Ainoa tulo lapsilisä! APUA
Oon aika kenkussa tilanteessa, osaisko joku viranomainen tai vastaava jolla tietoa aiheesta, niin auttaa??
Olen viimeiset vuodet ollu kotona hoitamassa lapsia, eli ollut kotihoidontuella + asumislisää saanut nimellisen verran ja lapsilisät tullut 3 lapsesta.
Rinnalla olen suorittanut aikuisopiskelua, ja kouluni ei oikeuta opintoetuuksiin, eli mitään tukia en siltä puolelta saa. Nyt opiskelut loppusuoralla, opintojen loppuun saattamiseksi tarvin harjoittelupaikan, jossa osoitan osaamiseni. Työharjoittelussa oon ollu kuukauden verran, ja tykkään siellä olla. Ainoa miinus, että kela vei kotihoidontuen, ja asumistuenkin lakkautti, tai ainakin keskeytti. Nyt ainoana tulona minulla lapsilisä, lisäksi miehen palkka, joka ei päätä huimaa. Kelaan ilmoitettu uudet tulot, sanoivat etteivät huomioi tulojen pienentymistä alle 5kk ajalta. Toimeentulotukea yritin hakea viime kuulle, jolloin ei siis tuloja tullut, sossu ilmoitti ettei anna tukea, kun lasketaan edellisen kuun pohjalta. TYMPÄSEE :( Nytkö siis ollaan koko tuo 3kk harjoittelu ilman tukea?????
Kommentit (35)
Jos miehesi tekee 16h päiviä 20kpl kuukaudessa 8e tuntipalkalla, teiän pitäisi saa melkeen 3000e yhteensä. Miten sillä ei elä? Musta tuntuu että sossu ja kela-tukien rajat on alempana (tosin mutulla mennään kun en ole asiaan perehtynyt). Luulisi että pärjäätte ihan mukavasti muutaman kuukauden noin?
Jos miehesi tekee 16h päiviä 20kpl kuukaudessa 8e tuntipalkalla, teiän pitäisi saa melkeen 3000e yhteensä. Miten sillä ei elä? Musta tuntuu että sossu ja kela-tukien rajat on alempana (tosin mutulla mennään kun en ole asiaan perehtynyt). Luulisi että pärjäätte ihan mukavasti muutaman kuukauden noin?
vaan koko perheen....
Lapset meni hoitoon, koska menin pakolliseen työharjoitteluun. Kouluani en saa loppuun, ellen tuota ko. harjottelua käy.
Mikä tässä muiden mielestä on nii ihmeellista?
Ei yhteiskunta ole velvollinen maksamaan sinulle mitään omaa käyttörahaa, korkeintaan miehesi jos hän siihen pystyy. Jos ei, niin sitten tulet toimeen niillä lapsilisillä. Eihän tässä ole kenenkään mielestä mitään ihmeellistä, se että tukia saattaa loppua kun alat käyttämään jotain muita tuettuja palveluja (et luultavasti kuitenkaan joudu maksamaan opinnoistasi niiden täyttä hintaa) ei ole ollenkaan ihmeellistä vaan olisit voinut selvittää asian etukäteen. Ja jos miehesi tulot ovat sellaiset ettei teille sosiaaliavustuksia myönnetä, niin silloin teidän pitää elää niin että se raha riittää.
Työharjoitteluhan ei ole PAKOLLINEN, sinulla on täysi vapaus mennä ihan palkattuun työhön jos haluat enemmän rahaa. Se opiskelukaan ei ole pakollista vaan ihan oma valinta, yhteiskunta palkitsee sinua siitä jo maksamalla suurimman osan opintojasi, ei ehkä ole oikein reilua odottaa että saat jotain lisäbonusta siksi, että olet mielestäsi niin ahkera kun jaksat ihan opiskellakin.
ihmettelee ainoastaan, että onko se tosi, että muiden mielestäkin tämä on ok, jotta oon tuloton seuraavat 2kk?
Kyllä meillä raha-asiat on kunnossa, ei mene tupakkaan eikä viinaksiin sun muuhun turhaan. Tässä yritetään parhaan mukaan olla leivässä kiinni ja tienata, samalla maksellaan autolainaakin pois.
Tuntuu vaan TODELLA tyhmältä, kun tullut hirveästi lisää menoja (minun työmatkakulut, lasten hoitomaksut, varustehankinnat muksuille), mutta tulot pienentynyt.
Mut jos tää tosiaan kaikkien mielestä ok, niin unohdetaa koko höskä.
ihmettelee ainoastaan, että onko se tosi, että muiden mielestäkin tämä on ok, jotta oon tuloton seuraavat 2kk?
Kyllä meillä raha-asiat on kunnossa, ei mene tupakkaan eikä viinaksiin sun muuhun turhaan. Tässä yritetään parhaan mukaan olla leivässä kiinni ja tienata, samalla maksellaan autolainaakin pois.
Tuntuu vaan TODELLA tyhmältä, kun tullut hirveästi lisää menoja (minun työmatkakulut, lasten hoitomaksut, varustehankinnat muksuille), mutta tulot pienentynyt.Mut jos tää tosiaan kaikkien mielestä ok, niin unohdetaa koko höskä.
sulle, tottakai, niitä tulee aina kun lapset kasvavat ja alkavat harrastaa jne. Olet kuitenkin itse omilla valinnoillasi ollut pohjustamassa tätä tilannetta. Se on ihan ok.
et käy töissä, niin on ihan normaalia olla tuloton. Ei se ole siitä kiinni mitä mieltä joku asiasta on, eikä sinulle makseta yhtään mitään av:n mielipiteiden perusteella.
et käy töissä, niin on ihan normaalia olla tuloton. Ei se ole siitä kiinni mitä mieltä joku asiasta on, eikä sinulle makseta yhtään mitään av:n mielipiteiden perusteella.
sanomaan että tarviin rahaa ja av-palstankin mielestä on reilua antaa sitä. :=DDDD
onko se miehen palkka sitten noussut?
Olet siis tosissasi sitä mieltä, että sun vaan pitäis saada valtiolta itselles käyttörahaa, koska on niin epäreilua että sun tulot on pienemmät kuin miehen?
Hae opintolainaa, jos kerran opiskelet. Ja laita asumituki hakuun.
viimeiseksi pariksi opiskelukuukaudeksi, kun opintotuki loppui eikä ollut muita tuloja kuin lapsilisä ja asumistuki. Olin tuolloin yh. Kyllähän se vähän ikävältä tuntui kulutusluotolla opiskella, mutta toisaalta opiskelu on sijoitus, johon olin valmis panostamaan. Kun sain töitä, maksoin se lainan ekana pois, ei ollut sen kanssa mitään ongelmia.
viimeisen puolen vuoden aikana. Siihen kuului 12 viikkoa palkatonta harjoittelua. Oma tuloni oli lapsilisä 100 e kuussa ja keikkatyöstä muutama satanen, miehen palkka oli n. 1700 e kuussa käteen. Emme ole koskaan saaneet mitään tukia, esim. asumistukea koska olemme olleet liian hyvätuloisia. Eli miten helvetissä ap:n pitäisi saada rahaa sossusta? Emme mekään saaneet mitään vaikka vuokra oli 800 e.
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei mies ei anna tai maksa perheen menoja eli pitää itsellään niin ei silloin elä. Perheessä tulot lasketaan yhteen vaikka toinen käyttäisi niitä itsekkäästi.
mutta ap:n mielestä on.... :=))