Miettikää kaksi kertaa ennen kuin muutatte kehyskuntiin, oikeasti
Kauhea vinkuminen työpaikalla siitä, kun pitää olla ysiksi töissä. Perheet ovat vapaaehtoisesti muuttaneet jonnekin Kirkkonummen skuttaan, Siuntioon, Vihdin perukoille tai Porvoon itäreunalle. Sitten aletaan vaatia, että etätöihin pitää päästä, koska työmatka on niin rankka. No miten hitossa sinä teet etätöitä, jos tehtäväsi on tavata, siis TAVATA NAAMATUSTEN asiakkaita Helsingissä. Et mitenkään! Ja tämä työtehtävä oli tiedossa jo tasan silloin, kun se pastellikartanojäljitelmä piti rakentaa sinne Mäntsälän pikkutien varteen.
Etätyöpäivä silloin tällöin on tosi ok, mutta ei sitä voi 3 kertaa viikossa tehdä, jos tuo on työtilanne. Sitten valitetaan, knu ei jaksa töissä, kun on niin pitkä työmatka. *hakkaa päätään seinään* "Että voisko työnantaja mitenkään nyt muuttaa tuota pääasiallista tehtävääni, kun ihan vapaaehtoisesti muutin kauas nopeista moottoriteistä ja julkisista junareiteistä, kun haluttiin tarjota lapsille maalaisidylli, mutta saada kuitenkin Helsingin palkkataso. Että en minä tiedä, kuka niitä asiakasrajapintahommia sitten hoitaa, eikö se ole työnantajan ongelma ratkaista tuo kysymys? En minä ainakaan, väsyn töissä, kun on niin pitkä matka työpaikalle ja lapsille tulee paljon yksinoloa, kun on niin pitkä matka."
News flash. Meillä muillakin on ihan karmeat asumiskustannukset, kun asumme täällä Hesassa _vain_ 30 minsan päässä töistä.
Kommentit (125)
Tämä valinta on siis tehty myös lastemme vuoksi. Itse kyllä pärjäisin Villissä Idässä, mutta en halua lapseni joutuvan katsomaan sellaista menoa pienestä pitäen.
Millaista menoa? Me asumme Itäkeskuksessa ja useampikin ihminen on ihastellut alueen rauhallisuutta. Asumme hieman yli puolen kilometrin päässä kauppakeskuksesta, eivätkä kauppakeskuksen ja metroaseman häiriöt näy meillä millään tavalla.
Naapurustossa asuu yllättävän koulutettua väkeä, mm. tutkijoita ja toimittajia. Emme silti asu Marjaniemessä, jossa tulotaso on aivan toisenlainen.
kyllä jaksan lähteä arki-iltana :) Asun liki H:gin keskustaa kerrostalossa. Paljon kavereita asuu lähellä ja on kiva kun voi spontaanisti lähteä vaikka kahville, tai kylään pistäytymään. Tai vaikka jollekin randomkeikalle Kallioon. Tai johonkin kaupunkitapahtumaan. Tai elokuviin, vaikka lasten jo nukahdettua.
En siis tietenkään pienten lasten äitinä joka viikkokaan tee tällaista, mutta todellakin jaksan ja mulle on tärkeää, että on se mahdollisuus. En kerta kaikkiaan jaksa uskoa, että kehyskunnassa/haja-asutusalueella asuessa mulla olisi tähän täsmälleen samat mahdollisuudet kuin nyt.
Ja mun mielestä on täysin ok asua kehyskunnassa ja ymmärrän, että jotkut preferoivat oman pihan ja tilavan OKT:n muiden asioiden edelle. Mä en, mutta ihmiset ovat erilaisia ja hyvä niin. Ja mun puolesta kehyskuntalaiset saavat valittaakin, ihan niin kuin kaikki muutkin saavat joskus valittaa asioista, jotka ovat omien valintojen seurausta, muu ei olisi inhimillistä.
- Arki iltoina ei ole aikaa eikä jaksamista lähteä mihinkään vaikka leffaan ja ravintolaan on 1km matkaa. Sama olisi Helsingin keskustassakin, tuskin tulisi kovin usein lähdettyä.
kyllä jaksan lähteä arki-iltana :) Asun liki H:gin keskustaa kerrostalossa. Paljon kavereita asuu lähellä ja on kiva kun voi spontaanisti lähteä vaikka kahville, tai kylään pistäytymään. Tai vaikka jollekin randomkeikalle Kallioon. Tai johonkin kaupunkitapahtumaan. Tai elokuviin, vaikka lasten jo nukahdettua. En siis tietenkään pienten lasten äitinä joka viikkokaan tee tällaista, mutta todellakin jaksan ja mulle on tärkeää, että on se mahdollisuus. En kerta kaikkiaan jaksa uskoa, että kehyskunnassa/haja-asutusalueella asuessa mulla olisi tähän täsmälleen samat mahdollisuudet kuin nyt. Ja mun mielestä on täysin ok asua kehyskunnassa ja ymmärrän, että jotkut preferoivat oman pihan ja tilavan OKT:n muiden asioiden edelle. Mä en, mutta ihmiset ovat erilaisia ja hyvä niin. Ja mun puolesta kehyskuntalaiset saavat valittaakin, ihan niin kuin kaikki muutkin saavat joskus valittaa asioista, jotka ovat omien valintojen seurausta, muu ei olisi inhimillistä.
- Arki iltoina ei ole aikaa eikä jaksamista lähteä mihinkään vaikka leffaan ja ravintolaan on 1km matkaa. Sama olisi Helsingin keskustassakin, tuskin tulisi kovin usein lähdettyä.
ei ole ystäviä ja kahviloita ei ole olemassakaan kuin Helsingin keskustassa! MISSÄ todellisuudessa te elätte, ilmeisesti ihan jossain toisessa kuin minä.
luepa uudelleen.
kyllä jaksan lähteä arki-iltana :) Asun liki H:gin keskustaa kerrostalossa. Paljon kavereita asuu lähellä ja on kiva kun voi spontaanisti lähteä vaikka kahville, tai kylään pistäytymään. Tai vaikka jollekin randomkeikalle Kallioon. Tai johonkin kaupunkitapahtumaan. Tai elokuviin, vaikka lasten jo nukahdettua. En siis tietenkään pienten lasten äitinä joka viikkokaan tee tällaista, mutta todellakin jaksan ja mulle on tärkeää, että on se mahdollisuus. En kerta kaikkiaan jaksa uskoa, että kehyskunnassa/haja-asutusalueella asuessa mulla olisi tähän täsmälleen samat mahdollisuudet kuin nyt. Ja mun mielestä on täysin ok asua kehyskunnassa ja ymmärrän, että jotkut preferoivat oman pihan ja tilavan OKT:n muiden asioiden edelle. Mä en, mutta ihmiset ovat erilaisia ja hyvä niin. Ja mun puolesta kehyskuntalaiset saavat valittaakin, ihan niin kuin kaikki muutkin saavat joskus valittaa asioista, jotka ovat omien valintojen seurausta, muu ei olisi inhimillistä.
ei ole ystäviä ja kahviloita ei ole olemassakaan kuin Helsingin keskustassa! MISSÄ todellisuudessa te elätte, ilmeisesti ihan jossain toisessa kuin minä.
Alue voi olla ihan kiva asua, siis ainakin tietyt osat sitä, mutta väitän että Itäkeskuksen rauhattomuus välittyy kyllä tuolla asuville: terveyspalvelut, koulut, kulttuuripalvelut jne. ovat Itiksen puolella ja se on ihan kamala paikka.
Terveyspalvelut ovat nykyään Myllypurossa vastikään valmistuneessa uudessa rakennuksessa.
Itis ei ole millään tavalla kamala paikka. Olen asunut perheineni Itäkeskuksessa vuodesta 1995, enkä ymmärrä, miksi aluetta moititaan, sillä kovin levotonta täällä ei ole. Metroasemalla notkuu iltaisin nuorisoa ja erityisesti viikonloppuiltaisin siellä saattaa tuntua turvattomalta, mutta muuten alue on aivan rauhallinen.
Poliiseja näkee muuallakin kuin Tallinnanaukiolla heti aamusta, Stoan ympäristö on täynnä epämääräisiä nuoria miehiä + vähemmistöryhmiä, Itiksen terveysasema...huhhuh. Olen käynyt alueella töissä pidemmän aikaa, eli sikäli tiedän vähän mitä siellä tapahtuu.
Tallinnanaukio on siistiytynyt, kun kauppakeskuksen vartijat saivat luvan valvoa myös aukiota. Stoan edusta ei minusta eroa mitenkään esimerkiksi pienempien kaupunkien keskustoista eli ei ole mitenkään erityisen levoton. Eniten pultsareita ja vastaavia on nykyään Citymarketin luona.
Uskaltaisin väittää, että alueella asuvana tunnen alueen aika hyvin. Jos alueella olisi merkittäviä oikeita ongelmia, muuttaisimme varmasti pois, mutta eipä olla vielä sellaiseen törmätty. Kaksi viimeistä muuttoakin on tehty alueen sisällä. Ainakin niissä taloissa, joissa olen itse asunut, asukkaat eivät ole vaihtuneet kovin tiuhaan, vaikka varallisuutta olisi varmasti ollut riittävästi.
samoin kuin Lauttasaaresta.
Mä asun Espoon Niipperissä enkä olen koskaan tajunnut sitä, miksi minä en voisi kulkea siitä Kehän 3 kupeesta kätevästi vaikka kello 7 työpaikalle Kamppiin. Kyllä se matka nopeammin taittuu kuin jos lähtisin klo 7 Klaukkalasta liikkelle. Niipperistä Klaukkalaan kestää kuitenkin sen vartin verran...
asuvat Lauttasaaressa tai jossain itäisen Helsingin lähiöissä. Heillä kun kuulemma on niin hankalia bussiyhteyksiä, että ei vaan jaksa tulla töihin Viikkiin. Mäntsälästä sinne posottaa kätevästi.
Mä asun kehyskunnassa, Klaukkalassa, ja meillä on siitä hyvä tilanne, että me molemmat voimme käydä töissä ruuhka-ajan ulkopuolella, eli mies lähtee ennen seitsemää ja palaa ennen puolta neljää, mä taas lähden yhdeksän pintaan ja palaan viiden jälkeen.
Työmatkaan menee mulla 25 min ( Pasilaan), miehellä 35 min (Vuosaareen), ja tyytyväisiä ollaan näin.
Itse olen alkujani Espoon Laaksolahdesta, eikä sieltä näitä työmatkoja taiteta ainakaan yhtään nopeammin. Saati kun asuin Lauttasaaressa, siinäpä vasta pussinperä, josta liikkuminen mihin tahansa suuntaan on ihan yhtä helvettiä.
ELi ei se avainsana ole ympäryskunta, vaan kulkuyhteydet omalle työpaikalle.
ja toki se vituttaa, että ex tempore ei kyllä tule minnekään lähdettyä, koska kaikki kestää. Meiltä hädintuskin lähtee ex tempore ostamaan edes maitoa, koska sekin vie aikaa. Vanhempani asuvat keskustassa (Hgin siis) ja heiltä juoksaisee lähimpään kauppaan pari minuuttia ja kymmenessä minuutissa on stokkan kellon alla.
Tokikaan meidän perheellämme ei olisi varaa keskustassa edes asua, että on meillä syy olla lähiössä! Sinänsä turvallisempana en pidä lähiötä kuin keskustaa, melkein päin vastoin.
kyllä jaksan lähteä arki-iltana :) Asun liki H:gin keskustaa kerrostalossa. Paljon kavereita asuu lähellä ja on kiva kun voi spontaanisti lähteä vaikka kahville, tai kylään pistäytymään. Tai vaikka jollekin randomkeikalle Kallioon. Tai johonkin kaupunkitapahtumaan. Tai elokuviin, vaikka lasten jo nukahdettua.
En siis tietenkään pienten lasten äitinä joka viikkokaan tee tällaista, mutta todellakin jaksan ja mulle on tärkeää, että on se mahdollisuus. En kerta kaikkiaan jaksa uskoa, että kehyskunnassa/haja-asutusalueella asuessa mulla olisi tähän täsmälleen samat mahdollisuudet kuin nyt.
Ja mun mielestä on täysin ok asua kehyskunnassa ja ymmärrän, että jotkut preferoivat oman pihan ja tilavan OKT:n muiden asioiden edelle. Mä en, mutta ihmiset ovat erilaisia ja hyvä niin. Ja mun puolesta kehyskuntalaiset saavat valittaakin, ihan niin kuin kaikki muutkin saavat joskus valittaa asioista, jotka ovat omien valintojen seurausta, muu ei olisi inhimillistä.
Siuntiolaisena ihmettelen, että miksi sieltä pitäisi ajaa ovelta ovelle autolla. Kun itse asuin siellä 15-20 vuotta sitten, oli tapana ajaa autolla Kirkkonummelle (kimppakyydillä naapureiden kanssa) ja jatkaa junalla Helsinkiin.
Nykyään sieltä taitaa jopa olla paremmat junayhteydet kuin tuolloin.
Se on varmaan tämä nykyinen pullamössösukupolvi, jonka pitää päästä "kätevästi" ruuhkassa istuen autolla ovelta ovelle.
Tosin silloin joskus junatkin kulki ajallaan. Toisin kuin viime talvina kun VR:lta pysähtyy junaliikenne lumen, pakkasen, lauhtuvan sään, kiristyvän sään, syksyn putoilevien lehtien, kesähelteen tai sateen takia.
luepa uudelleen.
jaksa uskoa, että kehyskunnassa/haja-asutusalueella asuessa mulla olisi tähän täsmälleen samat mahdollisuudet kuin nyt.
300 000 kuin siitä kerrostaloasunnosta vaikkapa 450 000. Meillä on juuri se tilanne, että asumme lähiössä, lapsia on kolme paikalla koko ajan ja miehen kaksi lasta osan kuukaudesta.
Jos asuisimme keskustan liepeillä, meillä olisi liki 400 000€ asuntolainaa ja silti tinkisimme tilasta. Tällä hetkellä meillä on kolmella vanhimmalla lapsella omat (pienet) huoneet ja kaksi nuorinta jakavat saman (pienen) huoneen keskenään. Neljä makkaria tarvitsemme ihan vähintään, koska itse haluan miehen kanssa makuuhuoneen - toisaalta miehen lapsetkin tarvitsevat vähintään jaettavan makuuhuoneen, eivät vain patjaa lattialla.
Toki monet juoksevat kulut olisivat kerrostalossa alhaisemmat, eikä kahta autoa tarvitsisi. Mutta toisaalta, meistä ei kumpikaan omista autojaan, eli työsuhdeautoilla ajamme.
Tähän perään on ihan hyödytöntä tulla kommentoimaan että onko pakko muuttaa metsään: joo, joidenkin on pakko. Ei ole rahaa ostaa isoa taloa keskikaupungilta eikä töitäkään ole kaikkialla tarjolla.
Mutta on kuitenkin varaa ostaa pitää autoa tai kahta ja maksaa matkat sekä töihin että palveluiden luokse?
Sillä rahalla, jonka säästää yhdestä tai molemmista autoista luopumalla ja siirtymällä joukkoliikenteeseen, ostaa lähempää ihan kohtuullisen asunnon ja säästää matka-ajassa.
Asuinpaikkansa saa valita. Pitää päättää, mitä arvostaa. Jos haluaa maaseudun rauhaa, siitä maksetaan sitten matka-aikana. Jos haluaa olla palveluiden äärellä, maksetaan asunnon hinnassa.
Autottakin pärjää. Meillä on 4 lasta, eikä autoa, vaikka meillä molemmilla vanhemmilla on ajokortti. Emme asu keskustassa, mutta kävelymatkan päässä ovat kuitenkin kaikki palvelut.
Saati kun asuin Lauttasaaressa, siinäpä vasta pussinperä, josta liikkuminen mihin tahansa suuntaan on ihan yhtä helvettiä.
Täh! Siis Larusta pääsee pyörällä puolet vuodesta vartissa keskustaan tai vaikka kävellen Ruoholahteen (ja sieltä eteenpäin metrolla tai spåralla). Osa Espoon busseista kulkee Larun kautta ja ne paikallislinjatkin kulkee (omasta mielestäni) ihan tarpeeksi usein. Okei, öisin kuljen taksilla, sitä en edes tiedä, että tuleeko Laruun joku yölinja.
Entä jos on se 5 hengen auto, jossa takapenkillä on jo turvaistuimet lapsille. Ensin viet lapset hoitopaikkaan ja sitten kurvaat töihin. Ei siinä yleensä ole aikaa niitä naapureita varten enää turvaistuimia irrottelemaan...
Siuntiolaisena ihmettelen, että miksi sieltä pitäisi ajaa ovelta ovelle autolla. Kun itse asuin siellä 15-20 vuotta sitten, oli tapana ajaa autolla Kirkkonummelle (kimppakyydillä naapureiden kanssa) ja jatkaa junalla Helsinkiin.
Nykyään sieltä taitaa jopa olla paremmat junayhteydet kuin tuolloin.
Se on varmaan tämä nykyinen pullamössösukupolvi, jonka pitää päästä "kätevästi" ruuhkassa istuen autolla ovelta ovelle.
Tosin silloin joskus junatkin kulki ajallaan. Toisin kuin viime talvina kun VR:lta pysähtyy junaliikenne lumen, pakkasen, lauhtuvan sään, kiristyvän sään, syksyn putoilevien lehtien, kesähelteen tai sateen takia.
tai kaupunkitapahtumaan - koska sitä tarjontaa ei juurikaan ole. Tämä on ihan fakta..
terveisin itse lähiöasukki ;)
luepa uudelleen.
jaksa uskoa, että kehyskunnassa/haja-asutusalueella asuessa mulla olisi tähän täsmälleen samat mahdollisuudet kuin nyt.
tai kaupunkitapahtumaan - koska sitä tarjontaa ei juurikaan ole. Tämä on ihan fakta.. terveisin itse lähiöasukki ;)
luepa uudelleen.
erilaisia tapahtumia, mihin pääseeihan kävelemällä tai fillarilla. Ihan ex-tempore pääsee leffaan ja ostoksillekin. Onko tämä jollekin noin uusi asia?
ja se ei ole kyllä täällä Suomessa kovin hääviä, vaikka olisi ihan Klaukkalasta kyse.
lainaamaasi asiaa tarkoitin. En tarkoittanut, että kehyskunnissa asuvilla ei olisi ystäviä tai että kehyskunnissa ei olisi kahviloita.
Mä olen siis tietoisesti valinnut asuinpaikkani niin, että pystyn lyhyellä (15 min) varoitusajalla lähtemään arki-iltana elokuviin, konserttiin, kaverin kanssa kahville tai baariin tai lenkille, ja usein lähdenkin. Myös jos huvittaa vain mennä jonnekin, eikä ole seuraa, niin lähes joka ilta löytyy 10-15 min matkan päästä joku kiinnostava tapahtuma/keikka/tms. Ja myös harrastuspaikkani on lähellä = 10 min matka.
Pointtini oli, että uskon, että yo. kuvattu tilanne on todennäköisempi ihmiselle, joka asuu kaupungissa, kuin ihmiselle, joka asuu kehyskunnassa.Ja minulle henkilökohtaisesti nuo ylläkuvatut asiat ovat tärkeitä.
Siis varmaan joillakin kehyskunnissa asuvilla on paljon ystäviä naapurissa ja vaikka pari kahvilaa ja leffateatterikin jne. jne.
en kerta kaikkiaan jaksa uskoa, että kehyskunnassa/haja-asutusalueella asuessa mulla olisi tähän täsmälleen samat mahdollisuudet kuin nyt.
Ehdottoman hyvä juttu, että voi valita asuinpaikkansa! Ne jotka eivät halua asua Helsingissä, voivat lähteä pois ja taas ne jotka haluavat, saavat asuntoja! Eläköön vapaus valita!
ja se ei ole kyllä täällä Suomessa kovin hääviä, vaikka olisi ihan Klaukkalasta kyse.
Voi taivas mitä porukkaa ja mitä juttuja :D
lainaamaasi asiaa tarkoitin. En tarkoittanut, että kehyskunnissa asuvilla ei olisi ystäviä tai että kehyskunnissa ei olisi kahviloita. Mä olen siis tietoisesti valinnut asuinpaikkani niin, että pystyn lyhyellä (15 min) varoitusajalla lähtemään arki-iltana elokuviin, konserttiin, kaverin kanssa kahville tai baariin tai lenkille, ja usein lähdenkin. Myös jos huvittaa vain mennä jonnekin, eikä ole seuraa, niin lähes joka ilta löytyy 10-15 min matkan päästä joku kiinnostava tapahtuma/keikka/tms. Ja myös harrastuspaikkani on lähellä = 10 min matka. Pointtini oli, että uskon, että yo. kuvattu tilanne on todennäköisempi ihmiselle, joka asuu kaupungissa, kuin ihmiselle, joka asuu kehyskunnassa.Ja minulle henkilökohtaisesti nuo ylläkuvatut asiat ovat tärkeitä. Siis varmaan joillakin kehyskunnissa asuvilla on paljon ystäviä naapurissa ja vaikka pari kahvilaa ja leffateatterikin jne. jne.
en kerta kaikkiaan jaksa uskoa, että kehyskunnassa/haja-asutusalueella asuessa mulla olisi tähän täsmälleen samat mahdollisuudet kuin nyt.
asiat toteutuvat? Me muut asutaan keskellä asvipeltoa, emme pääse ulkoilemaan ystäviemme kanssa emmekä pääse kahvilaan istumaan ellemme lähe Helsinkiin saakka? Ainoa asia mitä kehyvkunnassa tehdään, on savipihan kitkeminen ja työmatkoista valittaminen?
Kyllä, kaikki pk-seudulla olevat ovat ammattivalittajia! Joka ikinen. Aamen!
Ap:n aloitukseen toteaisin, kuten onneksi jokunen muukin täällä, että todellakin on näemmä tullut yllätyksenä (!) monelle se, ettei se kauas työpaikasta muutto aina ole pelkästään hyvä ratkaisu. Kaikissa ratkaisuissa on puolensa ja puolensa, niitä pitäisi pystyä arvioimaan jo ennen kuin päätöksiä tekee ja ennen kaikkea ymmärtämään, että mikään ei ole täydellinen ratkaisu. Jos on valinnut pitkät työmatkat ja kivan talon, kumpi painaa vaakakupissa enemmän? Valitus ei ainakaan asiaa auta. Ja ei, kenenkään työmatkaongelmat eivät ole työkavereiden ongelma. Jos ei pysty hoitamaan töitään asuinpaikan sijainnin vuoksi, pitää vaihtaa kotia tai työpaikkaa.