Minusta äidit, jotka eivät imetä ja jotka eivät nuku perhepedissä ovat kylmiä. (ov)
On tosi provosoiva aloitus, mutta ihan oikeasti olen sitä mieltä. Jotenkin tuollaiset tuntuvat kovin kliinisiltä ja tavallisesta elämästä irtaantuneilta.
Toki ei kaikilta onnistu, mutta pääasiassa tarkoitan niitä, jotka eivät juuri viitsi yrittääkään.
Ja pienen vauvan jättäminen yksin pinnikseen tuntuu vaan niin kylmältä.
Kommentit (36)
mukavampi näin,lapsi on lähelläni kaikkina muina vuorokauden tunteina
Luuletko, että tällä avautumisellasi on jotain vaikutusta sellaisiin äiteihin, jotka eivät imettäneet tai nukkuneet perhepedissä? Luuletko, että he muuttavat toimintaansa, koska yksi random av-mamma on tätä mieltä?
Jos jotain, niin äitiys on opettanut ymmärtämään sen, että tilanteita ja perheitä on erilaisia. Mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle.
T. Kolmen lapsen äiti, joka on imettänyt yhteensä yli kolme vuotta ja nukkunut vauvojen kanssa perhepedissä
Äiti, joka kehittelee uniongelmat koko perheelle opettamalla lapsen nukkumaan vain aikuisten vieressä on myös tyhmä.
on tosi paljon tuttuja, joilla vauvat on nukkuneet "perhepedissä", ja myös meillä vauva on nukkunut vieressä. Ei uniongelmia. Eiköhän ne jostain muusta synny.
Äiti, joka kehittelee uniongelmat koko perheelle opettamalla lapsen nukkumaan vain aikuisten vieressä on myös tyhmä.
on tosi paljon tuttuja, joilla vauvat on nukkuneet "perhepedissä", ja myös meillä vauva on nukkunut vieressä. Ei uniongelmia. Eiköhän ne jostain muusta synny.
ja minulla on tuttuja, joilla nimenomaan on uniongelmia perhepdin vuoksi, kun lapsi ei myöhemmin uskalla enää muualla nukkua. Tai suostu. Ja väsyneet vanhemmat eivät jaksa taistella. Täällä av-palstallakin on ollut aloituksia ties kuinka paljon ko ongelmista muuten.
Kuinka joku lastaan rakastava äiti ei haluaisi tarjota lapselleen parasta eli äidinmaitoa. En käsitä.
Ja sille joka viisasteli kuinka typerää on opettaa lapsi nuikkumaan vieressä. Kolme lapsistani on jo siirtynyt suuremmitta ongelmitta omiin sänkyihinsa ja huoneisiinsa, nuorin nukkuu vielä vieressä ja varmaan aikanaan siirtyy omaan sänkyyn helposti kuten sisaruksensakin.
Jos jotain, niin äitiys on opettanut ymmärtämään sen, että tilanteita ja perheitä on erilaisia. Mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle.
T. Kolmen lapsen äiti, joka on imettänyt yhteensä yli kolme vuotta ja nukkunut vauvojen kanssa perhepedissä
Kaksi lasta löytyy ap:ltäkin, eikä mitään ihan pieniä kumpainenkaan.
En tarkoita siis kaikkia tällaisiksi, mutta noin yleistäen näin.
Ja juu eivät varmastikaan tällaiset äidit korvaansa lotkauta moiselle väitteelle, mutta sekin kertoo minusta siitä kylmyydestä jos ei yhtään sydänalassa liikauta.
Ja perhepedissä on nukuttu aina hyvin. Meillä. Kaikista muista en tietenkään voi sanoa.
ap
ehkä uniongelmilla haettiin jotain muuta. Minä tiedän yhden tapauksen, jossa lapsi vieläkin haluaa nukkua äidin vieressä. Lapsi on 8-vuotias, varsinainen mammanpoika.
ja minulla on tuttuja, joilla nimenomaan on uniongelmia perhepdin vuoksi, kun lapsi ei myöhemmin uskalla enää muualla nukkua. Tai suostu. Ja väsyneet vanhemmat eivät jaksa taistella. Täällä av-palstallakin on ollut aloituksia ties kuinka paljon ko ongelmista muuten.
myös runsaasti ihan omassa sängyssä nukkuvien lasten uniongelmista. Jos erityisesti vastustaa jotain (vaikka perhepetiä) on taipuvaisempi huomaamaan juuri siitä kirjoitettuja huonoja puolia.
ehkä uniongelmilla haettiin jotain muuta. Minä tiedän yhden tapauksen, jossa lapsi vieläkin haluaa nukkua äidin vieressä. Lapsi on 8-vuotias, varsinainen mammanpoika.
aika monta tapausta, jotka haluavat vielä 8-vuotiaana tai isompina nukkua vanhempiensa vieressä, mutta en koe mitään tarvetta nimitellä heitä miksikään. Kieltämättä kuulostaa oudolta, kun aikuinen nimittelee lasta!
imettää on jollakin tavoin tunnevammainen. Yhden tällaisen äidin tunnen kaukaisesti ja hän on kyllä kaikin puolin omituinen ihminen. Tuntui myös vihaavan raskauttaa eikä halunnut puhuakaan koko asiasta. Ilmoitti jo raskausaikana, ettei imetä eikä imettänyt. Kammottava tyyppi.
Muita en tunnekaan. Niitä, joilla imetys ei ole onnistunut, sitäkin enemmän.
aika monta tapausta, jotka haluavat vielä 8-vuotiaana tai isompina nukkua vanhempiensa vieressä, mutta en koe mitään tarvetta nimitellä heitä miksikään. Kieltämättä kuulostaa oudolta, kun aikuinen nimittelee lasta!
että 8-vuotias nukkuu äidin vieressä. Jonkinlaista turvattomuuden tunnetta se taitaa olla.
voi olla uniongelmia. Olen koko aikuisikäni kärsinyt uniongelmista ja minulle vauva-aika on yhtä helvettiä. Valvon puolet yöstä jokaista vauvan murahdusta ja ynähdystä. En osaa nukkua kunnolla, kun pelkään liiskaavani pienen. Lisäksi rintani ovat imetyksestä niin arat, että vauvan pienen käden töytäisy saa minut itkemään.
Esikoisemme nukkui alusta asti omassa sängyssään ja sainkin hänen vauva-aikanaan jotenkuten nukuttua. Nyt meillä on kahden kuukauden ikäinen vauva, jota yritän opettaa nukkumaan yksin, koska alan olla väsymyksestä toimintakyvytön heräiltyäni kahden kuukauden ajan kymmeniä kertoja yössä.
Minulle on ihan sama vaikutanko ap:n mielestä kylmältä, kun haluan lasteni nukkuvan omissa sängyissään. Haluan myös pitää lapseni hengissä enkä pysty takaamaan heidän turvallisuuttaan, jos en saa nukuttua öisin.
Jos se ap:tä lohduttaa, voin kertoa, että olen varsinainen palkintolehmä ja lapseni saa rintaa niin paljon kuin jaksaa syödä.
aika monta tapausta, jotka haluavat vielä 8-vuotiaana tai isompina nukkua vanhempiensa vieressä, mutta en koe mitään tarvetta nimitellä heitä miksikään. Kieltämättä kuulostaa oudolta, kun aikuinen nimittelee lasta!Minusta taas kuulostaa oudolta, että 8-vuotias nukkuu äidin vieressä. Jonkinlaista turvattomuuden tunnetta se taitaa olla.
Me ollaan niin erilaisia, lapsenakin. Mun äiti puhuu aina siitä, että ihmisillä on tapana haluta ottaa lapsilta kaikki omat, turvalliset jutut pois: unirättejä ja -leluja kytätään, pitkä imetys voidaan nähdä jopa sairaana, vanhempien vieressä ei saisi nukkua jne. Ehkä hän on oikeassa.
Me ollaan niin erilaisia, lapsenakin. Mun äiti puhuu aina siitä, että ihmisillä on tapana haluta ottaa lapsilta kaikki omat, turvalliset jutut pois: unirättejä ja -leluja kytätään, pitkä imetys voidaan nähdä jopa sairaana, vanhempien vieressä ei saisi nukkua jne. Ehkä hän on oikeassa.
Kannattaa panostaa turvallisuuden tunteen luomiseen päivän aikana, antaa läheisyyttä ja turvaa. Yöllä sitten nukutaan omassa sängyssä.
Ja juu eivät varmastikaan tällaiset äidit korvaansa lotkauta moiselle väitteelle, mutta sekin kertoo minusta siitä kylmyydestä jos ei yhtään sydänalassa liikauta.
ap
minkäköhän takia sun mielipiteesi pitäisi liikuttaa ketään?
Vauvat on nukkuneet pinniksissä paitsi kuopus jonka imetys onnistui. Nukkui vieressä ja osin omassa sängyssä. Pinnis on ollut aina vanhempien makuuhuoneessa.
Tosi irtaantunut olen näin kotiäitinä.
Jokainen äiti, joka elää ja hengittää, on 36 plusastetta ja risat. Kaukana kylmästä.
t. DI
Me ollaan niin erilaisia, lapsenakin. Mun äiti puhuu aina siitä, että ihmisillä on tapana haluta ottaa lapsilta kaikki omat, turvalliset jutut pois: unirättejä ja -leluja kytätään, pitkä imetys voidaan nähdä jopa sairaana, vanhempien vieressä ei saisi nukkua jne. Ehkä hän on oikeassa.Kannattaa panostaa turvallisuuden tunteen luomiseen päivän aikana, antaa läheisyyttä ja turvaa. Yöllä sitten nukutaan omassa sängyssä.
olevan nyt hirvittävän varma siitä, että tuossa on kyse juuri siitä, että lapsi on jotenkin turvaton ja että se on vanhempien taidoista kiinni. Mun mielestä ei kannattaisi olla niin hirveän varma toisten perheiden asioista. Lapsillakin on tosi erilaiset temperamentit, joku saattaa kaivata vanhempaa enemmän, joku vähemmän. Aikuisen pitäisi mielestäni tämä ymmärtää. Jos jonkun toisen perheen lapsen nukkumatavat herättävät aggressioita (esim. niin, että tekee mieli haukkua lasta), kannattaa miettiä, miksi näin on.
Minusta äiti, joka ei imetä oman itsekkyytensä vuoksi, on tyhmä.