Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ok-taloissa tämän palstan mukaan on niin kovasti työtä

Vierailija
24.10.2012 |

että kun menee jollekin okt-alueelle kävelylle, niin siellä pitäisi joka pihassa olla joku huhkimassa kokoajan. Mutta oikeesti hyvällä säällä sunnuntaisin iltapäivällä voi hetken nähdä jonkun haravoimassa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää katsomassa Ruotsissa, miten on pihat ja talot nätisti hoidettuja

Vierailija
2/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koiran kanssa ja olen miettinyt, että millä haltioilla muut sitä pihaansa hoitavat ja pitävät hyvännäköisenä, koska ketään ei ole koskaan missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä huhkia jos haluaa. Mutta istutukset voi suunnitella tai suunnitteluttaa niin ettei vaadi ajankäyttöä eikä uutta ok-taloa tarvii olla korjaamassa koko ajan jostain.

Vierailija
4/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkona puutarhatöissä kasvukautena, mutta et näe minua koska kykin puskissa. Nyt syksyllä en kovin usein ehdi touhuta pihalla, mutta välillä saatan jopa keskiyöllä haravoida jos ei muuten ole ehtinyt. Hiukan hankalaa se toki on ja voi olla, että et silloin huomaa minua.

HArva varmaan tekee näin paljon pihatöitä kuin minä, koska meillä on paljon "kukkapenkkejä" ja hyötytarhaa. Mutta siltikin kyllä omakotitalossa työtä löytyy, milloin pitää putsata katon viemäreitä lehdistä ja vedestä (tasakatto), milloin leikata nurmea tai kunnostaa ajoväyliä yms. Joka viikolle kyllä riittää puuhaa. Sitä voi olla vaikea ymmärtää, jos asuu kerrostalossa tai vain vähän tekee päiväkävelyitä pientaloalueella.

Vierailija
5/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja teen keskimäärästä enemmän pihatöitä, koska puutarhanhoito on mun harrastus. Käyn silti myös paljon kävelyllä, mutta juurikaan ketään ei pihoilla näy. Ajavat vain kai sen pakollisen nurmikon, johon kuluu 1h/viikko. Tällä alueella pihoihin näkyy vielä hyvin, koska alue on alle 10 vuotta vanha. Ei siellä ketään puuhaa.

ap.

Vierailija
6/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikku kätösin ja raksa samoin kuin kaikki okt-asumiseen liittyvät hommat on meille terapiaa toimistohommien jälkeen:) OIkein odotan viikonloppuja että saa ajan kanssa rapsutella...

Vierailija
7/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on monivuotisia helppohoitoisia kasveja eikä varsinaisesti harrasta puutarhahommia, niin ei pihassa paljoa työtä ole. Toisessa ääripäässä pihassa saa huhkia monta tuntia joka päivä, jos niin valitsee.

Meillä on ns. helppo piha, joka on ihan siistin näköinen pienellä vaivalla. Mä en aio tässä ruuhkavuosina kun on pienet lapset, työ ja väitöskirja, ottaa stressiä jostain pihan puunaamisesta. Ehtii sitä sitten vanhempanakin :)

Vierailija
8/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutakin hommaa kuin pihatyöt?

Vierailija
9/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutakin hommaa kuin pihatyöt?

Tänä kesänä on talo maalattu, katto fiksattu, uima-allas vaihdettu uuteen ja en ole tuntiakaan noihin itse laittanut. Nurmikoneleikkuuseen ei kauan aikaa mene ja talvella kone hoitaa lumityöt. Mitä mun pitäisi tehdä?

Vierailija
10/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan huono omatunto nyt, niin vähän olen tuolla pihassa hommaillut. Tänä kesänä kun on satanutkin koko ajan, niin ei ole nurtsiakaan ajettu kuin 3 kertaa koko kesänä.. Eipä se tuosta piukasta savipohjasta kovin innolla pitkää kortta puskekaan. Kahta kukkamaata perkasin kahteen otteeseen kesällä, ja nyt ole tämän päivän huhkinut sitten koko vuoden edestä: perkanut kaksi isoa kukkamaata talvikuntoon, kerännyt kaikki maahan pudonneet omenat peuroille vietäväksi, istutellut puiden juurelle lisää tulppaaneita ja kerännyt kesäkoristeet varastoon - vielä jos valoa ja puhtia riittää, niin ehkä haravoinkin.

Tosin syksyisin en tavallisesti edes haravoi. Antaa niiden lehtien maatua talven mittaan mullaksi. Jos keväällä on vielä jotain lehtiä jäljellä, haravoin silloin. Keväällä on muutenkin hyvä rapsutella maanpintaa eloon. Syksyllä ei parane paljon kävellä märällä maalla edestakaisin, tallaa vaan piukkaan kaikki viimeisetkin hengitysaukot maan pinnasta.

Vierailija
11/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden omakotitalon pihassa on paljon hommaa, kun pihaa vasta tehdään. Talossa ei liene välitöntä korjaustarvetta, jollei siten rakennusvirheitä pukkaa...

Vanhemman talon pihassa ei taas välttämättä ole kamalasti puutarhahommaa, jos on halunnut tehdä pihastaan helppohoitoisen. Mutta talossa itsessään on huoltomaalausta ja naputeltavaa, varsinkin jos on piharakennuksia.

Lisäksi kannattaa muistaa, että lumityöt tulevat ihan toisella tavalla omaan niskaan kuin taloyhtiön asukkailla...

Vierailija
12/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin syksyisin en tavallisesti edes haravoi. Antaa niiden lehtien maatua talven mittaan mullaksi. Jos keväällä on vielä jotain lehtiä jäljellä, haravoin silloin. Keväällä on muutenkin hyvä rapsutella maanpintaa eloon. Syksyllä ei parane paljon kävellä märällä maalla edestakaisin, tallaa vaan piukkaan kaikki viimeisetkin hengitysaukot maan pinnasta.

Nurmikon päällä olevat lehdet eivät maadu mullaksi talven aikana, näet ne siellä paksuna kerroksena keväällä. Jos haluat, että ne maatuvat, aja päältä pari kertaa hyvällä ruohonleikkurilla, joka silppuaa lehdet pieneksi, ne maatuvatkin. Isot lehdet kerroksena eivät maadu, vaan hautovat maata ja lisäävät kaikenlaisten sienikasvustojen ja sammaloitumisen määrää nurmikolla.

Eikä syksyllä ole pakko haravoida sateella. Ei tule ainakaan mulle yhtään syksyä mieleen, jolloin en olisi saanut isoa 0,3 hehtaarin puutarhaani haravoitua ihan ok kelillä. Ei se nurmikenttää vaurioita, päinvastoin pieni ruopsuttaminen tekee hyvää ja poistaa mahdollisia sammaleita.

Tietysti tärkeintä on haravoida keväällä, mutta syksylläkin se on nurmikon terveydelle hyödyksi.

(ammattipuutarhuri)

Vierailija
13/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei sitä hommaa olekaan :)

Aika eri kuntoisia taloja sitä on, eivät ole kaikki samasta puusta veistettyjä. Uudessa talossa ei tietysti paljon tekemistä olekaan, mutta joku vanhempi talo alkaa jo kaivata jokavuotisia kunnostuksia, jos haluaa pitää sen kunnossa ja säilyttää rakennuksen arvon.

Joissain pihoissa voi tosiaan jättää lehdet maatumaan nurmikolle, meillä taas on vaahteroita, joiden suurikokoiset ja hitaasti maatuvat lehdet tuhoavat nurmikon, jos ne jättää maahan paksuksi kerrokseksi homehtumaan.

Teen mielelläni pihatöitä ja meillä onkin viihtyisä piha, naapurissa taas on sellaisia joita ei paljon pihapuuhissa näe ja piha sen mukaisessa kunnossa.

Vierailija
14/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- huoltohommia: ilmalämpöpumppu, poistoilmanlämpöpumppu, porakaivo ja siellä otsonipuhdistuslaitteisto, uraanipuhdistuslaitteisto juomavedelle, jätevedenpuhdistamo

- maalaushommia ollut viime vuosina riittämiin

- puiden kaatoa, polttopuiden tekoa, pihalammen putsausta, kasvimaan ja kasvihuoneen laittoa keväällä

- puunkaadon jälkeen oksasilppurin kanssa suhaamista

- nurmikon leikkaus, rikkaruohojen kitkentä, kasteluhommat kesällä

- syksyllä sadonkorjuu ja kasvimaan ja kasvihuoneen valmistelut seuraavaan kasvukauteen

- kompostorin tyhjennystä silloin tällöin

- lumityöt talvella (n. 50 m pihatietä)

- nyt olisi tiedossa mm. omena- ja luumupuiden suojaaminen myyräverkoilla ja lehtien haravointi

Nämä tuli ensimmäiseksi mieleen. On tietysti vielä sellaisia satunnaisia pieniä remontti- ja huoltohommia, joita tehdään tarvittaessa.

Vierailija
15/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mitä parasta hyötyliikuntaa.

ap.

Vierailija
16/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon naapurustossa asuu pääosin eläkeläismummoja, jotka tuntuu touhuavan pihojensa kimpussa aamusta iltaan. Meidän lapsiperhealueella näkyy juuri noita kerran viikossa ruohoa leikkaavia asukkaita. Ihan siistit on pihat täälläkin, vaikkei kukkapenkit ihan yhtä kukoistavat ole.

Täällä muuten tuntuu kaikki tekevän pihatyöt yhtäaikaa. Kun yksi käynnistää ruohonleikkurin, niin kohta pärisee viidellä muullakin pihalla. Eli jos et juuri sillä hetkellä satu paikalle, niin et näe ketään.

Vierailija
17/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmikon päällä olevat lehdet eivät maadu mullaksi talven aikana, näet ne siellä paksuna kerroksena keväällä. Jos haluat, että ne maatuvat, aja päältä pari kertaa hyvällä ruohonleikkurilla, joka silppuaa lehdet pieneksi, ne maatuvatkin. Isot lehdet kerroksena eivät maadu, vaan hautovat maata ja lisäävät kaikenlaisten sienikasvustojen ja sammaloitumisen määrää nurmikolla.

Eikä syksyllä ole pakko haravoida sateella. Ei tule ainakaan mulle yhtään syksyä mieleen, jolloin en olisi saanut isoa 0,3 hehtaarin puutarhaani haravoitua ihan ok kelillä. Ei se nurmikenttää vaurioita, päinvastoin pieni ruopsuttaminen tekee hyvää ja poistaa mahdollisia sammaleita.

Tietysti tärkeintä on haravoida keväällä, mutta syksylläkin se on nurmikon terveydelle hyödyksi.

(ammattipuutarhuri)

Minä en ole ammattipuutarhuri, mutta olen hoitanut omakotitalon pihaa 30 vuotta. Ensinnäkin sanoin jättäväni lehdet talveksi maahan. En puhunut mitään siitä, hurautanko niiden yli leikkurilla vai en. Toiseksi pidän sammalesta ja pihani saa kaikin mokomin rehottaa sammalta. Kolmanneksi, sinulla saattaa olla hiukan erilainen maapohja kuin minulla. Nyt ei ole kahteen päivään satanut, mutta meidän tonttimme, joka on piukkaa savea ja ympäröivien rinnetonttien keskellä montussa, on edelleen kuin uima-allas. Vesi ei ole koko kesänä oikein ehtinyt imeytyä mihinkään. Yhden kerran jos kävelen tontin nurkalle ja takaisin hakemaan jotain saviruukkua, jalanjälkiini jää puro. Rupeapa siinä sitten haravoimaan, vaikka aurinko sattuukin paistamaan... On meillä tuo kura-asu varsin tarpeellinen, vaikka ikää olisi enemmän kuin 5 v.

Vierailija
18/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin valinnoista kiinni paljonko menee aikaa. Me olemme tehneet pihan jossa ei tarvitse suuremmin puuhastella kun emme puutarhaihmisiä. Naapuri taas ahkeroi jatkuvasti. Rehellisesti sen kyllä sitten huomaakin. Naapurin piha on kyllä kulmakunnan kruunu. Varsinainen viherpeukalo kyseinen mies ja välillä melkein nolottaa asua heidän naapurissaan. Onpa päässyt piha useamman kerran eri lehtiinkiin.

Vierailija
19/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mitä parasta hyötyliikuntaa. ap.

maalaaminen, imurointi yms ovat, joten ne eivät ole kotitöitä???

Vierailija
20/24 |
24.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ammattipuutarhuri)

Minä en ole ammattipuutarhuri, mutta olen hoitanut omakotitalon pihaa 30 vuotta. Ensinnäkin sanoin jättäväni lehdet talveksi maahan. En puhunut mitään siitä, hurautanko niiden yli leikkurilla vai en. Toiseksi pidän sammalesta ja pihani saa kaikin mokomin rehottaa sammalta. Kolmanneksi, sinulla saattaa olla hiukan erilainen maapohja kuin minulla. Nyt ei ole kahteen päivään satanut, mutta meidän tonttimme, joka on piukkaa savea ja ympäröivien rinnetonttien keskellä montussa, on edelleen kuin uima-allas. Vesi ei ole koko kesänä oikein ehtinyt imeytyä mihinkään. Yhden kerran jos kävelen tontin nurkalle ja takaisin hakemaan jotain saviruukkua, jalanjälkiini jää puro. Rupeapa siinä sitten haravoimaan, vaikka aurinko sattuukin paistamaan... On meillä tuo kura-asu varsin tarpeellinen, vaikka ikää olisi enemmän kuin 5 v.

Enkös ihan selvästi sanonut tekeväni sitä myös työkseni?

No joo, hyvä jos leikkaat - kun kumminkin tarkkaan kerroit, mitä olet tehnyt tänä kasvukautena puutarhassasi, ja sanoit leikanneesi nurtsin vain (mitä?) kolme kertaa, niin eiköhän siitä aika selvän kuvan jo saanut, että et silppua lehtiä. Suosittelen sitä kumminkin, ihan täysin ystävällisenä ammatineuvona vaan. Ei tarvitse ottaa itseensä, vaikka jossain asiassa onkin vähän vähemmän viisas kun alan ammattilaiset, tiedätkös?

Maapera totta kai vaikuttaa imeytyvyyteen. Ja jos tykkäät sammaleesta, fine - siinä tapauksessa voikin olla ihan samantekevää, jättääkö maahan paksun lehtikerroksen vai ei.

Mutta noin yleisesti: nurmikolle tekee hyvää haravoida syksyisinKIN. Aika usein törmää harhaluuloon, että se on samantekevää, varsinkin miehet tuppaavat vaalimaan ajatusta, että akat tyhmyyttään ruopsuttaa lehtiä pois.

(se ammattipuutarhuri)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi