Miksi haluat välttämättä ohittaa minut koiran ja ojan välistä?
Koiran kanssa kuljen vasenta puolta kevyenliikenteenväylillä ihan turvallisuussyistä sekä sen takia, ettei koira tekisi tarpeitaan keskelle jalkakäytävää. Tiedoksi siis, että koiran kuuluu kulkea ohjaajan vasemmalla puolella, pyöräillessä oikealla puolella.
Kommentit (43)
kyllä on törmännyt runsaasti siihen, että ihmiset eivät tajua väistää tai sitten väistävät ihan vähän vain jolloin koira väkisinkin pääsee "häiritsemään muita tielläliikkujia".
Ei kenenkään tarvitse tajuta väistää koiraasi, kyllä sinun tulee koiranomistaja tajuta pitää huolta ettei muiden TARVITSE väistellä koiraasi. Uskomaton lohkaisu sinulta; jotain mikä taas pilaa meidän muiden koiranomistajien mainetta!
Miksi koirasi pitää kulkea lenkillä vasemmalla puolellasi? Jos ollaan koiranäyttelyssä, tokossa, vilkkaalla paikalla, jossa koiran pitää olla koko ajan kontrollissa, niin joo... vasemmalla. Mutta tavallisellä pissalenkillä, en ymmärrä. Ihan sairasta, että koirasi ei saa olla "vapaasti" ja se vapaasti ei tarkoita fleksissä edestakaisin, molemmin puolin kävelyteitä, vaan rauhassa ojanpohjia nuuhkien ja se onnistuu, kun SINÄ kävelet sen piskisi kanssa sitä puolta, mitä kävelytiellä kuuluukin, eli oikealla ja koira pientareen puolella. Vai oletko jotenkin yksinkertainen, ettet itse ole keksinyt tätä ratkaisua ongelmaasi?
minun mielestä koiraa ei tarvitse siksakkia kuljettaa, eikä saa olla vapaasti maatienlaidassa eikä kevyenliikenteeväylillä, koirakentillä ja metsässä ollaan vapaasti!
Ja todella lapsellista on sekin, että "minä kyllä kuljen oikeaa puolta, kun minulla on oikeus", USEIMMAT kävelee joka tapauksessa melko keskellä väyliä, joten onko hankalaa väistää koirakkoa, NOT!
Ymmärrän täydellisesti aloittajaa!
minun mielestä koiraa ei tarvitse siksakkia kuljettaa, eikä saa olla vapaasti maatienlaidassa eikä kevyenliikenteeväylillä, koirakentillä ja metsässä ollaan vapaasti!
Ja todella lapsellista on sekin, että "minä kyllä kuljen oikeaa puolta, kun minulla on oikeus", USEIMMAT kävelee joka tapauksessa melko keskellä väyliä, joten onko hankalaa väistää koirakkoa, NOT!
Ettet vaan olisi aloittaja, kirjoitustyyli on tismalleen sama...
Ei kukaan täällä ole kehottanut siksakkia kulkemaan, ja tuo vapaasti tien laidassa kulkeminen tarkoittaa vapaata nuuskimista omistajan vierellä. Aika rankkaa koiralle, jos täytyy lenkit kulkea komennon alla yhtään nuuskimatta ja tekemättä tarpeitaan.
Koirakentillä ei saa muuten olla vapaasti, siellä nimenomaan treenataan tottelevaisuutta. Metsissä saat kulkea vapaasti, mutta lain mukaan ainoastaan kytkettynä.
Ymmärrän täydellisesti aloittajaa!Ettet vaan olisi aloittaja, kirjoitustyyli on tismalleen sama...
Ei kukaan täällä ole kehottanut siksakkia kulkemaan, ja tuo vapaasti tien laidassa kulkeminen tarkoittaa vapaata nuuskimista omistajan vierellä. Aika rankkaa koiralle, jos täytyy lenkit kulkea komennon alla yhtään nuuskimatta ja tekemättä tarpeitaan.
Koirakentillä ei saa muuten olla vapaasti, siellä nimenomaan treenataan tottelevaisuutta. Metsissä saat kulkea vapaasti, mutta lain mukaan ainoastaan kytkettynä.
Jutun pointti oli tosiaan se, että miksei helpommin väistävä väistä. Pentukurssilla harjoitellaan ohituksia juurikin niin, että koira on vasemmalla. Näin olen tehnyt myös lenkeillä. Varmasti myöhemmin molemmin puolin ulkoilutus onnistuu. Googlasin tuossa hieman aiheesta ja taisin tietämättäni sohaista muurahaispesään, näyttää aiheesta olevan kiivaita keskusteluja käytynä muuallakin.
Selvyyttähän asiaan ei tässäkään ketjussa saada, mutta turvallisempaa se olisi pyöräilijöiden ja jalankulkijoidenkin yhteisliikenne, jos kaikki kävelijät kulkisi vasenta puolta ja pyöräilijät oikeata.
Av:ta edustaa se, että täälä saa kuulla olevansa huomionhakuinen teini ja idiootti :D ylimielinen, koiranomistajien maineen pilaava jne. Hupaisaa! Olen kyllä muistanut kerätä kakat yleisiltä paikoilta, joten en taida olla se koiranomistajien maineen pilaaja ;)
ap
joilla ei ole mitään hajua koirista, tietäis sun vasemman puolen sääntös (ja kun siitä ei näyttänyt olevan tietoa kaikilla koiraihmisilläkään). Tai mistä ne hoksais, että sä et saa sitä koiraas siirtymään sitä samaa kahta askelta sivulle yhtä helposti kuin muutkin ne askeleet ottaa. Ymmärrätkö, ettei kaikki tiedä koirista mitään, mutta hirvittävän monella on takaraivossa sääntö, että oikeaa puolta mennään. Ja he ehkä ajattelevat, että miksi ihmeessä sinä kiusaat kaikkia ja hankaloitat muiden kulkemista tulemalla vastaan. Mulle oikealta ohittaminen on luontevaa ihan vaikka kauppakeskuksen käytävällä. Se tulee selkäytimestä
joilla ei ole mitään hajua koirista, tietäis sun vasemman puolen sääntös (ja kun siitä ei näyttänyt olevan tietoa kaikilla koiraihmisilläkään). Tai mistä ne hoksais, että sä et saa sitä koiraas siirtymään sitä samaa kahta askelta sivulle yhtä helposti kuin muutkin ne askeleet ottaa. Ymmärrätkö, ettei kaikki tiedä koirista mitään, mutta hirvittävän monella on takaraivossa sääntö, että oikeaa puolta mennään. Ja he ehkä ajattelevat, että miksi ihmeessä sinä kiusaat kaikkia ja hankaloitat muiden kulkemista tulemalla vastaan. Mulle oikealta ohittaminen on luontevaa ihan vaikka kauppakeskuksen käytävällä. Se tulee selkäytimestä
Vastasit juuri alkuperäiseen kysymykseen. Eli eivät vaan ymmärrä koirista tai yleensäkään eläimistä mitään. Minulla tulee taas selkäytimestä se, että ohitan koiran tai hevosen taluttajan puolelta. Se vasemman puolen sääntö ei ole minun sääntö, vaan perussääntö koirankoulutuksessa ja ihmettelin itsekin, että sitä ei tiedetä, mutta eipä kannata ihmetellä, kun ei useimmat koiranomistajatkaan tunnu tietävän.
ap
Koiran kanssa kuljen vasenta puolta kevyenliikenteenväylillä ihan turvallisuussyistä sekä sen takia, ettei koira tekisi tarpeitaan keskelle jalkakäytävää. Tiedoksi siis, että koiran kuuluu kulkea ohjaajan vasemmalla puolella, pyöräillessä oikealla puolella.
Suomessa on pääsääntöisesti oikeanpuoleinen liikenne. Vaikka jalankulkija saa lainkin mukaan kulkea myös vasemmalla, olisi parempi kulkea oikealla myös jalkakäytävillä. Miksi koiranomistajat haluavat väkisin kulkea vastavirtaan? Eikö sitä koiraa voi opettaa kulkemaan molemmilla puolilla tarpeen mukaan?
tämä perustuu? Ei niin mihinkään. Koiran ei "kuulu" kulkea ulkoiluttajan vasemmalla puolella,se on täysin pötypuhettä ja pelkkää luuloa ja urbaanilegendaa.
Meillä on aina opetettu koirat kulkemaan molemmilla puolilla.
Näyttelyssä tuomari on pyytänyt kulkemaan kehällä molemmin päin. Muistan tilanteen jossa tuomari pyysi vaihtamaan suuntaa jolloin koiran piti osata kulkea myös oikealla, voi sitä noitumista kun leidien piskit eivät osamnneet ja hihnat menivät sekaisin.
ojan puolelta ohitan teidät jatkossakin oman koirani kanssa, miksi menisin sen kanssa keskelle, kun Kaikkitietävät tulee vastaan?? Not.
[/quote]
Meidän palveluskoira kulkee aina meidän vasemmalla puolella. Väistämme vasemmalle ( ojan puolelle ) jos haluat kulkea väkisin koiramme hampaiden edestä, on se valitettavasti ihan teidän oma valinta...
Jo muutakin liikennettä huomioon ajateltuna, valitkaa puolenne ja pysykää sillä. Oli se sitten oikea tai vasen, pysykää sillä.
Se EI tarkoita sitä, etteikö koira saisi haistella ja vaikka maistella.
Minäkin olen opettanut koiran kulkemaan sitä puolta, mitä minä kuljen (vasenta itseasiassa yleensä) ja koira saa vapaasti sillä puolella haistella ja kulkea vaikka ojassa.
Jotkut ihmiset antavat koiriensa kulkea ihan miten sattuu ja narussa kun on, se vaikeuttaa muiden ihmisten liikkumista kun koira saattaa yhtäkkiä paukaista toiselle puolelle.
että erityisesti tunkisivat koira ja ojan välistä ohi jos olemme lähellä tienreunaa. Vaan fiksusti ihmiset ohittavat siltä puolelta millä enemmän tilaa on.
Ja nuo missä koiran "kuuluu" kulkea, no oikeastihan ne saa kulkea ihan millä puolella kukakin tahtoo, kunhan eivät niin kulje että häiritsee muita tielläliikkujia. Itselläni on 4 koiraa joten kyllä niitä kulkee vähän joka puolella ;-)
ehkä et ole huomannut jotain minkä se ohittaja on ja siten tehnyt valinnan mennä ojan puolelta.
Kuoppa toisella puolen, joku toinen ihminen tulossa vastaan..
Oma koirani on vielä pentu, eikä osaa kävellä missään, vaan jokainen vastaantuleva on kiinnostava. Todennäköisesti siis hyppää päin, jos vaan saa mahdollisuuden ja kyllä on törmännyt runsaasti siihen, että ihmiset eivät tajua väistää tai sitten väistävät ihan vähän vain jolloin koira väkisinkin pääsee "häiritsemään muita tielläliikkujia". Harrastatko jotain koiriesi kanssa? Kyllä se sellainen nyrkkisääntö on, että koira ohjaajan vasemmalla puolella, toki jos koira on rauhallinen ja kulkee nätisti kummalla puolella vaan niin se on ihan sama. Aika paljon vaan näkee näitäkin ulkoiluttajia, joilla koira sinkoilee puolelta toiselle...
että kyse on vastaantulevan ohituksesta. Siis toki kevareilla käytetään oikeaa puolta, mutta jos vastaan tulee koira niin en minä ainakaan koita ohittaa sieltä koiran puolelta... ja kyllä näitä riittää.
Teet hallaa muille koiranomistajille tuolla käytöksellä: tulee tunne, että koirat ovat ihmistä korkeammalla arvoasteikossa kävelytiellä kulkiessa ja (varmaan muutenkin joidenkin mielestä).
"Jalankulkija voi valita kummalla puolella kulkee
Polkupyöräilijöiden ja jalankulkijan välinen asema jalankulku ja pyörätiellä on liikennelaissa määrätty!