Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en saa henkeä kunnolla??

Vierailija
20.10.2012 |

mulla on ollut nyt jonkin aikaa vaiva, etten saa henkeä ''kunnolla.'' Vaikka yrittäisin hengittää syvään, hengitys jää jotenkin vajaaksi. Vaikea selittää, mutta osaisko kukaan auttaa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

astma, keuhkoahtauma, onhan noita...

Vierailija
2/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meinannut millään uskoa, mutta paniikkihäiriöksi se luokiteltiin.

Sain opamoxia tarvittaessa lääkkeeksi ja lisäksi serotoniinin takaisinoton estäjää (silloin se oli cipramil) Lisäksi terapiaa. Lääkkeet auttoivat parissa kuukaudessa.

Siis en todellakaan heti uskonut mulla olevantuollaista. En mitenkään nimittäin panikoinut missään. Tuli ihan siis tavallisesti vaikka sängyssä jne. Ei missään tilanteessa, mitä olisi voinut kuvitella sellaiseksi, jossa jännittäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasituksessa, niin se on sitten ehkä fyysistä, vaikka astmaa?

Vierailija
4/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlaista, tutkittiin lääkärillä, mutta mitään ei löytynyt. Olin tuolloin hieman huonohkossa henkisessä tilassa, joten kyseinen hengenahdistus oli burn outin oire, eli täysin henkistä. Loppui aikanaan, kun elämäntilanne helpotti. Välillä tosin vieläkin palaa välillä hetkeksi, jos stressaan jostain. Olihan se pelottavaa, kun tuntui, ettei henki kulje kunnolla.

Vierailija
5/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasituksessa, niin se on sitten ehkä fyysistä, vaikka astmaa?

En huomaa mitään ongelmaa liikkuessani. Nyt kun oon istunu jonkin aikaa, huomasin oireen taas.

Vierailija
6/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlaista, tutkittiin lääkärillä, mutta mitään ei löytynyt. Olin tuolloin hieman huonohkossa henkisessä tilassa, joten kyseinen hengenahdistus oli burn outin oire, eli täysin henkistä. Loppui aikanaan, kun elämäntilanne helpotti. Välillä tosin vieläkin palaa välillä hetkeksi, jos stressaan jostain. Olihan se pelottavaa, kun tuntui, ettei henki kulje kunnolla.

Itellänikin on ollu nyt hieman vaikeaa ja kiireistä, joten voiskohan johtua siitä? Mitää muita oireita ku tuo hengenahdistus ei ole.

Vierailija
7/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sydämen vajaatoiminta aiheutti mm. hengenahdistusta ja itse huomasin sen juurikin levossa, pahiten makuulle mennessä.

Kannattaa tutkituttaa lääkärillä, sillä se selviää.

Vierailija
8/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siispä ehkä sulla on henkistä, kuten mulla se paniikkihäiriö. Siihen on hyvät lääkkeet nykyään

Vierailija
9/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ikäni samanlaisia oireita, jotka tulee aina välillä. Ei ole löydetty selvyyttä, mistä johtuu. On epäilty johtuvan astmasta ja närästyksestä, mutta lääkitys kummankaan osalta ei ole helpottanut.Keuhkokuvat jA EKGt ym otettu, mitään erityistä ei ole.

Aikaa myöten oireet jäävät sitten pois, mutta ovat kiusallisia aina, kun niitä tulee aika-ajoin.

Kukaan ei ole koskaan sanonut, että voisi johtua paniikkihäriöstä. Tuo on mielenkiintoista, täytyy tutkia asiaa. Kuin myös netistä, että voisi johtua siitä, että hartia- ja rintalihakset ovat jumissa.

Vierailija
10/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin myös netistä...

Vierailija
11/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta asti. Tuntuu, kuin ei saisi vedettyä henkeä ikäänkuin "perille" asti. Sitten pitää hengittää yhä uudelleen ja uudelleen, syvään, että saisi hengitettyä "syvälle". Vaikea selittää.

Se pahenee, kun on stressiä ja joku asia ahdistaa.

Multa on otettu EKG, on tutkittu ettei ole palleatyrää ja kaikki on ok. Mitään fysiologista syytä ei ole löytynyt.

Mulla tuo on ainakin ihan psykosomaattista. Samantyyppistä, kuin taipumus hyperventilaatioon.

Onneksi tiedostan sen nykyään ja osaan hallita sitä.

Vierailija
12/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai astma.

Mulla oli itselläni keliakia oireiden taustalla.

Vierailija
13/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta asti. Tuntuu, kuin ei saisi vedettyä henkeä ikäänkuin "perille" asti. Sitten pitää hengittää yhä uudelleen ja uudelleen, syvään, että saisi hengitettyä "syvälle". Vaikea selittää. Se pahenee, kun on stressiä ja joku asia ahdistaa. Multa on otettu EKG, on tutkittu ettei ole palleatyrää ja kaikki on ok. Mitään fysiologista syytä ei ole löytynyt. Mulla tuo on ainakin ihan psykosomaattista. Samantyyppistä, kuin taipumus hyperventilaatioon. Onneksi tiedostan sen nykyään ja osaan hallita sitä.

jatkui ja jatkui. Lopulta lääkkeet ahdistukseen ja nukkumiseen, oireet hävisivät.

Vierailija
14/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

....oon joskus itse kärsinyt tuosta samasta asiasta. Tuntuu, että ei saa vedettyä ilmaa riittävästi sisään, ja siitä taasen ahdistuu lisää.

Tää auttaa vähäsen:

mee sängyn päälle selälles, nosta jalat koukkuun, paina ne rintaa vasten, kierrä käsivartesi vielä koukussa olevien polviesi ympärille. Olet ikäänkuin paketissa.

Sitten hengittelet. Huomaat, että tässä asennossa ilmaa vaan jostain kumman syystä tulee tarpeeksi ja olo helpottuu. Ehkä johtuu siitä, että se paine tulee nyt ulkopuolelta, tunnet, miten polvet rajoittavt rintakehää. Kuulostaa ristiriitaiselta, mutta toimii.

Vierailija
15/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia tai astma.

Mulla oli itselläni keliakia oireiden taustalla.

Jännä homma! Mulla oli tuota samanlaista hengitysvaikeutta (ei saanut henkeä syvään) joskus 5 vuotta sitten, mutta se meni ohi itsestään. Sitä ennen oli tutkittu astmat ja rintarangan lukot yms. mutta mitään syytä ei löytynyt. Koko juttu sattui siitepölyaikaan, ja mulla on myös siitepölyallergioita, mutta ei tuo hengenahdistus mitenkään allergian oireelta tuntunut. Paitsi että sellaisen jutun huomasin, että muuten ei saanut kunnolla henkeä, mutta kun olin kaverin auton kyydissä, niin henki kulki. Oli ihan uusi auto, ja siinä oli ilmeisesti tosi hyvä hiukkassuodatin tjsp.

Noh, vuotta myöhemmin minulla todettiin keliakia ja siirryin gluteenittomaan ruokavalioon. Hengitysvaikeuksia ei sittemmin ole ollut. Ehkä asioilla on joku yhteys?

Vierailija
16/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. eli sama juttu ja diagnoosi lääkärissä oli sama kuin 3. kirjottajalla. Eli lkr sanoi, että uupumuksesta ym johtuvaa fyysistä paniikkikohtausta, jolloin ns hyperventiloin. Eli ei tässäkään vaivassa tarvi kiljua ja seinille hyppiä.. vaan on monenlaisia :/ Lääkityksellä pääsin silloin yli, mutta nyt on tullut takaisin ja olen raskaana joten tätä ei lääkitä.

Itse kun en meinaa saada vedettyä syvään henkeä, niin alan haukottelemaan. Inhottavaa. Tsemppiä sinne.

Vierailija
17/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hengität pinnallisesti tai ylihengität? Kokeile hengittää palleasta asti, nenän kautta sisään ja suun kautta ulos niin että kaikki sisään hengitetty ilma myös poistuu. Rentoutus voi autaa myös, stressi ja ahdistus pahentaa.Itsellänikin ollut ihan vastaavia oireita, mutta oikea?la hengityksellä pysynyt hyvin kurissa.

Tsemppiä!

Vierailija
18/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies, kärsinyt tästä viitisen vuotta ja löytänyt eräänlaisen ratkaisun. Vihaan lääkäreitä, mutta oireilu oli välillä niin pahaa, että jopa minä kävin, ei löydetty mitään, peftiä, paftia ja kaikkea astmaan liittyvää testattiin, mutta ei se ollut sitä.

Luin sitten artikkelin netistä siitä kuinka tutkimusten mukaan nykyään ihmiset hengittävät jopa tuplasti enemmän ilmaa (litroissa minuutissa) kuin olisi tarpeen. Yli 90% ihmisistä hyperventiloivat. Kokeilin sitten hengitystekniikkaa missä keskitytään oikeaoppiseen hengittämiseen (mm siihen, että uloshengityksenkin pitäisi olla vahva ja tuntua vatsassa). Toinen tekniikka perustuu hengityksen hidastamiseen vain yhteen hengenvetoon minuutissa harjoituksen (15-30 min) ajaksi. Tämä hengitystapa on jopa meditatiivinen ja erittäin rentouttava.

Näiden harjoitusten myötä saan aina helpotusta oireisiin ja hitaasti opin hengittämään oikein myös harjoitusten välissä. Kokeilkaa! Käytän iPhonessa ohjelmaa nimeltä Pranayama hengitysharjoituksen tahdittamiseen, mutta ohjelmia on useita.

Jos ette muuta kokeile, niin kiinnittäkää edes huomiota uloshengityksen kestoon.. Sen ei kuulu kestää sekunti jos sisäänhengitys kestää viisi. Parempi suhde on 50/50.

Vierailija
19/36 |
20.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ollut nyt jonkin aikaa vaiva, etten saa henkeä ''kunnolla.'' Vaikka yrittäisin hengittää syvään, hengitys jää jotenkin vajaaksi. Vaikea selittää, mutta osaisko kukaan auttaa?

Minulla oireilee paniikkihairio noin. Vaivaan on laakkeet ja netistta loytyy myos kohtauksen aukaisuohjeet. Googleta yperventilointi ja paperipussihengitys.

Vierailija
20/36 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ajattelen sitä niin mulle tulee heti vaikea hengittää!:( Mutta onneks se ei oo mitään oikeeta! Mun täytyy vaan miettiä muita asioita ja teHDÄ, toivottavasti ootte löytäneet syyt ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi