Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi haluat välttämättä ohittaa minut koiran ja ojan välistä?

Vierailija
25.10.2012 |

Koiran kanssa kuljen vasenta puolta kevyenliikenteenväylillä ihan turvallisuussyistä sekä sen takia, ettei koira tekisi tarpeitaan keskelle jalkakäytävää. Tiedoksi siis, että koiran kuuluu kulkea ohjaajan vasemmalla puolella, pyöräillessä oikealla puolella.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain oikeatakin asiaa. Eli tottakai väistän minäkin, mutta jos ollaan reippaalla kävelylenkillä ja vastaantuleva voi tehdä väistön kahdella askeleella niin minun mielestä on kohtuullista, että hän tekee sen, kun kerran koira on valmiiksi pientareen puolella eli tulee turvallinen ohitus kaikille. En tiedä kuinka huippukouluttaja olet, minä en ole, sillä juuri jo pelkästään noissa ohituksissa ilman vetämistä on tarpeeksi tälle hetkelle, koira 16vk. Ja mitä olen pentukurssilla käynyt, ei pentuni ole mitenkään jälkeenjäänyt... Olen kyllä nöyrä ja pidän huoli, ettei koirani pääse muita päin hyppimään, mutta kyllä minullakin on oikeus kulkea koirineni kävelyteillä, tulee vähän mieleen täälä, että onko sittenkään.

ap

Vierailija
42/43 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa vasemmalla puolella, mutta silti sanoisin, että ehkä enemmän sulla on se väistämisvelvollisuus, kun suurin osa kuitenkin kävelee sitä oikeaa puolta jopa niiden koirien kanssa, kun se sääntö on joskus kakarana jo opittu. Molempia reunoja siis saa käyttää, mutta oikea reuna on monelle se loogisin.

Toisaalta, voisithan ehkä sanoa vastaantulijalle, josko voisi väistää toisin, kun teillä on koulutus menossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
25.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain oikeatakin asiaa. Eli tottakai väistän minäkin, mutta jos ollaan reippaalla kävelylenkillä ja vastaantuleva voi tehdä väistön kahdella askeleella niin minun mielestä on kohtuullista, että hän tekee sen, kun kerran koira on valmiiksi pientareen puolella eli tulee turvallinen ohitus kaikille. En tiedä kuinka huippukouluttaja olet, minä en ole, sillä juuri jo pelkästään noissa ohituksissa ilman vetämistä on tarpeeksi tälle hetkelle, koira 16vk. Ja mitä olen pentukurssilla käynyt, ei pentuni ole mitenkään jälkeenjäänyt... Olen kyllä nöyrä ja pidän huoli, ettei koirani pääse muita päin hyppimään, mutta kyllä minullakin on oikeus kulkea koirineni kävelyteillä, tulee vähän mieleen täälä, että onko sittenkään.

ap

En ole huippukouluttaja, mutta kyllä koirille voi opettaa monia asioita samalla kävelyllä. Eli lenkillä opettelette kävelemään vetämättä, mutta jos yllättäen joku tulee vastaan, voi tilannetta hyödyntäen opettaa puolen vaihtoa. Koirankoulutuksessa pitää vastaantulevia tilanteita käyttää hyödyksi, esim. jos tulee toinen koira vastaan, silloin harjoitellaan väistämistä kontaktin alla. Kun taas se tilanne on ohi, palataan taas harjoitelemaan hihnassa kulkemista vetämättä ym. Tien ylitysten yhteydessä harjoitellaan istumista, jos se on teillä tapana.

Käyn koirani kanssa jonkun verran sauvakävelyillä ja juoksemassa. Koirani on vyössä kiinni ja kulkee silloin edelläni. Ilman eri opettamista koirani on oppinut, että jos joku tulee vastaan, se siirtyy silloin kulkemaan sivulleni pientareen puolelle. On oppinut tuon hihnakävelyiltä, ja tekee sen ilman eri käskyä ja ilman että minun tarvitsee koskea hihnaan. Eli koirat siis oikeasti ovat hakoja oppimaan ja yhdistelemään asioita.

Riippuen koirasi rodusta, mutta monella vastaantulijalla on taatusti se mielipide, että sinulla ei ole oikeutta kulkea kävelyteillä. Moni oikeasti pelkää koiria, ja uhmakas päin kävely johtuu ihan vaan siitä. Ei kannata heittää vettä myllyyn, vaan ottaa tavaksi väistää jo hyvissä ajoin. Nouse noiden idioottien yläpuolelle ja kohteliaasti vain väistä tilanteet.