Mies esitteli päissään kuinka pystyy kännykällään pääsemään kodin tietokoneisiin
Eli meillä on käytössä 2 pöytäkonetta ja 2 läppäriä. Miehellä käytössä kännykkänä Lumia.
Hän esitteli kuinka pystyy tunkeutumaan perheenjäsenten koneille ja halutessaan vaikka vaihtamaan puhelimellaan sivustoa, jossa kyseinen kone on "auki".
Puuttumatta sen enempää nyt miehen vinksahtaneisuuteen tai minun vittuuntumiseeni, niin miten estän tämän??
Miten suojaan oman läppärini niin, ettei hän lue etänä kirjoittamiani juttuja esim. tällä palstalla tai vaikka sähköpostissa??
Olen tosi avuton tämän maailman kanssa... Tarvitsisin aika helppoja ohjeita.
Kommentit (35)
ottaa puhelimellaan yhteyden niihin koska teill on wlan käytössä. meillä töissäkin järjestelmänvalvoja pääsee kaikkien koneille. hurjan nköistä kun yhtäkkiä hiiri liikkuu itekseen ja itse ei pysty vaikuttamaan siihen mitenkään. sun pitäis saada poistettua se ohjelma koneeltas. muistuta mihelles että se on rikos tehdä toisille noin. niin ja niitä on ohjelmia,jotka lukee kaiken mitä kirjoitat koneelle. eli niillä saa selville salasanatkin.
Miten saan selville onko hän laittanut koneelleni "keyloggerin", joka tallentaa siis salasanoja myöten kaiken? ap
Kodin kaikkien koneiden lisäksi myös kaikkien kavereiden ja sukulaisten koneisiin, kun ei jaksa aina ajaa kymmeniä kilometrejä jonkun virustorjunnan päivittämisilmoituksen vuoksi.
Onnistuu ohjailu myös kännykällä vaikka hammaslääkärin odotusaulasta. Kätevää.
Kyllähän tuollaiset yleisimmät ohjelmat kertovat siinä koneella mitä ohjataan, että kone on nyt etäohjauksessa henkilön nn toimesta. Tmv.
Jos oikeasti on luottamisen kanssa noin pahoja ongelmia, niin voisithan sä sitä ukkoasi pyytää vielä näyttämään miten ohjaus käytännössä toimii ja samalla katsoa, kun ukkosi konetta etäohjaa, että näkyykö ohjattavalla koneella mitään ilmoitusta, että "kone on nyt etäkäytössä" tmv.
Keyloggereita sen sijaa voi etsiä esim:
http://www.download.fi/tietoturva/haittaohjelmien_poisto/malwarebytes_a…
Mutta taitaa helpoimalla tässä tapauksessa päästä, että ostat oman koneen, siihen omat käyttäjätunnukset, etkä päästä ukkoasi käymäänkään siinä.
Voi tosin olla aiheellisempaa keskustella, mistä moinen luottamuspula.
Ei muuten liity WLAN:in käyttöön, vinkvink ;)
Ei muuten liity WLAN:in käyttöön, vinkvink ;)
OMG, JOKU PÄÄSEE MEIJÄN KONEELLE KUN MEILLÄ ON TUO WLAN! *röhönaurua perään*
Ymmärrän ap:ta, sillä kyllä meillä jokaisella on oikeus kirjoittaa tekstiviestejä ilman, että puoliso (tai kukaan muukaan) niitä luvatta lukee ja sama pätee tietokoneen käyttöä.
Periaatteessa minua ei haittaa, vaikka mieheni "tarkkailisi" koneen käyttöäni ja mm. lukisi kaikki av:lle kirjoittamani tekstit ym, mutta toisaalta minulla on oikeus omaan elämääni, joten tuo olisi ihan sairasta.
Hiiren oikealla "My Computer"
Properties (ominaisuudet)
Remote Settings (vasemmalla, "Etäasetukset" tms.)
Napsi sieltä pois Remote Desktop ja "allow remote assistance" eli etätyöpöytä ja etäapu.
Ja vaihdat salasanat
kielletään koneeni etäkäyttö? ap
Harmi vain, että asetuksen muuttamisen pystyy taitava "järjestelmänvalvoja" muuttamaan. Esim. itse en pysty työkoneessani etäkäyttöä estämään.
Eikö tuo riko lakia? Ilmoita pomolles. Ehkä se voi nostaa syytteen moisesta tietomurrosta.
Tai sitten se etäkäyttää sitä jopa Bluetoothin kautta. En tiedä onko mahdollista. Kato koneen USB portit onko missään niistä pientä Bluetooth palikkaa kiinni ja nykäise irti.
Ja vaihdat salasanat
kielletään koneeni etäkäyttö? ap
Harmi vain, että asetuksen muuttamisen pystyy taitava "järjestelmänvalvoja" muuttamaan. Esim. itse en pysty työkoneessani etäkäyttöä estämään.
Tai sitten asenna käyttöjärjestelmästä lähtien kaikki uusiksi ja kiellä ukkoas koskemasta siihen ikinä.
ottaa puhelimellaan yhteyden niihin koska teill on wlan käytössä. meillä töissäkin järjestelmänvalvoja pääsee kaikkien koneille. hurjan nköistä kun yhtäkkiä hiiri liikkuu itekseen ja itse ei pysty vaikuttamaan siihen mitenkään. sun pitäis saada poistettua se ohjelma koneeltas. muistuta mihelles että se on rikos tehdä toisille noin. niin ja niitä on ohjelmia,jotka lukee kaiken mitä kirjoitat koneelle. eli niillä saa selville salasanatkin.
Miten saan selville onko hän laittanut koneelleni "keyloggerin", joka tallentaa siis salasanoja myöten kaiken? ap
Mutta minusta koneen virustorjunnan pitäisi tunnistaa keylocerit ja muut vakoiluohjelmat. Kokeile seurittaa koneelle virustarkistus.
Saattaa olla että keylockerin saa virustorjunnalta piilotettua, mutta en tiedä miten.
virustorjunta/palomuuriohjelma, joka on eri kuin muissa koneissa ja laita asetusten muutos salasanan taakse. Palomuurin asetuksissa estät koneelle tulevat ulkopuoliset yhteydet.
Kunhan muistaisin miten, toki säkin pystyt menee etänä muiden koneisiin, mutta ainakin joskus on pitänyt pyytää lupa siihen
Hän on ilman muuta voinut asentaa koneelleni luvat vaikka mihin, sillä pyydän häntä asettamaan riittävät virustorjunnat ja päivittämään kaiken tarpeellisen.
Kiitos asiallisesta vastauksesta! ap