Mulla on jäänyt kammo personal trainereita kohtaan:
kävin muutama kuukausi sitten personal trainerilla ja en ole sen jälkeen ollut entiseni. Miespuolinen pt teki minulle aivan liian rankan, lihaskuntopainotteisen ohjelman. Meinasin oksentaa treenien aikana ja vielä seuraavana päivänäkin oli hirveä olo. Liikunnan ilo katosi kokonaan. Vartaloni, elämäntapani ja kuntoni haukuttiin. Minulla oli myös outo pulssi (?) pt:n mielestä.
Irtisanoin kuntosalisopimuksen ja aloin harrastamaan toista liikuntalajia. Nyt oon vain miettinyt, että oonko todella noin surkea kuin pt väitti? Kuitenkin lääkäri on todennut minut terveeksi ja olen normaalipainoinen ihminen.
Kommentit (4)
kyllähän idea vähän on personal trainereissa, että he piiskaavat sinusta enemmän irti kuin itse saat itsestäsi irti. Järjen rajoissa tietenkin, mutta kyllä sinne epämukavuuden rajoille on mentävä, että kehittyy. Se kevyilla painoilla ylläpitää nykyistä kuntoa, mutta ei kyllä kehitä mitään. Kehitystä varmasti toivoit?? Sinuna olisin kyllä hetken purrut hammasta ja jaksanut. Kunnon noustessa ei olisi enää tuntunut "hakatulta koiralta" treenin jälkeen. Ja jos seuraavanakin päivänä tuntui pahalta, se kertoo ainoastaan siitä ettet syönyt oikein! Rankka treeni vaatii oikeanlaista ravintoa erityisesti treenin jälkeen. Se estää mm. lihasarkuutta seuraavana päivänä.
samaa mieltä olen kolmosen kanssa siitä, että kunnon palautusjuomat pitää olla. samoin kunnon ravintoa ennen treeniä. eikä saa unohtaa magnesiumia.
kunnon treenin jälkeen voi vuosien treenaamisenkin jälkeen olla seuraavana päivänä "hakattu koira", mutta mitä enemmän treenaa sitä paremmin myös palautuu. itselläni tosiaan kahden viikon kunnon treenien jälkeen lihaksien kipeytyminen vähentyi. nyt pystyn seuraavana päivänä tekemään jo palauttavaa treeniä, joka taas auttaa lihaksia palautumaan kokonaan.
Osa haluaa rääkätä itsensä loppuun saakka verenmaku suussa, toiset taas pitävät rennommasta tahdista.
Jos ei tavoittele ns. isoja (eli esim. ftneskisoihin osallistumista, maratoonin juoksemista huippuaikaan tmv.) ei tarvitse lujaa treenata.
Liikkua pitää jokaisen, mutta liikkua voi eri tavalla. Jos vaikka haluaa nostaa kuntoa ja ehkä hieman hoikistuakin, kannattaa laatia oma treeniohjelma. Esim. tämäntapainen:
-Ajan ja sään mukaan pidempi/lyhyempi lenkki kävellen tai pyörällä, aina kun mahdollista, vaikka päivittäin mutta ainakin kerran viikossa.
-Kerran viikossa salille, HUOM: salilla henkilökunta osaa opastaa laitteiden käytössä ja auttaa luomaa oman ohjelman, ei siis tarvita personaltraineria jos haluaa oman simppelin ohjelman itselleen.
-Kerran viikossa jumppa/zumpa/jooga tm. mistä kukakin pitää.
-Kerran viikossa uimista.
Esimerkiksi pyörälenkki kauppaan on mukavaa ajanvietettäkin, ja kunto kasvaa, reitin voi valita omien voimien mukaan (ajaa kierotietä tai lyhintä reittiä, miettiä miten mäkisessä maastossa ajaa jne.)
eli mulla on ollut useita erilaisia. nyt tällä hetkellä paras. ja kyllä mun treenit on niin rankkoja, että isoja lihaksia treenatessa tulee oksettavakin olo (tämä on normaalia kun maitohappoa on elimistössä paljon). olen aikaste rikki treenien jälkeen pari päivaa, tosin en enää kun treenejä on useampi takana. hän on myös tsemppaava ja seuraa koko ajan treeniä että tekniikka pysyy oikeana, ettei mene mikään paikka rikki.
kai tiesit, että lihasta treenataan tuolla epämukavuus alueella?
huonoin traineri oli sellainen ku ei vaatinut mitään ja teki aivan liian löysän ohjelman. siinä tunsi itsensä idiootiksi kun treenasi aivan liian pienillä tehoilla ja toinen seisoo vieressä.
tuota sun trainerin harjoittamaa haukkumista ja vähättelyä en ymmärrä, mutta kyllä kunnon treenin kuuluu olla rankka. katso vaikka suurinta pudottajaa ja niiden treenejä.