Arvostatko bloggaamista työnä?
Miksi luet blogeja? Onko mielestäsi niiden työ oikeasti sen rahan arvoista, mitä ne siitä saavat? Mun puolesta ihan ok, että yrittävät mainosten avulla houkutella itselleen lisää lukijoita ja saavat siitä vielä rahaakin, mutta en todellakaan ymmärrä, että yhdestä Nelly-mainoksesta pitäisi saada enemmän kuin pari euroa rahaa. Ensinnäkään en tiedä ketään henkilöä, joka oikeasti niitä mainoksia klikkailisi ja niiden kautta ostaisi itselleen vaatteita.
En myöskään ymmärrä, miten tästä harrastuksesta on tullut yhtäkkiä todella rankkaa työtä. Varsinkaan sitä en ymmärrä, että monet opiskelevat vuosikaudet saavuttaakseen sen palkkatason, mitä jotkut bloggaajat saavat ilman mitään koulutusta. Jotkut suositut bloggaajat hyvä jos osaavat suomen kieltä kirjoittaa ja muutenkin kirjoittavat vain pari lausetta kuvan alle per postaus. Toimittajina en näitä teinejä todellakaa pidä.
Onhan se tietyllä tavalla hienoa, että ilman koulutusta saa rahaa siitä, mitä tykkää tehdä (tässä tapauksessa netissä surffailusta, rakkaudesta materiaan ja itsensä valokuvaamisesta). Mutta mielestäni on aika hälyttävää, että Suomessa asuu jo nyt näitä bloggaajanuoria, jotka eivät OPISKELE MITÄÄN, eikä ole ilmeisesti tarkoituskaan opiskella.
Itse olen ainakin oppinut paljon elämästä istumalla kaupankassalla ja rypemällä katuojassa nyppimässä rikkaruohoja, vaikka ette uskoisi. Olen oppinut rutiineista todella paljon. Mitä oppii sillä, että voi vain tehdä just sitä mitä tykkää kaiket päivät ja saa vielä siitä rahaa?
Aika sekavaa tekstiä, mutta pääajatus on se, että en tajua niitä bloggareiden palkkoja. Mistä moiset ansiot, jotka voivat pahimmassa tapauksessa olla samaa luokkaa kuin lääkärin, joka tekee 60 h töitä viikossa?
Kommentit (35)
näistä lifestyleblogeista. Kaikkein kummallisin blogillaan tienaaja on Cava: Blogin sisältö on aivan olematon, kuvat ihmeellisiä muka-taiteellisia otoksia ja muutenkin koko homma on yhtä mainosta. Jos Cava olisi aloittanut bloginsa esim. puoli vuotta sitten, ei hän olisi ikinä tuolla sisällöllä saanut noin paljon suosiota.
ammattitoimittajan vai ei? Minä olen toimittaja ja blogillani on paljon lukijoita. Missään en siinä tarkalleen kerro, mitä teen työkseni.
Rahaa en saa, ainakaan vielä, ja muut hyödyt ovat muutaman satasen luokkaa vuodessa.
En myöskään usko, että Suomessa kukaan bloggaaja saa pelkästä blogista lääkärin kuukausipalkkaa :) Verotiedoistahan sitä voi osviittaa kurkistaa, vaikka ei näekään, mistä tulot tulevat. Voisittepa yllättyä, kaikki kun ei ole sitä miltä näyttää.
Itse kysymykseen, arvostan kyllä taidokasta bloggaamista, ennen kaikkea hyvää kirjoittamista. Se vain on valitettavan harvinaista. Iso osa suosituistakin bloggaajista kirjoittaa aivan luokatonta tekstiä. Työnähän se on kuin mikä tahansa sisällöntuotanto, jota arvostan kyllä jos se on laadukasta. Mutta ei yhden blogin pitämisestä työksi asti ole.
ammattitoimittajan vai ei? Minä olen toimittaja ja blogillani on paljon lukijoita. Missään en siinä tarkalleen kerro, mitä teen työkseni.
Rahaa en saa, ainakaan vielä, ja muut hyödyt ovat muutaman satasen luokkaa vuodessa.
En myöskään usko, että Suomessa kukaan bloggaaja saa pelkästä blogista lääkärin kuukausipalkkaa :) Verotiedoistahan sitä voi osviittaa kurkistaa, vaikka ei näekään, mistä tulot tulevat. Voisittepa yllättyä, kaikki kun ei ole sitä miltä näyttää.
Itse kysymykseen, arvostan kyllä taidokasta bloggaamista, ennen kaikkea hyvää kirjoittamista. Se vain on valitettavan harvinaista. Iso osa suosituistakin bloggaajista kirjoittaa aivan luokatonta tekstiä. Työnähän se on kuin mikä tahansa sisällöntuotanto, jota arvostan kyllä jos se on laadukasta. Mutta ei yhden blogin pitämisestä työksi asti ole.
vaaterasuista kirjoittavia teinityttöjä
ja taas kateelliset toimittajat kitisee.... naurettavaa kadehtia
vaaterasuista kirjoittavia teinityttöjä
pelkkiä vaateblogeja siksi, että niissä ei ole liikaa tekstiä ymmärrettäväksi? Sillä ilmiselvästi sinulta puuttuu sisälukutaito kokonaan.
Missä kohdassa muka ilmaisin olevani kateellinen? Ja miksi olisin? Minulla on itsellänikin luettu blogi ja lisäksi myös "oikea työ". Sinullakin voisi olla molemmat, jos alkajaisiksi opettelisit lukemaan :)
Ammattikuntana molemmat vaikuttavat järjettömän turhantärkeiltä ja tyhmänylpeiltä siihen nähden, mitä heidän ammattiryhmästään on paljastunut: tänään Hesarin valehaastattelu ja lähihoitajapuolella ne insuliinitappajat ja muut kodinhoitajamurhaajat.
Jos tällä palstalla puhkeaa joku palkkatappelu, niin osapuolina ovat yleensä toimittajat ja/tai hoitajat. Molempien ammattien "ongelma" taitaa olla, että niihin vaaditaan hyvin vähäinen koulutus tai sitten ei koulutusta lainkaan, ja syö ko. ammatissa olevien itsetuntoa, josta sitten seuraa jatkuvaa kilahtelua mm. av-palstalla ja vastaavissa paikoissa.
yliopistotutkinto. Toimittaja on toki vapaa ammatti ja siinä valitettavasti toimii kaikenlaista hiihtäjää. Suurempi ongelma on se, miten kadehtittu ja haluttu ala on. Sen täälläkin huomaa.
Tuossa äskeisessä viestissäni ei ollut kateuden häivääkään. Sanoin, että hyviä tekijöitä arvostan. Itse bloggajana tiedän, että kokopäivätyötä se ei ole. Jotain uskon tietäväni myös tulotasosta. Ja eiköhän av-mammelot kilahda ja ala veuhkata kateudesta ja huonosta itsetunnosta.
Kas kun se kaikki on teidän mielissänne, minun tekstistäni sitä ei löydy :)
Tokihan keskustelupalstoilla toimittajia roikkuu, täällä pelataan kielellä ja ajankohtaisilla aiheilla.
Että mitä jos rauhoittuisit ja lukisit, mitä asiasta todella sanotaan. Jos se ei ole liian vaativaa...
Ammattikuntana molemmat vaikuttavat järjettömän turhantärkeiltä ja tyhmänylpeiltä siihen nähden, mitä heidän ammattiryhmästään on paljastunut: tänään Hesarin valehaastattelu ja lähihoitajapuolella ne insuliinitappajat ja muut kodinhoitajamurhaajat.
Jos tällä palstalla puhkeaa joku palkkatappelu, niin osapuolina ovat yleensä toimittajat ja/tai hoitajat. Molempien ammattien "ongelma" taitaa olla, että niihin vaaditaan hyvin vähäinen koulutus tai sitten ei koulutusta lainkaan, ja syö ko. ammatissa olevien itsetuntoa, josta sitten seuraa jatkuvaa kilahtelua mm. av-palstalla ja vastaavissa paikoissa.
mitä av-mammat heistä ajattelevat tai että arvostavatko mammat heitä vai eivät.
Varsinkaan sitä en ymmärrä, että monet opiskelevat vuosikaudet saavuttaakseen sen palkkatason, mitä jotkut bloggaajat saavat ilman mitään koulutusta.
Jos on markkinoita sille, että joku kirjoittaa blogia niin sitten siinä ei ole mitään väärää, että ko. henkilö siitä elantonsa saa.
Mutta turha pelätä sitä että nuo veisivät ammattilaisilta leivän. Blogihomma on vielä uutta Suomessa ja vastaavasti markkinat kuitenkin valtavan pienet. Ei joku lifestylebloggari pysy blogillaan kauaa pinnalla, 3 vuoden päästä se on jo passé. Eikä tässä maassa tuskin kukaan bloggari tee huipputiliä pelkästään bloggaamalla. Bloggaaminen on vähän sama kuin pokeriammattilaisuus - voi menestyä ilman koulutusta, mutta jossain vaiheessa tulee seinä vastaan ja sitten pitää miettiä jotain muuta.
... toi Cava joka lopetti päivätyönsä ihan sen takia että saa blogata ni tuskin ihan ilmasiks sitä tekee ?
http://www.hs.fi/talous/Muotibloggaaja+kituuttaa+ruokablogi+ly%C3%B6+le…
Ja tässä onkin palkkatasoa helsingin sanomien jutussa. Ja toki täytyy huomioida että jollain bloggajilla on myös päivätyö mistä saa rahaa.
Itse olen ainakin oppinut paljon elämästä istumalla kaupankassalla ja rypemällä katuojassa nyppimässä rikkaruohoja, vaikka ette uskoisi. Olen oppinut rutiineista todella paljon. Mitä oppii sillä, että voi vain tehdä just sitä mitä tykkää kaiket päivät ja saa vielä siitä rahaa?
Ihana umpisuomalainen asenne :D Mita siita tulis jos kaikki tekis tyokseen sita mita tykkaa JA SAA SIITA VIELA RAHAA???
"Otsa hiessa on sinun leipasi ansaittava..." Jotenkin niinhan se meni, eikos vaan?
Olet ihana, ap
"En myöskään ymmärrä, miten tästä harrastuksesta on tullut yhtäkkiä todella rankkaa työtä"
Ei se sitä ole, joka niin väittää valehtelee, rankkaa bloggaaminen ei missään tapauksessa ole t. vuosikausia blogia kirjoittanut. Tietysti bloggaamiseen voi suhtautua niin että se tuntuu raskaalta, silloin kysessä on asenneongelma? jos eivät lukijat miellytä tai blogin kirjoittaminen, kuka siihen pakottaa ei kukaan. Alunperinhän blogi on kuin päiväkirja jonne saa itse kirjoittaa mistä haluaa, vaikka tietysti jotkin aiheet on sopiva jättää pois.
"Onhan se tietyllä tavalla hienoa, että ilman koulutusta saa rahaa siitä, mitä tykkää tehdä (tässä tapauksessa netissä surffailusta, rakkaudesta materiaan ja itsensä valokuvaamisesta"
sisältävätkö lukemasi blogit ainoastaan noita asioita? löytyy paljon muunlaisiakin blogeja, tykkään blogeista joissa tulee persoona esiin ja jos persoona on avoin ja positiivinen. Suurin osa suosituista bloggaajista on tehnyt/tekee jotain muutakin työtä bloggaamisen lisäksi, mikä myös vaikuttaa tuloihin. Oman blogin kautta olen saanut kerran palkkaa tietystä aiheesta ja muutamia ilmaisia tavaroita.
Blogin pitäminen vaatii myös uskallusta tuoda itseään ilmi. Entä positiiviset puolet lukijoiden kannalta? niitä ovat ainakin vinkit (lukija voi löytää blogista vaikka uuden tyylin tai jotain muuta) ja arvonnat
qPOg1o nhovkzbliwhu, [url=http://sbtoxqgkomai.com/]sbtoxqgkomai[/url], [link=http://shgitsidcyrm.com/]shgitsidcyrm[/link], http://rkjxvnxnslet.com/
eli kyllä, mielestäni on hienoa heille, jotka blogillaan itsensä elättävät. Heitä nyt Suomessa kuitenkin on aika vähän, eli en niin kauhean "huolestunut" olisi heidän valinnastaan. Sitä paitsi työksi sekin heidän kohdalla lasketaan, eli mitä sitten? Pääasia, että tekevät jotakin.
"Ammattitoimittajien blogit on TYLSIÄ.... nukahtaa jo ekan lauseen kohdalla."
Nukahtaa varmaan, kun ei ihmiset jaksa nykyään mitään lukea. Nykyajan netti-ihmisten lukutaito on heikentynyt niin huonoksi, että ei edes jakseta lukea muuta kuin parin lauseen postauksia siitä kuinka "tänään on niin kiva päivä ja kävin salilla vetämässä kunnon treenin, hihi. Täs muuten yks kuva mun päivän asusta, moikka mussut!"
Mutta ihan kiva, että jotkut vertaa blogeja elokuviin ja tv-sarjoihin. Katson tuhat kertaa mielummin hyvän elokuvan kuin luen kymmenen teinitytön blogeista uusimmasta laukuista ja rakkausvaatteista.