Miksi ihmiset sanovat "puhua alentuvasti"
vaikka tarkoittavat alentAvasti? Minun kielikorvani ainakin sanoo että ensimmäinen tarkoittaa että puhuja itse alentuu eikä alenna/alista toista. Eli itse sanoisin puhuu toista alentavasti tai alistavasti.
Kommentit (26)
"MOT Kielitoimiston sanakirja - [info]
alentuva10 ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen, alentuvainen. Arvokkaan alentuva käytös. Alentuvan kohtelias."
Puhua alentuvasti tarkoittaa, että puhuja pitää kuulijaansa jollain tapaa itseään huonompana/kuulijansa ymmärrystä heikompana kuin omaansa. Alentuvasti puhuva henkilö siis ikään kuin suvaitsee alentua tämän huonomman henkilön tasolle. Alentuva äänensävy on sellainen, josta huomaa, että puhuja suhtautuu puhuteltavaan holhoavasti ja ylimielisesti, vaikkei puhuja mielipidettään suoraan ilmaisisikaan.
Alentavasti puhuminen taas viittaa useimmiten avoimeen ja monissa tapauksissa myös tarkoitukselliseen ja tavoitteelliseen halveksuntaan, jopa solvaamiseen. Voidaan sanoa, esimerkiksi näin: "Tunnen erään miehen, jonka kielenkäyttö on naista alentavaa. Hän puhuu keski-ikäsisitä työtovereistaan 'tyttösinä' ja kutsuu paljastavasti pukeutuvia teinityttöjä 'pikkuhuoriksi'".
...enkä ole mikään kieliurpo vaan uskoakseni keskimääräistä lahjakkaampi kielellisesti.
Nuo määritelmät kuitenkin avaavat tuon sanan tarkoitusta. Alentuva suhtautuminen on siis hienovaraisempaa ja jotenkin piilotetumpaa kuin alentava.
Intuitiivisesti kuitenkin sanasta "alentuva" tulee mieleen se, että alentuva henkilö on vähän kuin alistuva tai jotenkin nöyristelevä kun itse alentuu. Se, että henkilö alentuu toisen tasolle on jotenkin kaukaa haettu selitys, vaikka ihan ymmärrettävä onkin. Ehkä se tuntuu siksi kaukaa haetulta, että tietyllä tapaahan tuo sana sitten voisi tarkoittaa sitä, että se toinen henkilö on oikeastikin alempi, jos toisen käytös nähdään "alemmalle tasolle laskeutumisena". Tätä on vaikea selittää, mutta haen siis sitä, että tuo henkilö itse voi miettiä alentuvansa (toisen tasolle), mutta jos yleinenkin määritelmä on sitä mieltä että tuo henkilö alentuu, niin silloin yleinen määritelmä on myös sitä mieltä, että se toinen henkilö tosiaan on alempana.
En tiedä saako tästä mitään tolkkua :D
oli sivistyksessä aukko. Netistä kuitenkin löysin jostain sellaista että tuota sanaa pitäisi välttää koska sen luomat mielikuvat ovat sekaisia tai jotain:)
ap
oli sivistyksessä aukko. Netistä kuitenkin löysin jostain sellaista että tuota sanaa pitäisi välttää koska sen luomat mielikuvat ovat sekaisia tai jotain:)
ap
Mä en itse ole törmännyt tuohon kehotukseen, mutta ymmärrän sen täysin. En ihmettele, jos tuon sanan luomat mielikuvat ovat sekaisia, koska se tosiaan on jotenkin... epälooginen ja kaukaa haettu.
6
ap
En ole koskaan kuullut sitä käytettävän muuten kuin yhdessä ainoassa merkityksessä.
Rupesin tuossa miettimään, voiko esim. lapsille, vammaisille tai muuten ymmärrykseltään alempitasoisille puhua alentuvasti. Luulen, että sana määritellään ikään kuin sen henkilön näkökulmasta, johon alentuminen kohdistuu: jos vaikka älykkäälle ja sivistyneelle lapselle puhuu, kuin tämä ei ymmärtäisi mistään mitään, lapsi kokee sen alentuvana. Jos lapsi taas ei oikeastikaan ymmärrä mistään mitään eli puhe on oikein suunnattu hänen tasoonsa nähden, hän ei luultavasti huomaa siinä mitään alentuvuutta, vaan syntyy vaikutelma, että häntä kohdellaan ikään kuin vertaisena. Näin olen ainakin itse joskus lapsena ja nuorena kokenut. Jälkimmäisessä tapauksessa ei kai myöskään puhuta alentumisesta.
ja ihmettelen tosiaan, että miten voi olla oikein sanoa noin?
Koska kaiken järjen mukaan alentuva alentuu itse ja alentava alentaa toista.
ja ihmettelen tosiaan, että miten voi olla oikein sanoa noin?
Koska kaiken järjen mukaan alentuva alentuu itse ja alentava alentaa toista.
Ja jos ajatellaan, että henkilö alentuu toisen eli alemman tasolle, niin silloinhan ollaan tavallaan sitä mieltä, että se toinen tosiaan ON alempi jos kerran hänen tasolleen voi alentua. Mun mielestä "alentuva" ihminenkin nimenomaan alentaa (vaikkakin hienovaraisemmin), koska se toisen ihmisen huonommuus on kaiketi vain hänen päässään, eli hän suhtautumisellaan pistää toista alemmas. Jos hän oikeasti alentuu, niin silloinhan se toisen ihmisen alempi taso on oikeasti olemassa eikä vain tuon "alentuvan" päässä. Mä kuitenkin ajattelen, että sen alentuvan ihmisen oma ylemmyys on vain hänen omassa päässään, eikä hän todellisuudessa siis mihinkään alennu.
t. 6 joka yrittää edelleen sönköttää vaikeasti ilmaistavaa ajatustaan tekstimuotoon
Ajattelen alentuvan puheen olevan ihan vaan sitä, että asettuu kuulijan tasolle. Alentuva puhe voi siten olla kohteliastakin, jos on oikeasti aihealueen asiantuntija. Alentava puhe taasen on alentumalla nöyryyttämistä, sitä kun vittuilee kuulijalle puhumalla tälle kuin vajaaälyiselle tai lapselle.
Musta tuntuu että meidän liberaali luokaton yhteiskunta, jossa erityisesti korostetaan tasa-arvoa, ei anna paljonkaan kaikupohjaa tälläisille eriarvoisuudesta kertoville sanoille. Vaikka kyllä mun mielestä on tosi hyödyllistä tunnistaa alentuva-sana, jotta voi sellaisen puheenkin tunnistaa jos kohdalle sattuu. Jos ei tunnista, siitä jää vain epämääräinen huono fiilis, että mitäköhän tässä nyt tapahtui...
Ja niin, kyllähän voidaan edelleen sanoa esimerkiksi että "En alennu edes vastaamaan tuollaiseen".
Musta tuntuu että meidän liberaali luokaton yhteiskunta, jossa erityisesti korostetaan tasa-arvoa, ei anna paljonkaan kaikupohjaa tälläisille eriarvoisuudesta kertoville sanoille. Vaikka kyllä mun mielestä on tosi hyödyllistä tunnistaa alentuva-sana, jotta voi sellaisen puheenkin tunnistaa jos kohdalle sattuu. Jos ei tunnista, siitä jää vain epämääräinen huono fiilis, että mitäköhän tässä nyt tapahtui...
No mä tunnistan kyllä mitä sillä sanalla tarkoitetaan ja tunnistan, jos mulle puhutaan alentuvasti. Mun mielestä se kuitenkin on alentavaa, ei alentuvaa. Jokin tuossa sanassa tökkii, vaikka periaatteessa kyllä ymmärrän sen logiikan.
6
Ja niin, kyllähän voidaan edelleen sanoa esimerkiksi että "En alennu edes vastaamaan tuollaiseen".
Hehe. Kerronpa hauskan esimerkin alentuvasta kielenkäytöstä nuoruudestani 2000-luvulta.
Opetussuunnitelman mukaisesti minullekin oli koulussa ja lukiossa kerrottu, ettei yhteiskuntaluokkia ja eriarvoisuutta Suomessa enää ole. Lukiosta kirjoitettuani en ensimmäisellä yrittämällä päässyt yliopistoon, enkä itse kokenut mitenkään astuvani alemmas arvoani hakeutuessani töihin siivoojaksi. Ensimmäisinä työpäivinäni siivotessani erään lehden toimituksessa sattui ikävästi, että työtoverini rupesi imuroimaan mattoa, jonka imuroimisen minä olin hetkeä aiemmin keskeyttänyt kun yksi asiakkaista sitä pyysi (ja hyvästä syystä. Oli älytöntä imuroida avokonttorissa keskellä toimittajien työpäivää, mutta tällaiset olivat työjärjestelymme). Ryntäsin paikalle ja pyysin häpeissäni anteeksi toimittajanaiselta, jota imurointi oli häirinnyt. Tämä vastasi: "Voi ystäväiseni, eihän se sinun vikasi ole!"
En tiedä, oliko se vain omaa herkkänahkaisuuttani, mutta tuo "ystäväiseksi" puhuttelu tuntui siltä, kuin olisin yhtäkkiä pudonnut ainakin kaksi luokkaa toimittajan alapuolelle. Hänen alentuvuutensa saattoi tosin yhtä lailla johtua siitä, että olin niin nuori, kuin siitä, että olin siivooja. Sittemminkin olen asiakaspalveluammateissa työskennellessäni kohdannut alentuvaa käytöstä ja puhetta asiakkaiden taholta. Voi olla, että alentuvuus ja luokkaero asiakkaan ja asiakaspalvelijan väliltä on kylläkin aidosti häviämässä, mutta olen varma, että se säilyy muissa yhteyksissä. Esim. aikuisten ja nuorten, akateemisten ja kouluja käymättömien välillä, tai vaikkapa työvoimatoimistossa ja sossun luukulla.
Hehe. Kerronpa hauskan esimerkin alentuvasta kielenkäytöstä nuoruudestani 2000-luvulta.
Opetussuunnitelman mukaisesti minullekin oli koulussa ja lukiossa kerrottu, ettei yhteiskuntaluokkia ja eriarvoisuutta Suomessa enää ole. Lukiosta kirjoitettuani en ensimmäisellä yrittämällä päässyt yliopistoon, enkä itse kokenut mitenkään astuvani alemmas arvoani hakeutuessani töihin siivoojaksi. Ensimmäisinä työpäivinäni siivotessani erään lehden toimituksessa sattui ikävästi, että työtoverini rupesi imuroimaan mattoa, jonka imuroimisen minä olin hetkeä aiemmin keskeyttänyt kun yksi asiakkaista sitä pyysi (ja hyvästä syystä. Oli älytöntä imuroida avokonttorissa keskellä toimittajien työpäivää, mutta tällaiset olivat työjärjestelymme). Ryntäsin paikalle ja pyysin häpeissäni anteeksi toimittajanaiselta, jota imurointi oli häirinnyt. Tämä vastasi: "Voi ystäväiseni, eihän se sinun vikasi ole!"
En tiedä, oliko se vain omaa herkkänahkaisuuttani, mutta tuo "ystäväiseksi" puhuttelu tuntui siltä, kuin olisin yhtäkkiä pudonnut ainakin kaksi luokkaa toimittajan alapuolelle. Hänen alentuvuutensa saattoi tosin yhtä lailla johtua siitä, että olin niin nuori, kuin siitä, että olin siivooja. Sittemminkin olen asiakaspalveluammateissa työskennellessäni kohdannut alentuvaa käytöstä ja puhetta asiakkaiden taholta. Voi olla, että alentuvuus ja luokkaero asiakkaan ja asiakaspalvelijan väliltä on kylläkin aidosti häviämässä, mutta olen varma, että se säilyy muissa yhteyksissä. Esim. aikuisten ja nuorten, akateemisten ja kouluja käymättömien välillä, tai vaikkapa työvoimatoimistossa ja sossun luukulla.
Puhumme usein tunneilla eriarvoisuudesta ja sosiaalisen taustan epäoikeudenmukaisista vaikutuksista.
Mutta kumoaako tuo mitä kuvasit sen, mitä väitin, eli että erilaisia ihmisten välistä eriarvoisuutta kuvaavia sanoja ei enää niin sujuvasti käytetä osana normaalia puhekieltä. Yksi tuntee jonkun sanan merkityksen ja toinen käyttää jotakin toista sanaa oikein. Voi olla että parikymmentä vuotta sitten et olisi kahta kertaa miettinyt että mitäköhän tuokin tuolla ystäväisellään tarkoitti. Onhan täälläkin palstalla ollut keskusteluja, joissa on sanottu että teitittely on loukkaavaa (alentuvaa), vaikka teitittelijä olisi nuorempi ja asiakaspalvelutehtävässä tai muuten vain haluaa olla erittäin kohtelias. Niin onko ihme jos alentuvankin merkitys on epäselvä.
Mun mielestäni jo tämä keskustelukin osoittaa, että ilmaisu "alentuva käyttäytyminen jotain kohtaan" on täysin epäonnistunut. Sen voi tulkita perustellusti niin, että käyttäytyjä aidosti alentuu suhteessa kohteeseen taikka voi "tietää", että ilmaisulla yleensä tarkoitetaan täysin vastakkaista eli ylemmyydentuntoista suhtautumista. Jälkimmäinen tulkinta edellyttää yhteistä sopimusta ilmaisun käänteisestä merkityksestä eikä sitä mitenkään voi päätellä itse termistä.
Muinaisjäänne aristokratiasta, mitä sitä enempää vääntelemään. Joku elää siivellä ja alentuu kunnioitetun työssäkäyvän edessä, ylemmyys on kuvitelmaa mutta tarpeellista.
AP:lle: Minun kielikorvaa ja -silmää puolestaan häiritsee tavattomasti kaltaisesi kirjoittajat, jotka eivät osaa käyttää pilkkua. (Tämä voisi olla esimerkki alentUvasta kommentista.)
Huh, huh. Olen minäkin tätä ihmetellyt, nyt se slvisi ja samalla tajusin kummankin sanan kuvaavan hyvin (vähän kaukaisemman) lähipiirini käytöstä.
alentuva
ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea tai ystävällinen, alentuvainen. esim. Arvokkaan alentuva käytös. Alentuvan kohtelias.