G: miten toimisit 18-vuotiaan kanssa?
Eli tilanne on se että 18 v. opiskelee lukiossa, asuu kotona, tulot 0 euroa.
Miten toimisit raha-asioissa: maksaako edelleen kk-rahaa kuten ennenkin, vai antaako rahaa tarpeen mukaan, vai miten viisainta?
Töitä ei varmaan tule tällä paikkakunnalla saamaan, mutta ei ole sitä kyllä etsinytkään.
Kommentit (11)
Olen pikkasen pihalla noista nykyisistä opintotukiasioista, mutta siis 18v ei enää saa lapsilisää eikä varsinaisesti vanhemmat ole elatusvelvollisia enää, joten eikös jotain opintorahaa pitäis saada?
Ensinnä nuori lähtee etsimään ilta- tai viikonlopputöitä, totta kai. Tilanne on huono varmaan monella suunnalla, mutta kukaan ei tule kotoa hakemaan.
Jos ei töitä kertakaikkiaan löydy, niin kai sitä sitten pitää jotain sponssia antaa.. Hmm.. pitäis kyllä pohtia tilannekohtaisesti, mutta tämä ei ole ensimmäinen vaihtoehto. Riippuu hirvittävän paljon teidän perheen taloustilanteesta yleensä, ap. Jos ei tarvii vyötä muuten kiristellä, niin kai siinä yksi nuori rahareikineen menee. Mulla ei olis varaa.
niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Eli annan kuukausirahaa, maksan kaikki lukiosta koituvat kulut (kirjat, teatterikäynnit, matkat jne). Kun omia tuloja ei ole kuin kesältä, niin eipä sitä rahaa kauheasti ole. Varsinkin, kun menee heti lukion jälkeen inttiin.
niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Eli annan kuukausirahaa, maksan kaikki lukiosta koituvat kulut (kirjat, teatterikäynnit, matkat jne). Kun omia tuloja ei ole kuin kesältä, niin eipä sitä rahaa kauheasti ole. Varsinkin, kun menee heti lukion jälkeen inttiin.
Eli maksaisin opiskelusta koituvat kulut ja antaisin lisäksi n summan kuukausirahaa omaan käyttöön, edellyttäen tietysti, että nuori osallistuu kotitöihin.
Nuoreni tekee kovasti töitä lukionsa eteen, en edellytä, että hän tekisi töitä myös palkkaa vastaan. Kyllä me parjätään vaikkei mitään tukia yhteiskunnalta hänestä tulekaan. Tai saa hän ilmaisen koulutuksen ja ilmaisen lounaan koulupäivinä. Kirjat ym. ja matkat makssan toki.
Lisäksi maksoin kirjat, bussiliput ja kaikki muutkin kulut, kuten yo-kirjoitusmaksut. Pojalle mun antama kuukausiraha riittikin, mutta tytöt jakoivat myös mainoksia, että saivat vähän lisää liksaa. Vanhemmilla ei tarvi olla mitkään jättitulot, kun lapset jäävät ilman opintotukia.
opintotukea ei saa kun molemmat vanhemmat käyvät töissä niin tulot ylittyvät kelan rajoissa.Poitsu kyllä etsii duunia,mutta onhan tää vähän nihkeetä,täysikäinen ja täysin täysihoidossa,harrastukset maksaa,bensa autoon ym...
t. 7
En valita. Omallenihan maksan ja ihan mielelläni.
meillä lukiolainen ei saa euroakaan opintorahaa vanhempien tulojen takia.
kumpikin vanhempi on töissä. Meillä mentiin just ja just niillä rajoilla, laskurin mukaan opintoraha olisi ollut kympin luokkaa, joten ei edes haettu.
Minusta lukiolaisen työtä on opiskelu, toki kesällä saa töitä tehdä, jos töitä sattuu saamaan. Viikko- tai kuukausirahaa meillä ei ole maksettu, menoja maksetaan pyydettäessä.
Ihan itse me haluttiin nuo lapset saada, joten tottakai heistä huolen pidämme.
jonka saa vähien tulojeni vuoksi täytenä. Vähät palkkatulonsa saa myös pitää itse, niitä on harvemmin. Joskus saa tarpeen mukaan lisärahaa, mutta odotan myös osallistumista kotitöihin.
Jos ei olisi oikeutettu opintotukeen tulojeni vuoksi, niin kyllä varmaan sen verran ainakin antaisin kk-rahana ja tarpeen mukaan ekstraa tarvittaessa.