Mikä elämässäsi on hyvin ja mikä masentaa?
Kommentit (38)
selvittää vaikka puhelimitse erään asian, josta kärpäsestä tuli härkänen, ja ihan turhaan, olen sovinnon ihminen, ja vastapuoli on kylläkin arvonsa tunteva, että en voi itse ottaa yhteyttä,
Eletään sitten pienessä painajaisessa, mutta minusta tehtiin liian suuri syyllinen, sen sanon. Ihan turhasta...
selvittää vaikka puhelimitse erään asian, josta kärpäsestä tuli härkänen, ja ihan turhaan, olen sovinnon ihminen, ja vastapuoli on kylläkin arvonsa tunteva, että en voi itse ottaa yhteyttä,
Eletään sitten pienessä painajaisessa, mutta minusta tehtiin liian suuri syyllinen, sen sanon. Ihan turhasta...
Plussaa
+ hyvä parisuhde, jossa molempia kuunnellaan ja läheisyyttä riittää
+ molemmat liikunnallisia ja toimeliaita
+ iso, edullinen ja vasta remontoitu vuokra-asunto
+ molemmat samalla tavoin akateemisesti kunnianhimoisia (tavoitteena tohtorintutkinto)
+ oma ja puolison tuleva ammatti korkeasti palkattuja
+ rahatilanne on hyvä, ei asuntovelkaa tai opintolainaa.
+ takana hyvä lapsuus, tukena koulutettu ja varakas perhetausta
Miinusta
- puolison yliopisto-opinnot vielä kesken
- omistusasuminen siintää vasta horisontissa
- ei aikaa eikä mahdollisuutta tehdä lapsia alle 30-vuotiaina
- työ ja opiskelu vievät PALJON aikaa, välillä elämä on melkoista suorittamista
- sekä omat että puolison parhaat kaverit asuvat ympäri Suomea
- puolison kielitaito oleellisesti huonompi kuin omani
- hyväosaisuus herättää kateutta, vaikka jättäisi leuhkimisen vain vauva-palstalle
hyvin on lapset ja katto pään päällä. Huonosti miehen sairastuminen ja siitä aiheutuneet asiat, aviokriisi, rahahuolet.
+ ihanat lapset, hyvä terveys kaikilla, kaunis koti, elämä ulkomailla, mahtavat ystävät, kiva työ, fantastinen kulttuurielämä, harrastukset, ok rahatilanne, kauneus.
- rahatilanne voisi olla parempi, olematon perheen tuki,
+oma koti jossa asua
+ihanat lapset
+työpaikka
-mies ei ole hyvä vaan häpeän häntä
-työpaikka voisi olla motivoivampi ja viihtyvämpi
-rahatilanne aina ahdistaa
-terveys on mennyt
Hyvin:
lapset on terveitä ja fiksuja, opiskelen itseäni kiinnostavia asioita
Masentaa:
Aikaa ei ole tarpeeksi, en ehdi liikkua tarpeeksi ja inhoan vatsalöllöäni.
Koen jatkuvaa epäonnistumisentunnetta töissä, töitä on enemmän kuin ehdin tehdä.
Inhoan kotitöitä ja sitä, ettei "koskaan" ole rentoutumisaikaa.
Rahaa ei ole riittävä, vaan sinänsä hyvä palkka hupenee päivähoitomaksuihin ja muuhun, itselleni ei jää rahaa koskaan. Kaikki vaatteeni ovat ikivanhoja ja rumia, en jaksa enää katsella edes mainoksia, kun koskaan ei kuitenkaan ole varaa.
Maha on tosi usein kipeä ja epäilen, että alapäässä on jotain vialla. Nuorimman lapsen jälkeen on seksi sattunut lähes joka kerta. Ei vaan ole rahaa mennä gynelle.
Niin käytännössä kaikkia masentaa/ahdistaa rahatilanne. Onkohan tosiaan Suomessa niin, ettei keskituloisella rahat riitä elämiseen? Lapsiperheillä näyttäisi ainakin olevan. Onkohan syynä liian kovat vaatimukset vai joku muu?
Ja suurin riitojen ja pahan olon aiheuttaja on rahatilanne. Rahat hupenee lainoihin (opintolainat, autolaina vanhasta räppänästä ja asuntolaina vanhasta kerrostalokämpästä), päivähoitomaksuihin (suurimmat mahdolliset) ja ruokaan. Ihan samoin, kun aiemmin vastanneilla.
Mihinkään kuluttamiseen ei tosiaan ole varaa ja makkaraa + muuta huonolaatuista ruokaa syödään monta kertaa viikossa, kun ei ole vara ostaa parempaa.
lasten asiat. yksi lapsi on sairas, mistä aiheutuu oppimisvaikeuksia koulussa. mikä masentaa lasta itseään ja teettää kovasti töitä. opiskelijapoika on vailla asuntoa, ollut jo 3 kk, se stressaa. viimekesän yo-tyttö roikkuu kotona, ei ole töissä eikä opiskele. sillä oli paikka yliopistossa, muttei sinne mennyt.
muuten menee oikein hyvin, ei ole työpaikan menetys tiedossa ja rahaa on tarpeeksi.
Hyvin:
-perusterveys kohtalaisen hyvä
-ei velkoja
-melko tilava asunto missä asua, köyhälle ihmiselle
-perhe, isovanhempiakin hengissä ja nuoret vanhemmat
Huonoa:
-kaverittomuus
-ei edes vapaaehtoistöitä tarjolla vaikka ilmoittautunut kaikkeen ja asun isohkossa kaupungissa
-köyhyys
-täydellinen seksuaalisen stimulaation puute; ei huomiota edes netissä
-harrastukset stressaa, vaikka muutakaan sisältöä ei ole
Kaikki masentaa, vaikka periaatteessa paperilla näyttää kuin kaikki olisi hyvin. Minun on vaikea nauttia mistään. Lisäksi se on noidankehä, sillä vihaan itseäni siitä että olen tällainen, mikä ei taas yhtään auta siinä elämästä nauttimisessa.
Näen kaikessa negatiivisen, ja siksi elämäni on ihan kamalaa. Toisaalta pelkään kuolemaa aivan hirveästi, mikä on epäloogista.
Kaikki masentaa, vaikka periaatteessa paperilla näyttää kuin kaikki olisi hyvin. Minun on vaikea nauttia mistään. Lisäksi se on noidankehä, sillä vihaan itseäni siitä että olen tällainen, mikä ei taas yhtään auta siinä elämästä nauttimisessa.
Näen kaikessa negatiivisen, ja siksi elämäni on ihan kamalaa. Toisaalta pelkään kuolemaa aivan hirveästi, mikä on epäloogista.
t:17
+ mies ihana eli hyvä avioliitto, perhe-elämä ihanaa
+ terveet, suloiset, älykkäät ja ihananluontoiset lapset
+ toimeentulo erinomainen, ei velkataakkaa
+ matkustelusta tykkää koko perhe ja siihen on varaa
+ rakkaus eläimiin ja niiden seura on upeaa
- saisi olla minulla ja lapsilla enemmän HYVIÄ ystäviä, samanhenkisiä. Kavereita on, mutta niitä sydänystäviä ei ole löytynyt, ne ainoat on maailma vienyt toisaalle
- lähipiirissä veemäisiä ja ilkeitä ihmisiä jotka saavat toistuvasti mieleni pahoitettua, mutta " pakko" olla tekemisissä
- työelämä vie mehut, kaipaisin enemmäin vapaa-aikaa, olen todella väsynyt ainaiseen suorittamiseen, ei ole oikein mahdollisuuksia lepäilyyn tai edes kunnon yöuniin
vaikkei mulla monen mielestä varmaan mikään kadehdittava unelmaelämä olekaan. Oma asenne ratkaisee eniten, ja vaikka esim. asutaan ahtaasti eikä rahaa ole moneen kivaan asiaan, tunnen silti olevani aika etuoikeutettu.
Henkilökohtaisessa elämässä ei siis oikeastaan masenna mikään, mutta stressaan välillä paljonkin ympäristön tilasta, kerskakulutuksesta, väestöräjähdyksestä ym. asioista, joihin en pysty itse vaikuttamaan...