kysymys kirjailijoille
Amatöörinä tässä kyselen siis.
..minulla ei ole hajuakaan kirjanjulkaisuprosessista koska kirjoittamisvaihekin on vielä osin kesken, mutta ihan tekstin riittävyydestä lähden kyselemään. Tekstiä olen kasannut jo monta vuotta (2005 aloitettu hajanaisista käsin kirjoitetuista käsikirjoituksista) ja alan olla tyytyväinen lopputulokseen.
Kasassa on 18000 sanaa ja 14 kappaletta. Todennäköisesti se on vasta 2/3 osaa koko kirjasta ja loppuosa on tulossa valmiiksi pian ja koko vstaa noin puolta siitä mitä on tähän asti kertynyt.
Eli riittääkö tuo määrä kirjaksi? miten se otetaan taitossa huomioon ja miten lopullinen sivumäärä muotoutuu ja fontit ja sivukoko jne.. onko tässä yleensäkään mitään järkeä?? :-)koska en ole ammattilainen ei haittaa vaikka kestäsi eläkeikään että kirjan saan kansiin asti :-)elämäni asialistalla se kuitenkin on..
kokemuksia olisi mukavaa ja hyödyllistä kuulla, kiitos, t: pa.
Kommentit (8)
sivumäärällä ole niin väliä vaan sillä sisällöllä,tuskimpa tulee hyvä kirja jos viimeiset 5 kappaletta on turhaa jorinaa ja vain siksi että saisi tekstiä enemmän :) mielestäni tässäkin asiassa laatu korvaa määrän. olen itsekkin kirjoittamassa kirjaa,ensimmäistä,ja amatööri minäkin. kyseessä on lasten satukirja ja minulla kuvat ovat yhtä tärkeitä kuin teksti(koska kuvittamiset takia aloin alunperin kirjoittamaan kirjaa) joten olen panostanut laadukkaisiin ja useisiin kuviin pitkän tarinan sijasta :) onnea yrittämiseen!
sivumäärällä ole niin väliä vaan sillä sisällöllä,tuskimpa tulee hyvä kirja jos viimeiset 5 kappaletta on turhaa jorinaa ja vain siksi että saisi tekstiä enemmän :) mielestäni tässäkin asiassa laatu korvaa määrän. olen itsekkin kirjoittamassa kirjaa,ensimmäistä,ja amatööri minäkin. kyseessä on lasten satukirja ja minulla kuvat ovat yhtä tärkeitä kuin teksti(koska kuvittamiset takia aloin alunperin kirjoittamaan kirjaa) joten olen panostanut laadukkaisiin ja useisiin kuviin pitkän tarinan sijasta :) onnea yrittämiseen!
että jätät tekstin kokonaan pois.
olen itsekkin kirjoittamassa kirjaa,ensimmäistä,ja amatööri minäkin. kyseessä on lasten satukirja ja minulla kuvat ovat yhtä tärkeitä kuin teksti(koska kuvittamiset takia aloin alunperin kirjoittamaan kirjaa) joten olen panostanut laadukkaisiin ja useisiin kuviin pitkän tarinan sijasta :) onnea yrittämiseen!
aiot painattaa kirjan?
18000 sanaa on kuitenkin aika vähän. Lasten ja nuorten kirjat ovat yleensä lyhyitä, mutta keskimittaisen romaanin sanamäärä liikkunee siinä 40 000 - 50 0000 sanaa. Esim. marraskuussa alkava rutistus "kirjoita kirja kuukaudessa" tarkoittaa 50 000 sanan naputtelua, mikä vastannee noin 300 sivun romaania.
mutta se on
tuskinpa
itsekin
Virke aloitetaan isolla kirjaimella, pilkun jälkeen tulee välilyönti. Teksti luetaan läpi ja virheet korjataan ennenkuin se läheteään eteenpäin. Miksi kirjoittaisit tänne huonompaa kieltä kuin tuleville lapsilukijoillesi?
Kustantamoissa ei enää ole isoa joukkoa kustannustoimittajia ja oikolukijoita, jotka korjaisivat kirjoittajan huonoa kieltä.
Mutta ap, millaiseen kirjallisuuteen pyrit? Petri Tamminen kirjoittaa tiivistä loistavaa proosaa, Laila Hirvisaari on rakastettu ja lavea bestselleristi ... Mulla on jonkunverran on kirjoittamisesta kokemusta, mutta en osaa tuosta avauksestasi hahmottaa tekstisi mittaa. Jos editoit sen fonttikoolla 11, 1,5 rivivälillä ja Courier-fontilla, niin kuinka monta sivua tulee?
Menestystä hankkeellesi! :)
tuota tietoa kaipasinkin että tiedän minkä kokoista kirjaa oikeen olen tekemässä!! :-) ei ihan pikku läpyskää kuitenkaan XD
tosiaan pahasti keskeneräinen romaanini on, loppuosa vielä tekemättä enkä tosiaan pakolla väännä tekstiä vaan vien tarinan loppuun.. mulla on juoni päässä ja tapahtumat, kunhan ehtii kirjoittaa,,kaksi pientä lasta ja käyn töissä niin ei ehdi, nyt sairaslomalla taas avasin tiedoston,,
alkuun kaikki oli käsin tehtynä paperilla mistä purin tekstiksi, ja nyt viimeistelynä alku ja keskiosa ja loppu ja samalla se tunnesisällöltään vaikein vielä kesken..että osaa lopettaa oikealla tavalla, en mitään 500 sivun järkälettäkään jaksa tehdä vaikka mielikuvitus jaksaisi, kirja pitää jaksaa myös lukea. ja sitten voi kirjoittaa toisen,, tämä tarina ei vielä kuitenkaan ole valmis joten se loppuun ensin.
Itsekin kirjoitan lastenkirjaa. Itseasiassa kahtakin yhtäaikaa. Tuskin koskaan pääsevät julki ainakaan oikealta kustantajalta mutta saatan sitäkin yrittää jossain vaiheessa. Lasten kirjoissa sivumäärä ja teksivaatimus on tosi erilainen kun aikuisten.
Kuka tahansa voi julkaista bod:in kautta, niin olen tehnyt itsekin :)
http://www.bod.fi/etusivu.html?gclid=CM7fqdjjmbMCFbMbtAodsSwALA