatuksesta ja joudun käyttämään kuitulisiä, joiden kanssa on syytäkin juoda paljon.
Ei mikään eläinkään lipitä jatkuvasti vettä, jos on terve. Nekin juovat vaan kun on tarve juoda.
Ainoastaan ihminen on lajina niin typerä, että edes keksii mitään noin älyvapaata :D
Ja siinä on mukana myös ruuan mukana nautitut nesteet. Kun urheilee, on kuumeinen tai ilma on lämmin tai saunoo, on hyvä korvata nesteen menetys lisäjuomisella. Mutta sydämen vajaatoimintapotilas ei saa juoda noinkaan paljon, sellaisille riittää 1,5 litraa. 1300 millilitraa riittää munuaisille että toimivat. Jos juo ylenmäärin, pissamäärät vaan kasvaa.
suosituskapinallinen on oikeassa ;-)
Oon aina pitänyt järjettömänä sitä että ihmisen täytyisi juoda jonkun litramäärän mukaan, eikä janon mukaan. Elimistö kun on niin pirun hieno kone että osaa säätää äärimmäisen hyvin kaikenlaiset biokemialliset hienovaraiset tasapainotkin, niin eikö se nyt muka terveellä ihmisellä osaisi säätää janontunnetta niin että se käynnistyy kun kroppa kaipaa nestettä?
Aina mut tyrmättiin hienoilla tieteellisenoloisilla perusteilla kun sanoin tämän mielipiteen että minusta vettä ei tarvi juoda muuta kuin kun on jano. Ja ennustettiin että tulee verenpainehäikkkää, iho vanhenee ennen aikojaan, tulee mystisiä kuona-aineita keho tukkooon jne tällä menolla. Nyt sitten näköjään alkaa valtavirta olla samaa mieltä.
Tässä odottelen koska D-vitamiinihömpötyskin todetaan turhaksi tai jopa haitalliseksi ne jättiannokset ;-)
Tuolla linkissä oli toinenkin mielenkiintoinen pointti muuten: Fogelholm siellä sanoo, että maitoa ei tarvitse juoda. Tämähän on Suomessa myös yksi pyhä lehmä aina ollut, että maitoa pitäisi lipittää desikaupalla päivässä. Itse en usko, että mikään eläinlaji, edes ihminen, tarvitsee toisen lajin jälkeläisille tarkoitettua maitoa, ja vieläpä aikuisena.
jos en juo tarpeeksi. En tunne janoa ellei suu ole kuin saharan autiomaa. Ennen en juonut juuri ollenkaan ja napsin koko ajan jotain syömistä.
Elimistö kun on niin pirun hieno kone että osaa säätää äärimmäisen hyvin kaikenlaiset biokemialliset hienovaraiset tasapainotkin, niin eikö se nyt muka terveellä ihmisellä osaisi säätää janontunnetta niin että se käynnistyy kun kroppa kaipaa nestettä?
Niinpä!
"Terveen ihmisen elimistö ilmoittaa janontunteesta heti, kun nestevajaus on noin puoli prosenttia."
Onko silloin dehydraatiota? Vai onko se ihan ok jos ei kuitenkaan ole jano?
fyysisten työn jälkeen juon vajaan lasillisen vettä. Kahvia juon 3-4 vajaata mukillista päivässä; limuja, siideriä tai olutta en koskaan.
Pitkään pelkäsin että elimistöni on kuiva kun en pysty juomaan sitä paria litraa päivässä mitä "suositellaan" mutta kehonkoostumusmittauksessa selvisi että elimistöni vesitasapaino on täydellinen. Eli turhaan joisin ja juoksisin pissalla....
Elän siis kuten ennenkin elimistöni toiveiden mukaan, en trendikkäiden suositusten!
vaikuttaa verenpaineeseen.
Nro 13 on todella alhainen verenpaine, enkä ymmärrä miksi sitä pitäisi nostaa juomalla?? Tervellisempi alhaisena.
kuin syöminen ilman nälkää?
mä juon vettä n 2 l päivässä, päälle kaikki muut nesteet.
ei siitä liene haittaakaan
kuin syöminen ilman nälkää?
mä juon vettä n 2 l päivässä, päälle kaikki muut nesteet.
ei siitä liene haittaakaan
voi ainakin saada kehon epätasapainoon, siis natriumit, kaliumit ym.
että tunnistaisi janon ajoissa. Monet vanhat ihmiset esimerkiksi juovat aivan liian vähän ja siksi voimat ovat vähissä.
Moni myös erehtyy luulemaan että on nälkäinen, vaikka tarvitsisi nestettä.
Todella harva onnistuu juomaan niin paljon vettä että elimistö siitä kärsisi (paitsi jotkut mallit ja himolaihduttajat tai sairaat). Päinvastaisia tapauksia sen sijaan on paljon.
vettä, koska suuni kuivuu niin helposti. Voin kertoa, ettei esimerkiksi ihoni ole sen takia erityisen kaunis tai kirkas, jopa normaalia huonokuntoisempi, eikä tästä juomisesta ole muuta kuin haittaa kun koko ajan saa hypätä vessassa. En ole myöskään vedestä saanut mitään apua painonhallintaan ja reikiäkin on hampaissa :D
Tuolla linkissä oli toinenkin mielenkiintoinen pointti muuten: Fogelholm siellä sanoo, että maitoa ei tarvitse juoda. Tämähän on Suomessa myös yksi pyhä lehmä aina ollut, että maitoa pitäisi lipittää desikaupalla päivässä. Itse en usko, että mikään eläinlaji, edes ihminen, tarvitsee toisen lajin jälkeläisille tarkoitettua maitoa, ja vieläpä aikuisena.
Mua on kanssa ihmetyttänyt se, miten itsestään selvänä monet hokevat, että maitoa pitää juoda. Ei todellakaan tarvitse, useimmilla se on ihan hölmön hommaa! Jos aterialla vetäisee joka päivä vielä litran maitoa ruoan päälle, ei tarvitse paljon muita syitä etsiskellä liikalihavuuteen yms.
Valio on aivopessyt suomalaiset kuvittelemaan että ilman maitoa ei pärjää. Kas kummaa kun muualla pärjätään!
Joidenkin tutkijoiden mielestä runsaalla lehmänmaidon käytöllä ja suomalaisille tyypillisellä diabeteksellä voi olla yhteys. Ai niin, mutta Valion rahoittamassa tutkimuksessa tästä ei sitten löydettykään yksiselitteistä syy-yhteyttä...
Mutta vesi - sehän on täysin turhaa! Missään nimessä ei kannata juoda vettä!
Mä juon silloin kun on jano. TOki jos on jotain vaivaa, esim. taipumus pissatulehdukseen, kannattaa vähän miettiä sitä juomista, tai jos näyttää, että keho kuivuu.