Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kärsin pakko-oireista. Haluatteko kysyä jotain?

Vierailija
23.10.2012 |

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireet. Stressi pahentaa oireitani aina. Joskus jopa uutisten lukeminen ja liian jännittävä elokuva saattaa laukaista pahemmat oireet. Väsymys pahentaa kanssa. Jos minulla on säännöllinen päivärytmi ja terveelliset elämäntavat ja sosiaalista tekemistä, esim. kaverin kanssa kahville, voin paremmin. Huonosti menee, jos menen nukkumaan ja herään milloin ikinä ja syön mitä sattuu ja en jaksa mennä esim. kaverin kanssa tekemään jotain.

Lempinumerot on vaikeita ja hyvin sitovia. Minut pelasti se, että minulla ei ole ns. lempinumeroa vaikka olen kovasti pohtinut sitä, esim. 8 tai 4 kuulostaa hyvältä. Mutten ole "rakastunut" mihinkään numeroon sinäänsä.

Hoitosuhde on tärkeä juttu! Kannattaa pitää omastakin jaksamisesta huolta ja mennä terapiaan tms. mukaan ja käydä juttelemassa asiasta ammattilaisen kanssa vaikka yksikseenkin, että mitkä on ne omat jaksamisen työkalut.

Vierailija
22/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan, että onko 11-vuotiaalla pojallani puhkeamassa se. Mitä mieltä:

1. Hän kyselee aina, kun lähden johonkin, että "kauan menee?" Ja vaikka vastaan kuinka, hän kysyy kohta uudelleen.

2. Kun olen käymässä kaupassa tms, hän soittaa AINA 10 min - ½ tunnin välein, "kauan menee?" Näihinkin aina sanon saman vastauksen, mutta silti soittaa kohta uudelleen. Eikä todella joudu juurikaan olemaan yksin: viikossa 1-2 tunnin aikoja muutamana päivänä viikossa! Ja huom, soittaa, vaikka olisi kaverin kenssa meillä, eikä yksin.

3. Haluaa aina lähteä mukaan, jos ei ole ketään kaveria sillä hetkellä. Siis vaikka ihan lyhyelle lähikauppakäynnille, jossa ei tee mitään.

En ihan ymmärrä näitä.

No tätä varhaislapsuuden ja nuoruuden ajan oireilua pitäisi melkein omalla kohdallani kysyä mun vanhemmilta, että millaista se oli. Kannattaa kysyä ihan ammattilaisen näkemystä, miten voisi

soitteluun vaikuttaa niin että se vähenee. Avun pyytäminen ei ole ikinä heikkous.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerron vielä sen verran, että en halua harrastaa seksiä niin, että ensin vähän pussaillaan, sitten sanotaan ääneen, että kuis ois, sitten mennään suihkuun, pestään ja jynssätään, sitten mennään sänkyyn, hui kauheeta muualle ei voi, sitten tältä minusta ainakin tuntui, että 45 työnnön jälkeen mies laukeaa hillitysti, mutta ei koskaan sisään, vaan vatsan päälle ja heti sen jälkeen minun pitää mennä suihkuun pesulle, mies tulee heti jälkeeni ja kun hän on peseytynyt, hän välittömästi ottaa lakanat, työntää ne koneeseen ja jää odottamaan, että pesukone on pessyt, että saa ne heti kuivumaan.

Minä taas olin niin spontaani, että olisin halunnut vaikka metsässä puuta vasten tai edes joskus jäädä sängylle hellimään toista.

Kaikista muista eritteistä, pesemisestä, jynssäämisestä ja imuroinnista sekä desinfiointiaineiden sairaasta ruiskuttelusta voisin kirjoittaa kirjan. Matkoilla kakalla käynti vasta episodi olikin, mutta en jaksa enää siitä avautua.

Tunsin oloni lopulta saastaiseksi ja meinasin tulla hulluksi. Koskaan ei voinut lopulta oikein mennäkään, koska siellä olisi voinut olla saastunutta, eikä kukaan vaihtanut lakanoita heti sen seksin jälkeen.

AAAAAAAAAArgh!!!

Vierailija
24/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrasta poikki - vapaaksi pakko-oireista ja rituaaleista

Kirjailija: Foa; Edna

Kustantaja: Lyhytterapiainstituutti oy

Kieli: Suomi

Sivumäärä: 244

Asu: Pehmeäkantinen kirja

Painos: 9. painos

Julkaisuvuosi: 2012 (lisätietoa)

Vierailija
25/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerron vielä sen verran, että en halua harrastaa seksiä niin, että ensin vähän pussaillaan, sitten sanotaan ääneen, että kuis ois, sitten mennään suihkuun, pestään ja jynssätään, sitten mennään sänkyyn, hui kauheeta muualle ei voi, sitten tältä minusta ainakin tuntui, että 45 työnnön jälkeen mies laukeaa hillitysti, mutta ei koskaan sisään, vaan vatsan päälle ja heti sen jälkeen minun pitää mennä suihkuun pesulle, mies tulee heti jälkeeni ja kun hän on peseytynyt, hän välittömästi ottaa lakanat, työntää ne koneeseen ja jää odottamaan, että pesukone on pessyt, että saa ne heti kuivumaan.

Minä taas olin niin spontaani, että olisin halunnut vaikka metsässä puuta vasten tai edes joskus jäädä sängylle hellimään toista.

Kaikista muista eritteistä, pesemisestä, jynssäämisestä ja imuroinnista sekä desinfiointiaineiden sairaasta ruiskuttelusta voisin kirjoittaa kirjan. Matkoilla kakalla käynti vasta episodi olikin, mutta en jaksa enää siitä avautua.

Tunsin oloni lopulta saastaiseksi ja meinasin tulla hulluksi. Koskaan ei voinut lopulta oikein mennäkään, koska siellä olisi voinut olla saastunutta, eikä kukaan vaihtanut lakanoita heti sen seksin jälkeen.

AAAAAAAAAArgh!!!

Joo kuulostaa aika rankalta kokemukselta tai oikeastaan kokemuksilta suhteessa. En voi muuta kuin korostaa, että aikuisen vastuu omasta terveydestä ja sen hoitamisesta on tärkeä juttu joka koskettaa itsen lisäksi muita läheisiä. Avun hakeminen ei ole heikkoutta!

Vierailija
26/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrasta poikki - vapaaksi pakko-oireista ja rituaaleista

Kirjailija: Foa; Edna

Kustantaja: Lyhytterapiainstituutti oy

Kieli: Suomi

Sivumäärä: 244

Asu: Pehmeäkantinen kirja

Painos: 9. painos

Julkaisuvuosi: 2012 (lisätietoa)

Vierailija
27/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoneuroottisuuteen ja kohtuuttomiin tavoitteisiin taipuvilla ihmisillä on usein taipumusta myös masennukseen. Tämän voi nähdä reaktiona kyvyttömyyteen näiden liiallisten tavoitteiden täyttämisessä. Ristiriita todellisuuden ja sisäisten päämäärien välillä kasvaa liian suureksi. Toisaalta ei liene sattumaa, että pakkoneuroottisuuden ja masennuksen kemiallinen häiriö on hyvin saman kaltainen: serotoniinivälitteisen aivotoiminnan suhteellinen puute. Myös paniikkihäiriö ja pakko-oireisuus esiintyvät usein samalla henkilöllä. Kaikissa kolmessa mielenterveyshäiriössä epäillään taustalla olevan serotoniini-välittäjäaineen suhteellista puutosta. Serotoniinitoiminnan tukeminen lääkehoidolla helpottaa usein niin pakko-oireisuutta, paniikkioireita kuin masennustakin.

Vierailija
28/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jatkan iltaa siivoamisen merkeissä, pitää laittaa pyykit koneeseen ja ruokaa tulemaan. :)

Vierailija
29/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoneuroottisuuteen ja kohtuuttomiin tavoitteisiin taipuvilla ihmisillä on usein taipumusta myös masennukseen. Tämän voi nähdä reaktiona kyvyttömyyteen näiden liiallisten tavoitteiden täyttämisessä. Ristiriita todellisuuden ja sisäisten päämäärien välillä kasvaa liian suureksi. Toisaalta ei liene sattumaa, että pakkoneuroottisuuden ja masennuksen kemiallinen häiriö on hyvin saman kaltainen: serotoniinivälitteisen aivotoiminnan suhteellinen puute. Myös paniikkihäiriö ja pakko-oireisuus esiintyvät usein samalla henkilöllä. Kaikissa kolmessa mielenterveyshäiriössä epäillään taustalla olevan serotoniini-välittäjäaineen suhteellista puutosta. Serotoniinitoiminnan tukeminen lääkehoidolla helpottaa usein niin pakko-oireisuutta, paniikkioireita kuin masennustakin.

Joo, tärkeä juttu! Lääkärin kanssa kannattaa keskustella asiasta.

Vierailija
30/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksällä oli ja siksi se on nykyään eksä. En jaksanut enää.

Jos pakko-oireet häiritsevät siyä puolisoa, jolla niitä ei ole, niin on sanomattakin selvää, kummalla on isompi ongelma.

Mun tourette-lapsella on lääkitys, jolla pakko-oireet pysyvät hallinnassa (ei kuitenkaan poissa). Lääkitys aloitettiin, koska voimakkaat oireet haittasivat lapsen omaa elämää.

Jos oireet häiritsevät vain muita, niin lääkitys on ihan turha.

Kognitiivista käyttäytymisterapiaa voi toki kokeilla myös.

Touretteen liittyvät pakkoliikkeet ym. oireet ovat ihan eri asia kuin pakko-oireet, joista aloittaja puhuu:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakko-oireinen_h%C3%A4iri%C3%B6

http://fi.wikipedia.org/wiki/Touretten_oireyhtym%C3%A4

Jos Tourettea sairastava ääntelee, nykii tai tekee muuta tahdotonta, on kyseessä ihan eri asia kuin esim. käsien peseminen tuntikausien ajan päivittäin.

Vierailija
31/31 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksällä oli ja siksi se on nykyään eksä. En jaksanut enää.

Jos pakko-oireet häiritsevät siyä puolisoa, jolla niitä ei ole, niin on sanomattakin selvää, kummalla on isompi ongelma.

Mun tourette-lapsella on lääkitys, jolla pakko-oireet pysyvät hallinnassa (ei kuitenkaan poissa). Lääkitys aloitettiin, koska voimakkaat oireet haittasivat lapsen omaa elämää.

Jos oireet häiritsevät vain muita, niin lääkitys on ihan turha.

Kognitiivista käyttäytymisterapiaa voi toki kokeilla myös.

Touretteen liittyvät pakkoliikkeet ym. oireet ovat ihan eri asia kuin pakko-oireet, joista aloittaja puhuu:

<a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakko-oireinen_h%C3%A4iri%C3%B6" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakko-oireinen_h%C3%A4iri%C3%B6">http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakko-oireinen_h%C3%A4iri%C3%B6</a&gt;

<a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Touretten_oireyhtym%C3%A4" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/Touretten_oireyhtym%C3%A4">http://fi.wikipedia.org/wiki/Touretten_oireyhtym%C3%A4</a&gt;

Jos Tourettea sairastava ääntelee, nykii tai tekee muuta tahdotonta, on kyseessä ihan eri asia kuin esim. käsien peseminen tuntikausien ajan päivittäin.

Puhdas tourette on kai sitä nykimistä ja ääntelyä, mutta usein siihen liittyy muös mm. Adhd ja ocd. Eli toureetikko voi olla myös neuroottinen käsienpesijä ja ovenkahvan/valonkatkasijan rämpyttäjä (esim. 10 kertaa) ja jos ei näitä pakonomaisia rituaaleja saa tehtyä rauhassa alusta loppuun, seuraa pakkoajatukset (esim. tapahtuu jotain pahaa itselle tai äidille tms.) Eli voin väittää tietäväni pakko-oireista paljon, vaikka nykimisoireet ja pakko-oireet on eri asia.